Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2154455_0001.png
Ekstern kvalitetssikring af forundersøgelsen
for ny midtjysk motorvej Give-Viborg–Hobro
Transport- og Boligministeriet
23. februar 2020
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0002.png
Indhold
Introduktion
1.
Resumé
Konklusion: Ingen vægtige forhold
3
4
7
2.
Gennemgang af den trafikale analyse
Vurderinger
Niveau og afklaringsstade
Vurdering af scenarier
Opsamling
8
8
8
8
14
3.
Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Uddybende gennemgang af særlig risikobetonede områder
Vurdering af de tekniske forudsætninger
Samlet vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
15
17
18
23
4.
Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse
Økonomiske forudsætninger
Cost-benefit-forholdet
Opsamling
24
25
26
31
5.
Materiale
32
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
Introduktion
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets vedtagelse af store anlægspro-
jekter på Transportministeriets område skal der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres en eks-
tern kvalitetssikring af projekter med en forventet totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. okto-
ber 2006.
Ekstern kvalitetssikring er en uafhængig vurdering af planlægnings- og anlægsmyndighedens projekt-
grundlag og anlægsoverslag. Blandt andet vurderes det, om det økonomiske overslag, den trafikale og
tekniske løsningsmodel, projektets organisering og analysen af den samfundsøkonomiske rentabilitet
har en tilfredsstillende kvalitet.
Denne rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger af en forundersøgelse for en ny
midtjysk motorvej på strækningen Give-Viborg-Hobro. Kvalitetssikringen er gennemført i perioden 13.
maj til 15. september 2019. Læsning af denne rapport forudsætter forudgående kendskab til forundersø-
gelsen.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført i henhold til Transportministeriets notat af 2010 om "Kvali-
tetssikring af Forundersøgelse – Opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlag
på niveau 1 (Forundersøgelse)".
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af KPMG i samarbejde med NIRAS og Orbicon.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0004.png
1. Resumé
Midtjyske Motorvej omfatter en strækning på op til 180 km fra Haderslev i syd til Hobro i nord. Formålet
med en ny motorvej op gennem Jylland er dels at skabe forbedrede vejforbindelser i Jylland dels at afla-
ste rute 13 og E45.
I den strategiske analyse fra 2013 og ved genberegningen med Landstrafikmodellen i 2016 blev det vur-
deret, at en midtjysk motorvej vil være samfundsøkonomisk rentabel og til gavn for såvel borgere som
erhvervsliv. For erhvervslivet vil sparet tid udgøre den væsentligste gevinst. Hertil kommer positive ef-
fekter som styrkelse af virksomhedernes konkurrenceevne, nye muligheder for at tiltrække kvalificeret
arbejdskraft m.v.
En samlet midtjysk motorvej omfatter op til ca. 180 km ny motorvej, nye vejtilslutninger og motorvejs-
kryds, nye arealudlæg og indgreb i eksisterende infrastruktur, samt påvirkninger at natur og miljø i korri-
doren.
I det videre planlægningsarbejde opdeles strækningen, således at der gennemføres en forundersøgelse
på strækningen Give-Viborg-Hobro,
Figur 1.1: Ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Hobro
og tilsvarende en VVM-undersø-
gelse på strækningen Haderslev-
Billund-Give.
Forundersøgelsen er blevet gen-
nemført af Vejdirektoratet som an-
lægsmyndighed bistået af Rambøll,
som har været rådgivet på skitse-
projektering og miljøvurdering og et
teknikerudvalg, hvor der bl.a. indgik
repræsentanter fra de direkte be-
rørte kommuner og regioner for-
uden Miljøstyrelsen.
Undersøgelsen har overordnet be-
lyst konsekvenserne for natur,
miljø, trafik og økonomi ved forskel-
lige forslag til linjeføring.
Forundersøgelsen består af en
sammenfattende rapport, en række
tekniske og miljømæssige analyser
samt en overordnet beregning af
anlægsomkostningerne. Derudover
er undersøgelsen beskrevet og do-
kumenteret på et mere detaljeret
niveau i en række forudsætningsno-
tater og kortbilag.
Som det fremgår af figur 1.2 og ta-
bel 1.1, så har forundersøgelsen re-
sulteret i 8 forslag til nye motorveje
på strækningen Give-Viborg-Hobro.
For at vurdere de trafikale effekter af en ny midtjysk motorvej på strækningen Give-Viborg-Hobro (E45),
har Vejdirektoratet gennemført trafikberegninger af syv scenarier baseret på kombinationer af de forskel-
lige forslag til ny midtjysk motorvej fra Give til Hobro. De syv scenarier anvendes både til belysning af de
trafikale effekter og beregning af samfundsøkonomi (se tabel 1.2). Anlægsoverslagene for de enkelte
forslag er beskrevet i tabel 1.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0005.png
mio. kr.
Strækningslængde (km)
Anlægsoverslag i alt
Ankerbudget/ projektbevilling
Samlet bevilling
inkl. K1 (40%)
V1
56
3.556
4.622
4.978
V2
56
3.304
4.295
4.626
N1
30
1.741
2.264
2.438
N2
44
2.509
3.262
3.513
S1
35
2.510
3.263
3.514
Ø1
47
3.810
4.952
5.333
Ø2
39
3.354
4.361
4.696
Ø3
56
4.151
5.397
5.812
Tabel 1.1: Længder og anlægsoverslag for de 8 forslag (prisniveau 2020)
Tabel 1.2: Oversigt over scenarier med en sammenhængende midtjysk motorvej mellem Give og Hobro
Scenarier
Øst 1
Øst 2
Øst 3
Øst 4
Vest 1
Vest 2
Vest 3
Give-Viborg Ø-Hobro
Give-Viborg Ø-Sønderup
Give-Herning-Viborg Ø-Hobro
Give-Silkeborg-Viborg Ø-Hobro
Give-Herning-Viborg V-Hobro
Give-Herning-Viborg V-Sønderup
Give-Viborg V-Hobro
Forslag
S1 + Ø1 + N1
S1 + Ø1 + N2
Ø3 + N1
S1 + Ø2 + N1
V1 + N1
V1 + N2
S1 + V2 + N1
Længde ny motorvej
112 km
126 km
86 km
104 km
86 km
100 km
121 km
Figur 1.2: Forslag til en ny midtjysk motorvej på strækningen Give-Viborg-Hobro
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
Vurderinger
Dette afsnit sammenfatter vores vurderinger fra hvert af de ved kvalitetssikringen gennemgåede områ-
der.
Trafikanalysen
Gennemgangen af de udleverede forudsætningsnotater og tekniske rapporter har ikke givet anledning til
bemærkninger. Den eksterne kvalitetssikring har identificeret en række forhold, der med fordel kan ind-
drages i den efterfølgende projektering.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at på projektets nuværende stade giver forudsætningsnotaterne
og de tekniske rapporter et fuldstændigt billede af de opstillede scenarier.
Det bemærkes, at der er relative store forskelle i de trafikale beregninger, der er offentliggjort i de tidligere
(strategiske) analyser af en ny midtjysk motorvej, og de trafikberegninger, der fremlægges i nærværende
forundersøgelse. Dette kan forklares med en langt mere detaljeret udvikling af den bagvedliggende tra-
fikmodel, Landstrafikmodellen. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at disse forskelle og årsagerne
hertil tydeliggøres i forundersøgelsens rapportering.
Anlægsbudgettet
Samlet finder den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne, der ligger til grund for forundersøgelsen,
er metodisk gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke på baggrund af stikprøvegennemgangen af de væsentligste an-
lægsposter fundet anledning til at foretage en yderligere uddybende gennemgang.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at risikoanalysen er gennemført i henhold til de foreskrevne pro-
cedurer og på projektets nuværende stade giver et tilstrækkeligt grundlag for vurdering af anlægsprojek-
tets umiddelbare risici.
De tekniske forudsætninger for forslagene vurderes som gyldige og nødvendige i forhold til projektets
stade og som korrekt afspejlet i anlægsbudgettet.
I henhold til Ny anlægsbudgettering skal korrektionstillæg K1 udgøre 50%. Vejdirektoratet oplyser, at
man efter aftale med Transport- og Boligministeriet har valgt at reducere K1-reserven for forundersøgel-
ser til 40%, idet den sidste del af reserven meget sjældent anvendes.
Samfundsøkonomi
Den overordnede samfundsøkonomiske analyse er gennemgået for hvert af de opstillede scenarier uden
kritiske bemærkninger til følge.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at beregningerne af scenarierne øst om Viborg: (Give – Viborg
Ø – Rørbæk/Sønderup, Herning – Viborg Ø – Rørbæk, Give – Silkeborg – Viborg Ø – Rørbæk og vest om
Viborg: (Herning – Viborg V – Rørbæk/Sønderup, Give – Viborg V – Rørbæk er foretaget i henhold til
”Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet– anvendt metode og praksis i
Transportministeriet” og at beregningerne her er metodisk gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at de ændrede beregningsmetoder, der er benyttet som følge
af ændringer i Landstrafikmodellen medfører inkonsistens til den strategiske analyse.
Vejdirektoratet har ekspliciteret modelgrundlaget i trafikafsnittet med følgende passage:
Trafikberegningerne er gennemført af Vejdirektoratet med Landstrafikmodellens version 2.2. Der er tale
om en foreløbig udgave af modellen, frigivet i november 2019, til brug for analyserne af en ny midtjysk
motorvej. Version 2 af Landstrafikmodellen anvender, en modellering af trafikken for 10 forskellige perio-
der (tidsbånd) i løbet af døgnet. Modellen bliver dermed bedre til at gengive, hvordan trafikken reagerer
på de belastninger af vejnettet, der er på forskellige tidspunkter af døgnet, end den tidligere døgnmodel.
Modellering for forskellige tidsbånd er en væsentlig ændring af modellens forudsætninger og fører i en
række tilfælde til andre, men også mere retvisende analyseresultater end tidligere.
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0007.png
Konklusion: Ingen vægtige forhold
KPMG har sammen med NIRAS og Orbicon gennemført en ekstern kvalitetssikring af forundersøgelsen
for en ny midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro" for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. På bag-
grund af den eksterne kvalitetssikring er KPMG, Niras og Orbicon ikke blevet bekendt med vægtige
grunde til, at der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det af Vejdi-
rektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder i forhold til anlægsbudgettet. Den eksterne kvalitets-
sikring har omfattet de i akt 16. af 24. oktober 2006 om Ny Anlægsbudgettering oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af Vejdirektoratets projekt i overensstem-
melse med Transportministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlag
på niveau 1 (Forundersøgelse). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke foretaget egne undersø-
gelser.
I forhold til det videre projekt bemærker den eksterne kvalitetssikring følgende forhold, som der bør
være særligt fokus på:
Det er generelt let at danne sig et overblik over de væsentlige miljøemner og lokaliteter, hvor
der potentielt kan forekomme en miljøkonflikt, men der savnes en sammenfatning, der for ek-
sempel kunne bestå af en oversigt over fokuspunkterne for hver strækning, som kun kan findes
i bilaget.
Vejteknisk, har den eksterne kvalitetssikring identificeret et behov for et motorvejskryds ved
eksisterende Midtjyske Motorvej i forslag S1. Vejdirektoratet har dog oplyst, at de sideløbende
med kvalitetssikringen har udarbejdet en alternativ løsning, hvor motorvejskrydset er inkluderet.
Den alternative løsning er nu indarbejdet i forslag S1, hvilket har medført til en forøgelse i an-
lægsoverslaget på 85,6 millioner kr.
Der er observeret enkelte uoverensstemmelser for længder angivet i brolisten sammenlignet
med anlægsoverslagene. For forslag V1 og Ø3 var der tale om en konkret fejl i anlægsoversla-
gene, som resulterede i en reduktion på 13,0 millioner kr. I en kommende VVM-undersøgelse,
anbefaler den eksterne kvalitetssikring, at Vejdirektoratet foretager en yderligere gennemgang
af anlægsoverslagene og teknisk dokumentation for at sikre overensstemmelse.
Det bemærkes, at der er relative store forskelle i de trafikale beregninger, der er offentliggjort i
de tidligere (strategiske) analyser af en ny midtjysk motorvej, og de trafikberegninger, der frem-
lægges i nærværende forundersøgelse. Dette kan forklares med en langt mere detaljeret udvik-
ling af den bagvedliggende trafikmodel, Landstrafikmodellen. Den eksterne kvalitetssikring an-
befaler, at disse forskelle og årsagerne hertil tydeliggøres i forundersøgelsens rapportering.
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at følsomhedsberegningerne i forhold til de trafikale og
økonomiske effekter af at medtage, henholdsvis ikke medtage motorvejsstrækningens forlæn-
gelse mod syd fra Give til Haderslev forklares bedre.
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0008.png
2.
Gennemgang af den trafikale analyse
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de trafikberegninger, som danner grund-
lag for den samfundsøkonomiske analyse. Trafikberegningerne er baseret på den landsdækkende Lands-
trafikmodel.
Vurdering af trafikmodelberegningerne er gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring ved kritisk
stillingtagen har forholdt sig til
hvorvidt de bagvedliggende modelberegningsforudsætninger er robuste og valide i forhold til forun-
dersøgelses-formålet (f.eks. datagrundlag og influensvejnettets udstrækning)
hvorvidt trafikmodelresultaterne (trafiktallene) vurderes værende rationelle og realistiske.
Vurderinger
Vurderingen er gennemført på baggrund af gennemgang af udkast til kapitel til forundersøgelses rapport:
”Trafikale effekter”, hvori trafikberegningsresultaterne fremgår, relevant baggrundsmateriale samt sup-
plerende oplysninger fra Vejdirektoratet.
Følgende dokumenter er gennemgået:
”Rettelser og justeringer af LTM 2.0 vejnet”, Vejdirektoratet, dateret 7. oktober 2019
”Forudsætninger for LTM ver. 2.0”, DTU, dateret 6. juni 2019
”Opdatering af Landstrafikmodellen fra version 1 til 2”, DTU, dateret 19. august 2019
”Trafikale effekter”, udkast til kapitel til forundersøgelses-rapport, Vejdirektoratet 20. januar 2020
Der har ligeledes været afholdt et opstartsmøde medio december 2019 mellem Vejdirektoratet og den
eksterne kvalitetssikring vedrørende introduktion til de trafikale beregninger.
Niveau og afklaringsstade
Kvalitetssikringen er foretaget på grundlag af det foreliggende materiale, herunder beskrivelser af model-
tekniske forhold, forudsætningsnotater, linjeføringsforslag mv., jf. materialelisten indeholdt i afsnit 5. De
foretagne vurderinger er afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker ændringer i
projektgrundlaget, som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af trafikberegnin-
gerne.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på det niveau og afklaringsstade, der med rette kan for-
ventes for en forundersøgelse.
Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de trafikale dele af projektet
fundet forhold, der har væsentlig betydning for forståelsen af de trafikale effekter. De forhold, der frem-
hæves i det følgende, er således udelukkende forhold, der med fordel kan inddrages i det videre arbejde
med projektet.
Vurdering af scenarier
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået udleverede forudsætningsnotater, forundersøgelsesnotat
og kortbilag. På baggrund af denne gennemgang har den eksterne kvalitetssikring evalueret
scenariernes modelberegnede trafikale effekter. I det følgende er de væsentligste bemærkninger
angivet.
2.3.1
Modelforudsætninger
De trafikale effekter af en ny midtjysk motorvej har tidligere været beregnet i 2016 (”Strategisk analyse
– genberegninger med Landstrafikmodellen”). Trafikberegningerne blev foretaget med Landstrafikmodel-
len ver. 1.0.8.3.
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
Mellem denne version af LTM og den anvendte version i dette projekt (LTM 2.2) er der sket en række
modelændringer, herunder forbedringer af data- og metodegrundlaget. Det størst betydende forhold i
modeludviklingen vurderes at være ændring af efterspørgselsmodellen. Her er de vigtigste ændringer, at
trafikken i LTM ver. 2.2 modelleres i 10 tidsbånd over døgnet, fremfor kun én døgnbetragtning. Dette
giver et langt mere præcist billede af trafikken, idet trængselseffekterne gengives mere realistisk. Således
tager LTM 2.2 nu højde for betydningen af trængsel og reduceret fremkommelighed. Dette kan – over-
ordnet set – forventes at medføre en reduktion af de samfundsøkonomiske gevinster af tidsgevinster.
Tilsvarende er der mellem de to versioner af LTM sket en række præciseringer af basisforudsætningerne
for vej- og banenettet. Væsentligst for nærværende projektkontekst er, at det er indlagt som en forud-
sætning i modellen, at E45 udbygges til 6 spor mellem Vejle-Aarhus N, samt at E20/E45 omkring Kolding
udvides til 8 spor. Endvidere er medtaget en hastighedsopgradering på en række landeveje i Midtjylland.
Dette medfører – overordnet set – at brugergevinsterne af en ny midtjysk motorvej kan forventes at blive
mindre, sammenlignet med resultater af trafikberegninger af projektet i tidligere versioner af Landstrafik-
modellen.
Den sydlige del af en nu midtjysk motorvej fra Haderslev øst om Billund til Give er medregnet i modelfor-
udsætningerne. Dette forslag har den største trafikale gevinst af forslagene syd for Give. Tilføjelsen af en
sydlig midtjysk motorvej sikrer, at den trafikale effekt for scenarierne i nærværende forundersøgelsen
ikke overvurderes.
2.3.2
Generelle betragtninger vedrørende trafikberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har følgende generelle bemærkninger til kapitlet ”Trafikale effekter”, som
indgår i rapporten for forundersøgelsen:
De granskede trafikberegninger, som er gengivet i differenskort, er alle fremskrevet til år 2030,
som er det forventede åbningsår. Vejdirektoratet oplyser, at der er foretaget trafikberegninger
frem til år 2040, men denne iteration er ikke beskrevet i kapitlet. Den trafikale situation kan frem-
stå anderledes i 2040, end hvad der vises på differenskortene for 2030, hvis der måtte være
strækninger i vejnettet, der nærmer sig kapacitetsgrænsen. Dette har i sagens natur ikke været
muligt for den eksterne kvalitetssikring at kontrollere dette.
Tung trafik udgør i dag en stor del af trafikken på motorvejsnettet i Jylland. På E45 ved Aarhus
på Østjyske Motorvej udgør lastbilandelen i dag 10 % af den totale trafik
1
, og på E45 ved
Randers udgør lastbiltrafikken 12 %. I kapitlet redegøres ikke for betydningen af tung trafik i de
enkelte scenarier. Det bør overvejes, at der i kaptitlet kort redegøres for betydningen af, at en
del af den tunge trafik flyttes fra E45 til en ny midtjysk motorvej.
1
Mastra.dk – Interaktiv kort med trafiktællinger
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0010.png
2.3.3
Vurdering af trafikberegninger for 7 scenarier
Der er udført trafikberegninger for et basisscenarie 2030 samt i alt 7 scenarier: 4 øst om Viborg (Øst 1-4)
og 3 vest om Viborg (Vest 1-3). Linjeføringerne varierer ift. tilslutning til Rute 18 ved Give og Herning, og
E45 ved Hobro.
Scenarier
Give – Viborg Ø-Hobro
Give – Viborg Ø – Sønderup
Herning – Viborg Ø – Hobro
Give – Silkeborg – Viborg Ø – Hobro
Herning – Viborg V-Hobro
Herning – Viborg V – Sønderup
Give – Viborg V-Hobro
Scenarienr.:
113
120
121
173
124
233
123
Øst 1
Øst 2
Øst 3
Øst 4
Vest 1
Vest 2
Vest 3
Tabel 2.1: Beskrivelse af scenarier
I nedenstående figurer er vist de enkelte scenarier. Sammenhæng mellem nr. og scenarie kan ses i
ovenstående tabel.
Figur 2.1: Scenarier, der er behandlet i de trafikale analyser
Basisscenariet
Basisscenariet fremgår ikke selvstændigt i kapitlet ”Trafikale effekter”. Den eksterne kvalitetssikring har
derfor foretaget en sammenstilling af nuværende trafikbelastninger og Basisscenariets trafikbelastninger
for at kvalificere udgangspunktet for trafikberegningerne. Resultaterne i udvalgte snit på vejnettet-inklu-
siv
en ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Give-fremgår af tabellen herunder.
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0011.png
Trafiksnit for udvalgte punkter
E45 Nordjyske Motorvej TSA 42 v. Randers
Rute 15 Herningmotorveje vest for TSA 24 v. Låsby
Rute 18 Midtjyske motorvej nf. TSA 13 v. Arnborg
E45 Nordjyske motorvej Nord for TSA 33 v. Haverslev
E45 Østjyske motorvej syd for TSA 46, Aarhus
Trafik-
tællin-
ger
(2019)
[HDT]
56.500
35.700
24.300
31.500
73.000
Trafiktal
Basisscenarie
[HDT]
Differens
62.400
39.600
28.600
35.300
97.700
5.900 (9%)
3.900 (10%)
4.300 (15%)
3.800 (11%)
24.700 (25%)
Tabel 2.2: Sammenstilling af trafiktal i dag og i Basisscenarie 2030. Trafiktal er angivet i hverdagsdøgntrafik
(HDT)
Trafiksnittene viser en generel trafikstigning på omkring 10 %, der kan tilskrives den generelle udvikling i
trafikken eftersom BNP og deraf bilejerskab er støt stigende jf. antagelserne i Landstrafikmodellen. Øst-
jyske Motorvej omkring Aarhus forventes at få en trafikstigning på ca. 25.000 køretøjer. Den store stig-
ning skyldes til dels forudsætningen om, at Østjyske Motorvej ved Aarhus udvides fra 4 til 6 spor.
Taget i betragtning, at der i dag-og i fremtiden-kan forventes meget store trafikmængder i området,
særligt på E45, bør det overvejes at inkludere Basisscenariet i kapitlet ”Trafikale effekter”. Ligeledes bør
det overvejes også at vise andelen af tung trafik i Basisscenariet, da den tunge trafik som nævnt udgør
en betragtelig andel af den samlede trafik på E45.
Øst-scenarierne
De fire scenarier øst om Viborg (Øst 1-4) differentierer sig ved at have forskellige forløb øst om Viborg.
Øst 1 og 2, har samme forløb fra Give til Viborg Nord, men forskellig tilslutning til E45 ved hhv. Rørbæk
og Sønderup. Øst 3 tilsluttes først i Herning og fortsætter til Rørbæk. Øst 4 er opdelt i to seperate
delstrækninger: Give-Silkeborg og Silkeborg-Hobro.
De østlige scenarier forventes at have trafikmængder, som vist i nedenstående tabel.
Strækningsbelastninger (HDT)
Fra MX Bording til TSA Christianshøjvej
Fra TSA Christianshøjvej til TSA Ulvedalsvej
Fra TSA Ulvedalsvej til TSA Aarhusvej/Kjellerupvej
Fra MX Give til TSA Givevej
Fra TSA Givevej til TSA Brandevej
Fra TSA Brandevej til TSA Ikastvej
Fra TSA Ikastvej til MX Bording
Fra TSA Aarhusvej/Kjellerupvej til TSA Nordre Ringvej
Fra TSA Nordre Ringvej til TSA Enghavevej
Fra TSA Enghavevej til TSA Skivevej
Fra TSA Skivevej til TSA Løgstørvej
Fra TSA Løgstørvej til MX Hobro
Øst 1
(113)
28.900
30.900
34.000
22.800
24.600
26.300
23.000
32.600
27.600
28.700
28.200
23.400
Øst 2
(120)
27.300
28.900
32.300
21.300
23.000
24.700
21.500
31.100
25.200
-
-
-
Øst 3
(121)
-
-
-
-
-
-
-
28.200
22.800
22.900
22.500
18.200
Øst 4
(173)
-
-
-
15.000
15.000
16.300
13.000
25.100
20.100
21.500
21.400
17.600
Tabel 2.3: Trafikbelastninger (hverdagsdøgntrafik, HDT) i de fire øst-scenarier. Trafiktallene er angivet for de
geografiske segmenter, hvor der er mere end en scenarie repræsenteret. F.eks. er de sidste tre segmenter
ens for de tre scenarier, men med forskellige trafikbelastninger
Generelt forventes de vestlige scenarier at få trafikbelastninger mellem ca. 15-34.000 køretøjer/døgn.
Aflastningen af E45 fremgår af nedenstående tabel. Snittene er udvalgt ved de større byer langs E45.
Alle scenarier medfører en aflastning af E45. Aflastningen v. Aarhus ligger mellem 5.700-12.000. Øst 1
har den største aflastning af E45 ift. de øvrige øst-scenarier.
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0012.png
Aflastning af E45
E45 v. Horsens
E45 v. Aarhus
E45 v. Randers
E45 v. Hobro
Øst 1
(113)
-11.300
-12.000
-12.200
-15.200
Øst 2
(120)
-7.300
-7.500
-8.100
-15.500
Øst 3
(121)
-4.300
-5.700
-6.500
-8.600
Øst 4
(173)
-5.600
-6.700
-6.900
-8.500
Tabel 2.4 En ny midtjysk motorvejs aflastning af E45 for fire lokaliteter (hverdagsdøgntrafik, HDT 2030)
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de beregnede trafikmængder for øst-scenarierne vurderes at
være realistiske ud fra de forudsætninger, der er indlagt i modellen.
Vest-scenarierne
Der er regnet på tre scenarier vest om Viborg (Vest 1-3). Vest 1 og Vest 3 har samme tilslutningspunkt
ved Rørbæk. Vest 1 og Vest 2 har samme forløb fra Herning til Viborg Nord. Vest 3 differentierer sig
markant ved at have et forløb fra Give-vest om Silkeborg-vest om Viborg, jf.
Figur 2.1
.
Linjeføringerne vest om Viborg forventes at få følgende trafikmængder, som vist i nedenstående tabel.
Strækningsbelastninger (HDT)
Fra MX Midtjysk Motorvej til TSA Ilskovvej
Fra TSA Ilskovvej til TSA Viborgvej (v. Frederiks)
Fra TSA Viborgvej (v. Frederiks) til TSA Holstebrovej
Fra TSA Holstebrovej til TSA Skivevej (v. Løgstrup)
Fra TSA Skivevej (v. Løgstrup) til TSA Aalborgvej (s.f. Løvel)
Fra TSA Aalborgvej (s.f. Løvel) til TSA Skivevej
Fra TSA Skivevej til TSA Løgstørvej
Fra TSA Løgstørvej til MX Hobro
Vest 1
124
18.400
22.500
19.000
21.500
21.800
25.000
21.100
18.000
Vest 2
233
17.400
21.200
17.600
19.500
16.700
-
-
-
Vest 3
123
-
-
-
24.900
24.300
26.300
22.900
19.300
Tabel 2.5: Trafikbelastninger (hverdagsdøgntrafik, HDT 2030) i de tre vest-scenarier. Trafiktallene er angivet
for de geografiske segmenter, hvor der er mere end et scenarie repræsenteret. F.eks. er de sidste tre seg-
menter ens for de to scenarier, men med forskellige trafikbelastninger
Generelt forventes de vestlige scenarier at få trafikbelastninger mellem ca. 16.700-26.300
køretøjer/døgn.
Aflastningen af E45 fremgår af nedenstående tabel. Snittene er udvalgt ved større byer langs E45. Det
ses at alle lineføringerne medfører en aflastning af E45. Eksemepelvis vil aflastningen v. Aarhus ligge
mellem 3.600-7.400. Vest 3 har den største aflastning på E45 med mellem 5.500-9.700 afhængig af
strækningssnit.
Aflastning af E45
E45 v. Horsens
E45 v. Aarhus
E45 v. Randers
E45 v. Hobro
Vest 1
(124)
-5.000
-4.800
-3.900
-9.700
Vest 2
(233)
-3.700
-3.600
-4.000
-6.700
Vest 3
(123)
-6.300
-7.400
-5.500
-9.700
Tabel 2.6: En ny midtjysk motorvejs aflastning af E45 for fire lokaliteter (hverdagsdøgntrafik, HDT 2030)
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de beregnede trafikmængder for vest-scenarierne vurderes at
være realistiske ud fra de forudsætninger, der er indlagt i modellen.
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0013.png
Øvrige bemærkninger
Give-Viborg Øst-Rørbæk uden en midtjyskmotorvej syd for Give
Vejdirektoratet har udarbejdet en trafikberegning for Ny Midtjyske Motorvej mellem Give-Viborg Øst-Rør-
bæk uden den sydlige del af Ny Midtjyske Motorvej mellem Give og Haderslev, som er behandlet i VVM-
undersøgelsen. Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt forskellen med og uden den sydlige del af
Ny Midtjyske Motorvej ved at sammenligne fire lokaliteter.
Forskel med og uden en ny
midtjysk motorvej syd for Give
VVM + Forun-
dersøgelse
(113)
29.300
23.500
-12.000
-12.200
Forun-
dersø-
gelse
(143)
26.200
22.800
-11.300
-11.600
Forskel
Ny Midtjysk Motorvej nf. Herning
Ny Midtjysk Motorvej v. Hobro
E45 v. Aarhus
E45 v. Randers
3.100 (11%)
700 (3%)
700 (6%)
600 (5%)
Tabel 2.7: Sammenligning af trafikbelastninger på en ny midtjysk motorvej i den strategiske analyse (2016)
og forundersøgelsen (2019)
Som det ses af ovenstående tabel, så stiger trafikmængden mellem 3-11 % på en ny midtjysk motorvej,
når den sydlige del medtages. E45 aflastes med 5-6 %.
Trafikken på Ny Midtjyske motorvej og aflastningen på E45 er større ved en sammenhængende motor-
vej fra Haderslev til Rørbæk. I forundersøgelsernes trafikberegninger indgår den sydlige del, hvilket giver
det mest sandsynlige billede af fremtidens trafikbelastning. Trafikberegninger anses for at være realisti-
ske.
Øst 3 Herning-Viborg Øst-Rørbæk: Aflastning af Rute 13
Størstedelen af scenarierne medfører en aflastning på Rute 13 mellem Tørring og Silkeborg.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette ikke er tilfældet for scenariet Øst 3, som i stedet med-
fører en trafikstigning på Rute 13. Differenskortet angiver et interval mellem 500-5.000 trafikanter. Den
eksterne kvalitetssikring har ikke adgang til det præcise datasæt; det anses derfor ikke muligt at kunne
vurdere realismen i disse tal.
Sammenligning af trafiktallene fra den strategiske analyse med trafiktal opgjort i forundersøgelsen og
VVM-undersøgelsen
I 2016 blev den strategiske analyse udarbejdet, hvori der blev redegjort for trafikale gevinster og sam-
fundsøkonomi for forskellige korridorer.
2
De bagvedliggende trafikberegninger for fire scenarier blev fo-
retaget i Landstrafikmodellen version 1.0.8.3.
Den eksterne kvalitetssikring har sammenlignet trafikberegningerne i den tidligere strategiske analyse
med de nye trafikberegninger fra hhv. VVM-undersøgelsen for den sydlige del af en ny midtjysk motor-
vej og forundersøgelsen for den nordlige del af en ny midtjysk motorvej.
Da der ikke er valgt et endelig scenarie, sammenlignes forundersøgelsen med den strategiske analyses
”Korridor B” med forundersøgelsens ”Øst 4” scenarie. Korridor B forløber mellem Christiansfeld – Give
– vest om Silkeborg – Øst om Viborg og Rørbæk; og har dermed ”tilnærmelsesvis” samme forløb som
scenarie Øst 4 fra forundersøgelsen. Trafikbelastningerne fremgår af tabel 2.8.
2
Strategisk analyse – genberegninger med Landstrafikmodellen
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0014.png
Strækningsbelastninger (HDT)
V. Nørre Snede
V. Silkeborg
Øst for Viborg
V. Rørbæk
Korridor B
24.900
32.600
27.000
23.100
Øst 4
15.700
26.400
20.100
17.600
Afvigelse
-9.200 (-37%)
-6.200 (-19 %)
-6.900 (-26 %)
-5.500 (-24 %)
Tabel 2.8: Sammenligning af trafikbelastninger på Ny Midtjyske Motorvej i den strategiske analyse (2016)
og forundersøgelsen (2019)
Generelt er trafikpotentialet reduceret markant mellem de to undersøgelser. Dette skyldes – som nævnt
ovenfor – opdatering af LTM, hvor der modelleres i 10 tidsbånd over døgnet, fremfor kun én døgnbe-
tragtning. Dette medfører, at LTM version 2.2 beregner mindre trængsel end i version 1.0.8.3.
Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang af trafikberegninger vurderer den
eksterne kvalitetssikring overordnet, at beregningerne er metodisk gyldige og repræsenterer en detalje-
ringsgrad, som forventes af en forundersøgelse.
De største trafikale potentialer ses for scenarier øst om Viborg, scenarierne Øst 1 og Øst 2, som har
identisk scenarie fra Give til Viborg og tilslutter E45 i hhv. Rørbæk og Sønderup. Den gennemsnitlige
trafikmængde er mellem 26-28.000 køretøjer/døgn pr. delstrækning. Aflastningen på E45 varierer for de
to scenarier, størst for Øst 1.
For scenarierne vest om Viborg er forskellen mellem scenarierne mindre. Vest 3 mellem Give – Viborg
Vest – E45 v. Rørbæk har det største trafikale potentiale med en trafikmængder på ~ 21.500 køretø-
jer/døgn pr. delstrækning. Vest 3 har den største aflastning af E45.
Der er relative store forskelle i de trafikale beregninger, der er offentliggjort i de tidligere (strategiske)
analyser af en ny midtjysk motorvej, og de trafikberegninger, der fremlægges i nærværende forundersø-
gelse. Dette kan forklares med en langt mere detaljeret udvikling af den bagvedliggende trafikmodel,
Landstrafikmodellen.
Vejdirektoratet har ekspliciteret modelgrundlaget i trafikafsnittet med følgende passage:
Trafikberegningerne er gennemført af Vejdirektoratet med Landstrafikmodellens version 2.2. Der er tale
om en foreløbig udgave af modellen, frigivet i november 2019, til brug for analyserne af en ny midtjysk
motorvej. Version 2 af Landstrafikmodellen anvender, en modellering af trafikken for 10 forskellige perio-
der (tidsbånd) i løbet af døgnet. Modellen bliver dermed bedre til at gengive, hvordan trafikken reagerer
på de belastninger af vejnettet, der er på forskellige tidspunkter af døgnet, end den tidligere døgnmodel.
Modellering for forskellige tidsbånd er en væsentlig ændring af modellens forudsætninger og fører i en
række tilfælde til andre, men også mere retvisende analyseresultater end tidligere.
Den eksterne kvalitetssikring har identificeret enkelte forhold vedrørende de trafikale effekter af tung
trafik, som bør vurderes af Vejdirektoratet, inden projektet offentliggøres.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0015.png
3.
Vurdering af anlægsbudgettet og forud-
sætninger
Følgende kapitel præsenterer en vurdering af Vejdirektoratets anlægsbudget, der danner grundlag for
reservetildeling, herunder vurderes det, om forudsætningerne er tilstrækkelig dokumenteret og rele-
vante.
Vurderingen er gennemført ved:
Stikprøvegennemgang af priser og mængder med udgangspunkt i risikobetonede budgetposter.
Uddybende gennemgang af projektspecifikke områder, der efter den eksterne kvalitetssikrings
vurdering er særlig risikobetonede.
Teknisk vurdering af foreslåede løsninger og vurdering af om løsningerne er realistiske samt
tilstrækkelig afdækket i forhold til projektstadiet.
Vurdering af anlægsbudgettet
Nærværende afsnit præsenterer en helhedsvurdering af anlægsoverslaget, herunder en vurdering af om
budgettet opfylder kravene i Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
For hvert forslag er der udregnet et anlægsoverslag i henhold til Vejdirektoratets pris- og mængdebiblio-
tek. Forslagenes samlede anlægsbudgetter er vist i tabel 4.
(mio. kr.)
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder i alt
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og administration
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg K1 (40%)
Samlet bevilling inkl. K1
V1
V2
N1
N2
S1
Ø1
Ø2
Ø3
1.366
981
92
127
2.566
385
2.951
604
3.556
1.422
4.978
1.347
812
92
122
2.374
368
2.742
562
3.304
1.322
4.626
727
430
48
69
1.273
172
1.445
296
1.741
696
2.438
1.159
521
64
97
1.841
241
2.083
427
2.509
1.004
3.513
935
700
58
86
1.779
305
2.084
427
2.510
1.004
3.514
1.268
1.410
78
106
2.861
300
3.162
648
3.810
1.524
5.333
1.000
1.292
65
88
2.445
340
2.784
570
3.354
1.342
4.696
1.459
1.418
88
128
3.092
354
3.445
706
4.151
1.660
5.812
Tabel 3.1: Samlede anlægsbudgetter for undersøgte forslag (prisniveau 2020)
I henhold til Ny anlægsbudgettering skal der, i videst muligt omfang, anvendes erfaringsbaserede en-
hedspriser, der baseres på realiserede priser fra sammenlignelige projekter.
Anlægsoverslagene er udarbejdet med udgangspunkt i Vejdirektoratets overslagssystem, der indehol-
der licitationspriser fra alle Vejdirektoratets afsluttede anlægsprojekter. Prisbiblioteket er således base-
ret på et udvalg af lignende entrepriser. Den anvendte metode giver mulighed for at ændre enhedspri-
ser, hvor et kommentarfelt sikrer sporbarhed for eventuel dokumentation og henvisninger til delbereg-
ninger. Mængder estimeres på baggrund af skitseprojekteringen.
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
Prisbibliotek
Prisbiblioteket tager udgangspunkt i realiserede jyske entrepriser. Erfaringsentrepriserne er udvalgt for
en periode fra 2010-2016 for ligeledes at afdække forskellen mellem højkonjunktur- og lavkonjunktur-
perioder, da priserne i disse perioder erfaringsmæssigt har varieret mere end Danmarks Statistiks
vejindeks.
Prisbiblioteket er baseret på følgende entrepriser:
6714.201, Holstebro N – Aulum (april 2016)
6717.200, Aulum – Sinding (juni 2015)
6620.203, Funder – Hårup (juni 2013)
6625.201, Linå – Låsby (april 2013)
6780.20, Ølholm – Vejle (april 2011)
36320.20, Bredsten – Vandel (marts 2010).
Den eksterne kvalitetssikring er blevet oplyst, at vejprojektet er væsentlig større end normalt, hvilket
har vanskeliggjort at finde direkte sammenlignelige projekter. De valgte entrepriser er alle jyske, da der
er stor forskel på licitationspriser på tværs af landsdele.
Afvigelse fra prisbibliotekernes priser fremgår i referatet for granskningsmødet.
Enhedspriserne for anlægsprojektet er baseret på Vejdirektoratets prisbiblioteker svarende til erfarings-
tal fra allerede gennemførte projekter. Dette opfylder retningslinjerne for hovednotat for Ny Anlægsbud-
gettering af december 2017. Vejdirektoratet har oplyst, at et direkte sammenligneligt projekt ikke eksi-
sterer grundet anlæggets størrelse og længde. Stordriftsfordele og besparelser forventes ikke, da det
erfaringsmæssigt ikke er tilsvarende billigere at etablere en større motorvejsstrækning sammenlignet
med andre entrepriser.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at Vejdirektoratet har valgt en metodisk gyldig fremgangsmåde,
og har ikke yderligere bemærkninger til udvalgte prisbiblioteker.
Projektering, tilsyn og administration (PTA)
PTA beregnes som en fast procentsats af det samlede anlægsoverslag og er sat til 17%. Vejdirektoratet
oplyser, at denne sats er i overensstemmelse med den sats, der tidligere er anvendt i tilsvarende projek-
ter. Den eksterne kvalitetssikring finder fremgangsmåden metodisk gyldig og har ikke yderligere be-
mærkninger til PTA.
Arealerhvervelse
Vejdirektoratet indhenter på dette stadie oplysninger om ejendomsforhold, virksomheder og større tekni-
ske anlæg, som bliver brugt som grundlag for skitseprojekteringen. Disse data er blevet brugt til at ud-
føre arealanvendelsesanalysen, som dernæst estimerer et budget for midlertidigt og permanent arealer-
hvervelse. Det bemærkes, at arealerhvervelsesposten er væsentlig mindre for forslag N1 sammenlignet
med de øvrige forslag. Vejdirektoratet oplyser, at det primært skyldes længdeforskellen (30 km i forslag
N1 og 46 km i forslag Ø1).
Vejdirektoratet har yderligere fremsendt separat dokumentation for udarbejdelse af budgetpost
arealer-
hvervelse.
Det bemærkes, at regnearkene er sat dynamisk op til de enkelte anlægsoverslag hvilket sik-
rer at de enkelte poster er ensrettet med bagvedliggende dokumentation. Den eksterne kvalitetssikring
finder metoden gyldig og har ikke yderligere bemærkninger.
Korrektionstillæg K1
I henhold til Ny anlægsbudgettering af december 2017 skal korrektionstillæg K1 udgøre 50%. I forbin-
delse med udarbejdelsen af anlægsbudgettet er K1 dog reduceret fra 50% til 40%. Vejdirektoratet og
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har oplyst, at dette skyldes erfaringer med en række vejprojek-
ter, der tidligere er gennemført under budget. Dette er nærmere beskrevet i notat Aftale om et sam-
menhængende Danmark, Investeringsplan 2030 af marts 2019. Den eksterne kvalitetssikring har ikke
yderligere bemærkninger.
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0017.png
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring finder, at anlægsoverslagene er gennemarbejdede, og bagvedliggende
dokumentation er ensrettet med samlearket. Herudover har anlægsoverslagene et niveau af detaljering
og præcision, som man må forvente i forhold til projektets stade.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og fremgangsmåden, der fører frem
til anlægsoverslaget, er valid og metodisk acceptabel.
Uddybende gennemgang af særlig risikobetonede områder
Den eksterne kvalitetssikring har udført en uddybende gennemgang af særlig risikobetonede områder
ved hjælp af en stikprøvekontrol. Områderne er identificeret ved at tage udgangspunkt i væsentlige bud-
getposter og tage højde for, om posterne anses som usikre på baggrund af Vejdirektoratets information
og den eksterne kvalitetssikrings vurdering. Stikprøvekontrollen afdækker en gennemgang af centrale
budgetposter, der udgør hovedparten af anlægsbudgettet, hvor gennemgangen består af en kontrol af
priser og mængder.
Grundet anlæggets størrelse er der taget udgangspunkt i uddybende gennemgang for 2 repræsentative
forslag. Den ekstern kvalitetssikring har udvalgt forslag N2 og S1 og der henvises til tabel 4 for en sam-
let oversigt over forslagenes budgetstørrelse.
Stikprøvegennemgang for forslag N2 og S1
Følgende gennemgang af centrale budgetposter præsenteres for forslag N2, men bemærkninger skal
anses som generelle og gældende for både forslag N2 og S1. Særlige bemærkninger tilknyttet det en-
kelte forslag fremgår eksplicit af teksten.
Hovedpost
Budgetpost
Budgetpost
Andel for N2
Samlet
vurdering
Bemærkninger
Veje
Bygningsværker og
broer
Øvrige entrepriser
Projektvej
Dalbroer
63%
28%
Accepteret
Accepteret
Accepteret
Accepteret
Se bemærkning
Se bemærkning
Se bemærkning
Se bemærkning
Tavler, beplantninger,
3%
hegn
Øvrige
Ledningsarbejder,
5%
anlægsudgifter
markskader
Tabel 3.2: Hovedpostfordeling for stikprøvegennemgang forslag N2
Projektvej
Budgetposten projektvej består af en række tekniske poster, hvor stikprøvekontrollen har taget udgangs-
punkt i de væsentligste poster, vurderet af den eksterne kvalitetssikring.
Anvendte enhedspriser for autoværn er væsentlig lavere end Vejdirektoratets generelle prisbibliotek. Vej-
direktoratet har oplyst, at pristrend for autoværn opleves som en nedadgående kurve, hvorfor Vejdirekto-
ratet har valgt at anvende enhedspriser fra vejprojektet Herning-Holstebro for denne konkrete post.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet yderligere forhold, som giver anledning til flere undersøgel-
ser. Budgetposten er derfor accepteret.
Dalbroer
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet forbehold, som giver anledning til flere undersøgelser. Bud-
getposten er accepteret uden yderligere kommentarer.
Tavler, beplantninger, hegn
Den eksterne kvalitetssikring har ikke bemærket væsentlige forhold under stikprøvekontrollen, som giver
anledning til flere undersøgelser. Budgetposten er derfor accepteret.
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0018.png
Diverse udgifter
Det bemærkes, at
Arkæologiske for- og markundersøgelser
er den primære kostbærende underpost for
Diverse udgifter,
hvor den tilrettede enhedspris er væsentlig højere sammenlignet med Vejdirektoratets
generelle prisbibliotek. Den tilrettede enhedspris stammer fra vejprojektet Herning-Holstebro for denne
konkrete post, hvilket den eksterne kvalitetssikring vurderer som en metodisk gyldig fremgangsmåde.
Enhedsprisen for posten
Ledningsarbejder
stammer ligeledes fra vejprojektet Herning-Holstebro, hvilket
vurderes som en acceptabel fremgangsmåde med udgangspunkt i projektets nuværende stade.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
Samlet vurdering
Baseret på stikprøvekontrollen vurderer den eksterne kvalitetssikring, at Vejdirektoratet har benyttet me-
todisk gyldige fremgangsmåder. Pris- og mængdebiblioteker er yderligere korrekt indeksreguleret, og
der er ikke fundet anledning til at påpege yderligere.
Vurdering af de tekniske forudsætninger
De tekniske forudsætninger er gennemgået ved brug af en systematisk gennemgang af risikobetonede
områder og en overordnet vurdering ved gennemgang af relevant dokumentation.
Det fremsendte tekniske materiale og forudsætningsnotatet inkluderer veldefinerede redegørelser for
størstedelen af forudsætningerne, som vurderes metodisk gyldige for udarbejdelsen af anlægsoversla-
gene. Den bagvedliggende dokumentation inkluderer også en væsentlig sporbarhed og vurderes som
værende gyldig for et projekt på forundersøgelse, niveau 1.
Der er observeret enkelte tekniske valg af forudsætninger med begrænset redegørelse, som den eks-
terne kvalitetssikring har drøftet med Vejdirektoratet, som har redegjort for valg af forudsætninger og
har fremsendt dokumentation.
Den vejtekniske beskrivelse inkluderer grundige overvejelser og lister forudsætningerne struktureret op
for hvert forslag. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de tekniske forudsætninger er realistiske,
relevante og veldokumenterede, og har derfor ingen yderligere kommentarer.
Den eksterne kvalitetssikring har overordnet ikke identificeret kritiske observationer ved gennemgang af
det tekniske materiale og valg af forudsætninger. Materialet redegør for valg af de enkelte forudsætnin-
ger.
Den eksterne kvalitetssikring har for forslag S1 vurderet, at der ville være behov for et motorvejskryds.
Vejdirektoratet har sideløbende udarbejdet et alternativ for S1, hvor dette efterfølgende er blevet inklu-
deret. Anlægsoverslaget for S1-alternativ øger den anlægsoverslaget med 85,6 million kr.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger.
3.2.1
Vejtekniske løsninger
Generelt
Rambøll har for Vejdirektoratet udarbejdet Vejtekniske Rapport dateret december 2018 og revideret
marts 2019. Rapporten har en række bilag, hvoraf følgende er vejteknisk relevante:
Forudsætningsnotat (bilag 1) beskriver de forudsætninger, som danner baggrund for design og
undersøgelser. Forudsætningsnotatet omhandler væsentligste bestemmelser og vejudformning og
anlægsoverslag, men også bygværker, afvanding og arealerhvervelse.
Skema over skærende veje og stier (bilag 2) angiver en række mål på skærende veje, stier og vandløb,
som er benyttet til prissætning af omlægning.
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
Trafiksikkerhedsrevisionsnotat (bilag 13) indeholder en kort begrundelse for, at der ikke er udarbejdet en
egentlig revisionsrapport. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at det eksisterende materiale ikke
opfylder kravet om udarbejdelse af en trafiksikkerhedsrevision. Vejdirektoratet har oplyst, at det er
korrekt, at der ikke er udarbejdet en egentlig revisionsrapport. Der er gennemført en overordnet
trafiksikerhedsrevison baseret på de udarbejdede 1:10.000 planer. Dette er sket i en løbende og
dynamisk proces i takt med at projektet for de 230 km motorvej blev udarbejdet.
Løvel, som indgår i betegnelsen på de fleste strækninger, vises ikke på nogen tegninger på trods af, at
alle forslag nord for Viborg mødes her. Vejdirektoratet har oplyst, at Løvel er et knudepunkt, hvor de
forskellige forslag mødes. Det foreslås, at der ses nærmere på knudepunkterrne (grænsefladerne) i en
eventuel VVM-undersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at den vejtekniske løsning anvender 'stopsigt ved kø'.
Vejdirektoratet har oplyst, at denne løsning er den mest restriktive begrænsning for horisontalkurver på
motorveje, og er vedtaget af Vejdirektoratet som en forudsætning.
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0020.png
Vejteknisk gennemgang af forslagene
Den eksterne kvalitetssikring har foretaget en vejteknisk gennemgang af forslagene, som er præsente-
ret i tabel 7.
Forslag
Bemærkning
Det vurderes, at vejprojektet genererer et behov for motorvejskryds ved rute 18 Midtjyske
Motorvej, og derfor bør krydset være en integreret del af forslag S1, både teknisk og økonomisk.
Det vurderes, at dele fra eksisterende trompetanlæg ikke kan forventes at genanvendes.
Vejdirektoratet oplyser, at der i forbindelse med VVM-undersøgelsen for en ny midtjysk motorvej på
strækningen Haderslev-Billund-Give er udarbejdet et projekt med en alternativ etapeafslutning ved
Give. Der er også lavet et overslag for denne, men dette alternativ var ikke færdigt ved
fremsendelse af materiale til kvalitetssikring. Vejdirektoratet har fremsendt et opdateret
anlægsoverslag for forslag S1 med midler til relevante ramper i motorvejskrydset.
Anlægsoverslagetfor forslag S1 er derfor opdateret med midler til relevante ramper i
motorvejskrydset, som medfører en forøgelse på 85,6 million kr.
S1
For TSA Århusvej vurderes det, at omlægning af Århusvej forekommer som en dyrere løsning i
forhold til strækningens længde og behovet for at ekspropriere et par ejendomme. Det anbefales at
Vejdirektoratet vurderer hvorvidt en billigere løsning kan findes.
Ø1, Ø2, Ø3
Vejdirektoratet har oplyst at flere scenarier har været undersøgt, men den valgte vurderes som en
fremtidssikret løsning, som også vil passe til en kommende udbygning af rute 26 til motorvej. En
ombygning af eksisterende tilslutningsanlæg, vil medføre et behov for ekspropriation af flere
ejendomme ved Rindsholm.
V1
Ingen bemærkninger.
V2
Ingen bemærkninger.
N1
For TSA Løgstørvej opfordres det at redegøre for, hvorfor omlægning af vejen vil forbedre
skæringsvinklen i Forundersøgelsen.
Vejdirektoratet har oplyst, at ved at omlægge Løgstørvej opnår man en større horisontal radie,
hvilket giver trafikanterne bedre oversigtsforhold i krydset. Herudover kan den eksisterende vej
anvendes som interimsvej i anlægsperioden, som kan føre til yderligere besparelser. En videre
undersøgelse med vejomlægning og skæringsvinklen vil blive undersøgt i en eventuel VVM-
undersøgelse.
For trompetanlæg vurderes det, at anægget ikke et et trompetanlæg, men et Y-anlæg.
Vejdirektoratet har bekræftet denne observation.
N2
For TSA Roldvej vurderes det, at løsningen med femte ben i eksisterende rundkørsel på Viborgvej
ikke opfylder kravet til afstand mellem ben og rundkørsel.
Vejdirektoratet oplyser, at hvis man tilsutter begge ramper til Roldvej, kræver det, at motorvejen
flyttes længere væk fra eksisterende rundkørsel for at få tilstrækkelig afstand. I en eventuelt VVM-
undersøgelse vil det blive undersøgt om eksisterende rundkørsel skal udvides eller om der kan
findes en mere optimal rampetilslutning.
Tabel 3.3: Oversigt over vejtekniske bemærkninger til hvert forslag
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
Opsamling – vejtekniske løsninger
Vejteknisk forekommer projektet, som man må forvente af et projekt på niveau 1. Den eksterne
kvalitetssikring har observeret følgende, som bør udarbejdes i en kommende VVM-undersøgelse:
Kvaliteten af trafiksikkerhedsrevisionen er usikker grundet den manglende revisionsrapport. Den
eksterne kvalitetssikring opfordrer Vejdirektoratet til at have mere fokus på
trafiksikkerhedsrevisionen i en eventuel VVM-undersøgelse.
Der er observeret enkelte fejl og manglende linjebetegnelser og etapegrænser, som den
eksterne kvalitetssikring vurderer bør revideres og gennemarbejdes i en eventuel VVM-
undersøgelse.
3.2.2
Generelt
Brotekniske løsninger
Langt størstedelen af bygværkerne er i anlægsoverslaget baseret på et areal uden kantbjælker.
Vejdirektoratet anvender en geometrisk beregning af mængde baseret på bygværkernes dimensioner.
Da der ikke er udført egentlige skitseprojekter af de nye bygværker vurderes det, at de valgte brotyper
og broarealer er behæftet med en relativ stor usikkerhed, hvilket har betydning for usikkerheden i an-
lægsoverslaget for bygværkerne. Dette er afklaret i risikoanalysen og en nærmere projektering vil blive
afklaret i en eventuel VVM-undersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at for etape B6, Simested Å – Dalbro st. 250.368 er angivet
med et areal på 11.345 m2 i anlægsoverslaget, hvor det i brolisten er angivet til 13.292/13.780 m2.
Vejdirektoratet oplyser, at længden af broen er angivet korrekt i brolisten, men er angivet med forkert
start og slut stationering, som vil blive rettet i dokumentationen.
Overordnet har den eksterne kvalitetssikring observeret, at for Munklindevej st. 193.648 er der bereg-
net med et areal på 976 m
2
, men brolisten angiver 630/675 m
2
. Vejdirektoratet har oplyst, at der er tale
om en fejl i anlægsoverslaget og har efterfølgende reduceret arealet. Dette medfører til en reduktion på
13,0 million kr. for forslag V1 og Ø3.
En lignende observation gør sig gældende for Karup Å st. 194.589, hvor der er beregnet med et areal på
11915 m
2
, men brolisten angiver 9128/9450 m
2
.Vejdirektoratet har oplyst, at brolængden er oplyst for-
kert og har efterfølgende rettet dokumentationen, uden konsekvens for anlægsoverslaget.
Opsamling – brotekniske løsninger
Broteknisk forekommer projektet rimeligt gennemarbejdet, som man må forvente af et projekt på dette
niveau.
Risikoanalysen afdækker posterne behæftet med en væsentlig usikkerhed, hvilket den eksterne
kvalitetssikring finder metodisk acceptabelt.
Den eksterne kvalitetssikring har fundet enkelte tilfælde, hvor brolistens længde ikke er i
overensstemmelse med anlægsoverslaget. I et af tilfældene var der tale om en fejl i anlægsoverslaget,
som har medført til en reduktion i anlægsoverslaget for 2 forslag.
3.2.3
Geotekniske foranstaltninger
Generelt
I maj 2019 har Vejdirektoratet med assistance fra Rambøll afrapporteret en orienterende geoteknisk
undersøgelse i rapportenj: ” 81500 Midtjyske Motorvej Hobro – Give, Fase 1”. I rapporten behandles
geologi, grundvandsforhold, muld/blødbund, jordstabilisering og udsætning for de 8 forslag. Som bilag til
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
rapporten er vedhæftet data om eksistende boringer. Boringerne er vist på situationsplaner med
overfladekartering (jordartskortet) som baggrund, i de områder hvor jordartskortet eksisterer.
Der er i rapporten ikke vurderet på geotekniske forhold i forbindelse med bygværker og skærende veje.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de geotekniske undersøgelser lever op til krav og standarder,
som kan forventes i en forundersøgelse.
Opsamling – geotekniske foranstaltninger
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at den orienterende geotekniske undersøgelse
”81500 Midtjyske Motorvej Hobro – Give, Fase 1” lever op til, hvad der normalt forventes på dette sta-
die af projektet, og udgør et godt grundlag for planlægning og udførelse af geotekniske undersøgelser i
forbindelse med en VVM-undersøgelse.
3.2.4
Miljøvurderinger
Generelt
Miljøvurderingsrapporten er opbygget med en indledning, metodebeskrivelse, en gennemgang af de
generelle påvirkninger samt en gennemgang af de konkrete påvirkninger af miljøforholdene for hver
strækning og endelig en oplistning af de generelle anbefalinger for en eventuel senere miljøkonsekvens-
vurdering af det kommende projekt. De gennemgåede miljøforhold er opdelt i følgende grupper:
Kommuneplanlægning og friluftsliv
Kulturhistorie
Landbrug, råstoffer og tekniske anlæg
Landskab og geologi
Natur
Overfladevand og grundvand
Skov
Lavbundsarealer
Støj
Bilaget til miljøvurderingen er opdelt på de 8 forslag. For hvert forslag indledes med en oplistning af fo-
kuspunkter i korridoren omkring scenarierne. Fokuspunkterne er angivet på et oversigtskort og i visse
tilfælde suppleret med et foto. Derefter følger et kort for hver gruppe af miljøforhold, som er behandlet i
miljøvurderingen.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring opbygningen af miljøvurderingen som værende meget
logisk og velvalgt. Det er generelt let at danne sig et overblik over de væsentlige miljøemner og lokalite-
ter, hvor der potentielt kan forekomme en miljøkonflikt. Dog savnes en sammenfatning.
Niveau og afklaringsstade
Der er indsamlet eksisterende data i en undersøgelseskorridor på 800 m på hver side af hvert forslag til
scenarie. Alle data består af eksisterende data, som er indsamlet ved skrivebordsstudie, men der er dog
foretaget en feltgennemgang af strækningerne.
Vurdering af scenarier
Vejdirektoratet har foretaget en grundig undersøgelse, hvor det klart fremgår hvordan de er kommet
frem til de foreslåede scenarier. De enkelte forslag vurderes som værende et robust grundlag for at ud-
vælge scenarier til videre vurdering i en eventuel VVM-undersøgelse.
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0023.png
Opsamling-miljøvurdering
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at miljøvurderingen i form, detaljeringsgrad, doku-
mentation og fuldstændighed lever fuldt op til, hvad der kan forventes i en forundersøgelse. Det kunne
være ønskeligt, at der for hvert forslag var et indledende afsnit med oplistning af fokuspunkter i miljø-
vurderingsrapporten. Det vurderes dog ikke at være en væsentlig mangel, da bilaget til miljøvurderings-
rapporten indeholder en sådan gennemgang af fokuspunkter.
Samlet vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Bagvedliggende dokumentation og beregninger er dynamisk koblet til anlægsoverslaget, hvilket øger
sporbarhed og eliminerer potentielle konsistensfejl. Den eksterne kvalitetssikring har derfor ikke fundet
konsistensfejl mellem samlearket, de enkelte anlægsoverslag og eksterne beregninger for centrale po-
ster.
Herudover har den eksterne kvalitetssikring foretaget en overordnet vurdering af, om samme metodiske
fremgangsmåde er anvendt for centrale hovedposter og enhedspriser for forundersøgelsen og VVM-re-
degørelsen, og har ikke observeret variationer.
Endelig finder den eksterne kvalitetssikring, at projektet har identificeret og for hovedparten kvantificeret
de mest sandsynlige risici og indarbejdet disse i risikologgen med udgangspunkt i projektets nuværende
viden.
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og analyser, vurderer den eksterne kvalitetssikring, at be-
regninger og prisgrundlag er metodisk gyldige og acceptable.
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0024.png
4.
Vurdering af den overordnede sam-
fundsøkonomiske analyse
Den overordnede samfundsøkonomiske analyse er gennemgået for hvert af de opstillede scenarier øst
om Viborg: (Give – Viborg Ø – Rørbæk/Sønderup, Herning – Viborg Ø – Rørbæk, Give – Silkeborg –
Viborg Ø – Rørbæk og vest om Viborg: (Herning – Viborg V – Rørbæk/Sønderup, Give – Viborg V –
Rørbæk uden kritiske bemærkninger til følge. Scenarierne er optegnet i figur 4.1.
Figur 4.1: Scenarier, der er behandlet i de samfundsøkonomiske beregninger
Nedenfor gennemgås de samfundsøkonomiske beregninger, inkl. trafikale effekter for de opstillede
scenarier for forundersøgelsen for en ny midtjysk motorvej, strækningerne Give-Hobro
(Rørbæk/Sønderup) og Herning-Hobro (Rørbæk/Sønderup).
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet:
Hvorvidt omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med Transport- og
Boligministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske beregninger.
Om tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, og eventuelle konsekvenser ved udsættelse af
projektet er tilstrækkeligt beskrevet.
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0025.png
Om behov, målsætninger og risici for projektet er tilstrækkeligt beskrevet.
Om det tidspunkt for ibrugtagelse, der fremgår af den samfundsøkonomiske beregning, er
realistisk i forhold til, hvornår projektet reelt kan igangsættes.
Analysen omfatter gennemgang af:
Forundersøgelsen.
De understøttende samfundsøkonomiske beregninger.
Møder og dataudveksling med Vejdirektoratet og gennemgang af forudsætningerne for de
samfundsøkonomiske beregninger.
De 7 valgte hovedscenarier som indgår i analysen af de samfundsøkonomiske konsekvenser vurderes af
den eksterne kvalitetssikring som relevante scenarier at udføre beregningerne på.
Det er indlagt som en forudsætning i trafikmodellens beregninger, at den sydlige del af en ny midtjysk
motorvej (Give-Haderslev) er etableret. Der er udført 2 følsomhedsberegninger i forhold til de trafikale og
økonomiske effekter af at medtage, henholdsvis ikke medtage motorvejsstrækningens forlængelse mod
syd fra Give til Haderslev. Dermed foreligger 3 beregninger af scenariet Give – Viborg Øst-Rørbæk (113).
Økonomiske forudsætninger
Anvendelse af enhedspriser
DTU’s seneste version af transportøkonomiske enhedspriser, der fastlægges i samarbejde med
Transport- og Boligministeriet og Finansministeriet skal afspejles i vurdering af de økonomiske
forudsætninger, herunder kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoafgiftsfaktor og
kalkulationsperiode.
Den eksterne kvalitetskontrol har gennemført stikprøvekontrol og sumkontroller på de anvendte
enhedspriser.
Transport- og Boligministeriets transportøkonomiske er enhedspriser version 1.9 er benyttet.
Vejdirektoratet har opregnet anlægsoverslaget fra prisniveau 2019 til prisniveau 2020.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at det giver den fornødne sammenhæng mellem beregningerne
på anlægsoverslaget medio 2019 til indberegningerne i Teresamodellen.
Kalkulationsrente, skatteforvridningstab og nettoafgiftsfaktor
Kalkulationsrenten andrager 4 procent for kalkulationsperioden 0-35 år og 3 procent for
kalkulationsperioden 36-50 år.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til 10 procent, og nettoafgiftsfaktoren
er angivet til 1,28.
Dette er i overensstemmelse med standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser (version 1.9
2019), der er tilgængelige på DTU’s hjemmeside.
Kalkulationsperiode og fordeling af anlægsomkostninger
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvilket er i overensstemmelse med standarderne fra
Transportøkonomiske Enhedspriser.
Byggeperioden strækker sig i de samfundsøkonomiske analyser over årene 2023-2031 med
ibrugtagelse i 2030 og anlægsomkostningerne er for alle scenarier fordelt over en periode på ni år fra
2023 til 2031 med en fordeling på henholdsvis 3%, 6%, 7%, 15%, 19%, 23%, 15%, 9%, 3% af de
samlede anlægsomkostninger. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette teknisk set er
realistisk.
Restværdien for anlægsprojektet er for alle scenarier indregnet i overensstemmelse med Transport- og
Boligministeriets retningslinjer.
Alternativerne Herning – Viborg Ø – Rørbæk (121) og Give – Viborg V – Rørbæk (123) genererer i følge
beregningerne henholdsvis 141 mio. kr. i merindtægt og 131 mio. kr. i mindreindtægt fra
brugerbetaling/vej. Vejdirektoratet har til differencerne på brugerbetaling bemærket, at den varierende
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0026.png
effekt på brugerbetalinge skyldes output fra Landstrafikmodellen – hvori der beregnes varierende trafik
over Storebælt. Vejdirektoratet har meddelt, at det er et potentielt forbedringspunkt for modellen.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forudsætninger for de
samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
Cost-benefit-forholdet
'Det er formålet med den samfundsmæssige analyse, at give en systematisk vurdering af samfundets
fordele og ulemper ved tiltag og løsningsforslag'. Den skal understøtte politisk prioritering mellem de
forskellige scenarier og andre investeringsforslag for den offentlige sektor.
Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone
Cost-benefit analysen skal i princippet belyse samtlige fordele og ulemper ved tiltag i form af gevinster
og omkostninger målt i kr. I TERESA-modellen opgøres det om som nettonutidsværdi, intern rente og
nettogevinst pr. offentlig investeret krone for de enkelte scenarier.
Der er redegjort for nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone for
scenarierne-øst om Viborg: (Give – Viborg Ø – Rørbæk/Sønderup (120/113), Herning – Viborg Ø – Rør-
bæk (121), Give – Silkeborg – Viborg Ø – Rørbæk (173) og vest om Viborg: (Herning – Viborg V – Rør-
bæk/Sønderup (233/124), Give – Viborg V – Rørbæk (123).
Tids- og kørselsgevinsterne for de enkelte scenarier er opgjort på grundlag af den seneste version af
Landstrafikmodellen til brug for de samfundsøkonomiske vurderinger. Den eksterne kvalitetssikring
konkluderer, at de opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger udgør et anvendeligt grundlag til
beregning af scenariernes brugergevinster.
Den samfundsøkonomiske nettogevinst pr. offentlig investeret krone er beregnet til en nettogevinst pr.
offentlig investeret kr. på 1,07 til 0,77 kr. for scenarierne:
Herning – Viborg Vest – Rørbæk (124)
Give – Viborg Øst-Rørbæk (113)
Give – Viborg Øst-Sønderup (120)
Herning – Viborg Øst – Rørbæk (121)
Den samfundsøkonomiske nettogevinst pr. offentlig investeret krone er beregnet til en nettogevinst pr.
offentlig investeret kr. på 0,59 til 0,31 kr. for scenarierne:
Herning – Viborg Vest – Sønderup (233)
Give – Silkeborg – Viborg Øst – Rørbæk (173)
Give – Viborg Vest – Rørbæk (123)
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette generelt er under den strategiske analyses resultat fra
2016.
Vejdirektoratet oplyser hertil, at forskelle i grundlaget for hhv. strategisk analyse og forundersøgelsen,
primært forklares med Ny version af Landstrafikmodellen, hvor beregningen er ændret fra en
døgnmodel til nu at basere sig på effekter i 10 perioder af døgnet. Herved opnås en mere realistisk
modellering af trængselsniveauerne på vejnettet, som også slår igennem ift. tidsgevinsterne.
Vejdirektoratet peger endvidere på følgende væsentlige ændringer i beregningsgrundlaget:
Ny version af den samfundsøkonomiske beregningsmodel: TERESA – med bl.a. højere værdier
for CO2 og uheld
Tidligere regerings investeringsplan (13. marts 2019) er medtaget i projektets basisscenarie
Af særlig betydning for en en aftagende effekt af ny midtjysk motorvej nævnes
investeringsplanens udbygning af E45 v. Aarhus, v. Kolding, og mellem Vejle og
Skanderborg. Disse projekter kan i dæmpe effekten af en ny midtjysk motorvej. Andre
projekter i investeringsplanen, såsom en 3. Limfjordsforbindelse og udbygning af
26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
motorvejen over Fyn, kan omvendt have betydning for udviklingen i den samlede
motorvejstrafik i Midtjylland og dermed være med til at øge effekten af en ny midtjysk
motorvej.
Det bemærkes, at scenarie (121) Øst 3 (Herning-Viborg Øst-Rørbæk) har ny strækning på 86 km og
tilbagediskonterede driftsomkostninger på 1.297 mio. kr. Det giver driftsomkostninger på ca. 15 mio. kr.
pr. km. De øvrige scenariers driftsomkostninger er beregnet til driftsomkostninger på ca. 10 mio. kr. pr.
km.-både i forundersøgelsen af den nordlige strækning og i VVM-undersøgelsen af den sydlige
strækning. Vejdirektoratet har hertil oplyst, at scenarie (121) Øst 3 (Herning-Viborg Øst-Rørbæk) bør have
driftsomkostninger i underkanten af driftsomkostningerne for de øvrige strækninger, hvorfor
anlægsmyndigheden har oplyst, at de efterfølgende korrigerer beregningen.
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0028.png
3 gennemregninger af scenariet Give – Viborg Øst-Rørbæk (113)
Det er indlagt som en forudsætning i trafikmodellens beregninger, at den sydlige del af Midtjysk
motorvej (Give-Haderslev) er etableret. Der er udført 2 følsomhedsberegninger i forhold til de trafikale
og økonomiske effekter af at medtage, henholdsvis ikke medtage motorvejsstrækningens forlængelse
mod syd fra Give til Haderslev. Dermed foreligger 3 beregninger af scenariet Give – Viborg Øst-Rørbæk
(113):
1
Den første beregning forudsætter i princippet, at den sydlige motorvej fra Haderslev – Christiansfeld
–Billund Øst – Give er bygget og trækker trafik op til Give. Dermed vil beregningen på det nordlige
stykke motorvej tage udgangspunkt i, at primært den gennemkørende trafik på hele midtjyske mo-
torvej, som får gevinster af det sydlige motorvejsstykke. Dermed øges den trafikale og økonomiske
effekt af den nordlige videreførelse fra Give. Med dette udgangspunkt er effekten beregnet til en
nettogevinst pr. offentlig investeret kr. på 0,96 kr.
Beregning 1 tager udgangspunkt i at
strækningen fra Haderslev til Give er
etableret, hvorfor der opstår øget tra-
fikal tæthed ved Give.
Dermed forøges den beregnede ef-
fekt af strækningen Give – Rørbæk.
Forudsættes at være etableret.
Figur 4.2: Scenarie 113 beregnet med
udgangspunkt i at motorvejen syd for
Give er etableret
28
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0029.png
2
Den anden beregning estimerer de trafikale effekter udregnet samlet for hele stykket fra syd til nord
(Haderslev – Christiansfeld – Øst Billund – Give – Viborg Øst – Rørbæk). Herefter er effekten for det
nordlige stykke estimeret ud fra forholdet mellem den nordlige og sydlige strækningens længde.
Stykket fra Give mod syd er ca. 69 km, mens stykket nord for Give er ca. 111 km. Med dette ud-
gangspunkt er effekten beregnet til en nettogevinst pr. offentlig investeret kr. på 0,74 kr.
Beregning 2 beregner 'samtidig etab-
lering' af hele stykket fra Haderslev til
Hobro og fordeler gevinsten mellem
stykkerne nord og syd for Give i for-
hold til antal kilometer motorvej, syd
og nord for Give.
Figur 4.3: Scenarie 113 beregnet sam-
men med strækningen syd for Give
29
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0030.png
3
Den tredje beregning estimerer de trafikale effekter udregnet for den nordlige del (Give – Viborg Øst
– Rørbæk) under den forudsætning, at motorvejsafsnittet syd for Give (Haderslev-Christiansfeld – Øst
Billund – Give) ikke bygges. Hermed vil man få et mindre trafikalt tilløb og afløb ved Give hvorfor den
trafikale effekt mindskes. Med dette udgangspunkt er effekten beregnet til en nettogevinst pr. of-
fentlig investeret kr. på 0,40 kr.
Beregning 3 tager udgangspunkt i at
motorvejsstrækningen fra mod syd
fra Haderslev til Give ikke etableres.
Figur 4.4: Scenarie 113 beregnet med
udgangspunkt i, at strækningen syd
for Give ikke etableres
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at følsomhedsberegningerne i forhold til de trafikale og økono-
miske effekter af at medtage, henholdsvis ikke medtage motorvejsstrækningens forlængelse mod syd
fra Give er relevante, men bør forklares bedre.
Den den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der ikke er vist yderligere følsomhedsanalyser af
centrale parametre som konsekvenserne af lavere/højere trafikvækst end antaget i trafikmodellen.
30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0031.png
Gener og eksterne omkostninger
Gener i anlægsfasen består primært af tidstab for bilister som følge af indskrænkninger i en del af
vejkapaciteten i udførelsesperioden og er beregnet ved hjælp af standardberegningsmodellen. Den
eksterne kvalitetssikring har ikke bemærkninger hertil.
De eksterne omkostninger er værdisætning af ændringer i kategorierne antal uheld, støj, luftforurening
og klima (CO2) for alle scenarier set i forhold til et 0-alternativ. Disse beregninger bygger på de
eksisterende enhedspriser. Den eksterne kvalitetssikring har ikke bemærkninger hertil.
Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at beregningerne af scenarierne øst om Viborg: (Give – Viborg
Ø – Rørbæk/Sønderup (120/113), Herning – Viborg Ø – Rørbæk (121), Give – Silkeborg – Viborg Ø –
Rørbæk (173) og vest om Viborg: (Herning – Viborg V – Rørbæk/Sønderup (233/124), Give – Viborg V –
Rørbæk (123) er foretaget i henhold til ”Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet–
anvendt metode og praksis i Transportministeriet” og at beregningerne her er metodisk gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at beregningerne af scenarierne øst om Viborg: (Give – Viborg
Ø – Rørbæk/Sønderup, Herning – Viborg Ø – Rørbæk, Give – Silkeborg – Viborg Ø – Rørbæk og vest om
Viborg: (Herning – Viborg V – Rørbæk/Sønderup, Give – Viborg V – Rørbæk er foretaget i henhold til
”Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet– anvendt metode og praksis i
Transportministeriet” og at beregningerne her er metodisk gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at de ændrede beregningsmetoder, der er benyttet som følge
af ændringer i Landstrafikmodellen medfører inkonsistens til den strategiske analyse.
Vejdirektoratet har ekspliciteret modelgrundlaget i trafikafsnittet med følgende passage:
Trafikberegningerne er gennemført af Vejdirektoratet med Landstrafikmodellens version 2.2. Der er tale
om en foreløbig udgave af modellen, frigivet i november 2019, til brug for analyserne af en ny midtjysk
motorvej. Version 2 af Landstrafikmodellen anvender, en modellering af trafikken for 10 forskellige perio-
der (tidsbånd) i løbet af døgnet. Modellen bliver dermed bedre til at gengive, hvordan trafikken reagerer
på de belastninger af vejnettet, der er på forskellige tidspunkter af døgnet, end den tidligere døgnmodel.
Modellering for forskellige tidsbånd er en væsentlig ændring af modellens forudsætninger og fører i en
række tilfælde til andre, men også mere retvisende analyseresultater end tidligere.
31
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0032.png
5.
Materiale
Rammen for opgaven har været, at kvalitetssikringen baseres på en gennemgang af metode, forudsæt-
ninger, antagelser og beregninger, der er lagt til grund for forundersøgelsen, herunder vurdering af rede-
gørelsens sikkerhed samt undersøgelse af om trafikale-, miljømæssige-, tekniske- og økonomiske analy-
ser er gennemført korrekt. Det materiale, som den eksterne kvalitetssikring har gransket, er oplistet i
nedenstående oversigt.
I forbindelse med vurderingen har der ikke skullet gennemføres yderligere undersøgelser eller udarbej-
des nye selvstændige beregninger af projektet.
Dokumentation
Forundersøgelse
TSR Midtjyske MTV trin 2_PROJ_REV
Anlæg og forudsætninger
SamlesideMidtjyskMV-Forundersøgelse08.03.2019
SamlesideMidtjyskMV-Forundersøgelse09.07.2019
Oversigt over overslag og linjekombinationer
MJMV-D-V-1002 (Etapeoversigt)
MJ-A1_MBibl
MJ-A1_Overslag
MJ-A1_Overslag
MJ-A1_PBibl
MJ-A2_MBibl
MJ-A2_Overslag
MJ-A2_PBibl
MJ-A3_MBibl
MJ-A3_Overslag
MJ-A3_PBibl
MJ-B1_MBibl
MJ-B1_Overslag
MJ-B1_PBibl
MJ-B2_MBibl
MJ-B2_Overslag
MJ-B2_PBibl
MJ-A1_MBibl
MJ-B3_Overslag
MJ-B3_PBibl
MJ-B3_MBibl
MJ-B4_Overslag
MJ-B4_PBibl
MJ-B4_MBibl
MJ-B5_Overslag
MJ-B5_PBibl
MJ-B5_MBibl
MJ-B6_Overslag
MJ-B6_PBibl
MJ-B6_MBibl
MJ-C_Overslag
MJ-C_PBibl
MJ-C_MBibl
MJ-D_Overslag
MJ-D_PBibl
MJ-D_MBibl
MJ-E_Overslag
MJ-E_PBibl
MJ-E_MBibl
MJ-F_Overslag
MJ-F_PBibl
MJ-F_MBibl
Version
Beskrivelse
25-04-2019
08-03-2019
09-07-2019
13-06-2019
10-08-2019
07-06-2019
08-06-2019
09-07-2019
09-06-2019
10-06-2019
11-06-2019
12-06-2019
13-06-2019
14-06-2019
15-06-2019
16-06-2019
17-06-2019
18-06-2019
19-06-2019
20-06-2019
21-06-2019
22-06-2019
23-06-2019
24-06-2019
25-06-2019
26-06-2019
27-06-2019
28-06-2019
29-06-2019
30-06-2019
01-07-2019
02-07-2019
03-07-2019
04-07-2019
05-07-2019
06-07-2019
07-07-2019
08-07-2019
09-07-2019
10-07-2019
11-07-2019
12-07-2019
13-07-2019
14-07-2019
15-07-2019
16-07-2019
Forundersøgelse notat
Anlægsbudget
Anlægsbudget inkl. S1-alt
Anlægsbudget
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
Anlægsbudget, bilag
32
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0033.png
Referat af granskningsmøde – Forundersøgelse af
ny Midtjyske Motorvej
Risikoanalyse
Risikoanalyse Vestligt forløb-Ny midtjysk motorvej
Give-Viborg-Hobro
Risikoanalyse Østligt forløb-Ny midtjysk motorvej
Give-Viborg-Hobro
Tekniske notater
Miljøvurdering-Ny midtjysk motorvej Give-Viborg-
Hobro
Miljøvurdering Bilagsrapport-Ny midtjysk motorvej
Give-Viborg-Hobro
Vejteknisk rapport-Ny midtjysk motorvej Give-Vi-
borg-Hobro
Vejteknisk rapport Bilag 1 Forudsætningsnotat-Ny
midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro
Vejteknisk rapport Bilag 2 Skema skærende veje og
stier-Ny midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro
Vejteknisk rapport Bilag 3-10 Oversvømmelsesrisici-
Ny midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro
Vejteknisk rapport Bilag 11_Brolister samlet-Ny
midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro
Vejteknisk rapport Bilag 12 Anlægstakt for sideudvi-
delse-Ny midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro
Vejteknisk rapport Bilag 13 Trafiksikkerhedsrevision
notat-Ny midtjysk motorvej Give-Viborg-Hobro
Vejteknisk rapport Bilag 14 Geoteknisk rapport
Vejteknisk rapport Tegningsliste-Ny midtjysk motor-
vej
Opdatering af landstrafikmodellen fra version 1 til 2.
DTU
Forundersøgelse af ny midtjysk motorvej fra Give til
Hobro, materiale til ekstern kvalitetskontrol af trafi-
kale analyser. Vejdirektoratet
Forudsætninger for LTM vers. 2.0. DTU
Notat til forundersøgelsen om Samfundsøkonomi
for ny midtjysk motorvej. Vejdirektoratet
Fremskrivning af biler pr. person 2015-2040
Rettelser og justeringer af LTM 2.0 vejnet. Vejdirek-
toratet
Opdatering af befolkningsdata i LTM. Vejdirektora-
tet
Midtjysk 120-124 TERESA-5-07 2020 (fra 2019).xlsb
Midtjysk 113, 173, 175, 233 TERESA-5-07 2020 (fra
2019).xlsb
Midtjysk Nord følsomhed TERESA-5-07 2020 (fra
2019).xlsb
Give-Silkeborg-Viborg Ø-Rørbæk__173_A2.pdf. Vej-
direktoratet
Give-Viborg V-Rørbæk__123_A2.pdf. Vejdirektoratet
Give-Viborg Ø-Rørbæk__113_A2.pdf. Vejdirektoratet
Give-Viborg Ø-Sønderup__120_A2.pdf. Vejdirektora-
tet
Herning-Viborg V-Rørbæk__124_A2.pdf. Vejdirekto-
ratet
Herning-Viborg Ø-Rørbæk__121_A2.pdf. Vejdirekto-
ratet
113_2030 Billund Øst-Christiansfeld_Give -Viborg
Øst – Hobro.pdf
120_2030 Give-Viborg Ø-Sønderup_Billund Øst –
Christiansfeld.pdf
BasisForundersøgelse2030.pdf
233_2030 Herning-Viborg-Sønderup_Billund Øst –
Christiansfeld.pdf
175_2030 Silkeborg-Viborg_Billund Øst – Christians-
feld.pdf
173_2030 Silkeborg-Viborg Ø-Hobro_Billund Øst –
Christiansfeld.pdf
124_2030 Herning-Viborg V-Hobro_Billund Øst –
Christiansfeld.pdf
30-10-2018
Anlægsbudget, bilag
29-05-2019
29-05-2019
Risikoanalyse
Risikoanalyse
02-04-2019
02-04-2019
01-03-2019
01-12-2018
01-03-2019
01-03-2019
01-03-2019
01-03-2019
21-12-2018
01-05-2019
21-12-2018
19-08-2019
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
20-01-2020
06-06-2019
22-01-2020
05-12-2019
07-10-2019
12-12-2019
20-01-2020
20-01-2020
20-01-2020
Notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
16-01-2020
16-01-2020
16-01-2020
16-01-2020
16-01-2020
16-01-2020
18-12-2019
18-12-2019
18-12-2019
18-12-2019
18-12-2019
18-12-2019
18-12-2019
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
33
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 248: Orientering om forundersøgelse og ekstern kvalitetssikring af ny midtjysk motorvej (Hobro-Give), fra transportministeren
2154455_0034.png
123_2030 Give-Viborg V-Hobro_Billund Øst – Chris-
tiansfeld.pdf
121_2030 Hobro Viborg Ø Herning_Billund Ø Chris-
tiansfeld.pdf
18-12-2019
18-12-2019
Teknisk dokumentation
Teknisk dokumentation
Øvrige notater og analyser
Kommissorium for forundersøgelse af ny midtjysk
motorvej Give-Viborg-Hobro
Dokumentoversigt-Forundersøgelse af ny midtjysk
motorvej Give-Viborg-Hobro
80150 Skema med skærende veje
13-03-2017
04-06-2019
09-07-2019
Møder
Møde
Opstartsmøde, gennemgang af forundersøgelse med deltagelse af ekstern kvalitetssikring og Vejdirektoratet.
Granskningsmøde, anlægsoverslag med deltagelse af ekstern kvalitetssikring og Vejdirektoratet.
Opstartsmøde for eksterne kvalitetssikring af trafikberegninger og beregninger af samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, med deltagelse af ekstern kvalitetssikring og Vejdirektoratet
Dato
04/06-2019
12/06-2019
11/12-2019
34