Transportminister Benny Engelbrecht
Frederiksberg d. 17. februar 2020
Kære Benny,
Først og fremmest vil jeg gerne benytte lejligheden til takke for det positive møde d. 30. august, hvor vi bl.a.
drøftede brint og elektrofuels til en lang række transportformål
–
herunder tog på de ikke elektrificerede
strækninger.
I Brintbranchen har vi noteret os din beslutning med forsøget om at indsætte nulemissionstog på hhv.
strækning Helsingør-Hillerød og på Lemvigbanen. Og der skal ikke herske tvivl om, at vi ser endog meget
positivt på indsættelsen af nulemissionstog, da det er et oplagt og betydende skridt for både
klimadagsordenen og for den fremtidige danske jernbaneinfrastruktur.
Hos Brintbranchen ønsker vi, at man i transportsektoren finder de mest optimale løsninger for hele
Danmark
–
og vel og mærke løsninger der ud fra en samfundsmæssig helhedsbetragtning er de bedste. Og
dermed også tager hensyn til både mobilitetsbehov, industri, men som også passer sammen med det
energisystem, der skal være rygraden i hele den grønne omstilling.
Fokus på mål
–
ikke teknologi
Derfor er vi naturligvis både overraskede og skuffede over din udmelding den 14. februar 2020 i diverse
medier om, at en specifik teknologi, batterier, er fremtiden for de mindre baner på det danske jernbanenet.
Det lukkede teknologivalg og den deraf følgende mangel på teknologineutralitet i valg af batteriteknologi til
at køre på de to baner, risikere at gøre den grønne omstilling af jernbanen både dyrere og mere ufleksibel
end det behøver være tilfældet.
For helt overordnet finder vi, at det er endog rigtigt ærgerligt, at man vælger teknologi politisk i stedet for
at lave teknologineutrale udbud, hvor fokus er på det man gerne vil opnå. Fx CO2-neutralitet eller total
emissionsfrihed. Ved et teknologineutralt udbud vil det være muligt for andre nulemissionsteknologier at
byde ind og konkurrere under lige forudsætninger og vilkår. Hvis vurderingen er, at batteriteknologi
alligevel er brint og evt. andre teknologier overlegen, både drifts og prismæssigt, vil batteriteknologien
alligevel vinde udbuddet i sidste ende, og der er således ikke ekstraomkostninger forbundet hermed.
Fleksibilitet er vigtigt
Ved fra et tidligt stadie at vælge batteriteknologi, og dermed udelukke bl.a. brinttog allerede i den
præliminære proces, risikerer man at låse dele af den danske jernbaneinfrastruktur til bestemte løsninger.
Dermed fravælger man samtidig også de mest fleksible løsninger ift. elsystemet og de muligheder, der
ligger i sammenkobling med brintteknologi, herunder Power2x (P2X) og elektrofuels. Det er i den
sammenhæng en vigtig detalje, at man med fx batteritog skaber mere ufleksibelt forbrug i elsystemet på et
Brintbranchen
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg
Tlf. (+45) 39202003
Mob. (+45) 26239443
www.brintbranchen.dk
CVR: 32190669