Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 230
Offentligt
2150461_0001.png
Bilag til ”Direkte baneforbindelse mellem Billund og Vejle”
Aktuelt foreligger der et beslutningsgrundlag vedr. ”Ny bane til Billund” via Jelling. En bane
direkte mellem Vejle og Billund vil være billigere i drift, have kortere rejsetid og gangafstand fra
station til indgange, fungere uafhængigt af den eksisterende jernbane, have flere afgange og
højere passagerkapacitet og være mere miljøvenlig. En marginalt højere anlægspris vil hurtigt
være tjent hjem gennem højere passagerindtægter og lavere omkostninger.
I 2012 undersøgte Trafikstyrelsen en række muligheder for at betjene Billund (lufthavn og by/Lego-
land) med bane, herunder med en direkte letbaneforbindelse fra Vejle. Af forskellige grunde (primært
økonomiske, ikke faglige eller trafikale) blev den løsning fravalgt, og Banedanmark skulle efter-
følgende kun arbejde med linjeføringer for en ny jernbane mellem Billund og Jelling/Gadbjerg. Dette
har affødt et beslutningsgrundlag, som dels har store negative konsekvenser for trafikken mellem
Nordvestjylland (Struer-Herning) og Fyn/Sjælland, dels er behæftet med flere fejlberegninger, der gør
en i forvejen negativ samfundsøkonomi endnu værre.
Til gengæld har genåbningen af Grenåbanen med moderne tramtrain-materiel vist, at det er en velegnet
løsning til danske forhold, som vil passe glimrende til Billundbanen.
Hvis man ser på trafikmængden til Billund, er der et godt grundlag for en baneforbindelse. Trafik-
strømmene kommer primært fra Østjylland og Fyn og fordeler sig lidt forskelligt på lufthavn og by.
Illustrationer fra forunder-
søgelsen herover og
beslutningsgrundlaget til
venstre.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Materiale fra Ole Dupont Kofod og Niels Wellendorf til brug for deres foretræde for udvalget den 18/2-20, vedrørende en direkte baneforbindelse mellem Billund og Vejle.
2150461_0002.png
Der er en række problemer ved Jelling-forbindelsen, som den er beskrevet i beslutningsgrundlaget,
hvoraf flere har været drøftet i medierne. Det drejer sig bl.a om:
der bliver kun plads til ét tog/time mellem Vejle og Herning/Struer
direkte tog mellem Nordvestjylland og Fyn/Sjælland forsvinder
der kan kun køres op til 120 km/t og ikke med godstog (heller ikke til Herning/Struer)
der vil sandsynligvis blive kørt med dieseltog med beskeden kapacitet
tidsgevinsten er meget beskeden i.f.t. bus og helt fraværende i den ene løsning
alle rejsende skal skifte tog i Vejle
samfundsøkonomien er katastrofalt ringe.
Hvis man nærlæser og efterregner forundersøgelse og beslutningsgrundlag viser det sig endvidere, at:
1. der kræves flere togsæt end opgivet, hvilket medfører højere driftsomkostninger
2. strækningen Vejle-Billund skal nødvendigvis betjenes af samme operatør som Vejle-Struer
3. køreplanen bliver ikke robust (forsinkelser vil opstå ofte og sprede sig)
4. evt. opgraderinger bliver meget dyre
5. der er dårlige adgangsforhold til Legoland og Billund by
6. tidsgevinsten forsvinder helt uanset hvilken model, der vælges
7. anlægsprisen bliver højere pga. stationsvalg ved lufthavnen
8. samtlige høringssvar er forbeholdne eller direkte negative for forbindelsen.
Linjeføring for respektive Jelling- og Vejle-løsning (fra forundersøgelsen)
Uddybning:
1) Driftsomkostninger
Billundbanen isoleret betragtet lægger ved halvtimesdrift beslag på fire togstammer, som holder stille
næsten halvdelen af tiden – det er ret ineffektivt.
Den valgte driftsform (dieseltog med toiletter) forudsætter, at togene mindst skal tankes og tømmes en
gang i døgnet. Da ikke alle tog ”overnatter” i Struer, der som det eneste sted i togløbet har de
nødvendige faciliteter, skal der beregnes en ekstra togstamme inkl. personale for at det rent praktisk
kan lade sig gøre (de 24 minutters ophold i Struer, hvor toget vender til Vejle er ikke nok). Dette øger
materiel- og driftsomkostninger med ca. 10%.
Hvis man sammenligner med den direkte forbindelse kan man nøjes med tre togstammer ved halv-
timesdrift. Desuden er det muligt at opnå 20 minutters drift ved brug af fire togstammer uden ekstra
anlægsomkostninger.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Materiale fra Ole Dupont Kofod og Niels Wellendorf til brug for deres foretræde for udvalget den 18/2-20, vedrørende en direkte baneforbindelse mellem Billund og Vejle.
2150461_0003.png
2) Bundet valg af operatør
Beslutningsgrundlaget forudsætter, at operatøren, som varetager kørslen mellem Vejle-Struer (aktuelt
Arriva), også skal drifte Billundbanen. Der er altså ikke konkurrence om den del af udbuddet, hvilket
kan påvirke prissætningen negativt.
Man kan forestille sig et andet scenerie, hvor Billundbanen i stedet betjenes med tog, som fortsætter
skiftevis til Odense og Århus, men der vil ikke være tidsgevinst ved direkte tog, og der vil opstå andre
driftsmæssige udfordringer, så der er ikke tale om et reelt alternativ.
3) Sårbar køreplan
Alle tog mellem Vejle og Struer krydser et Billund-tog i Grejsdalen med risiko for spredning af
forsinkelser. Billund-togene krydser efterfølgende hinanden i Jelling, hvor forsinkelser mod Billund
relativt let kan indhentes, mens forsinkelser mod Vejle vil være mere problematiske.
Ifølge Banedanmark vil den ene togstamme have en vendetid på Vejle Station på blot fire minutter. I
betragtning af, hvor store problemer der har været på Svendborgbanen, hvor der dog er syv minutter til
at vende, må det betragtes som en risikabel køreplan.
4) Opgraderinger
Aktuelt er strækningen mellem Vejle og Jelling udstyret med traditionelle signaler og ikke elektri-
ficeret. Det er pt. uvist, om strækningen bliver elektrificeret, men hvis det sker, vil det have drifts-
mæssige konsekvenser (forsinkelser og/eller aflysninger) for Billundbanen. Under alle omstændigheder
skal installeres nye signaler, og med nuværende forsinkelser er det tvivlsomt om det er sket, inden
Billundbanen sættes i drift. I så fald vil det også påvirke driften.
Hvis jernbanen mellem Vejle og Jelling på længere sigt skal løftes til et tilfredsstillende niveau, vil det
kræve investeringer i infrastrukturen (udretning, ekstra krydsning og/eller dobbeltspor, evt. elektrifi-
cering), hvilket vil give en ekstraregning på mellem 200 mio. kr og en mia. afhængigt af omfanget.
5) Adgang til Legoland og Billund by
Med jernbaneløsningen kommer stationen
(orange) til at ligge 500 m fra indgangen.
Desuden vil der være 5-600 m til
Åstvej/Granvej, som giver forbindelse til
Billund by for gående og cyklister.
Alternativt skal indgangen flyttes eller
suppleres, hvilket Legoland ikke
nødvendigvis ønsker.
Letbanen vil holde lige udenfor indgangen
(rød) og tæt på Åstvej.
Illustration fra forundersøgelsen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Materiale fra Ole Dupont Kofod og Niels Wellendorf til brug for deres foretræde for udvalget den 18/2-20, vedrørende en direkte baneforbindelse mellem Billund og Vejle.
2150461_0004.png
6) Tidsgevinsten
Jelling-løsning med Ø-perron ved lufthavn
(grøn):
Umiddelbart er tidsgevinsten på 4�½
minut, men i praksis vil de krydsende tog
ved stationen blokere for, at passagererne
kan krydse sporet i to minutter, og
efterfølgende tager det ca. to minutter at gå
over parkeringspladsen til indgangen ved
terminalen (hvor letbanen kan holde og
bussen holder nu), hvorved tidsgevinsten er
væk.
Jelling-løsning med nedgravet station ved lufthavn (blå):
Da stationen skal være enkeltsporet, etableres
en teknisk krydsningsstation øst for lufthavnen. Derved øges køretiden mellem Jelling og Billund med
ca. 4 minutter og tidsgevinsten er ligeledes væk.
Gadbjerg-løsningen:
Her er tidsgevinsten nede på 1 minut, og helt væk hvis der standses.
Letbane-løsningen:
Toget vil holde lige udenfor terminalens døre i niveau, hvor busserne holder i dag
(lidt til venstre for blå prik). Endvidere er letbanen 5-7 minutter hurtigere end jernbaneløsningerne.
Ø-perron (overgang til højre i billedet)
Nedgravet station
7) Anlægsprisen
Sandsynligvis vælges den nedgravede løsning, hvilket øger anlægsomkostningerne med godt 200 mio.
kr til ca. 1,2 mia. kr, hvilket er tæt på prisen for den direkte forbindelse.
8) Høringssvar
Det overordnede formål med Billundbanen må være at sikre hurtig og bekvem forbindelse fra oplandet
til primært lufthavnen og sekundært byen og Legoland. Når man læser høringssvarene er det tydeligt, at
banen ikke vil løfte den opgave, men at både politikere, embedsmænd og borgere er skuffet over, at den
store investering ikke medfører en bedre løsning.
Det er særdeles interessant at læse det fælles høringssvar fra Billund Kommune, Billund Lufthavn,
KIRKBI, Legoland og Lalandia, hvor det fremgår, at de ”ønsker de løsninger, der giver den korteste
rejsetid, sikrer de bedste skiftemuligheder og tager mest muligt hensyn til den øvrige trafik i Billund”.
Netop de tre ønsker opfyldes, hvis man vælger at køre med tramtrain direkte mellem de to byer.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Materiale fra Ole Dupont Kofod og Niels Wellendorf til brug for deres foretræde for udvalget den 18/2-20, vedrørende en direkte baneforbindelse mellem Billund og Vejle.
2150461_0005.png
Alternativet
Vælger man letbaneløsningen, får man et system med metro-kvaliteter: elektrisk drift, høj frekvens (20
min. drift), påvirkes ikke af anden trafik og mulighed for tilpasning til den specifikke bane.
Forbindelsen giver kortere afstand til rejsemålene, en reel tidsbesparelse og vil tiltrække flere passa-
gerer (= billetindtægter) samtidig med at miljøpåvirkningen bliver mindre og driftsomkostningerne
lavere. Samfundsøkonomien vil derfor være markant bedre og løsningen anbefales derfor ubetinget.