Notat
Dokumentnummer
818879
Dato
30. september 2019
Sagsbehandler:
KAV
Direkte:
+45 36 13 17 76
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Information om Nyt Bynet
29. september åbnede Cityringen i København og Frederiksberg. For mange passagerer i den kollek-
tive transport vil åbningen af Cityringen betyde nye og hurtigere måder at komme rundt på, fordi man
kan bruge metroen på hele eller dele af rejsen. Det betyder også, at busserne skal køre nye steder
hen, så metro og bus supplerer hinanden godt, og så man kan komme hurtigt og direkte til og fra me-
tro og tog - ind og ud af byen. Det nye busnet hedder Nyt Bynet og åbner 13. oktober
–
det vil sige 14
dage efter, at Cityringen åbner.
Nyt Bynet medfører ændringer for 33 buslinjer. Beslutningerne om de 33 buslinjer i Nyt Bynet er truffet
af 12 kommuner i hovedstadsområdet og Region Hovedstaden. Det er således også de 12 kommuner
og regionen, der har ansvaret for at finansiere den service, som er i Nyt Bynet.
Historisk stor ændring af den kollektive transport
Ændringen til Nyt Bynet er historisk omfattende. Sidste gang der blev lavet så stor en omlægning af
busdriften i hovedstaden var, da den eksisterende metro åbnede. Dengang blev A-busserne introdu-
ceret, og der blev over tre køreplanskift reduceret væsentligt i bustimerne bl.a. i Københavns og Fre-
deriksberg Kommuner. I Nyt Bynet reduceres busbetjeningen med ca. 180.000 bustimer i København
og Frederiksberg Kommuner.
Omlægningen omfatter 5 busoperatører, og 1.120 buschauffører skal lære de 33 nye buslinjer at
kende. Med Nyt Bynet indføres samtidig frit flow i alle A-busserne i hovedstaden, så passagererne
hurtigt kan komme ind og ud af alle bussens døre. Alle Movias A-busser i hovedstaden er derfor som
noget nyt udstyret med rejsekort check ind og rejsekort check ud ved alle døre, ligesom det kendes fra
buslinje 5C i dag.
Movia vil følge udviklingen tæt, og i den første fase efter at Nyt Bynet er etableret vil der være fokus
på at sikre, at der kapacitet og rettidighed i det nye bussystem.
Grundig beslutningsproces i kommuner og regioner
Der er gennemført et langt og grundigt planlægnings- og beslutningsforløb om Nyt Bynet, hvor Movia
bl.a. har trukket på internationale erfaringer. Planlægningen blev igangsat i foråret 2016, hvor Movia
afholdt en konference med deltagelse af borgmestre og udvalgsformænd fra kommunerne og regions-
rådsformanden fra Region Hovedstaden. Der blev således opnået politisk enighed om fire planlæg-
ningsprincipper samt, at det nye busnet skulle tilrettelægges inden for den gældende økonomisk
ramme. Dette har dannet rammen om planlægningen af Nyt Bynet, som blev endeligt politisk vedtaget
i foråret 2018 i de respektive kommunalbestyrelser, borgerrepræsentationen og regionsrådet. Inden da
Trafikselskabet Movia