Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2158520_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Palle Tørnqvist
Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune
E-mail:
[email protected]
Dato
J. n r.
4. m arts 2020
2019-6943
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 7 1 27 00
Kære Palle Tørnqvist
Tak for din henvendelse af 10. februar 2020 om klapbroen over Guldborgsund.
Hvis der skal anlægges en anden fast forbindelse til jernbanen over Guldborg-
sund end en klapbro, kræver det en ændring af § 2, stk. 2, punkt 4 i lov om an-
læg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark. Før det i givet fald kan ske, skal der foreligge et beslutningsgrundlag
fra Sund & Bælt Holding A/S og Banedanmark. Når det foreligger, vil jeg drøfte
sagen med de syv partier, der står bag aftalen om Femern Bælt-forbindelsen.
Anlægsbudgettet for det samlede Femern Bælt-projekt udgør 62,1 mia. kr., her-
af 9,5 mia. kr. for landanlæg. Beløbene er opgjort i 2015 -prisniveau.
Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at der ikke er en budgetoverskridelse af
det samlede budget for Ringsted-Femern Banen, og det er fortsat selskabets
vurdering, at projektet kan færdiggøres inden for anlægsbudgettet på 9,5 mia.
kr.
Sund & Bælt Holding A/S’ og Banedanmarks overvejelser om en anden teknisk
løsning end en klapbro er primært begrundet i kompleksiteten ved driften af en
elektrificeret klapbro samt det forhold at en klapbro ikke forventes at kunne
åbnes mere end 10 minutter hver anden time henset til togtrafikken på stræk-
ningen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht