Til Trafikordførerne i Folketingets partier.
4.feb. 2020
Jeg er en privatperson som har arbejdet med trafikplaner, både privat og i foreninger i mange år. Jeg vil her
bidrage med nogle synspunkter, listet i nedenstående punkter.
Overordnet bør investeringerne i Kattegatforbindelsen og Als-Fyn forbindelsen ikke betragtes som ekstra
investeringer, men de foreslåede trafikforbindelser kan helt eller delvis erstatte en udbygning af nye vejer
og jernbaner i Trekants området og på Fyn.
De to foreslåede forbindelser har en gunstig virkning på klimabelastningen, da trafikforbindelserne bliver
forkortet. Samt at de rejsende sparrer tid. Desuden opstår der alternative forbindelser i de tilfælde at
Storebæltsbroen er lukket.
I den mellemliggende tid kan man indføre kørselsafgifter, enten midlertidigt eller permanent. De skal have
til hensigt at flytte noget af trafikken væk fra spidsbelastningsperioderne, og at visse køretøjer vælger
hovedvejene frem for motorvejene. Det kunne omfatte campingvogne og lastbiler. Det kunne være særlige
mærkater der købes til bilerne.
Uddybende punkter: 1 - 5
1: Kattegatforbindelsen
1a: I de tilfælde at der ikke er midler til to broer (tog og biler) kan man overveje at indføre særlige
Togbusser* for de to strækninger.
1b: Alternativt kunne man overveje en ren jernbaneforbindelse. Med en biltogsløsning (som Niebøl
–
Sild
forbindelsen). Fordele: Billigere anlægsudgifter, bedre klimaaftryk, mindre indgreb i landskaberne.
2: Midtjyske motorvej
Denne foreslåede motorvej, kan erstattes ved at opgrader følgende eksisterende veje.
2a: At udbygge E45 til tre spor hele vejen fra Århus til grænsen. Så A45 harmoner med den tyske del af E45
der er under udbygning i Slesvig Holsten.
2b: At gennemføre en opgradering af vejene: A12 Viborg
–
Herning opgraderes. Motorvej Herning
–
Give
genbruges. Rute 176 Give
–
Ødsted opgraderes. Denne gennemgående vejforbindelse vil gavne Midtjylland
og Vestjylland.
2c: At anlægge en mindre forbindelsesvej, der udgår fra motorvejssammenfletningen ved Skærup, forløber
forbi Smidstrup, og ender ved Ødsted/rute 176. En sådan vej vil føre den øst-vest gående trafik udenom
E45 og Vejlefjordbroen.
En ny Midtjysk motorvej, vil koste ekstra i vinter-vedligeholdelse.
Manglende indtægter fra den inddragede landbrugsjord og landbrugsejendomme.
Et sted imellem 2 og 3 km2 jord vil blive belagt med asfalt, som vil give et negativ klimaaftryk.
Der vil opstå et nyt støjplaget område i Jylland.
*Lavbundsbusser der kører på gas eller el. Togbusserne har endestation ved togstationerne i Århus og
Kalundborg.