Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2155063_0001.png
DEN KRONJYSKE
FLASKEHALS
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0002.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0003.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0004.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0005.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0006.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0007.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0008.png
2019
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0009.png
2030
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0010.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0011.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0012.png
3,0 m. -
Randers Kommunes sikringsniveau
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0013.png
LØSNING
3 spor på E45 til Randers N
En tredje forbindelse
”Klimabroen” over Randers
Fjord/Gudenåen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0014.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0015.png
KLIMABROEN
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0016.png
KLIMABROEN
Klimabroen anlægges som
firesporet vej (2x2 vej) med cykelsti
og fortov i kote 3.
Vejen anlægges i den østlige kant
af Randers centrum og krydser
Randers Fjord via havnepieren.
Klimabroen anlægges dels på en
dæmning og dels som en klapbro.
Det nordlige havnebassin kan
lukkes af og bruges som
regnvandsbassin ved skybrud
Klimabroen forbinder Grenåvej og
Udbyhøjvej på hver side af
Gudenåen/Randers Fjord.
Anlægsoverslag er 552 mio. kr.
Randers Kommune har påbegyndt
opsparing.
Svarer til en investering på cirka
3,5-4,0 mia. kr. for Københavns
Kommune
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0017.png
KLIMABROENS
EFFEKT
Aflaster særligt Randers Bro
(halverer næsten trafikken)
En klimasikret forbindelse (kote 3)
mellem Aalborg og Aarhus.
Intern rente på
18 pct.
med dagens
trafiktal.
39 pct.
hvis trafikstigning
frem mod 2030 indregnes.
Gør det muligt at håndtere
regnvand på overfladen i Randers
By.
Intern rente på +100 pct. for
Klimabroen, hvis reducerede
omkostninger til klimatilpasning
indregnes.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0018.png
KLIMABROENS
EFFEKT
Hurtigere adgang til
Regionshospitalet, som ligger i den
nordlige del af Randers.
Hospitalet varetager
akutforpligtigelser for
befolkningen i Randers, Norddjurs,
Syddjurs og Favrskov Kommune.
Størsteparten af hospitalets
optageområde ligger syd for
fjorden.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Præsentation fra Randers Kommunes foretræde 25/2-20 om projektet Klimabroen i Randers
2155063_0019.png
FAKTA
Kun to forbindelser på det overordnede vejnet mellem Aalborg
og Aarhus. Randers Bro og E45.
Op mod 40.000 køretøjer bruger hver dag Randers Bro
Randers Bro er den næstmest befærdede kommunevej uden
Københavnsområdet.
Randers Bro er den kommunevej i Danmark der har mest tung
trafik med lastbiler og busser.
Randers Bro er gennemsnitligt set trafikeret i samme
størrelsesorden som Storebæltsbroen, men er på hverdage
væsentligt mere trafikeret end Storebæltsbroen.
Randers Bro er væsentlig mere trafikeret end Limfjordbroen.
Trafikken på E45 og Randers Bro vil nå et ”kritisk niveau”
indenfor få år.
E45 og Randers Bro er ikke klimasikret, men vil blive
oversvømmet ved en 100 års hændelse..