Til den ansvarlige ledelse hos Banedanmark og DSB (kopi til transportministeren og transportordførerne)
Onsdag d. 5/2-2020 varetog I (igen) ikke jeres ansvar for, at sikre passagerne ordentlige forhold på Lille Syd.
Det var en morgen under al kritik og som jeg håber, at I vil se internt på med kritiske briller. Helt overordnet
så er I nødt til at afsætte de nødvendige ressourcer til information. Kommunikation om hvor fantastisk det
er er rejse med interrail, at der er billige orange billetter og lignende lader til, at være der I pt. har jeres
interesse, fremfor jeres nuværende og meget hårdt prøvede kunder
–
passagererne, hvis I skulle have
glemt hvorfor det er, at I eksisterer!
Men tirsdag morgen opstod der en fejl på et sporskifte i Gadstrup. Det medførte at togene mod Roskilde
ikke kunne kører igennem af uransagelige grunde. Derfor valgte man at sætte alle passagerer af I Gadstrup
på morgenens myldretids afgange. Dette uden overhovedet at melde noget ud i højtalerne på specielt
Gadstrup, eller via Rejseplanen, dinstation.dk eller via hjemmeside, twitter eller lignende. De første blev sat
af omkring kl. 7.00 og kom først til Roskilde med tog ca. 1,5 time senere. Dette uden nogen form for
information på Gadstrup andet end hvad lokomotivføreren kunne give af information om, at der var
problemer i Gadstrup (ikke overraskende henset til forsinkelserne og, at passagerne blev sat af).
Hvornår kan det forventes, at man fra DSB og Banedanmarks side tager sit informationsansvar alvorligt og
sikre, at jeres kunder - passagererne - orienteres med korrekt og rettidig information? I udsendte et tweet
via P4 København omkring kl. 8.43, det er mere end 2 timer efter problemerne opstod.
Derudover kommer der fortsat ikke konsekvent højtalerudkald når, der er ændring i hvilket spor togene
ankommer i, her har I et udvidet ansvar over for handicappede og dårligt seende passagerer, da de er dybt
afhængige af korrekt og rettidig information. Det er ikke første gang at jeres kunder på Lille Syd slet ikke
informeres eller misinformeres. Som professionel institution og virksomhed med ét serviceområde som
kerneopgave
–
jernbanetransport, er det beskæmmende hvor lidt der gøres i sådanne situationer med
aflysninger eller ændringer i driften.
Så i stedet for at I fokuserer jeres energi på et pt. kuldsejlet signalprogram, nye tog og salg af gamle
lokomotiver, kunne I måske afsætte de nødvendige ressourcer til trafikinformation til jeres kunder.
Mvh.
Bo Christiansen
Pendlerrepræsentant for Lille Syd
Sallevvej 39
Havdrup