Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2149773_0001.png
Limfjordstunnellen
og en 3. Limfjordsforbindelse
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Lektor emer. Trafik- og byplanlægning, AAU
Rev. 120220
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3. Limfjordsforbindelse
VVM-
redegørelse ,
og Vejdirektoratets efterfølge de ”Ko solideri gsrapport”,
4 udgør
ikke et fyldestgørende grundlag for beslutning om etablering af en 3. Limfjordsforbindelse. De to
rapporter giver ikke et retvisende billede af trafikudviklingen omkring Limfjordstunnellen.
På baggrund af trafikdata for de seneste 20
30 år viser en fremskrivning af trafikken gennem
Limfjordstunnellen, at der i 2030 vil være en trafikal efterspørgsel på mindst 100.000 køretøjer et
hverdagsdøgn i tunnellen.
Der sker årligt ca. 120 hændelser/trafikuheld ved Limfjordstunnellen. De omfatter alt fra tabt gods,
standsede biler og egentlige trafikuheld. De påfører trafikanterne et trafikøkonomisk tab i
størrelsesordenen 175 mio. kr. årligt. De betydelige forsinkelser indgår ikke i de to rapporter.
Inddrages dette trafikøkonomiske tab i en kommende VVM redegørelse for en østlig og en vestlig
forbindelse, er det sandsynligt, at en udbygning af den nuværende E45 motorvej vil være
samfundsøkonomisk konkurrencedygtig i forhold til en vestlig motorvej over Egholm.
En revideret VVM redegørelse for en 3. Limfjordsforbindelse bør omfatte både en østlig og en
vestlig placering og inddrage de særlige forhold omkring Limfjordstunnellen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0003.png
Limfjordstunnellen
Det store ”H”
Det lille ”h”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0004.png
Forskere: Så slem er morgenkøen i tunnelen
Store udsving i trafikken gennem tunnellen koster
vognmændene dyrt, viser AAU-forskning
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0005.png
Flaskehalse
på det danske motorvejsnet
som skal elimineres gennem
udbygning af tværsnit og
tilslutningsanlæg
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0006.png
Limfjordstunnellens mange opgaver
VVM-redegørelsen for den
3. Limfjordsforbindelse marts
2003:
49% var intern trafik i daværende
Aalborg Kommune
37% var trafik fra Vendsyssel til
daværende Aalborg Kommune syd for
fjorden
6% var trafik fra Himmerland til
daværende Aalborg Kommune nord for
fjorden
8% var gennemkørende trafik i
daværende Aalborg Kommune
Aalborg Kommune år 2003
Trafik på tværs af Limfjorden
Vendsyssel
Himmerland
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Trafikuheld og hændelser
Trafikuheld ved Limfjordstunnellen har store konsekvenser. Der er 18
20 politiregistrerede trafikuheld om året
Der sker flere end 100 mindre hændelser (2017 i alt 120 uheld og
hændelser), som spænder lige fra tabt gods og kollisioner til
fodgængere i tunnelen og køretøj, der er standset på grund af for
eksempel punktering
Fælles for dem alle er, at de bidrager til de hyppige forsinkelser
Konkret eksempel: En bil går i stå i tunnelen kl. 7.31. Der danner sig
hurtigt kø ud forbi Bouet. Bilen var fjernet igen kl. 7.54. Det gav
forsinkelser på op til 35 minutter, og trafikken var først normaliseret
igen kl. 9.00
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0008.png
Politiregistrerede uheld
10 år
Ud over de politiregistrerede
uheld er der hvert år ca. 100
hændelser, som medfører
kødannelse i større eller mindre
omfang. Disse kan være mindre
påkørsler, tabt gods eller fx
standsede biler i tunnelen.
Limfjordstunnellen og Kridtsvinget
er hårdt uheldsbelastet. Det
samme gælder strækningen
mellem Bouet og
Forbindelsesvejen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
En 3. Limfjordsforbindelse skal sikre
at der tilvejebringes en kapacitetsreserve til at opfange en fortsat trafikstigning
på tværs af Limfjorden, der hvor behovet er:
Trafikmængden i den nuværende Limfjordstunnel bør ikke overstige 65 - 70.000 køretøjer et
hverdagsdøgn i åbningsåret for en 3. Limfjordsforbindelse
Trafikmængden på Limfjordsbroen bør ikke overstige sit nuværende niveau på 30.000
køretøjer et hverdagsdøgn
at trængselssituationen på E45 ved Limfjordstunnellen elimineres af hensyn til
pendlere og erhvervslivet, som må have tillid til, at transport af varer - herunder
forbindelserne mod Norge og Sverige - er pålidelig
at uheldsbilledet og hændelsessituationen ved Limfjordstunnellen normaliseres
altså at a tal uheld og hæ delser ikke er større e d ” or alt” for otorveje
at enkeltstående kritiske situationer ved Limfjordstunnellen som fx trafikuheld og
vedligeholdelsesarbejder ikke får væsentlige gener for trafikafviklingen, herunder
udrykningskøretøjer til Universitetshospitalet i Aalborg Øst.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0010.png
8.100
Trafik ved
9.300
Limfjordstunnellen
2018 (Årsdøgn - ÅDT)
2018 (Hverdagsdøgn - HDT)
69.900
76.800
4.700
5.200
26.500
28.000
35.000
38.900
79.000
87.000
25.500
29.000
53.500
58.000
6.100
7.500
71.000
79.000
55.600
59.600
79.000
87.000
HDT
ca. 10 %
højere end ÅDT
44.100
46.900
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0011.png
Trafik over Limfjorden (ÅDT)
Trafikken over Limfjorden
har over tid udviklet sig
meget stabilt. De store
vejarbejder i 90-erne gav
visse udslag, men selv
energikrise og økonomisk
krise er ikke slået igennem
på trafikudviklingen over
Limfjorden.
Årsdøgntrafikken er vokset
med ca. 1.400 køretøjer om
året i Limfjordstunnellen.
På Limfjordsbroen har
trafikken været konstant
ca. 30.000 køretøjer.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0012.png
Trafikken i Limfjordstunnellen (HDT)
Hverdagsdøgntrafikken i
Limfjordstunnellen er præget af
pendlertrafik mod arbejdspladserne syd
for Limfjorden. Antal arbejdspladser er
siden krisen vokset betydeligt i Aalborg.
Hverdagsdøgntrafikken vokser tilsvarende
især i de senere år har væksten været
meget kraftig.
I gennemsnit er hverdagsdøgntrafikken
siden år 2000 vokset med godt 1.500
køretøjer i døgnet pr. år.
Lastbilprocenten er ca. 7 %.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0013.png
Fremskrivning af trafikken over Limfjorden
Fremskrivning af trafikken i
Limfjordstunnellen med
1.500
køretøjer
pr år (HDT) frem mod år 2030 og 2040
viser en uholdbar trafikudvikling ved
Limfjordstunnellen
.
Kapacitet
Landstrafikmodellen 2014:
2020: 79.000 (HDT
2030: 83.700 (HDT)
VVM 2011:
2020
: 90.800 (HDT)
Kapacitet: 80.000 kt/døgn er ofte nævnt
af Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0014.png
Trafikal udvikling (Vejdirektoratet)
I rapporten for en Midtjysk Motorvej mellem Give og Haderslev er anvendt ovenstående fremskrivning af biltrafikken. Det
forventes, at trafikken i perioden 2015 til 2030 vil stige med 47 % på motorveje. Anvendes denne fremskrivning på E45, vil
trafikken i Limfjordstunnellen stige til 113.000 i 2030 og 118.000 (HDT) i 2040.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Problematisk beslutningsgrundlag
VVM analysen i 2011
Kortsigtet trafikprognose. Beregningsår 2020.
Trafikprognosen rummer ikke langsigtede tendenser trafikalt og byudviklingsmæssig i
Aalborg
Mellemlang sigtet trafikprognose. Beregningsår 2030.
Dele af Aalborgs fremtidige byudvikling indgår i forudsætningerne.
Voldsom undervurdering af trafikvækst begrundet i finanskrisen.
Konsolideringsrapporten fra 2014
Konklusion:
Det er afgørende at beskrive den trafikale udvikling og de to løsningers (udvidelse af
E45 med ekstra tunnelrør eller motorvej vest om Aalborg) evne til at løse
”tra sportopgave ” på kort
sigt og på langt sigt
herunder beregning af
projekternes trafikøkonomi.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0016.png
Trængsel
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0017.png
Om morgenen:
Trafik fra Nord
Kødannelsen starter
ved Bouet kl. 7.15.
Senere breder kødannelsen
sig til Limfjordstunnellen.
Kødannelsen ophører kl.
8.30.
7.15
7.45
8.15
7.00
7.30
8.00
8.30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0018.png
Trafiksituationen i Aalborg
den 29.05.2019 kl. 16
I Aalborg er der væsentlige
trængselsproblemer på store dele af
det centrale vejnet. Hovedparten af vejene
med trængsel er en del af Aalborg
kommunes vejnet.
På E45 er der om eftermiddagen
alvorlige fremkommelighedsproblemer
frem mod Limfjordstunnellen fra syd.
Kødannelsen starter ved tunnelmundingen,
hvor 4 spor (Kridtsvinget og E45) flettes
sammen på en meget kort strækning.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Kan Egholmlinjen løse
køproblemerne ved
Limfjordstunnellen?
2030
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0020.png
Døgntrafik i Limfjordstunnellen (HDT)
I brev til transportudvalget 20. december 2018
oplyser transportministeren, at en forbindelse via
Egholm vil aflaste den nuværende Limfjordstunnel
med 17 % ved etablering i år 2030.
Foretages en lineær fremskrivning af trafikkens
vækst frem mod år 2030 og 2040 vil
trafikbelastningen i Limfjordstunnellen i åbningsåret
for en Egholmforbindelse være på samme niveau
som nu. Der vil således fortsat
med en
Egholmforbindelse - kunne forventes alvorlige
kødannelser i Limfjordstunnellen morgen og aften.
Ligeledes vil der kunne forventes 120 uheld eller
hændelser pr år med alvorlige forsinkelser til følge.
Kapacitet i Limfjordstunnellen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Egholmforbindelsens rolle i vejnettet
Egholmforbindelsen fungerer primært som en omfartsvej for E39 vest om
Aalborg. Trafik fra E45, Frederikshavn vil ikke benytte Egholmforbindelsen.
Oplandsanalysen viser, at Egholmforbindelsen i Aalborg har Hasseris området og
Skalborg som opland.
Egholmforbindelsen har ingen væsentlig betydning for betjening af det centrale
Aalborg og Aalborg Øst.
Aflastningen af Limfjordstunnellen er begrænset. I 2030 skønnes trafikken over
Limfjorden at fordele sig med
27.500 over Egholm (HDT)
34.500 over Limfjordsbroen (HDT)
85.800 gennem Limfjordstunnellen (HDT)
Limfjordstunnellen vil i 2030 være belastet med trafik i samme omfang som i
2018: 87.000 køretøjer (HDT)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Oplandsanalyse
(kilde: Konsolideringsrapporten)
Konsolideringsrapportens trafikfordeling er anvendt ved opregning af
trafikken på centrale vejelementer.
Konsolideringsrapportens lave trafikfremskrivning for basisvejnettet
er opregnet med faktor 1,22 svarende til den lineære fremskrivning af
trafikken med 1.500 køretøjer i døgnet pr år.
Eksempel: Trafikken i Limfjordstunnellen er således opregnet fra 84.600 til
103.000 (HDT).
Opregningen af Konsolideringsrapportens trafiktal er gennemført rent
mekanisk uden vurdering af kapacitetsproblemer mv.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0023.png
32.100
39.100
41.800
51.000
Trafikberegningen i Konsolideringsrapporten viser alt
for lave trafiktal. Eksempelvis er trafikken i
Limfjordstunnellen beregnet til 84.600 (HDT) i 2030. I
2018 blev trafikken talt til 87.000 (HDT).
Den opregnede trafik er på 103.000 (HDT) i 2030.
Det bemærkes, at trafikken på Limfjordsbroen er
opregnet til 41.000 (HDT)
en trafik som reelt ikke
kan afvikles. Vejdirektoratet gør da også opmærksom
på, at kapaciteten på Limfjordsbroen er overvurderet.
Tallene for Limfjordsbroen er derfor ikke realistiske.
33.600
41.000
84.600
103.000
53.700
65.500
Hverdagsdøgntrafik 2030
Basisvejnet 2030
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0024.png
17.500
21.400
16.400
20.000
41.700
50.900
22.600
27.500
70.300
85.800
28.300
34.500
Kilde: Konsolideringsrapporten
Motorvej over Egholm
70.300 Konsolideringsrapporten
85.800 Opregnet trafik
24.200
29.500
37.600
45.900
Hverdagsdøgntrafik 2030
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0025.png
E45 og Limfjordstunnellen har det centrale Aalborg og
Aalborg Øst som opland.
Oplande med motorvej over Egholm
(2020 trafik)
4.400
5.600
4.700
600
2020
16.500
1.600
Kilde: Konsolideringsrapporten
ikke opregnet trafik
2020
7.100
5.600
15.700
2.000
9.600
Forbindelsen over Egholm har det vestlige Aalborg
som opland og forbinder E39 med E45 syd.
6.600
4.700
26.100
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0026.png
Rutebu dt eller ”Hve
bruger de to
forbi delser”
Kilde: Konsolideringsrapporten
ikke opregnet trafik
79.000
21.500
2020
2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0027.png
Hændelser og reparationer
Forudsætning:
Motorvej vest om Aalborg
Ved trafikale hændelser lukkes det
ene tunnelrør
helt eller delvist.
Eksempel: Kødannelsen breder sig
hurtigt bagud ad E45, E39 og Rute 11.
I myldretiden fx om morgenen er der
kun begrænsede muligheder for at
omdirigere trafikken via en
Egholmforbindelse til den østlige del
af Aalborg.
Eksempel: Bilen stoppede 7.31 og
den var fjernet kl. 7.54.
Det gav forsinkelser på op til 35
minutter og trafikken var først
normaliseret kl. 9.00.
Limfjordstunnellen
Universitet
og hospital
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0028.png
Trafikbelastning sydgående trafik
Hændelser og reparationer
Forudsætning:
Motorvej vest om Aalborg
I normalsituationen søger 5.600
køretøjer i timen mod syd gennem
Limfjordstunnellen. Det medfører
som nu betydelig kødannelse.
Kapaciteten skønnes til ca. 4.800
køretøjer i timen.
På motorvejen vest om Aalborg søger
1.900 køretøjer i timen mod syd,
hvilket er en belastningsgrad på godt
50 %. Egholmtunnellens kapacitet
skønnes til 3.600 køretøjer i timen
pga nødspor og bedre trafikteknisk
udformning.
7.30
8.30
1.900 mod syd
Limfjordstunnellen
7.30
8.30
5.600 mod syd
Universitet
og hospital
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0029.png
7.30
8.30
Ekstra 1.200 mod syd
Trafik omdirigeres
Kl. 7.40
Hændelser og reparationer
Dersom trafik på E39 og rute 11 i tilfælde
af en hændelse i Limfjordstunnellen
omdirigeres til Egholmforbindelsen opstår
alvorlig trængsel ved Egholmtunnellen.
Flere end 4.000 kt/t vil søge gennem
tunnelen mod syd. Det overstiger
tunnelens kapacitet på 3.600.
Ca. 600 kt/t fortsætter mod syd.
Ca. 3.000 kt/t vil ad det kommunale
vejnet søge mod Aalborg C og Ø. I mange
kryds vil trafikbelastningen overstige
kapaciteten.
Hændelsessituationer i begge tunneller
bør simuleres i forhold til sikkerhed,
beredskab, kødannelse, tidstab og med
forslag til udbygning af nødvendig
vejkapacitet på Aalborg kommunes
vejnet.
7.30
8.30
Ekstra 900 mod syd
7.30
8.30
>4.000 mod syd
Limfjordstunnellen
Universitet
og hospital
7.30
8.30
600 mod syd
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0030.png
Trafiksituationen i Aalborg
den 29.05.2019 kl. 16
På E45 er der om eftermiddagen alvorlige
fremkommelighedsproblemer frem mod
Limfjordstunnellen fra syd.
Uheld i Limfjordstunnellen skaber voldsom trængsel i
det centrale Aalborg.
Overledning af trafik øst - vest vil kræve udbygning af
de berørte dele af kommunens vejnet ex:
Annebergvej
Kong Christians Alle.
Ny Nibevej, evt. niveaudelt krydsning ved Hobrovej.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0031.png
En motorvej over Egholm
Hvis valg af motorvej over
Egholm bør der - for at aflaste
Limfjordstunnellen maksimalt -
skabes en effektiv forbindelse
mellem E45 og E39.
Limfjordstunnelens kapacitet vil
være opbrugt i åbningsåret, og
trafikken skal kunne ledes over
mod E39.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Konklusion (1)
I 2018 er trafikken ved Limfjordstunnellen 87.000 kt/døgn (HDT)
Med trafikal vækst som siden år 2000 vil trafikken på E45 ved
Limfjordstunnellen i år 2030 blive på ca. 104.000 kt/døgn (HDT)
Limfjordstunnellens kapacitet sættes normalt til ca. 80.000 kt/døgn, som
dog ikke er tilstrækkeligt til god trafikafvikling.
En Egholmforbindelse vil i 2030 reducere trafikken ved Limfjordstunnellen
til ca. 85.000 kt/døgn (HDT)
Uden markant forøgelse af kapaciteten på E45 ved Limfjordstunnellen vil
trængselssituationen på E45 i 2030 med en Egholmforbindelse stort set
være som nu.
Kan man forestille sig anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse uden at
trængselssituationen ved Limfjordstunnellen er løst?
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Konklusion (2)
Hændelsessituationer på E45 uden markante ombygninger og
kapacitetsforøgelse vil stort set være som nu med 120 uheld/hændelser pr år
Ved hændelser vil trafikken fra E39 og Rute 11 kunne ledes over en
Egholmforbindelse. Egholmtunnellen, syd vil ved overledning i myldretiden
blive belastet med op til 4.000 kt/t. Egholmtunnellens kapacitet vil være
opbrugt. Kapaciteten i sydgående rør anslås til 3.600 kt/t.
Trafikken på E45, Frederikshavn vil ved hændelser reelt ikke kunne ledes over
til Egholmforbindelsen, men må acceptere at holde i kø.
Ved overledning af trafik til Egholmforbindelsen vil Annebergvej og Ny
Nibevej, som skal bringe trafikken videre til Aalborg C og Aalborg Øst, blive
belastet langt over deres kapacitet.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Trafikøkonomi
Fakta om en 3. Limfjordsforbindelse vest om Aalborg,
kilde: 3. Limfjordsforbindelse.nu
Længde 20 km
Anslået kapacitet 57.000-59.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn
Anlægspris 6,8 mia. (2017 priser)
Forrentning (intern rente) 4,2 % (2017),
kilde: Status for anlægs- og
byggeprojekter
Forrentning (intern rente) 7,8 %,
kilde: (VVM fra 2011)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Indlæg på Trafikdage
Anvendelse af Landstrafikmodellen
Adnan Jelin, Trafikstyrelsen og Henrik Nejst Jensen, Vejdirektoratet
Eksempel: 3. Limfjordsforbindelse
Beregninger med LTM 1.06 i 2014 giver lavere vækst end i tidligere VVM-
beregning. Det skyldes primært lavere økonomiske vækstforudsætninger.
Der er ikke beregnet særligt for myldretid. Trængslens betydning for rejsetiden
undervurderes derfor i myldretider og overvurderes udenfor.
Kapaciteten på strækninger er fastlagt ud fra generelle gennemsnitlige
kapacitetsvurderinger på strækninger.
Kapaciteten i Limfjordstunnellen er ikke
reduceret for de særlige forhold, der gælder her.
LTM medregner endnu ikke rejsetid i kryds afhængigt af trafikbelastningen.
Kapaciteten på ruten over Limfjordsbroen gennem Aalborg C er overvurderet.
Det har ikke på baggrund af LTM 1.06 været muligt, at genberegne projektets
samfundsøkonomi. Der kan beregnes ændringer i rejsetid og kørsel.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2149773_0036.png
De særlige forhold ved Limfjordstunnellen?
Trafikøkonomisk overslag (ALH)
Trafikuheld
Antal rap. Uheld
18
Enhedspris
2.900.000
Omkostning i alt
52.200.000
Forsinkelser
Ventede forsinkelser
200 dage om året
Pb / La
162/745
Omkostning i alt
77.900.000
Uventede forsinkelser
120 gange om året
Pb / La
243/745
Omkostning i alt
45.100.000
Samlede omkostninger ved uheld og hændelser ved Limfjordstunnellen
175.100.000
Hertil kommer forsinkelser som rammer bilister i andre dele af vejnettet, når Limfjordstunnellen er spærret.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Strukturel Retrofitting Strategy
Limfjordstunnellen
Ekstra forspænding: Lukning af et tunnelrør i 6 uger. Totallukning i en
weekend ved afslutning
Udskift i g af ”Bære de blokke”:
Lukning af et tunnelrør i 1 uge.
Udførselstidspunkt i 2021 (Nuværende limfjordsforbindelser)
Anslået samfundsøkonomisk omkostning: 3.270.400.000 kr.
Udførselstidspunkt i 2033 (+ Egholm forbindelse)
Ikke regnet på udførelse med ekstra tunnelrør
Anslået samfundsøkonomisk omkostning: 116.900.000 kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Trafikøkonomisk sammenligning
Udbygningsalternativet med en Egholmforbindelse omfatter en motorvej vest om
Aalborg og en uændret E45 omkring Limfjordstunnellen.
I henhold til beregningerne (LTM fremskrevet) vil trafikbelastningen i Limfjordstunnellen
med en Egholmforbindelse i år 2030 være omkring 85.000 køretøjer i døgnet (HDT)
som nu.
Det må forventes, at antal hændelser og antal trafikuheld tilsvarende vil være som nu.
Det deraf følgende betydelige samfundsøkonomiske tab er ikke indregnet i VVM-
analysen fra 2011 eller i Konsolideringsberegningen fra 2014.
Et samfundsøkonomisk tab af størrelsesordenen 175 mio. kr. årligt i forbindelse med
uheld og hændelser ved Limfjordstunnellen stiller spørgsmål ved rentabiliteten af
Egholmløsningen sammenlignet med en udbygning af E45 ved Limfjordstunnellen.
En Paralleltunnel ved Limfjordstunnellen vil blive udformet på en sådan måde, at
trafiksikkerheden kommer på niveau med motorveje i almindelighed og med en
kapacitet, så daglige forsinkelser undgås. Det ekstraordinære samfundsøkonomiske tab
på op til 175 mio. kr. årligt ved hændelser og uheld vil reduceres betydeligt ved en sådan
løsning.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 228: Henvendelse af 13/2-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
En trafikal analyse af Limfjordskrydsningen
Der er i første omgang ikke behov for
at lave en omfattende VVM analyse
for de to motorvejsløsninger ved
Limfjorden.
Det primære er at beskrive den
trafikale udvikling og de to løsningers
ev e til at løse ”tra sportopgave ” på
kort og på langt sigt
herunder
beregning af projekternes
trafikøkonomi.
En mere omfattende VVM analyse kan
udarbejdes efterfølgende.
Det er vigtigt, at der foretages
simulering af de trafikale
konsekvenser af kritiske situationer
som fx trafikuheld og reparationer i
Limfjordstunnellen.
En markant reduktion af de mange
”hæ delser” i Li fjordstu elle er af
afgørende betydning for
erhvervslivets tillid til, at transport af
varer, herunder de videre forbindelser
mod Norge og Sverige, er pålidelig.