Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 240
Offentligt
2153106_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
19. februar 2019
Mads Hedegaard
[email protected]
+45 7244 3121
19/13442-1
1/3
Tilladelse til kørsel med selvkørende motorkøretøjer i Århusgadekvar-
teret i Københavns Nordhavn i en 2-årig forsøgsperiode
Autonomous Mobility A/S har den 4. april 2019 (med efterfølgende revideringer af 5. september og 30. sep-
tember 2019) fremsendt ansøgning til forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Århusgadekvarteret i Køben-
havns Nordhavn.
Baggrund for forsøget
Autonomous Mobility A/S (der også driver virksomhed under havnet Holo A/S) ønsker i samarbejde med By
& Havn, G/F Århusgadekvarteret og Københavns Kommune at gennemføre et 2-årigt forsøgsprojekt med
førerløse minibusser i Århusgadekvarteret i Københavns Nordhavn. Forsøget skal på en sikker måde teste
brugen af automatiserede busser i blandet trafik.
Forsøget indgår som en del af det europæiske AVENUE-projekt, der introducerer selvkørende køretøjer i fire
europæiske storbyer over de næste fire år. Projektet har 16 partnere fra 7 europæiske lande, med A uto-
nomous Mobility A/S som dansk konsortiepartner.
Den selvkørende bus vil køre en rute ad Murmanskgade, Sandkaj, Gøteborg Plads, Sandkaj, Karlskrona-
gade, Bilbaogade, Århusgade og Helsinkigade, hvilket udgør en rundstrækning på 1 km.
Ansøgningen indeholder:
1. Beskrivelse af forsøget
2. Assessorvurdering
3. Beskrivelse af organisationen bag forsøget
4. Beskrivelse af forsøgets tidsmæssige afgrænsning
5. Beskrivelse af forsøgets geografiske afgrænsning
6. Beskrivelse af de involverede køretøjer
7. Plan for indsamling og håndtering af data
8. Plan for information til øvrige trafikanter
9. Bilag 1: Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 6. august 2019
10. Bilag 2: Forsikringspolice
11. Bilag 3: Tilladelse fra vejmyndigheden (Københavns Kommune) til opsætning af skilte for en selvkø-
rende bus.
Vejdirektoratets afgørelse
Vejdirektoratet har gennemgået det tilsendte materiale i samarbejde med Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen.
Vejdirektoratet meddeler hermed i medfør af bekendtgørelse [nr.] [dato] [år]
om Autonomous Mobility A/S’
forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Københavns Nordhavn tilladelse til forsøget.
Vejdirektoratet fastsætter i medfør af færdselslovens § 92 h, stk. 1, følgende vilkår for forsøget:
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 240: Orientering om Autonomous Mobilitys forsøg med selvkørende busser i Nordhavn, fra transportministeren
2153106_0002.png
1.
De selvkørende køretøjer, der benyttes i forsøget, skal overholde Færdselsstyrelsens dispensation
til registrering af selvkørende bus af 6. august 2019. Dispensationen er vedlagt som bilag 1.
Der må udelukkende benyttes den rute, der er beskrevet i bilag 1 i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år].
Bekendtgørelsen inkl. bilag er vedlagt som bilag 2.
I projektets fase 1 må ruten gennemkøres af én bus ad gangen i automatisk indstilling, med en fører
samt teknikerne med henblik på forberedelse af forsøget, i SAE niveau 0-3. Bussen skal køres ma-
nuelt af en fører mellem ruten og
Autonomous Mobility A/S’
garage, Pakhus 53, Klubiensvej, 2150
Nordhavn (SAE niveau 0).
I projektets fase 2 må ruten gennemkøres af op til 4 busser samtidigt i automatisk indstilling, hver
bus med en fører samt teknikerne med henblik på forberedelse af forsøget, i SAE niveau 0 til 3. Bus-
serne skal køres manuelt af en fører mellem ruten og
Autonomous Mobility A/S’
garage, Pakhus 53,
Klubiensvej, 2150 Nordhavn (SAE niveau 0).
I projektets fase 3 må ruten gennemkøres af op til 4 busser samtidigt i SAE niveau 0 til 3. I projektets
fase 3 er bussen i almen drift. Bussen har i denne fase en fører, der ligeledes fungerer som tryg-
hedsperson, når bussen er i automatisk indstilling, og bussen medtager passagerer. Busserne skal
køres manuelt af en fører mellem ruten og
Autonomous Mobility A/S’
garage, Pakhus 53, Klubi-
ensvej, 2150 Nordhavn (SAE niveau 0).
Tilladelsesindehaver skal ved faseskift frem til fase 3 skriftligt orientere Vejdirektoratet om, at projek-
tet er gået videre til næste fase. Hvert faseskift forudsætter, at assessor fortsat vurderer, at forsøget
kan gennemføres inden for rammerne af en normal trafikal risiko for den pågældende transportform.
Såfremt tilladelsesindehaver ønsker tilladelse til at overgå til SAE niveau 4 kræver dette en fornyet
køretøjsgodkendelse fra Færdselsstyrelsen, samt en revideret assessering med fokus på overgan-
gen fra SAE niveau 3 til SAE niveau 4, der skal godkendes af Vejdirektoratet. Tilladelsesindehaver
skal sende Vejdirektoratet assessors vurdering af, at overgangen vil være færdselssikkerhedsmæs-
sigt forsvarlig. Herefter vil Vejdirektoratet, efter inddragelse af Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet,
meddele, om der kan gives tilladelse til, at projektet kan overgå til fase 4, som beskrevet i assessor-
rapporten.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
De selvkørende motorkøretøjer må kun føres på hverdage i tidsrummet mellem kl. 08.00 til kl. 18.00.
Autonomous Mobility A/S har som tilladelsesindehaver forsikringspligten for de benyttede køretøjer i
forsøget, jf. færdselslovens § 106, stk. 3.
Udover bestemmelserne i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] og Færdselsstyrelsens dispensation til regi-
strering af selvkørende bus af 6. august 2019 er køretøj og fører/operat ør underlagt færdselslovens
almindelige regler.
9.
10. Føreren/operat øren af det selvkørende motorkøretøj skal have erhvervet kørekort til den pågæl-
dende køretøjskategori.
11. Tilladelsen gælder i 2 år. Den kan fornys af Vejdirektoratet efter høring af vejmyndigheden og poli-
tiet.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 240: Orientering om Autonomous Mobilitys forsøg med selvkørende busser i Nordhavn, fra transportministeren
2153106_0003.png
12. Vejdirektoratet kan til enhver tid tilbagekalde denne afgørelse og derved midlertidigt eller permanent
afslutte forsøget.
Begrundelse
Vejdirektoratet har ved vurderingen af de fastsatte vilkår lagt vægt på, at disse er nødvendige for, at forsøget
kan gennemføres på en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Vejdirektoratet bemærker afslutningsvist, at Vejdirektoratet med denne tilladelse ikke har taget stilling til krav,
der måtte følge af øvrig lovgivning, herunder hvorvidt ansøgers behandling af personoplysninger er i over-
ensstemmelse med den persondataretlige lovgivning.
Med venlig hilsen
Bilag
Bilag 1: Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 6. august 2019.
Bilag 2: Bekendtgørelse [nr.] [dato] [år]
om Autonomous Mobility A/S’ forsøg med selvkørende motorkøretø-
jer i Københavns Nordhavn.
Kopi af denne afgørelse er fremsendt til:
Københavns Politi
3