Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2147697_0001.png
Høring om trafikstøj i Transportudvalget
De økonomiske konsekvenser af vejstøj
Ole Kveiborg, seniorprojektleder,
COWI, [email protected]
1
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0002.png
Trafikstøj og værdien for samfundet
Beregne den økonomiske værdi af støjen er vigtig for at kunne afveje
Projekter relateret til støjreduktion med andre trafikprojekter
Hvordan ulemper og skader relateret til støj påvirker de samfundsøkonomiske
resultater
Prioritere indsatserne
2
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0003.png
Den helt simple metode
Mere trafik
mere trafikstøj
dårligere helbred, flere gener
flere omkostninger
Transportøkonomiske enhedspriser 2019
Infrastrukt
ur
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
1,23
0,68
Klimafor-
andringer
Trængsel
Luftforu-
rening
Kr. per km
Cykel (kun by)
Personbil
Benzin
Diesel
Elektricitet
Varebil
Benzin
Diesel
Lastbil
Bus
Passagertog
Diesel
Diesel
Elektricitet
Diesel
Godstog
Elektricitet
Diesel
0,00
0,04
0,11
0,01
0,09
0,20
0,34
0,96
0,03
5,69
0,10
30,74
0,00
0,02
0,02
0,01
0,04
0,03
0,11
0,11
0,29
0,64
1,03
1,72
0,00
0,08
0,08
0,03
0,11
0,11
0,16
0,35
0,51
0,51
2,95
2,95
1,15
0,33
0,33
0,33
0,26
0,26
1,98
0,74
4,53
4,53
5,24
5,24
0,00
0,41
0,41
0,41
0,57
0,57
0,70
0,77
0,00 -3,50
Dette er værdisat, så støj koster
et
beløb per kørt kilometer
Dvs. regner konsekvenser af
ændret trafik
3
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
Sundhed
Uheld
Støj
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0004.png
Den helt simple metode
Transportøkonomiske enhedspriser 2019
Infrastrukt
ur
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
1,23
0,68
Klimafor-
andringer
Trængsel
Luftforu-
rening
Kr. per km
Mere trafik
Cykel (kun by)
0,00
mere trafikstøj
Personbil
Benzin
Den samlede omkostning
0,04
dårligere helbred, flere gener
Diesel
0,11
ved vejstøj i DK i 2018 var
flere omkostninger
Elektricitet 0,01
0,00
0,02
0,02
0,01
0,04
0,03
0,11
0,11
0,29
0,64
1,03
1,72
0,00
0,08
0,08
0,03
0,11
0,11
0,16
0,35
0,51
0,51
2,95
2,95
1,15
0,33
0,33
0,33
0,26
0,26
1,98
0,74
4,53
4,53
5,24
5,24
0,00
0,41
0,41
0,41
0,57
0,57
0,70
0,77
0,00 -3,50
4,4 mia. kr.
Varebil
Lastbil
Bus
Passagertog
Benzin
Diesel
Diesel
Diesel
Elektricitet
Diesel
0,09
0,20
0,34
0,96
0,03
5,69
0,10
30,74
Dette er værdisat, så støj koster
et
beløb per kørt kilometer
Dvs. regner konsekvenser af
ændret trafik
4
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
Godstog
Elektricitet
Diesel
Sundhed
Uheld
Støj
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0005.png
Hvordan finder vi frem til disse støjpriser?
Kr/km
ved støj er den marginale ændring
når vi kører én km mere
To begreber er i spil
1.
2.
dB ved facaden på ejendomme
SBT som er den totale støjbelastning hver
bolig udsættes for
SBT opgøres simpelt sagt ved
At vi opgør antal boliger med dB over
forskellige dB niveauer og vægter sammen
Ændringen i trafikken giver ændringer i dB
Og derfor ændringer i SBT
CEDR Technical Report 2017-03. State of the art in
managing road traffic noise: cost-benefit analysis and
cost-effectiveness analysis
5
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0006.png
Omkostningen ved støjen kommer fra to dele
Værdien at
støjgenerne
finder vi ved
At se på hvad folk vil betale for ikke at
blive berørt af støj (forskel i huspriser)
Kunne også suppleres af
spørgeundersøgelser
”Hvad vil du betale for at få reduceret
støjen?”
”Hvor meget skal du kompenseres for
at acceptere støjen” –
F35 i SKrydstrup
kr. per SBT per år
Geneomkostninger
Sundhedsomkostninger
Samlede omkostninger
2010
10.749
18.540
29.289
2019
13.448
23.194
36.642
Sundhedsomkostningerne
opgør vi ud
fra udgifterne til at behandle, tidlig
fratrædelse på arbejdsmarkedet,
sygedage, for tidlig død mv.
Værdien af et statistisk liv er her afgørende
for størrelsen
6
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
Kilde: COWI for Transportministeriet, 2010: Opdatering af
værdier for transportens eksterne omkostninger
Værdien af statistisk liv (velfærdstabet) er dog opdateret med
Finansministeriets skøn fra 2017 på 31 mio. 2016-kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0007.png
Omkostningen ved støjen kommer fra to dele
Værdien at
støjgenerne
finder vi ved
At se på hvad folk vil betale for ikke at
blive berørt af støj (forskel i huspriser)
Kunne også suppleres af
spørgeundersøgelser
Sundhedsomkostningerne
opgør vi ud
fra udgifterne til at behandle, tidlig
fratrædelse på arbejdsmarkedet,
sygedage, for tidlig død mv.
Den marginale
”Hvad vil du betale for at få reduceret
trafik er derfor en gennemsnitlig betragtning
støjen?”
for alle kørte km
”Hvor meget skal du kompenseres for
at acceptere støjen”
det er
SKrydstrup
Og
F35 i
derfor ikke
Geneomkostninger
Sundhedsomkostninger
Samlede omkostninger
Værdien af et statistisk liv er her afgørende
omkostning kr/km ved mere
for størrelsen
en særlig god måde at
vurdere konkrete projekter med
kr. per SBT per år
2010
2019
10.749
18.540
29.289
13.448
23.194
36.642
7
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
Kilde: COWI for Transportministeriet, 2010: Opdatering af
værdier for transportens eksterne omkostninger
Værdien af statistisk liv (velfærdstabet) er dog opdateret med
Finansministeriets skøn fra 2017 på 31 mio. 2016-kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0008.png
Vi kan altså regne på
støjomkostningen fra
-
projekter, der ændrer mængden af trafik
kr/km
- projekter, der ændrer mængden af støj
Ændring i SBT
8
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0009.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser af vejanlæg
Hvis vi anlægger en ny vej vil vi opleve støjen fra
anlægsfasen vil der ske en stigning i støjgenerne
Vejen vil føre til mere trafik og mere støj
Hvis vi også benytter
Støjskærme
Støjdæmpende asfalt
Får vi reduceret støjeffekterne af trafikken
9
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0010.png
Værdien af støjbekæmpende installationer opgøres
ud fra ændringer i SBT
1.
Opgør ændringerne i SBT pga. øget trafik
Vi ser på, hvor meget trafikken ændrer sig på
de forskellige vejstrækninger
Vi ser på, hvor mange bygninger
2.
Opgør omkostningerne (enhedspriser per
SBT x ændring i SBT)
Geneomkostningerne
Sundhedsomkostningerne
3.
Opgør hvor meget SBT reduceres af
støjbekæmpende foranstaltninger
4.
Beregn besparelsen
10
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0011.png
Effekt af motorvejsudvidelse rundt om Odense
Trafikmodel beregner ændringer i
trafikken og tidsbesparelser
Stort set ingen trafikale effekter
76.000
ÅDT
Men tidsbesparelse på 4.800 timer per dag
Altså ingen ekstra trafikale
støjomkostninger pga. ekstra trafik
Højere hastighed giver også stigning i støj
Planlagt støjskærm langs med 5 km. med
flest belastede boliger
Samlet reduceres antal støjbelastede
boliger (SBT) fra 2117 til 2064
11
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
Kilde: CEDR (2017)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0012.png
Effekt af motorvejsudvidelse rundt om Odense
Trafikmodel beregner ændringer i
trafikken og tidsbesparelser
Stort set ingen trafikale effekter
76.000
Gevinsten ved støjskærmen
ÅDT
(~2 mio. kr.) er meget
Men tidsbesparelse på 4.800 timer per dag
Højere hastighed giver også stigning i støj
Planlagt støjskærm langs med 5 km. med
flest belastede boliger
Samlet reduceres antal støjbelastede
boliger (SBT) fra 2117 til 2064
12
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
mindre
end omkostningen til
Altså ingen ekstra trafikale
støjomkostninger pga. ekstra trafik
(70-100 mio. kr.)
etableringen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0013.png
Støjreducerende asfalt
Væsentlig dyrere end traditionel asfalt (CEDR 2017: 27% dyrere)
Men kan reducere støjen fra bilerne med 2,4 dB i asfaltens levetid
Kortere levetid
Kilde: CEDR (2017)
13
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0014.png
Støjreducerende asfalt
Væsentlig dyrere end traditionel asfalt (CEDR 2017: 27% dyrere)
Men kan reducere støjen fra bilerne med 2,4dB i asfaltens levetid
Kortere levetid
Kilde: CEDR (2017)
14
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0015.png
Billigste måde at opnå et bestemt mål på
- Cost effectiveness analyse
Given målsætning om at reducere støj ved et projekt
Hvad er den løsning, der giver mest effekt per investeret krone?
Alternativ
Basis
3 m skærm
4 m skærm
5 m skærm
58-63 dB
6.503
5.472
4.766
4.027
63-68 dB
3.244
2.985
1.890
1.663
68-73 dB
482
526
253
238
>73 dB
76
78
36
35
I alt
10.305
0.061
6.945
5.963
Vægtet SBT
1.717
1.568
1.087
948
15
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0016.png
Billigste måde at opnå et bestemt mål på
- Cost effectiveness analyse
Given målsætning om at reducere støj ved et projekt
Hvad er den løsning, der giver mest effekt per investeret krone?
Alternativ
Basis
58-63 dB
6.503
63-68 dB
Total
68-73 Reducerede dB
dB
>73
omkostning
SBT
(mio. kr.)
482
3.244
76
2.985
1.890
1.663
141
173
209
526
253
238
149
630
769
78
36
35
Reducerede
I alt
SBT per mio.
kr.
10.305
1,06
0.061
3,64
6.945
3,68
5.963
Vægtet SBT
1.717
1.568
1.087
948
3m
3 m skærm
5.472
4m
4 m skærm
4.766
5m
5 m skærm
4.027
16
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147697_0017.png
Internationale erfaringer og metoder
CEDR 2017 sammenligning
Danmark ligger i den lave ende for prisen
på støj
Men vi har en mere progressiv udvikling i
prisen
boliger med høj SBT vejer tungere ind
Der er lidt forskellige metoder
Men grundlaget er nogenlunde ens
Opgør antal boliger/antal personer der
belastes af støj over 58 dB
Kilde: CEDR (2017)
WTP vs. WTA
Gener og sundhedseffekter
Pris for statistisk liv
17
29 JANUAR 2020
TRAFIKSTØJ OG ØKONOMI