Bilag til ”Direkte baneforbindelse mellem Billund og Vejle”
Aktuelt foreligger der et beslutningsgrundlag vedr. ”Ny bane til Billund” via Jelling. En bane
direkte mellem Vejle og Billund vil være billigere i drift, have kortere rejsetid og gangafstand fra
station til indgange, fungere uafhængigt af den eksisterende jernbane, have flere afgange og
højere passagerkapacitet og være mere miljøvenlig. En marginalt højere anlægspris vil hurtigt
være tjent hjem gennem højere passagerindtægter og lavere omkostninger.
I 2012 undersøgte Trafikstyrelsen en række muligheder for at betjene Billund (lufthavn og by/Lego-
land) med bane, herunder med en direkte letbaneforbindelse fra Vejle. Af forskellige grunde (primært
økonomiske, ikke faglige eller trafikale) blev den løsning fravalgt, og Banedanmark skulle efter-
følgende kun arbejde med linjeføringer for en ny jernbane mellem Billund og Jelling/Gadbjerg. Dette
har affødt et beslutningsgrundlag, som dels har store negative konsekvenser for trafikken mellem
Nordvestjylland (Struer-Herning) og Fyn/Sjælland, dels er behæftet med flere fejlberegninger, der gør
en i forvejen negativ samfundsøkonomi endnu værre.
Til gengæld har genåbningen af Grenåbanen med moderne tramtrain-materiel vist, at det er en velegnet
løsning til danske forhold, som vil passe glimrende til Billundbanen.
Hvis man ser på trafikmængden til Billund, er der et godt grundlag for en baneforbindelse. Trafik-
strømmene kommer primært fra Østjylland og Fyn og fordeler sig lidt forskelligt på lufthavn og by.
Illustrationer fra forunder-
søgelsen herover og
beslutningsgrundlaget til
venstre.