Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2088172_0001.png
Notat
Dokumentnummer
818879
Dato
30. september 2019
Sagsbehandler:
KAV
Direkte:
+45 36 13 17 76
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Information om Nyt Bynet
29. september åbnede Cityringen i København og Frederiksberg. For mange passagerer i den kollek-
tive transport vil åbningen af Cityringen betyde nye og hurtigere måder at komme rundt på, fordi man
kan bruge metroen på hele eller dele af rejsen. Det betyder også, at busserne skal køre nye steder
hen, så metro og bus supplerer hinanden godt, og så man kan komme hurtigt og direkte til og fra me-
tro og tog - ind og ud af byen. Det nye busnet hedder Nyt Bynet og åbner 13. oktober
det vil sige 14
dage efter, at Cityringen åbner.
Nyt Bynet medfører ændringer for 33 buslinjer. Beslutningerne om de 33 buslinjer i Nyt Bynet er truffet
af 12 kommuner i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden. Det er således også de 12 kommuner
og regionen, der har ansvaret for at finansiere den service, som er i Nyt Bynet.
Historisk stor ændring af den kollektive transport
Ændringen til Nyt Bynet er historisk omfattende. Sidste gang der blev lavet så stor en omlægning af
busdriften i hovedstaden var, da den eksisterende metro åbnede. Dengang blev A-busserne introdu-
ceret, og der blev over tre køreplanskift reduceret væsentligt i bustimerne bl.a. i Københavns og Fre-
deriksberg Kommuner. I Nyt Bynet reduceres busbetjeningen med ca. 180.000 bustimer i København
og Frederiksberg Kommuner.
Omlægningen omfatter 5 busoperatører, og 1.120 buschauffører skal lære de 33 nye buslinjer at
kende. Med Nyt Bynet indføres samtidig frit flow i alle A-busserne i hovedstaden, så passagererne
hurtigt kan komme ind og ud af alle bussens døre. Alle Movias A-busser i hovedstaden er derfor som
noget nyt udstyret med rejsekort check ind og rejsekort check ud ved alle døre, ligesom det kendes fra
buslinje 5C i dag.
Movia vil følge udviklingen tæt, og i den første fase efter at Nyt Bynet er etableret vil der være fokus
på at sikre, at der kapacitet og rettidighed i det nye bussystem.
Grundig beslutningsproces i kommuner og regioner
Der er gennemført et langt og grundigt planlægnings- og beslutningsforløb om Nyt Bynet, hvor Movia
bl.a. har trukket på internationale erfaringer. Planlægningen blev igangsat i foråret 2016, hvor Movia
afholdt en konference med deltagelse af borgmestre og udvalgsformænd fra kommunerne og regions-
rådsformanden fra Region Hovedstaden. Der blev således opnået politisk enighed om fire planlæg-
ningsprincipper samt, at det nye busnet skulle tilrettelægges inden for den gældende økonomisk
ramme. Dette har dannet rammen om planlægningen af Nyt Bynet, som blev endeligt politisk vedtaget
i foråret 2018 i de respektive kommunalbestyrelser, borgerrepræsentationen og regionsrådet. Inden da
Trafikselskabet Movia
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Orientering om det nye busnet, kaldet Nyt Bynet, som følge af Cityringens åbning den 29. september 2019, fra transportministeren
2088172_0002.png
gennemførte flere af kommunerne sammen med Movia en borgerdialog med ca. 20 borgermøder.
De fire planlægningsprincipper, som Nyt Bynet bygger på, er:
Attraktive trafikknudepunkter: Sammenhæng i den kollektive trafik ved, at busserne giver forbin-
delse til/fra de store stationer og dermed skaber attraktive skiftesteder mellem flere transportfor-
mer.
Koncentration af ressourcer på centrale strækninger: Busbetjeningen skal være enkel at forstå
med mange afgange
gerne A-bus
på de strækninger, hvor der er mange passagerer.
Undgå parallelkørsel med banerne: Buslinjer med mange afgange skal have forbindelse til metro-
stationerne uden at køre parallelt med metroen og konkurrere om de samme passagerer i hele
metrosystemet.
God lokal busbetjening: Borgerne skal have god tilgængelighed til offentlig transport, selvom bus-
sen fra det nærmeste stoppested måske kører et nyt sted hen.
Information til passagerne i den kollektive transport om Nyt Bynet
Movia forventer, at passagererne i den kollektive transport skal have tid til at vænne sig til de nye bus-
linjer og den nye måde at bruge den kollektive transport på. Mange vil måske opleve, at de får en dår-
ligere busbetjening, og at den kan være svær at forstå, fordi den er helt anderledes, end det man er
vant til. Derfor regner Movia med mange kundehenvendelser, og Movia har i regi af DOT etableret
ekstra beredskab til at hjælpe passagererne og svare på spørgsmål på telefon og på skrift.
Movia har via DOT siden august 2018 informeret om de mange ændringer i busserne, på nettet og på
sociale medier. Borgerne har i en periode på 5�½ måned fra 1. marts til 11. august kunnet søge deres
nye rejser frem i en særlig version af Rejseplanen og fra 11. august i den ordinære Rejseplan. Fra
september informeres i busserne, på nettet, på sociale medier og på outdoor medier. Movia og Metro-
selskabet er i tæt dialog i regi af DOT om at koordinere informationsindsatserne. Der er også planlagt
målrettet information i form af pendlertjeks til 45 større arbejdspladser og uddannelsessteder i samar-
bejde med kommunerne og Region Hovedstaden. Her kan borgerne få hjælp til at søge deres nye rej-
ser frem og sammenligne denne med andre transportformer i forhold til bl.a. pris og tid.
Endelig vil Movia ved godt 30 terminaler og stoppesteder i hovedstadsområdet have stoppestedsvær-
ter på gadeplan i myldretiderne de første tre uger efter åbningen af Nyt Bynet, der kan hjælpe passa-
gerne godt rundt i det nye system.
Beredskabsbusser
Movia har aftalt et busberedskab med København og Frederiksberg Kommuner og Metroselskabet,
der kan give sikkerhed for, at de nye metrostationer betjenes af kollektiv transport, f.eks. hvis Cityrin-
gen ikke kører som forventet i opstartsperioden.
Side 2 / 2
Trafikselskabet Movia