Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2147698_0001.png
Måling af vejstøj og effekt af virkemidler
Med fokus på Silkeborg motorvejen og Ringmotorvejen i København
Hans Bendtsen, Senior Specialist,
Akustik, Støj og Vibrationer @ FORCE Technology
[email protected]
Høring om trafikstøj i Transportudvalget 29 januar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0002.png
Systematisk beskrivelse af støj fra vejtrafik
Støjen angives som et vægtet gennemsnit over et helt døgn L
den
:
Dagperioden 7-19
Aften perioden 19-22 med genetillæg på 5 dB
Nat perioden 22-7 med genetillæg på 10 dB
Trafikkens variation over året
Vejrets variation over året
Vejbelægning med gennemsnitlig alder
For et gennemsnitligt døgn over et år med hensyntagen til:
Vanskeligt at måle, nemt at beregne!
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0003.png
Oplevet støjgene og L
DEN
Se: www.mst.dk/luft-stoej/stoej
Støjgene undersøgelser (spørgeskemaer eller
interview der følger en ISO standard)
L
den
har en god korrelation med andelen af
stærkt generede borgere
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier L
den
:
Rekreative områder åbnet land (sommerhuse,
grønt, camping): 53 dB
Rekreative områder i eller nær byområder (park,
kolonihave, turistcamping): 58 dB
Boligområder (boliger, daginstitution m.v.,
udendørs opholdsarealer): 58 dB
Offentlige formål (hospitaler, uddannelse, skoler):
58 dB
Liberale erhverv m.v. (hoteller, kontorer m.v.): 63
dB
Anvendes ved planlægning af nye veje og
boliger
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0004.png
Stor ny dansk støjgeneundersøgelse
Støjgener fra byveje og motorveje, Rapport 551
2016 fra Vejdirektoratet
Mennesker bosiddende langs motorveje er
væsentligt mere generede af vejstøj, i forhold til
mennesker bosiddende langs byveje, ved
samme vejstøjbelastning
Den oplevede gene indendørs i hjemmet er
stort set ens for motorveje og byveje, mens den
oplevede gene udendørs ved hjemmet (i haven,
i gården mv.) er markant større langs motorveje
end langs byveje
Beboere langs motorveje føler sig stærkt
generede ved ca. 6 - 13 dB lavere støjniveauer
i forhold til beboere langs byveje
Adgang til en stille facade i boligen har en
positiv indvirkning på geneopfattelsen
En ny grænseværdi for motorveje kunne
diskuteres fx 52 dB
Foreslået i synspunkt i Trafik og Veje 2019/6-7
Motorveje
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0005.png
Støjens effekter
Støjkortlægning viser:
109.000 boliger over 58 dB langs statsveje
615.000 boliger over 58 dB langs kommuneveje
Se: www.mst.dk/luft-stoej/stoej
Mennesker bliver generede
Stresser og påvirker indlæring
Bruger bolig og friarealer anderledes
Giver reduceret søvnkvalitet (nat støj)
Påvirker helbredet
Ifølge ny WHO rapport begynder det
menneskelige helbred at blive påvirket
negativt ved et støjniveau på 53 dB eller
10 % stærkt generede
Giver sig udslag i reducerede boligpriser
Reducerede boligskatter
Udgifter til
støjreduktion
Sundhedsudgifter
Tabt arbejde mv.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0006.png
Nord2000 til beregning af støj
Håndbog NORD2000 Beregning af vejstøj i Danmark, Rapport 434, 2013 Vejdirektoratet
Emissionsdatabase:
-Personbiler
-Lastbiler Mv.
Baseret på detaljerede
målinger af støj fra mange
enkelte køretøjer:
Forskellige hastigheder
Forskellige belægninger
Beregning af støjens
udbredelse fra vej til
modtager
Beregning af virke-
midler til reduktion
Baseret på Akustisk
teori og målinger
Støj ved boliger
og friarealer
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0007.png
Beregningsforudsætninger for støj
Estimeret trafik ved planlægning af nye veje og vejudvidelser
Hvilken trafikmængde anvendes til støjberegninger:
Kort tidshorisont
Prognose 30 år frem
Vejens trafikale kapacitet
Støjmæssig fremtidssikring af nye veje
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0008.png
Støj fra personbiler
Støjen stiger med hastigheden
Dækstøj dominerende over 35
km/t
Elbiler uden motorstøj har kun
betydning for støjen under ca.
40 km/t
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0009.png
Støj fra lastbiler og busser
Støjen stiger med hastigheden
Motorstøj dominerende under
60 km/t
Elektriske busser og lastbiler
har 3 til 6 dB mindre støj på
bygader
Dækstøj betydningsfuld på
motorveje
Elektriske busser og lastbiler
har ca. 2 dB mindre støj på
motorveje
Hvis alle busser og lastbiler er
elektriske!
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0010.png
Hastighedsreduktion og støj
Trafik på motorvej typisk:
90 % personbiler
10 % lastbiler og busser
ca. 50 % af lydenergien
ca. 50 % af lydenergien; maksimal hastighed 80-90 km/t
E4 ved Husqvarna i
Sverige
Hastigheds reduktion
fra 110 til 90 km/t på
kortere strækninger
med nærliggende
boliger
Støjreduktion 1,8 dB
ved reel fart reduktion
Automatisk fartkontrol
kan være en fordel!
Hastigheds
reduktion
130=>120 km/t
120=>110 km/t
110=>100 km/t
100=>90 km/t
90=>80 km/t
80=>70 km/t
70=>60 km/t
Støj reduktion
blandet trafik
0,9 dB
0,9 dB
0,9 dB
0,9 dB
1,3 dB
1,4 dB
1,4 dB
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0011.png
Bedre nattesøvn
Forbud mod tung trafik om natten fx fra 23 til 07 kan
forbedre søvn kvalitet
Gennemført i Heidelberg i Tyskland
Reducere hastigheden fx til 80 km/t fra 22 til 07 kan
forbedrer søvnkvalitet
By i Schweitz hvor bom lukker for trafik om natten
Forsøg i Gleisdorf i Østrig med reduceret hastighed
om natten:
Personbiler fra 100 til 80 km/t
Lastbiler fra 80 til 60 km/t
Informative skilte
Op til 5 dB reduktion af nat støj
I Schweitz generelt forbud mod tung trafik på
statsveje:
Om natten fra 22 til 5
På søndage og helligdage i 24 timer
Lignende ordning i Østrig
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0012.png
Hvad gør EU?
Potential society effects of regulation tyre/road noise
Summary report of the NordTyre projects
Har skærpet støjkrav til nye biler med op til 10 dB over 30-40 år:
Mindre støj fra motorer
Mere støj fra dæk
Samlet ingen effekt
EU har indført støjkrav til nye dæk og støjmærkning
Dæk til personbiler på markedet i dag varierer med op til 5 dB
Støjreduktion mulig hvis kun de bedste dæk bruges!
NordTyre projektet viste, at der ikke er nogen sammenhæng
mellem faktisk målt støj og den angivne mærkning
Nyt projekt (2019-2021) prøver at finde en løsning
Behov for at påvirke EU:
Forbedre label systemet så det virker
Skærpe støjkrav til dæk
NordTyre vurderer et samlet potentiale for 2 dB støj reduktion
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0013.png
Støj og vejbelægninger
Undersøgelser af drænasfalt som støjreducerende slidlag Rapport 530, 2015, Vejdirektoratet
Trafikstøj i vejvedligeholdelsessystemer Muligheder og perspektiver Rapport 529, 2015 Vejdirektoratet
Støjen fra alle vejbelægninger stiger med alderen
Den gennemsnitlige støj over levetiden anvendes ved
beregninger
Støjreducerende slidlag (SRS) dæmper 2,4 dB (Nord2000)
Drænasfalt har potentiale på 4,0 - 4,5 dB over levetiden:
Højere anlægsudgifter end almindelige belægninger
Lidt kortere levetid
Anvendes på 90 % af motorveje i Holland
Trafiksikkerheds fordele
mindre opsprøjt af regnvand
Mere kompliceret vintervedligeholdelse
Ekstra
bevilling
nødvendig
Støj [dB]
Et dansk demonstrationsprojekt kunne overvejes
Når vejbelægninger alligevel skal udskiftes bør det
overvejes at anvende støjreducerende belægninger
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0014.png
Bygninger som støjafskærmning
Erhverv i Australien
Garager langs M3
Boliger i Australien
Byg ikke nye
støjbelastede boliger
for tæt på motorveje!
Støjramte arealer får værdi og kan sælges !
Bygherren betaler støjafskærmningen !
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0015.png
Absorberende støjskærm i midterrabatten
Eksempel fra Norditalien
Støjdæmpende potentiale op til 3 dB
støjdæmpning må beregnes
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0016.png
Supplerende støjskærm langs vej i udgravning
Eksempel fra Barcelona, støjdæmpning må beregnes
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0017.png
Overdækning
Melbourne noise tube
Australian
Arealerne helt op til motorvejen er nu
støjfrie og vil kunne bruges til byudvikling
Salgspris kan fx anvendes til at
medfinansiere overdækningen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0018.png
Tiltag ved boliger
Lokal afskærmning af friareal
Norsk eksempel
Anvende støjreducerende vinduer fx ved udskiftning
Anvende ekstra lyd vinduer
Beboere kan tilbydes rådgivning om støjdæmpning
Partnerskaber mellem beboere og stat/kommune
En pulje kan evt. medfinansiere støjdæmpning
Pulje til kommuner
Eksempel fra Århus
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0019.png
Opsamling på virkemidler
Silkeborg og Ringmotorvejen
og lidt kommuneveje
Støjreducerende slidlag dæmper 2,4 dB
Drænasfalt har potentiale på 4,0 til 4,5 dB
trin 1 demonstrations projekt
Anvende støjreducerende belægning ved vejvedligeholdelse
Reducere hastigheden fra 110 til 90 km/t giver 1,8 dB
Reducere hastigheden fra 110 til 80 km/t giver 3,1 dB
Reducere hastigheden til fx 80 km/t fra 22 til 07 forbedrer søvnkvalitet
Forbud mod tung trafik fra 22 til 07 forbedrer søvnkvalitet
Lokal støjskærm
bedre friareal
Udskiftning til støjdæmpende vinduer
mindre støj inde
Statslig pulje både til statsveje og kommuner
Bygninger som støjafskærmning
Skærme langs vej i udgravning
Se: www.cedr.eu
Overdækning af vej i udgravning eller på dæmning
fjerner helt støjen
Absorberende støjskærm i midterrabatten - op til 3 dB
Påvirke EU til at forbedre dæk mærknings system - potentiale på sigt 2 dB generel støjreduktion
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147698_0020.png
Tak for opmærksomheden!