Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2151388_0001.png
ER COST-BENEFIT
BEREGNINGER DEN
BEDSTE METODE TIL AT
VURDERE
TRAFIKINVESTERINGER?
Johan Nielsen, Transportøkonom, konsulent
[email protected]
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0002.png
TEMAER
DE GRUNDLÆGGENDE
FORUDSÆTNINGER
-
-
OPSTILLING AF BASISALTERNATIVET
ANALYSE AF ENKELT ANLÆG
-
-
MANGE VÆSENTLIGE FAKTORER ER IKKE
MEDTAGET
STORE USIKKERHEDER I VÆRDISÆTNING
ANBEFALINGER
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0003.png
FREMSKRIVNING AF TRAFIK BØR AFSPEJLE DEN
UDVIKLING, SOM KAN FORVENTES, IKKE KUN HVAD
DER ER BESLUTTET
BEREGNINGER
-
BASERES PÅ EN FREMSKRIVNING AF TRAFIKKEN
UD FRA HIDTIDIGE UDVIKLING
- SER BORT FRA DEN FREMTIDIGE
TEKNOLOGISKE OG POLITISKE UDVIKLING
UNDERSTØTTER BILVÆKST MED SPREDT LOKALISERING
AF BOLIGER, BUTIKKER OG ERHVERV TIL FØLGE
DER BØR OPSTILLES FLERE BASISALTERNATIVER,
BASERET PÅ ALTERNATIVE FREMTIDSUDVIKLINGER
KAN IKKE VISE OMKOSTNING VED AT ÆNDRE
UDVIKLING FX UD FRA KLIMAHENSYN, BYMILJØ MV.
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0004.png
ANALYSERER TRAFIKINVESTERINGER SOM
ENKELTANLÆG, IKKE SOM SAMLET UDBYGNING
DEN SAMLEDE VEJUDBYGNING HAR MEDFØRT EN
SPREDT LOKALISERING, SOM VANSKELIGGØR
BETJENING MED MERE MILJØVENLIG TRANSPORT
ANALYSE AF SMÅ UDBYGNINGER BELYSER IKKE
DEN SAMLEDE EFFEKT AF INVESTERINGER I
INFRASTRUKTUREN IFT. TRAFIKOMFANG, TRÆNGSEL,
KLIMA OG MILJØ
Eksempel: Den tidligere regerings
investeringsplan
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0005.png
TRADITIONELT ANALYSERES KUN UDSNIT AF
LØSNINGER, DVS. NYE INVESTERINGER
-
COST-BENEFIT ANALYSER FORUDSÆTTER, AT
ALLE TYPER TILTAG ANALYSERES FOR AT
KUNNE VÆLGE DEN MEST RENTABLE
SER IKKE PÅ EFFEKTER AF BILAFGIFTER,
BYPLANLÆGNING, PARKERING ELLER
SAMMENHÆNG KOLLEKTIV TRAFIK
-
MEDFØRER KUN FOKUS PÅ NYE INFRASTRUKTUR
BELYSER IKKE INDSATSPAKKER
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0006.png
RESULTATET AF DE KONKRETE COST-BENEFIT
BEREGNINGER ER MEGET USIKRE
-
-
-
-
-
-
TRAFIKMODELLERS FREMSKRIVNING AF
TRAFIK OG EFFEKTER ER USIKRE
MANGE VÆSENTLIGE EFFEKTER ER
IKKE PRISSATTE
VÆRDISÆTNING ER MEGET USIKRE
TIDSVÆRDIER HELT AFGØRENDE
- men tidsbesparelsen er lille for den enkelte
PRISEN PÅ CO
2
ER SAT LAVT
- klimaeffekt bør være en forudsætning
RENTEN ER SAT TIL 4 PCT. DE FØRSTE 35
ÅR OG 3 PCT. DE EFTERFØLGENDE 35 ÅR
- bør være 0,1 pct. for klimaeffekter
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0007.png
RESULTATET AF DE KONKRETE COST-BENEFIT
BEREGNINGER ER MEGET USIKRE (FORTSAT)
DE DYNAMISKE EFFEKTER ER IKKE
VELDOKUMENTEREDE
-
-
omfatter er forvridningstab af afgifter og
beskæftigelseseffekter af tidsbesparelser
de udgør fx ca. 25 pct. af nutidsværdien ved
forlængelse af Hillerødmotorvejen
USIKKERHEDER MEDFØRER MEGET USIKRE
BEREGNINGER:
-
-
halveres tidsværdi, halveres
samfundsøkonomiske værdi typisk
trafikstyrelsens nye beregning af midtjysk
motorvej halverede forrentningen af
investeringen
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0008.png
BEHANDLING AF KLIMA
MED VEDTAGELSE AF KLIMAMÅL ER REDUKTION
AF KLIMAEFFEKT FRA TRAFIKKEN ET FAST MÅL
-
-
tiltag må ikke medføre, at klimamål overskrides
klimaeffekt er ikke en effekt, der kan medregnes ved at
sætte pris på
KAN BEREGNE OMKOSTNINGEN VED AT
REDUCERE CO2 PRISEN I FORSKELLIGE
SAMMENLIGNELIGE PROJEKTER
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0009.png
KONKLUSION:
BEHOV FOR MERE SIKKERT BESLUTNINGSGRUNDLAG
-
-
-
-
-
UNDERSTØTTER EKSISTERENDE
TRAFIKMØNSTRE
TAGER IKKE HENSYN TIL FORVENTEDE
UDVIKLING
BEREGNINGER ER MEGET MANGELFULDE
OG USIKRE
RINGE HENSYN TIL DE SAMLEDE
KONSEKVENSER FOR MILJØ, KLIMA OG
MOBILITET FOR ALLE
BELYSER IKKE EFFEKTER FOR FORSKELLIGE
GRUPPER
RESULTATERNE RISIKERER AT VÆRE MISVISENDE OG
AT FØRE TIL FEJLINVESTERINGER
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0010.png
ANBEFALING 1
OPSTIL EN SAMLET GRØN MOBILITETSPLAN
-
-
-
-
-
-
en samlet plan med udgangspunkt i den trafik, mobilitet,
miljø og klima, vi ønsker
inddragelse af alle trafikformer, også gang, cykel og
bustrafik
hensyn til mobilitet for alle
mål for bl.a. klima og miljø
visioner for byer og miljø
inddragelse af flere virkemidler end investeringer
EN GRØN MOBILITETSPLAN OMFATTER IKKE KUN
INVESTERINGER
DEN GRØNNE MOBILITETSPLAN OPSTILLES, FØR DER
GENNEMFØRES VURDERINGER OG BESLUTNINGER OM
KONKRETE TRAFIKINVESTERINGER
PLANEN GENNEMREGNES FOR EFFEKTER FOR TRAFIK, KLIMA
OG MILJØ OG SKØN OVER UDGIFTER TIL INVESTERINGER MV.
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0011.png
ANBEFALING 2
COST-BENEFIT ANALYSER MEST SIKRE VED
SAMMENLIGNING AF ENSARTEDE PROJEKTER
BRUGES COST-BENEFIT ANALYSER SKAL GENNEMFØRES
SERIØSE ROBUSTHEDSBEREGNINGER
-
-
-
-
alternative trafikudviklinger, inkl. forskellige teknologiske
udviklinger og politiske beslutninger i fremtiden
alternative værdisætninger af bl.a. tid, klima, forrentning
beregninger med og uden dynamiske effekter
eksplicit beskrivelse af de effekter, der ikke er medtaget i de
økonomiske beregninger
EN BRED PALET AF USIKKERHEDSBEREGNINGER VIL
ILLUSTRERE PROJEKTETS ROBUSTHED I EN USIKKER FREMTID
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0012.png
ANBEFALING 3
SIKRE AT ALLE TRAFIKFORSLAG ER I
OVERENSSTEMMELSE MED KLIMA, MILJØ OG
MOBILITETSMÅLSÆTNING
-
er et tiltag i strid med målsætning bør
vedtages kompenserende tiltag
ANBEFALING 4
MOBILITETSPLANER SKAL SE PÅ HELHEDEN
-
mobilitetsplaner tager hensyn til alles
-
mobilitet, også de billøses
mobilitetsplaner ser på statslige,
regionale og lokale tiltag og effekter
Transportudvalget 18. februar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 18/2-20 om samfundsøkonomiske effekter ved infrastrukturprojekter
2151388_0013.png
TAK FOR
OPMÆRKSOMHEDER
Transportudvalget 18. februar 2020