Evaluering af taxiloven og Grøn omstilling
Den danske taxibranche er inde i en meget stor omstilling. Vi har fået en ny taxilov som har været i kraft i 2
år og som grundlæggende ændrer vilkårene for at drive en taxiforretning, og taxibranchen skal samtidig
være frontløber til den grønne omstilling. Dette vil kræve en milliardinvestering i vores branche
FEP (Forbundet for Erhvervsmæssig Persontransport) har nogle betragtninger om situationen.
Grøn infrastruktur
I forhold til den grønne omstilling kan vi i al hovedsag tilslutte os klimapartnerskabets betragtninger om
behovet for en infrastruktur der kan understøtte el og brint samt behovet for afgiftsmæssig stabilitet.
Der er dog behov for mere, da der er en betragtelig overkapacitet indenfor den erhvervsmæssige
persontransport på grund af et stærkt stigende antal taxier og på grund af en ringe udnyttelse af de biler
der kører OST. Overkapaciteten betyder dårlig udnyttelse af bilerne og dermed unødig forurening.
Det fører til at FEP har 2 forslag ud over klimapartnerskabets:
En sammenlægning af taxi og OST, da dette vil reducere tomkørsel og kørsel med få passagerer i
store vogne (6-8 personer).
En standsning af uddelingen af nye tilladelser, da flere tilladelser betyder større CO2-udslip, uden
at det fører til bedre betjening for kunderne.
I forhold til gældende taxilov vil disse 2 forslag kunne reducere den fremtidige miljøbelastning og føre til en
bedre betjening af yderområderne, da dette vil kunne lukke op for lokale aftaler med vognmænd, der ellers
kører OST, om taxikørsel.
Forslagene har derudover den fordel, at de vil bremse den igangværende store omsætningsnedgang hos
branchens udøvere.
FEP gør desuden opmærksom på, at taxilovens § 10 i praksis administreres således at det i praksis ikke er
muligt at indgå andre overenskomster end de 5 overenskomster Trafikstyrelsen har fundet frem til er
landsdækkende.