Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Knallertlovgivning .
Lovgivningen om knallerter giver mig rynker i i panden. Det startede med at Asbjørn 15 ville have en
knallert. En ældre sag som gerne skulle have gear. Men for at den skal være lovlig skal den have en TUM
godkendelse fra før 1977. Man kan altså købe en lovlig knallert med 4 gear der vejer over 60 kg. Men kun
hvis den er fra før 1977. I perioden fra 1977 til de nye EU regler bliver implementeret midt i 1990erne er
tidligere lovlige knallerter ulovlige. Efter 1996 hvor den sidste EU godkendelse blev til dansk lovgivning er
det igen tilladt at købe gear maskiner der vejer over 60 kg. Da jeg selv er en gammel rod kan jeg godt husks
problemerne omkring de meget hurtige knallerter. De ulovlige. Men det under mig at man stædigt holder
fast i regler der er blevet overhalet indenom af de nye knallert 30 der kan købes lovlige og som ved
konstruktive ændringer kan bringes til at køre væsentligt hurtigere end dem der med loven i 1977 ikke
længere kunne godkendes og sælges som en knallert 30. Desuden findes der eksempler på fabrikker der
stadig producerer knallerter som var lovlige indtil 1977. Derefter var de forbudt og da de stadig laver dem
er de lovlige igen efter 1995. Honda CD 50 og Honda Benly og Honda Dax som kan købes som en nøjagtig
kopi er ikke de eneste eksempler. Det virker som om lovgivningen kun er blevet tilpasset. På mange
sociale medier og div. Brugt sider for ældre knallerter er der rigtigt mange ombyggede, ændrede, delvis
lovlige knallerter til salg , knallerter uden TUM godkendelse knallerter der har fået skiftet motor osv. Stort
set alle disse knallerter har engang været lovlige men da chancen for at bibeholde med lovlige fordi brugt
markedet for TUM godkendte reservedele er meget begrænset fristes mange til at søge mod udlandet for
at holde deres knallert kørende. Jeg ville sove lidt mere roligt hvis lovgivningen blev tilpasset. Ikke kun EU
reglerne men de udfordringer som ejere af veteran knallerter har når de går i stykker. Eller som nu hvor
Asbjørn gerne vil køre på en, som han siger en rigtig knallert og ikke på en plastik knallert.
Derfor foreslår jeg at den gamle lov fra 1977 ophæves. Knallerter bør selvfølgelig synes ved ændringer og
ved import. Men om en Kreidler Floret er fra 1977 eller 1980 om den har to eller tre gear afholder ingen
unge knallert kører fra at begå ulovligheder og ændre deres Yamaha Jog eller hvad de hedder og køre
væsentligt hurtigere end jeg nogensinde gjorde på min gamle SCO.