Sund & Bælt vil have sejlere
ud på en risikabel omvej
Sikkerheden til søs udfordres af teknokraters hensyn til svensk/tyske godstog
90 kilometer – en sejltur på nogle timer. Sådan er omvejen beskrevet for de sejlere, der skal uden
om Falster eller Lolland syd fra for at nå frem til Nykøbing Falster, hvis Frederik IX's Bro svejses
fast. Den beskrivelse kan vi som sejlere slet ikke genkende.
Sikkerheden til søs bliver i virkelighedens verden stærkt udfordret, hvis en gennemsnitlig
fritidssejler vælger at sejle ud i Østersøen øst for Falster eller Vestlige Østersø/Femern Bælt og
Langelandsbælt vest om Lolland.
Herude i rum sø hersker vind og bølger helt anderledes barsk i frisk sommervejr i forhold til
genvejen Guldborg Sund, der byder på fladt vand mellem Østersøen og Smålandsfarvandet selv ved
hård vind.
De tiltider barske forhold i Østersøen og Langelandsbælt er heller ikke overstået på nogle timer.
Den længste omvej til Nykøbing F. syd fra er anslået til ca, 160 kilometer. Med den fart, de fleste
lystsejlere kan sejle med, vil omvejen tage to eller tre dage med havneanløb og overnatninger
undervejs.
For erfarne og trænede sejlere i store både er sejladsen langs Falsters østkyst – uden havne mellem
Gedser og Hesnæs – ikke noget problem i magsvejr. Heller ikke distancen fra Gedser til Nakskov
Fjord med anløbsmulighed og overnatning i Rødbyhavn.
Men for den almindelige fritidssejler i sejlbåde af moderat størrelse, er Sund & Bælts påtvungne
omvej både farlig og utilrådelig, medmindre en sikker vejrudsigt forudser rolige vindforhold på hele
den ugelange tur frem og tilbage.
Sikkerheden til søs er åbenbart ukendt for de teknokrater, der alene påberåber sig sikkerhed for, at
svensk/tyske godstog ikke bremses af klappen på Frederik IX's
Bro
seks gange i døgnet – syv
minutter hver gang.
Palle Tørnqvist,
SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune.