7. februar 2020
Kære transportminister Benny Engelbrecht
Operation Klimahandling: Indfør et moratorium for udvidelse af danske
lufthavne
En udvidelse af Københavns Lufthavn kræver en lovændring. Mange organisationer
arbejder for at stoppe det lovforberedende arbejde, og for at udvidelsen ikke får luft under
vingerne. Men det skulle nødigt føre til, at andre lufthavne udvider. Derfor opfordrer vi dig
til at arbejde for et moratorium for udvidelse af alle danske lufthavne.
I dag rejser der årligt 30 mio. passagerer gennem Københavns Lufthavn. Danskere tager
til andre lande, og udlændinge kommer til Danmark. Færre end tidligere holder ferie i
deres eget land. Nationale og internationale togruter forsømmes, fordi de ikke bliver brugt.
Københavns Lufthavn ønsker at udvide kapaciteten til 40 mio. årlige passagerer med
mulighed for senere udvidelse til 60 mio. passagerer. Udvidelsens første etape vil betyde
en ekstra klimaeffekt på ca. 2,5 millioner tons CO
2
-ækvivalenter og være tidens mest
klimaskadelige enkeltprojekt i Danmark. I 2030 vil Danmarks klimabelastning være næsten
10 procent højere med udvidelsen end uden udvidelsen. I denne beregning er der taget
højde for forventede tekniske effektivitetsforbedringer.
Sønderborg Lufthavn sender for øjeblikket 70.000 årlige passagerer frem og tilbage
mellem Sønderborg og København og lejlighedsvis andre danske byer. Den vil nu tredoble
passagerantallet og være international. Sønderborg Kommune ejer luftavnen, og byrådet
har foreløbigt bevilget 75 millioner kr. til projektet. Det svarer til over 1.000 kr. til hver
nuværende passager i et år.
Hans Christian Andersen Airport på Nordfyn er et tredje eksempel blandt mange på
lufthavne, der har planer om udvidelse. Lufthavnen er lille, men ambitionen er at blive otte
gange større. De nuværende 25.000 årlige pasagerer skal vokse til 200.000 passagerer
om 10 år.
Udvidelsesplanerne for danske lufthavne er uden sammenhæng med det folkelig krav om
at reducere udledningen af klimagaser med 70 procent i 2030. Begrundelsen for at
udelade international luftfart fra klimaloven er ikke, at det er lige meget med internationale
flyvninger, men at regulering skal ske internationalt. Sjovt nok kan andre lande godt stille
krav til flyvninger til og fra deres land.
Hvis staten ikke gør noget, løber flyvningen løbsk. Vi flyver allerede alt for meget, og det
mindste, staten kan gøre, er, at sikre at væksten stopper. Vi kræver derfor et moratorium
for udvidelse af danske lufthavne. Danskerne skal flyve mindre, og flere skal rejse med tog
og skib over lange afstande.