TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. februar 2020
2019-4815
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Supplerende høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (ny køretøjsteknisk godkendelses-
proces)
Til Transportudvalgets orientering orienteres om vedlagte forslag til lov om
ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (synsloven), som omhandler
forslag om en ny godkendelsesproces for motorkøretøjer m.v.
Udkast til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer har været i
offentlig høring i perioden 18. december 2019 - 22. januar 2020. Transport- og
Boligministeriet har modtaget ca. 25 høringssvar.
På baggrund af de indkomne høringssvar har ministeriet fundet anledning til at
justere lovforslaget på enkelte områder, hvorfor forslaget sendes i supplerende
høring. Lovforslaget forventes på den baggrund fremsat Marts II.
I lovforslaget er der i det væsentlige foretaget følgende justeringer:
1) I de foreslåede bestemmelser §§ 1 a- 1 c er stk. 2 justeret således, at be-
myndigelsen omfatter en mulighed for, at Færdselsstyrelsen i de tilfæl-
de, hvor det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til national typegodken-
delse af små serier og national individuel godkendelse kan fastsætte al-
ternative krav i henhold til typegodkendelsesforordningerne. Alternative
krav skal i videst mulige omfang svare til forordningernes krav og kunne
for eksempel være et krav om, at man i stedet for en destruktiv afprøv-
ning af et køretøj, kan udføre en styrkeberegning.
2) I den foreslåede § 1 f, stk. 2,
foreslås det at etablere en national god-
kendelsesordning for ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer
samt ibrugtagne køretøjer importeret fra tredjelande, hvor kontrollen
af disse køretøjer foretages af et tredjepartsorgan, der uafhængigt og
upartisk kan sikre, at eksempelvis de konstruktive ændringer, der er
foretaget på et køretøj, og som medfører, at køretøjets oprindelige
godkendelse bortfalder, er udført i overensstemmelse med de tekniske
krav. Den nationale godkendelsesordning er baseret på et ønske om at
kunne etablere en ordning med tredjepartsorganer som et alternativ til
de almindelige tekniske tjenester. Hensigten er bl.a. at kunne udpege