Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 219
Offentligt
En drøm om BRT udtænkt bag et skrivebord!
Åbent brev til Regionsrådet i Region Sjælland, Transportministeren og Transportudvalget
Som repræsentant for Lille Syds over 1 mio brugere finder jeg det relevant, at skrive til jer da I har valgt at
bruge 3 mio kroner på en undersøgelse som rummer en BRT-løsning, der de facto vil umuliggøre
sammenkoblingen mellem Østbanen og strækningen Roskilde-Køge på Lille Syd.
I kommissoriet angives det godt nok, at man vil undersøge, hvordan man vil få materiel til værkstedet i
Hårlev fra Lille Syd. Det kan jo ikke lade sig gøre at transportere materiel til Hårlev uden skinner mellem
Køge og Hårlev. Så enten har man aktivt besluttet i forbindelse med udarbejdelsen af kommissoriet, at en
nedlæggelse af Lille Syd er en mulighed, eller også er det spild af 3 mio kroner på en løsning der allerede er
forfejlet fra starten af.
Jeg repræsenterer en strækning, der er investeret meget i de seneste år, og som skinnemæssigt og
signalmæssigt skulle kunne klare mere end 20 år. Hvis man river dem op, vil være en skandale for, at man
kan få afprøvet en BRT-løsning som ikke er anvendt i områder uden for bymæssigbebyggelse. Det
kommissorium der er udarbejdet, kan kun være udarbejdet af nogle bag et skrivebord i København med
andre interesser end at fremme den kollektive transport på Østsjælland.
Havde man vitterligt ville undersøge alternativer, der understøtter den grønne omstilling, så havde man
medtaget implementering af batteritog i stedet for. Det vil ikke kræve elektrificering, som BRT-løsningen
har som præmis, det ville til gengæld muliggøre myldretidsafgange der kunne køre helt til/fra
København/Københavns Lufthavn og give en reel rejsetid fra Hårlev til Kbh H på omkring 35 minutter. Det
er da noget med perspektiver i i forhold til, for dermed at gøre Stevns og området deromkring attraktivt for
pendlere og dermed aflaste motorvejene ind mod København.
Så med håbet om at dem der skal træffe de endelig politiske beslutninger omkring Østbanen og implicit
også Lille Syd, vil se på sagen med konstruktive øjne fremfor, at lade sig dupere af et embedsværk, der er
begyndt at politisere på transportområdet mere end at rådgive objektivt, neutralt og oplyst som en
embedsmand bør og skal.
Mvh.
Bo Christiansen
Pendlerrepræsentant for Lille Syd
Sallevvej 39
Havdrup