TRANSPORTMINISTEREN
30. januar 2020
2019-1571
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Orientering om processen for en ny ekspropriationsproceslov
Som det er Transportudvalget bekendt, afgav Ekspropriationsudvalget i
sommeren 2018 en betænkning, som belyste borgernes retssikkerhed i
forbindelse med kommunale ekspropriationer efter planloven. I betænk-
ningen anbefalede Ekspropriationsudvalget, jf. anbefaling 5 og 6, at:
Der udarbejdes en model, hvor kommunen træffer afgørelse om
ekspropriation, og en ekspropriationskommission træffer afgø-
relse om erstatning, hvorefter kommunen sender de to afgørelser
samlet til borgeren, så de fremstår som en helhed, der herefter
kan påklages til én administrativ klageinstans og derefter dom-
stolene.
Der udarbejdes en samlet ekspropriationsproceslov, hvor såvel de
kommunale som de statslige ekspropriations- og taksationsprocesser
fremgår.
Der blev på den baggrund nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som analy-
serede på forskellige modeller for, hvordan ekspropriations- og taksationspro-
cesserne kunne ændres mhp. at øge gennemsigtigheden for borgerne. Dette
arbejde blev afsluttet kort før folketingsvalget sidste år. Jeg skal i denne forbin-
delse henvise til den tidligere ministers besvarelse af TRU alm. del. spørgsmål
542, samling 2018-2019, hvor modellen overordnet blev præsenteret for udval-
get.
Der findes ikke mange indgreb fra myndighedernes side, som af borgerne ople-
ves som mere indgribende end netop at få sin ejendom eksproprieret af det
offentlige. For mig er det derfor vigtigt, at reglerne for ekspropriations- og tak-
sationsprocesserne
–
hvad enten det er til kommunale eller statslige projekter
–
er klare og enkle at forstå for borgerne. Det er helt afgørende, at myndighe-
dernes håndtering af såvel ekspropriationsspørgsmålet som det dermed for-
bundne erstatningsspørgsmål foregår efter en proces, som giver borgerne alle
nødvendige retssikkerhedsmæssige garantier, og som ikke trækker sagerne
unødigt i langdrag.
På den baggrund er Transport- og Boligministeriet i gang med at udarbejde et
forslag til en ny ekspropriationsproceslov, som skal implementere den model,
som den tværministerielle arbejdsgruppe anbefalede. Som det også fremgår af