Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2151573_0001.png
Transportminister Benny Engelbrecht
[email protected]
Frederiksberg d. 17. februar 2020
Kære Benny,
Først og fremmest vil jeg gerne benytte lejligheden til takke for det positive møde d. 30. august, hvor vi bl.a.
drøftede brint og elektrofuels til en lang række transportformål
herunder tog på de ikke elektrificerede
strækninger.
I Brintbranchen har vi noteret os din beslutning med forsøget om at indsætte nulemissionstog på hhv.
strækning Helsingør-Hillerød og på Lemvigbanen. Og der skal ikke herske tvivl om, at vi ser endog meget
positivt på indsættelsen af nulemissionstog, da det er et oplagt og betydende skridt for både
klimadagsordenen og for den fremtidige danske jernbaneinfrastruktur.
Hos Brintbranchen ønsker vi, at man i transportsektoren finder de mest optimale løsninger for hele
Danmark
og vel og mærke løsninger der ud fra en samfundsmæssig helhedsbetragtning er de bedste. Og
dermed også tager hensyn til både mobilitetsbehov, industri, men som også passer sammen med det
energisystem, der skal være rygraden i hele den grønne omstilling.
Fokus på mål
ikke teknologi
Derfor er vi naturligvis både overraskede og skuffede over din udmelding den 14. februar 2020 i diverse
medier om, at en specifik teknologi, batterier, er fremtiden for de mindre baner på det danske jernbanenet.
Det lukkede teknologivalg og den deraf følgende mangel på teknologineutralitet i valg af batteriteknologi til
at køre på de to baner, risikere at gøre den grønne omstilling af jernbanen både dyrere og mere ufleksibel
end det behøver være tilfældet.
For helt overordnet finder vi, at det er endog rigtigt ærgerligt, at man vælger teknologi politisk i stedet for
at lave teknologineutrale udbud, hvor fokus er på det man gerne vil opnå. Fx CO2-neutralitet eller total
emissionsfrihed. Ved et teknologineutralt udbud vil det være muligt for andre nulemissionsteknologier at
byde ind og konkurrere under lige forudsætninger og vilkår. Hvis vurderingen er, at batteriteknologi
alligevel er brint og evt. andre teknologier overlegen, både drifts og prismæssigt, vil batteriteknologien
alligevel vinde udbuddet i sidste ende, og der er således ikke ekstraomkostninger forbundet hermed.
Fleksibilitet er vigtigt
Ved fra et tidligt stadie at vælge batteriteknologi, og dermed udelukke bl.a. brinttog allerede i den
præliminære proces, risikerer man at låse dele af den danske jernbaneinfrastruktur til bestemte løsninger.
Dermed fravælger man samtidig også de mest fleksible løsninger ift. elsystemet og de muligheder, der
ligger i sammenkobling med brintteknologi, herunder Power2x (P2X) og elektrofuels. Det er i den
sammenhæng en vigtig detalje, at man med fx batteritog skaber mere ufleksibelt forbrug i elsystemet på et
Brintbranchen
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg
Tlf. (+45) 39202003
Mob. (+45) 26239443
[email protected]
www.brintbranchen.dk
CVR: 32190669
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 234: Kopi til orientering af brev til transportministeren om grøn omstilling og regeringens ønske om batteritog på mindre baner, fra Brintbranchen
tidspunkt, hvor hele den overordnede udfordring er, at vi har behov for mere fleksibelt forbrug, frem for
yderligere belastningerne af systemet på givne tidspunkter. Vi er klar over, at det ikke er et traditionelt
transportpolitisk hensyn, men i den grønne omstilling, som regeringen selv har beskrevet som en
” å ela di g”,
er der behov for at tænke på tværs af de traditionelle søjler, og skal kraftigt opfordre til at
dette er et perspektiv der inddrages. Et behov som I som bekendt i regeringen også anerkender hvilket bl.a.
ses ved den yderst fornuftige oprettelse af regeringens grønne udvalg.
Omvendt kan den nødvendige fleksibilitet opnås med P2X drivmidler. Det er ydermere vores opfattelse, at
disse, ikke mindst, hvis man, hvad man bør medregne de betydelige infrastrukturomkostningerne til
ladeinfrastruktur m.v., er særdeles konkurrencedygtige, og i tillæg vil være gavnlig for energisystemet. Men
det vil
med et politisk teknologivalg
ikke være en påstand der nogensinde bliver efterprøvet i en
udbudsproces, til ulempe for både jernbanen, energinettet og skatteyderne.
I valg af den kommende teknologi på både jernbaneområdet og i transportsektoren som helhed, er der
behov for langsigtede løsninger, hvor alle faktorer inddrages, herunder en helhedsplan for det danske
jernbanenet med mulighed for kobling med eks. brint og elektrofuels, og ikke mindst de erhvervsmæssige
muligheder der ligger i den grønne omstilling.
Dansk teknologi
Det er også med en vis undren, at vi kan konstatere, at man med et teknologivalg, der alene fokusere på
batterier også vælger at diskvalificerer en grønne danske virksomheder fra deres hjemmemarked. For
selvom vi ikke længere producerer tog i Danmark, så er en række danske virksomheder førende i forhold til
P2X-teknologi til tog. Både når det gælder brændselscelleteknologi, tankning af tog såvel som elektrolyse,
dvs. at store dele af værdikæden på 0-emissionstog, så produceres de faktisk i Danmark. Det kan naturligvis
aldrig være udgangspunktet for transportpolitikken, at støtte danske virksomheder, men det er omvendt
voldsomt at udelukke danske erhvervsinteresser på forhånd gennem et politisk teknologivalg.
For os er regnestykket og de muligheder, der ligger ved investeringer i brint til den grønne omstilling store,
og baseret på ovenstående er vores ønske, at man i danske regioner og i transportministeriet vil gøre
kommende udbud teknologineutrale med fokus nulemmissions teknologier, så de kan agere i fri
konkurrence.
Det er som sagt vores opfattelse, at vi havde en god og konstruktiv dialog på mødet den 30. august 2019,
og vi er derfor som sagt også meget overraskede over din udmelding. Derfor håber vi også, at regeringen
både når det gælder jernbanens sidestrækninger
men også når det gælder transportpolitikken generelt
vil vælge en teknologineutral og helhedsorienteret tilgang.
Brintbranchen uddyber naturligvis gerne ovenstående betragtninger, såfremt der måtte være ønske herom.
Med venlig hilsen
Tejs Laustsen Jensen
Direktør
Cc: Folketingets Transportudvalg
2