Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2153634_0001.png
Att. Transportminister Benny Engelbrecht
cc. Folketingets Transportudvalg, Metroselskabet og DSB
Dokumentnummer
897089
Dato
21.02.2020
Sagsbehandler:
CST
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Harmonisering af pensionistrabatter
Kære Benny Engelbrecht,
Movias bestyrelse vil bede dig om et møde for at drøfte, hvordan vi kan arbejde med følgende:
Øst for Storebælt gennemførte DSB, Metroselskabet og Movia i regi af DOT i 2017 en af de største
reformer af priserne i den kollektive transport i over 40 år. Her afskaffede vi blandt andet alle-zoners-
fordelen, som ville have ført til væsentligt dyrere rejser for en mindre grupper af kunder i særligt ho-
vedstadsområdet, hvis ikke der med den daværende ministers og ordføreres hjælp blev fundet løsnin-
ger, som afbød nogle af effekterne for de mest berørte kunder.
Som Transportministeriet har oplyst til Rigsrevisionen i juni 2018 udestår opgaven med at harmonisere
pensionistrabatterne på Sjælland. Rigsrevisionen har afsluttet sagen om harmonisering af taksterne i
den kollektive transport på baggrund af ministeriets oplysninger om, at trafikselskaberne arbejder på at
tilpasse de særlige tilbud til pensionister til de nye takster.
DOT har fremlagt en model med stærk inspiration fra den reform, der blev gennemført vest for Store-
bælt i marts 2018 med opbakning fra minister og ordførere, og som giver pensionistrabat på mindst 25
pct. på rejsekort og mindst 25 pct. på pendlerkort. I DOTs model gives 40 pct. på rejsekort og 25 pct.
på pendlerkort. Movias bestyrelse har bakket op om DOTs oplæg til en pensionistrabat, hvor alle pen-
sionister får adgang til rabat uanset, om de rejser meget, mindre eller ganske lidt – og uanset hvor de
bor.
Grundlaget for at kunne gennemføre DOTs model er ændret efter transportordførernes meldinger i for-
bindelse med DOTs oplæg for Folketingets Transportudvalg 21. januar 2020 og efter ministeriets svar
på DOTs redegørelse af 30. januar 2020. Men vi forstår dine meldinger i pressen sådan, at DOT – og
dermed også Movia – uændret har ansvaret for at gennemføre en reform af pensionistrabatterne, som
sikrer ens priser for sammenlignelige rejser.
Vi kan alene bevare mimrekortet med den nuværende høje rabat, og give mærkbar rabat til øvrige
pensionister, med statslig medfinansiering. Movia har gennemført den via finansloven betalte off peak-
rabat på rejsekortet, som blev etableret under Thorning-Schmidts regering, og som var ønsket af de
transportpolitiske ordførere. Vores forgængere i de tidligere amtslige trafikselskaber har medvirket til
at harmonisere børnerabatter og rejseregler for gratis medtagning af børn under 12 år. Dette medfi-
nansieres på de årlige finanslove og ordningen blev gennemført under Nyrup Rasmussens regering.
Derfor beder Movias bestyrelse dig om et møde snarest muligt for at tale om, hvordan de trafikpolitiske
ønsker i Folketinget bedst imødekommes, samtidig med at Movia kan løfte sit ansvar over for lovgiv-
Trafikselskabet Movia,
Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Kopi til orientering af brev af 21/2-20 til transportministeren vedrørende harmonisering af pensionsrabatter, fra Movia
2153634_0002.png
ningen: At harmonisere taksterne og sikre, at pensionister på hele Sjælland kan få ens priser til sam-
menlignelige rejser i vores kollektive transport.
Venlig hilsen
Kirsten Jensen
formand
Per Hovmand
næstformand
Side 2 / 2
Trafikselskabet Movia,
Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk