Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2149352_0001.png
MS-X-NH-0005/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transportminister Benny Engelbrecht
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Ejerorientering - M4 Nordhavn nr. 3
I fortsættelse af Ejerorientering - M4 Nordhavn nr. 2 fra januar 2020 gives i det
følgende en orientering om fremdriften på arbejdet med færdiggørelse af M4
Nordhavn.
Metroselskabet orienterede den 24. januar 2020 offentligheden om, at M4
Nordhavn åbner den 28. marts 2020. Dette skete på baggrund af vellykket test af
det nye styresystem, som omfatter såvel M3 Cityringen som M4 Nordhavn.
Testningen blev som planlagt gennemført i uge 3 og 4 med samtidig lukning af M3
Cityringen. Hermed er de to første milepæle for færdiggørelsen af M4 Nordhavn
opnået, jf. milepælsoversigten nedenfor.
De egentlige anlægsarbejder på den nye strækning er afsluttede, og arbejdet med
de passagervendte dele på stationerne
Architectural Finishes (AF-arbejderne)
og
etablering af de elektriske og mekaniske installationer (M&E-arbejderne) forløber
fortsat som forudsat. Testningen af de enkelte tekniske systemer
de såkaldte SAT-
tests
er bagud i forhold til planen, hvilket ligeledes forsinker testningen af de
integrerede tekniske systemer
såkaldte SIT-tests. Særligt test af
tunnelventilationssystemet vil kunne give anledning til ekstra natlukninger.
Metroselskabet og dets entreprenører har sat ekstra fokus på dette arbejde, og det
vurderes, at forsinkelsen kan indhentes således, at testresultaterne kan indgå i
grundlaget for den uafhængige sikkerhedsassessors anbefaling til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen (TBST) om sikkerhedsgodkendelse inden åbningen af M4 Nordhavn
den 28. marts 2020.
Det indgår i færdiggørelsen, at skinneslibningen skal gennemføres inden åbning for
passagerdrift, ligesom det forventes, at mobildækningen vil være etableret inden
åbningen.
Selve stationspladserne indgår ikke i metroprojektet, som det er kendt fra
Cityringen, men er derimod en del af den samlede byudvikling i Nordhavn som
stadig foregår, hvorfor de ikke vil fremstå færdige ved indvielsen af M4.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2020-02-07
1/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 225: Seneste ejerorientering fra Metroselskabet I/S om færdiggørelsen af M4 Nordhavnen, fra transportministeren
2149352_0002.png
MS-X-NH-0005/AMK
På grundlag af den gennemførte testkørsel med det nye styresystem skal dette
system igennem den uafhængige sikkerhedsassessors vurdering og Trafik-, Bygge-,
og Boligstyrelsens godkendelse, før prøvedriften (Trial Run) med det nye system
kan igangsættes. Det er forventningen, at prøvedriften kan afvikles samtidig med,
at der køres almindelig drift på M3.
Prøvedriften af M4 vil forløbe over ca. 5 uger. Under prøvedriften af M4 vil
kunderne i M3 Cityringen opleve, at der passerer M4 tog sammen med M3 tog på
strækningen mellem København H og Østerport. M4 togene vil ikke tage passagerer
med, hvilket også vil fremgå af passagerinformationen, og M4-togenes døre vil
være lukkede. Prøvedriften af M4 kan medføre dage med driftsforstyrrelser på M3,
men der arbejdes på, at M3 kan opretholde en god driftsstabilitet i perioden.
Før prøvedriften kan igangsættes, skal det nye styresystem til M3 og M4
geninstalleres. Dette kræver som planlagt en lukning af M3 i forventelig ca. 12
timer. Lukningen vil blive planlagt en aften og nat, hvor færrest mulige kunder
påvirkes. Desuden vil der være behov for et par yderligere natlukninger af kortere
varighed, både for at sikre det almindelige vedligehold af M3 og for at færdiggøre
M4.
Efter prøvedriften vil den endelige sikkerhedsgodkendelse af det samlede system,
herunder af stationer og tunnel på den nye strækning, kunne foretages af den
uafhængige sikkerhedsassessor og Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen. Først herefter
vil den samlede M4 Nordhavn kunne åbne for passagerdrift.
Det er selskabets forventning, at der efter åbningen af M4 Nordhavn må forventes
en længere periode, hvor driftsstabiliteten i mindre grad reduceres på M3
Cityringen, indtil systemet er fuldt tilpasset og operatøren har lært at køre de to
linjer optimalt. Baggrunden herfor er selskabets erfaringer med, at kompleksiteten i
et togsystem øges, når to linjer kører hhv. sammen og adskilt på delstrækninger,
hvilket er tilfældet for M3 og M4.
Med henblik på at holde ejerne løbende orienteret om fremdriften har bestyrelsen
på dette grundlag fastlagt en række milepæle for gennemførelsen af testningen af
transportsystemet og prøvedriften samt for forberedelse af
sikkerhedsgodkendelsen frem imod åbningen.
Milepæle for færdiggørelsen af M4 Nordhavn
12. januar 2020 (uge 3 og 4) start af gennemførelse af test af det nye
styresystem
med lukning af M3
milepælen er opnået som planlagt
Inden midnat mellem den 26. og 27. januar 2020 genåbning af M3
milepælen er opnået som planlagt
Medio februar 2020 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens (TBST’) godkendelse
af start af prøvedrift med det nye styresystem på M4 Nordhavn.
Ultimo marts 2020 Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens sikkerhedsgodkendelse
(ibrugtagningstilladelse) af M4 Nordhavn
2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 225: Seneste ejerorientering fra Metroselskabet I/S om færdiggørelsen af M4 Nordhavnen, fra transportministeren
2149352_0003.png
MS-X-NH-0005/AMK
Åbning for passagerdrift af M4 Nordhavn 28. marts.
Bestyrelsen vil fortsat gennem månedlige ejerorienteringer holde ejerne orienteret
om fremdriften og dermed om overholdelse af de fastlagte milepæle frem imod
åbningen.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
3/3