Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 240
Offentligt
2153107_0001.png
UDKAST
til
Forslag
til
Bekendtgørelse om Autonomous Mobility
A/S’
forsøg med selvkørende motorkøretøjer i
Københavns Nordhavn
I medfør af § 92 g, stk. 5, § 92 k, stk. 1 og 2, og § 118, stk. 12, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1324 af 21. november 2018, som ændret ved lov nr. 556 af 7. maj 2019, fastsættes efter bemyndigelse:
§ 1.
Denne bekendtgørelse fastlægger de nærmere
regler for Autonomous Mobility A/S’ forsøg med
selvkørende motorkøretøjer i Århusgadekvarteret i Københavns Nordhavn.
§ 2.
Vejdirektoratet kan i medfør af denne bekendtgørelse meddele tilladelse til Autonomous Mobility
A/S til at foretage forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Århusgadekvarteret i Københavns Nordhavn.
§ 3.
Forsøg, jf. § 2, må foregå med selvkørende motorkøretøjer op til niveau 4 i henhold til SAE stan-
dard J3016.
§ 4.
Lov om trafikselskaber finder ikke anvendelse i forbindelse med forsøg med selvkørende motorkø-
retøjer, som foretages i medfør af denne bekendtgørelse.
§ 5.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1.
Manuel kørsel:
Kørsel, hvor en fysisk person enten forestår kørslen eller iagttager kørslen og sikrer, at køretøjet føres i over-
ensstemmelse med færdselslovens regler.
2.
Automatiseret kørsel:
Kørsel, hvor køretøjets tekniske indretning iagttager kørslen og sikrer, at køretøjet føres i overensstemmelse
med færdselslovens regler.
§ 6.
Såfremt køretøjet skifter fra manuel kørsel til automatiseret kørsel eller fra automatiseret kørsel til
manuel kørsel, skal køretøjet være bragt til fuldt stop inden skiftet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke, såfremt den fysiske person, der har til ansvar at overtage føringen af det
selvkørende motorkøretøj i forbindelse med automatiseret kørsel, overtager føringen af køretøjet, og øjeblik-
kelig overtagelse er nødvendigt for at afværge truende skade på person eller gods.
Stk. 3.
Det skal registreres og lagres, hvornår køretøjet har været i automatiseret kørsel og manuel kør-
sel.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 240: Orientering om Autonomous Mobilitys forsøg med selvkørende busser i Nordhavn, fra transportministeren
2153107_0002.png
§ 7.
Som led i forsøg, jf. § 2, må automatiseret kørsel foregå på en rute ad Murmanskgade, Sandkaj,
Gøteborg Plads, Karlskronagade, Bilbaogade, Århusgade og Helsinkigade i overensstemmelse med den
rute, der er angivet i bilag 1 til denne bekendtgørelse.
§ 8.
Det påhviler tilladelsesindehaver, jf. § 2, at sikre, at den fysiske person, der har til ansvar at over-
tage føringen af det selvkørende motorkøretøj, har modtaget fornøden instruktion i at styre køretøjet med
køretøjets særlige styreenhed.
§ 9.
Færdselslovens § 55, stk. 1-3, og bestemmelser fastsat i medfør af § 55, stk. 4, finder på alle tids-
punkter af den automatiserede kørsel anvendelse for den fysiske person, der har til ansvar at overtage førin-
gen af det selvkørende motorkøretøj. Færdselslovens § 77, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse, uanset om
køretøjet føres manuelt eller automatiseret.
Straf
§ 10.
Reglerne i færdselslovens kapitel 17 og 18 om straf og frakendelse af førerret mv. i anledning af
overtrædelse af færdselslovens regler samt straffelovens regler om straf i anledning af overtrædelse af straf-
felovens regler finder anvendelse, når en fysisk person, der har til ansvar at overtage føringen af det selvkø-
rende motorkøretøj i forbindelse med manuel eller automatiseret kørsel, har overtaget føringen af det selvkø-
rende motorkøretøj.
Stk. 2.
Reglerne i færdselslovens kapitel 17 og 18 om straf og frakendelse af førerret mv. i anledning af
overtrædelse af færdselslovens regler samt straffelovens regler om straf i anledning af overtrædelse af straf-
felovens regler finder endvidere anvendelse, hvis den fysiske person, der har til ansvar at overtage føringen
af det selvkørende motorkøretøj i forbindelse med automatiseret kørsel, undlader at overtage føringen af det
selvkørende motorkøretøj, når dette anvises af køretøjets tekniske indretning, eller når der i øvrigt er behov
herfor.
Stk. 3.
Reglerne i færdselslovens kapitel 17 og 18 om straf og frakendelse af førerret mv. i anledning af
overtrædelse af færdselslovens §§ 53 og 54 gælder for en fysisk person, der har til ansvar at overtage førin-
gen af det selvkørende motorkøretøj, uanset stk. 1 og 2 på alle tidspunkter af automatiseret kørsel.
§ 11.
Tilladelsesindehaver, jf. § 2, straffes med bøde efter færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 2, hvis vilkår
for en tilladelse meddelt efter denne bekendtgørelse tilsidesættes.
§ 12.
Tilladelsesindehaver, jf. § 2, kan straffes med bøde for overtrædelse af denne bekendtgørelses §
§ 6-8.
Stk. 2.
Medmindre den fysiske person, der har til ansvar at overtage føringen af det selvkørende motor-
køretøj, ifalder strafansvar, jf. § 10, stk. 1 og 2, straffes tilladelsesindehaver, jf. § 2, med bøde for overtræ-
delse af færdselslovens regler.
Strafansvar for juridiske personer
§ 13.
Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Stk. 2.
For overtrædelse af denne bekendtgørelses § 12, stk. 2, kan strafansvar pålægges, selv om der
inden for den juridiske persons virksomhed ikke er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til
den juridiske person knyttede personer eller den juridiske person som sådan.
Ikrafttrædelse
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 240: Orientering om Autonomous Mobilitys forsøg med selvkørende busser i Nordhavn, fra transportministeren
2153107_0003.png
§ 14.
Denne bekendtgørelse træder i kraft den XX.
Bilag 1. Rutebeskrivelse
3