København, d. 7. februar 2020
Bedre offentlige udbud
Af Gunde Odgaard, sekretariatschef i Bygge- Anlægs- og Trækartellet.
I de seneste år har vi set forskellige offentlige udbud indenfor bygge- og anlægssektoren,
hvor man bagefter må undre sig over, hvorfor det netop var de entreprenører, udførende
virksomheder og rådgivere, der fik opgaverne. Supersygehusene, Niels Bohr Bygningen,
Storstrømsbroen, Metroen, letbanerne i Aarhus og i Odense. Eksemplerne er desværre
mange, hvor udførende entreprenører og/eller rådgiverne ikke har været opgaven værdig.
Ikke har kunnet løse opgaven i den ønskede kvalitet, har haft et ekstremt dårligt
arbejdsmiljø, dårligt samarbejde på pladsen mellem de involverede parter, tidsfrister der
skrider, budgetter der overskrides og vi kunne blive ved.
Målet for alle må være at få det bedst mulige byggeri med mindst mulige problemer.
Sådan er det ikke i dag i det offentlige byggeri, og den måde det er politisk bestemt,
hvordan opgaverne udbydes, bærer en stor del af skylden herfor. Før udbudsreglerne
ændres bliver det ikke bedre!
Udbudsreglerne for offentlige og almene bygherrer bliver mere og mere matematiske med
pointmodeller, to-kuvertsystemer, bedømmelseskriterier og beregningsmodeller. Det bør
have en betydning, at bygherrens erfaring og skøn også spiller en vis selvstændig rolle.
Matematiske modeller er lette at afkode og dermed manipulere og imødekomme for de
useriøse entreprenører og rådgivere. Så vi må stille præcise krav i stedet for en stram
styring af bedømmelseskriterier, der ofte ender med den laveste pris i stedet for det bedste
bud!
Samtidigt er tilbudsfeltet blevet kraftigt udvidet. Nu byder entreprenører ind på opgaverne
som vi traditionelt ikke har set i Danmark. Entreprenører som, hvis vi skal sige det pænt,
har en anden forretningsmodel og forretningsetik, end hvad vi har været vant til. Den måde
vi udbyder på tager ikke hensyn til disse forandringer.
Som et første punkt i at sikre bedre udbud, bør offentlige udbud tage sit udgangspunkt i en
udbudsform, der meget mere dialogbaseret. Dialogbaseret udbudsform er naturligvis et lidt
upræcist begreb. Vi opfordrer imidlertid bygherrerne til at gøre brug af dialog før udbuddet
(tidlig
markedsdialog) og til at overveje de fleksible udbudsformer som, ”udbud med
forhandling” og ”konkurrencepræget dialog”. Derudover kan man jf. det nye AB18-system
overveje samarbejdsformer som projektudvikling og projektoptimering, hvor
entreprenørens kompetencer bliver bragt i spil. Se nedenstående link.
https://bygherreforeningen.dk/ab18/vaerktoejer/ab18-guiden/separate-kontrakter/
https://bygherreforeningen.dk/drejebog-for-bygherrer-udbud-med-forhandling/
https://bygherreforeningen.dk/ab18/vaerktoejer/ab18-guiden/separate-kontrakter/
1