Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2147696_0001.png
TRANSPORTUDVALGETS HØRING OM TRAFIKSTØJ
HVORDAN KAN VEJSTØJ BEKÆMPES?
Christiansborg 29. januar 2020
Allan Jensen, Rambøll. Tlf. 5161 5812, [email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0002.png
HVOR KAN VI GRIBE IND?
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0003.png
HVOR KAN VI GRIBE IND?
Støjkilde
Udbredelse
Nabo
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0004.png
STØJSKÆRME OG STØJVOLDE
MEGET ENKELT!
Skal være tætte
Skal veje mindst 20 kg/m
2
Et solidt plankeværk
15 mm akrylplade
Foto af utæt skærm
Eller den murede væg med akrylåbning
(unødvendigt tung)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0005.png
KRUMME LYDBANER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0006.png
KRUMME LYDBANER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0007.png
KRUMME LYDBANER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0008.png
KRUMME LYDBANER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0009.png
KRUMME LYDBANER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0010.png
STØJSKÆRME OG STØJVOLDES UDSTRÆKNING
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0011.png
STØJSKÆRME OG STØJVOLDES UDSTRÆKNING
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0012.png
STØJSKÆRME OG STØJVOLDES UDSTRÆKNING
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0013.png
STØJSKÆRME OG STØJVOLDES UDSTRÆKNING
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0014.png
STØJSKÆRME LANGS STØRRE VEJE I DANMARK
Typisk løsning er 4
6 meter placeret i
vejsiden. Tidligere 3
4 meter.
Dæmpning, tommelfingerregel:
Første 4 meter: 2 dB pr. meter
(4 meter ~ 8 dB)
Højere: 1 dB pr. ekstra meter
(6 m ~ 10 dB)
• …i første husrække. Dæmpningen aftager
med afstand fra vejen
Lydabsorberende
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0015.png
MERE STØJDÆMPNING MED STØJSKÆRME
MULIGHED 1: HØJERE OG LÆNGERE
Øget højde og længde øger den
støjdæmpende virkning
• ”Højere og længere” betyder øget pris
for hvert projekt og for hver bolig
• Støjvolde kan være ”gratis”, hvis man
kan anvende overskudsjord
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0016.png
MERE STØJDÆMPNING MED STØJSKÆRME
MULIGHED 1: HØJERE OG LÆNGERE - I UDLANDET?
Undertiden ses spektakulære
projekter
2
5 meters højde er almindeligt
Kilde: CEDR Technical Report 2017-02 Noise Barriers
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0017.png
MERE STØJDÆMPNING MED STØJSKÆRME
MULIGHED 2: SMARTERE STØJSKÆRME
Løsning, der får skærmtoppen så tæt
på støjkilden som muligt
Udformning af støjskærmens top
Teknisk design og visuelt udtryk
(”er det billigt og let at
bygge og ser
det pænt ud”)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0018.png
SMARTERE STØJSKÆRME
– TÆTTERE PÅ STØJKILDEN…
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0019.png
SMARTERE STØJSKÆRME
– TÆTTERE PÅ STØJKILDEN…
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0020.png
SMARTERE STØJSKÆRME
– TÆTTERE PÅ STØJKILDEN…
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0021.png
SMARTERE STØJSKÆRME
– TÆTTERE PÅ STØJKILDEN…
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0022.png
STØJDÆMPENDE AUTOVÆRN
Kilde: NAG 1, Noise Absorbing Guardrail
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0023.png
MERE STØJDÆMPNING MED STØJSKÆRME
MULIGHED 2: SMARTERE STØJSKÆRME
Kilde: CEDR Technical Report 2017-02 Noise
Barriers
Kilde: 4Silence
Kilde: Topsorber, Veronese Design
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0024.png
MOTORRING 3
Udvidelsen miljøvurderet i 2003 og
åbnet 2008.
4 meter høje støjskærme
Samlet designløsning -
Referenceprojekt
Siden:
Trafikken er steget væsentligt
Vejbelægningen er formentlig slidt
Er der bygget nye boliger i nærheden?
Kilde: Vejregler, Håndbog om projektering af støjskærme
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0025.png
MOTORRING 3, MULIGHEDER?
Forhøjelse af støjskærme
Kan eksisterende
konstruktion bære det?
• ”1 m kan reducere ca. 1 dB”
Supplerende støjskærme
Støjskærme i midterrabat
Er der plads?
Supplerende støjisolering
(nyt tilbud)
Vedligehold
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0026.png
OVERDÆKNING - TÅRNBY
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0027.png
OVERDÆKNING - TÅRNBY
Kilde: Støjdanmarkskortet, Miljøstyrelsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0028.png
OVERDÆKNING - TÅRNBY
Kilde: Støjdanmarkskortet, Miljøstyrelsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0029.png
OVERDÆKNING - TÅRNBY
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0030.png
OVERDÆKNING - SILKEBORG
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0031.png
OVERDÆKNING - SILKEBORG
Kilde: Støjdanmarkskortet, Miljøstyrelsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0032.png
OVERDÆKNING - SILKEBORG
Kilde: Støjdanmarkskortet, Miljøstyrelsen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0033.png
SILKEBORGMOTORVEJEN - OVERVEJELSER
Linjeføringen = støjkorridor
Nedgravet og støjskærme
Overdækning på særlig
strækning
Supplerende tiltag
gennemført
Trafikmængden
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0034.png
SILKEBORGMOTORVEJEN - OVERVEJELSER
Flere skærme?
Andre virkemidler?
Vedligehold?
Kommende byudvikling?
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0035.png
STØJSKÆRME OG STØJVOLDE
Et af vores mest effektive virkemidler til
eksisterende veje
Kan dæmpe støjen
kan ikke fjerne den
Skal (som regel) være høje og lange
Virkning kan formentlig optimeres med
teknisk udvikling
Der er ikke oversete løsninger udenfor
landets grænser
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0036.png
HVOR KAN VI GRIBE IND?
Støjkilde
Udbredelse
Nabo
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0037.png
STØJISOLERING AF BOLIGER
Støjens negative helbredseffekter er i
høj grad knyttet til forstyrret
nattesøvn
Lavt indendørs støjniveau er en vigtig
kvalitet
Gode muligheder for at forbedre
eksisterende boliger
Tilskudsmodel ved nye statslige veje
Kommunale tilskudsmodeller
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0038.png
STØJISOLERING AF BOLIGER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: Præsentationer fra udvalgets høring 29/1-20 om trafikstøj
2147696_0039.png
PLANLÆGNING
Vejene
Linjeføringen = støjkorridor
Virkemidler ved anlæg i forhold til
aktuel byplanlægning
Støjforholdene er dynamiske
Trafikudvikling
Omgivelserne
Støjkorridoren har konsekvenser for
beboere og brugere
Byudvikling i og ved støjkorridoren er
dynamisk
Der bygges boliger i støjudsatte
områder
de støjbeskyttes, men gør vi
det godt nok?
Vedligehold
Er vi gode nok til at håndtere mødet
mellem den dynamiske byudvikling
og de dynamiske støjforhold ved de
store veje?