Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 213
Offentligt
7. februar 2020
Kære transportminister Benny Engelbrecht
Operation Klimahandling: Indfør et moratorium for udvidelse af danske
lufthavne
En udvidelse af Københavns Lufthavn kræver en lovændring. Mange organisationer
arbejder for at stoppe det lovforberedende arbejde, og for at udvidelsen ikke får luft under
vingerne. Men det skulle nødigt føre til, at andre lufthavne udvider. Derfor opfordrer vi dig
til at arbejde for et moratorium for udvidelse af alle danske lufthavne.
I dag rejser der årligt 30 mio. passagerer gennem Københavns Lufthavn. Danskere tager
til andre lande, og udlændinge kommer til Danmark. Færre end tidligere holder ferie i
deres eget land. Nationale og internationale togruter forsømmes, fordi de ikke bliver brugt.
Københavns Lufthavn ønsker at udvide kapaciteten til 40 mio. årlige passagerer med
mulighed for senere udvidelse til 60 mio. passagerer. Udvidelsens første etape vil betyde
en ekstra klimaeffekt på ca. 2,5 millioner tons CO
2
-ækvivalenter og være tidens mest
klimaskadelige enkeltprojekt i Danmark. I 2030 vil Danmarks klimabelastning være næsten
10 procent højere med udvidelsen end uden udvidelsen. I denne beregning er der taget
højde for forventede tekniske effektivitetsforbedringer.
Sønderborg Lufthavn sender for øjeblikket 70.000 årlige passagerer frem og tilbage
mellem Sønderborg og København og lejlighedsvis andre danske byer. Den vil nu tredoble
passagerantallet og være international. Sønderborg Kommune ejer luftavnen, og byrådet
har foreløbigt bevilget 75 millioner kr. til projektet. Det svarer til over 1.000 kr. til hver
nuværende passager i et år.
Hans Christian Andersen Airport på Nordfyn er et tredje eksempel blandt mange på
lufthavne, der har planer om udvidelse. Lufthavnen er lille, men ambitionen er at blive otte
gange større. De nuværende 25.000 årlige pasagerer skal vokse til 200.000 passagerer
om 10 år.
Udvidelsesplanerne for danske lufthavne er uden sammenhæng med det folkelig krav om
at reducere udledningen af klimagaser med 70 procent i 2030. Begrundelsen for at
udelade international luftfart fra klimaloven er ikke, at det er lige meget med internationale
flyvninger, men at regulering skal ske internationalt. Sjovt nok kan andre lande godt stille
krav til flyvninger til og fra deres land.
Hvis staten ikke gør noget, løber flyvningen løbsk. Vi flyver allerede alt for meget, og det
mindste, staten kan gøre, er, at sikre at væksten stopper. Vi kræver derfor et moratorium
for udvidelse af danske lufthavne. Danskerne skal flyve mindre, og flere skal rejse med tog
og skib over lange afstande.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 213: Henvendelse af 3/2-20 vedrørende forslag til indførelse et moratorium for udvidelse af danske lufthavne, fra Operation Klimahandling og Bevar Jordforbindelsen
Klimaretfærdighed
Mellem 80 og 90 procent af verdens befolkning har aldrig sat deres ben i en flyvemaskine.
Klimaforandringerne viser sig tydeligere og tydeligere år for år. Det er helt urealistisk at
forestille sig, at danskerne kan vedblive med at flyve lige så meget, som vi gør i dag, hvis
vi skal stoppe den globale temperaturstigning ved bare tre grader. Hvad enten vi vil det
eller ej, kommer vi til at flyve mindre i fremtiden, og der vil ikke være behov for den samme
lufthavnskapacitet.
Et nationalt tiltag er nødvendigt
En kommune eller en region kan i princippet vedtage et moratorium mod nye
lufthavnsinfrastrukturprojekter, men det kan være vanskeligt, for en berørt lufthavn vil altid
hævde, at hvis den ikke bliver udvidet, vil en anden blive udvidet i stedet. Derfor siger vi
ingen udvidelse af lufthavne nogen steder.
Et moratorium kan have positiv økonomisk indvirkning lokalt, da regionale lufthavne ofte
giver underskud og holdes kunstigt i live af tilskud.
Du vil måske hævde, at hvis danske lufthavne ikke bliver udvidet, vil udenlandske
lufthavne blive udvidet det mere. Et modargument er, at mange flyturer er korte, så det vil
især være de korte ruter, der ikke bliver plads til, hvis der er en grænse for antallet af
flyafgange fra en lufthavn. Det er nemlig de korte flyruter, der er mindst behov for, og især
dem, der ikke kan flyttes til andre lufthavne.
Ingen vil miste deres arbejde
Et allestedsværende argument for at udvide lufthavne er, at det skaber arbejdspladser.
Men et moratorium mod lufthavnsudvidelser vil ligeledes betyde nye arbejdspladser.
Togselskaberne får flere kunder og vil ansætte flere. Et moratorium går ikke ud over de
mennesker, der arbejder i luftfartssektoren i dag. Og så vil der være råd til at forbedre
toginfrastrukturen.
En vanskelig hindring for et moratorium mod udvidelse af lufthavne er arbejdstagernes og
fagforeningernes modstand. Modstanden er dog lokalt betinget, som altid ved ændringer
på arbejdspladser, og hovedorganisationerne blander sig sjældent.
Fremtidig teknologi
Fremtidige forbedringer af luftfartsteknologier er usikre, og de vil ikke få mærkbar effekt før
om mange år. I betragtning af hvor presserende det er, at reducere udledningen af
klimagasser, er det vigtigt, at vidtløftige forventninger til fremtidens teknologiforbedringer
ikke bliver styrende for nytidens beslutninger eller fjerner fokus fra reelle reduktioner.
Du bør sige klart fra, når flybranchen bruger tvivlsomme scenarier om en sektoromfattende
introduktion af elektriske fly og alternative brændstoffer som afledningsmanøvre for at
undgå politiske krav om at reducere klimabelastningen fra fly. Et moratorium kan medvirke
til at løse dette problem. Lufthavne får først lov til at udvide igen, når de har vist faktiske
resultater og reelt bidrager til målet om klimaneutralitet i 2050.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 213: Henvendelse af 3/2-20 vedrørende forslag til indførelse et moratorium for udvidelse af danske lufthavne, fra Operation Klimahandling og Bevar Jordforbindelsen
Afgifter og forbud mod korte flyruter
En anden måde at løse problemet med den unødvendige vækst i danske lufthavne er
naturligvis at indføre afgifter, der er høje nok, og forbyde korte flyruter. Men efter mange
års diskussion om beløbsstørrelser, der ikke vil reducere væksten nævneværdigt, er det
vigtigste regeringen kan gøre nu at indføre et midleritdigt stop for nye lufthavnsudvidelser.
Med venlig hilsen
Operation Klimahandling og Bevar Jordforbindeslen