Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2149772_0001.png
2 forbindelser over Limfjorden
I Nordjylland ser det ud til, at der er behov for ikke bare een 3. Limfjordsforbindelse men to 3. Lim-
fjordsforbindelser. Den ene
en omfartsvej vest om Aalborg over den fredelige ø Egholm
vil poli-
tikerne have. Den anden - en udvidelse af den eksisterende E45 med et ekstra tunnelrør - vil trafi-
kanterne og Aalborgenserne have.
Ud fra de tilgængelige data kan man beregne, at en vestlig omfartsvej åbnet i 2030 kun vil aflaste
E45 med 17% (ministerens oplysning). Da trafikken på E45 stiger kraftigt, vil belastningen af Lim-
fjordstunnellen i 2030 alligevel være som nu med
køda elser, trafikuheld og ”hæ delser”, so vi
kender det alt for godt. En vestlige omfartsvej løser altså ikke problemet.
Man kan sammenligne med E45 i Østjylland. Hvis man bygger en midtjysk motorvej, vil E45 fra År-
hus til Vejle ikke blive fri for kødannelser, trafikuheld mv. Trængselsproblemerne på E45 vil ikke
blive løst med en midtjysk motorvej. E45 skal under alle omstændigheder udbygges og modernise-
res.
I Aalborg har man i november foretaget en opinionsundersøgelse (Jysk Analyseinstitut), som viser,
at 53 % ønsker et ekstra tunnelrør ved den nuværende tunnel, mens kun 29 % ønsker en vestlig
omfartsvej over øen Egholm. Især blandt de unge, som jo skal leve med den nye motorvej, støtter
kun ca. 20 % motorvejen vest om Aalborg.
En vestlig omfartsvej vil koste i størrelsesordenen 7 mia. kr. En udvidelse og modernisering af E45,
som vil være trafikalt fuldt tilstrækkelig, vil koste 4
5 mia. kr.
Hvis politikerne får deres vilje, og der bygges en vestlig omfartsvej over øen Egholm, skal der un-
der alle omstændigheder ske en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør. Prisen vil da blive i alt
11
12 mia. kr.
Men man kan selvfølgelig lade fornuften råde og nøjes med at udbygge E45.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
[email protected]
Risbjergvej 9, 9260 Gistrup
Lektor emer. Trafik- og byplanlægning AAU.