Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
2151864_0001.png
Viborg, 15. februar 2020
Til Folketingets Transportudvalg
Om prisstigninger i omlægninger i den offentlige bustrafik
Hvis man virkelig mener noget med den grønne omstilling, er det vigtigt, at man får folk tilbage i
busserne i stedet for at følge den årelange praksis med at jage dem væk gennem prisstigninger og
stadig ringere betjening. Ikke mindst da især bybusser i stigende grad kører på miljøvenlige
drivmidler (el, brint mv.).
For nylig ville trafikselskabet Movia således afskaffe pensionistkortet,
det såkaldte ” i rekort”.
Og straks rejste der sig en storm af protester i dagspressen. En storm, der også nåede ind til
Christiansborg. Formentlig fordi, der var tale om et hovedstadsproblem. Men også her i provinsen
døjer vi ikke blot med horrible prisstigninger, men også med uforståelige ruteomlægninger, så vi
oplever, at busser, der i årtier har betjent et område med mange daglige brugere, pludselig er
væk, grundet underlige omlægninger. I vort område blev bybusserne pludselig fjernet efter at
have kørt der i over 40 år. Det betyder, at selv pensionistægtepar nu er nødt til at have to biler,
hvis man vil bevare mobiliteten.
Med hensyn til priserne er de siden de offentlige trafikselskabers tilblivelse i slutningen af
0’er e/starte af 0’er e
godt og vel femdoblet. I samme periode er pris og løn kun knap
tredoblet. Det hænger slet ikke sammen. Derfor blev der også for en del år siden indført et loft
over prisstigningerne indenfor den offentlige busdrift, således at trafik-, bygge- og boligstyrelsen
hvert år melder ud med hvor mange procent, årets stigninger må være. Tallet baseres på pris-og
lønindekset. Det forhindrer dog ikke trafikselskaberne i at lave horrible prisstigninger på enkelte
produkter. Eksempelvis med den planlagte afskaffelse af mimrekortet. Eller som her i Viborg by,
hvor man sidste år fjernede den populære enhedstakst på 10 kr. Nu koster turen ind til byen 22
kr., altså en stigning på 120 % !!!!
Hvis man er den lykkelige indehaver af et rejsekort, kan turen
dog gøres til 17 kr.,
altså e stig i g på ”ku ” 0 %.
Det er klart, at når man fjerner busserne fra selv tættere befolkede områder samtidig med, at
billetpriserne stiger voldsomt, bliver selv vi
som nu forhenværende kernebrugere af busserne
automatisk jaget ud af busserne og ind i privatbilerne. Vi er en hel del, der har forsøgt at gøre
kommune, region og trafikselskab opmærksom på dette, - men uden respons. Tilsyneladende
magter de lokale myndigheder ikke selv at vende den negative spiral, som den kollektive trafik har
befundet sig i længe. Selv om jeg er stærk modstander af centralisme, mener jeg, at der fra
centralt hold bør sættes nogle retningslinjer, så vi kan få folk tilbage i den kollektive trafik. Og
hensynet til miljøet spiller naturligvis en væsentlig rolle. Her kunne der ligge en opgave for trafik-,
bygge- og boligstyrelsen, f. eks.:
Ruteplanlægning:
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Henvendelse af 15/2-20 vedrørende prisstigninger og omlægninger af den kollektive trafik, fra Kristian Jahn, Viborg
2151864_0002.png
Der bør fastsættes en generel regel, således at der inden for bygrænsen maksimalt må være 200
m. gangafstand mellem hjem og stoppested, - i det mindste i bybusområder. Det er tidligere
praktiseret flere steder, og behøver ikke at koste penge ved de ruteomlægninger, der vil være
nødvendige for at opfylde dette krav (det er en gammel erfaren trafikplanlægger, der skriver disse
ord).
Billetpriser:
Prisstigningsloftet bør gælde alle billet- og korttyper, og ikke bare generelt for trafikselskabets
billetindtægter som helhed, så vi undgår voldsomme prisstigninger som ovenfor nævnt. De
ministerielle puljer til takstnedsættelse er ingen hjælp her. Oftest anvendes de til en bestemt
gruppe. Hvis det står til regionsrådsformand Ulla Astmann, Nordjylland, skal 2020-puljen således
gå til de unge. Men de unge flytter sig altså kun, hvis bustiderne passer til deres behov. Nej, - disse
puljer er ren alibi-politik.
Med venlig hilsen
Kristian Jahn, Nørresøhøjen 18, 8800 Viborg