Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2142981_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
30. januar 2020
2019-1571
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Orientering om processen for en ny ekspropriationsproceslov
Som det er Transportudvalget bekendt, afgav Ekspropriationsudvalget i
sommeren 2018 en betænkning, som belyste borgernes retssikkerhed i
forbindelse med kommunale ekspropriationer efter planloven. I betænk-
ningen anbefalede Ekspropriationsudvalget, jf. anbefaling 5 og 6, at:
Der udarbejdes en model, hvor kommunen træffer afgørelse om
ekspropriation, og en ekspropriationskommission træffer afgø-
relse om erstatning, hvorefter kommunen sender de to afgørelser
samlet til borgeren, så de fremstår som en helhed, der herefter
kan påklages til én administrativ klageinstans og derefter dom-
stolene.
Der udarbejdes en samlet ekspropriationsproceslov, hvor såvel de
kommunale som de statslige ekspropriations- og taksationsprocesser
fremgår.
Der blev på den baggrund nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som analy-
serede på forskellige modeller for, hvordan ekspropriations- og taksationspro-
cesserne kunne ændres mhp. at øge gennemsigtigheden for borgerne. Dette
arbejde blev afsluttet kort før folketingsvalget sidste år. Jeg skal i denne forbin-
delse henvise til den tidligere ministers besvarelse af TRU alm. del. spørgsmål
542, samling 2018-2019, hvor modellen overordnet blev præsenteret for udval-
get.
Der findes ikke mange indgreb fra myndighedernes side, som af borgerne ople-
ves som mere indgribende end netop at få sin ejendom eksproprieret af det
offentlige. For mig er det derfor vigtigt, at reglerne for ekspropriations- og tak-
sationsprocesserne
hvad enten det er til kommunale eller statslige projekter
er klare og enkle at forstå for borgerne. Det er helt afgørende, at myndighe-
dernes håndtering af såvel ekspropriationsspørgsmålet som det dermed for-
bundne erstatningsspørgsmål foregår efter en proces, som giver borgerne alle
nødvendige retssikkerhedsmæssige garantier, og som ikke trækker sagerne
unødigt i langdrag.
På den baggrund er Transport- og Boligministeriet i gang med at udarbejde et
forslag til en ny ekspropriationsproceslov, som skal implementere den model,
som den tværministerielle arbejdsgruppe anbefalede. Som det også fremgår af
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Orientering om processen for en ny ekspropriationsproceslov, fra transportministeren
2142981_0002.png
Side 2/3
ovennævnte besvarelse af TRU 542, er det vurderingen, at en reform af nuvæ-
rende ekspropriations- og taksationssystem kan gøre processen mere overskue-
lig for borgerne samt understøtte en hurtigere sagsbehandling. Det er i mine
øjne en velovervejet model.
Jeg ved, at en ny ekspropriationsproceslov har Transportudvalgets interesse.
Derfor er det også min hensigt i den lovforberedende fase at sikre, at Trans-
portudvalget inddrages i arbejdet og overvejelserne forud for fremsættelse af ny
lovgivning. De nuværende ekspropriations- og taksationsregler, særligt på det
statslige område, som er fra midten af 1960´erne, har mange år bag sig og
trænger til en mere gennemgribende opdatering. Derfor er det også vigtigt for
mig, at det lovforberedende arbejde ikke forceres, men bliver grundigt og sikrer
behørig inddragelse af alle relevante aktører på ekspropriationsområdet.
Som det fremgår af vedlagte tidsplan for processen frem mod fremsættelse i
åbningsugen 2021/22, har jeg besluttet, at ministeriet arbejder efter at frem-
sende et første udkast til en ny samlet ekspropriationsproceslov for såvel stats-
lige som kommunale ekspropriationer til forsommeren i år. Dette udkast, som
således vil udgøre første bud på en samlet gennemskrevet ekspropriationspro-
ceslov, vil jeg gerne invitere udvalget til at drøfte på et møde, hvor processen
kan startes op, og hvor ministeriet kan redegøre nærmere for indholdet. Her
kan udvalget ligeledes få lejlighed til at redegøre for eventuelle ønsker om æn-
dringer eller supplerende indhold til lovudkastet. Jeg sørger for, at udvalget i
ordentlig tid forud for et sådant møde modtager materialet inkl. eventuelle
korte fagnotater om udvalgte dele af det fra ministeriet. Jeg håber, at vi dermed
kan få en grundig drøftelse af dette vigtige lovgivningsprojekt, men jeg står
selvfølgelig også til rådighed for et tidligere møde med Transportudvalget om
sagen, hvis der måtte være ønske om det.
Det er herefter intentionen, at ministeriet, inden vi går på sommerferie, sender
et lovudkast til udvalgte aktører med henblik på en første interessentinddragel-
se. Det vil f.eks. være KL, landinspektører, kommissariaterne, anlægsmyndig-
heder, universiteter, advokatbranchen mv. I sensommeren henover efteråret
2020 vil ministeriet som opfølgning herpå invitere de enkelte interessentgrup-
per til workshops om de dele af lovforslaget, som er særligt relevante for dem.
Ministeriet udarbejder på den baggrund et konsolideret lovudkast, hvor inte-
ressentgruppernes synspunkter er håndteret. Jeg forestiller mig, at der på den
baggrund kan arrangeres et nyt møde med Transportudvalget, hvor ministeriet
i det tilfælde, at der er foretaget væsentlige ændringer i lovudkastet i forhold
til det udkast, som blev drøftet før sommer
kan orientere udvalget om ind-
holdet.
Det er dernæst forventningen, at lovforslaget sendes ud i bred offentlig høring
med lang høringsfrist senest i foråret 2021, således at vi sikrer offentligheden
god tid til at tage stilling til og komme med bemærkninger til de nye regler. På
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 200: Orientering om processen for en ny ekspropriationsproceslov, fra transportministeren
2142981_0003.png
Side 3/3
baggrund af indkomne høringssvar vurderes det i ministeriet, om der evt. skal
gennemføres en supplerende offentlig høring, f.eks. henover sommeren 2021.
Under alle omstændigheder er det hensigten at fremsætte lovforslaget i åb-
ningsugen 2021/22.
Jeg skal afslutningsvist bemærke, at der ud over en ny ekspropriationsproces-
lov også vil blive arbejdet på en konsekvensændringslov, som skal indeholde
alle nødvendige justeringer af anden lovgivning som følge af den ny ekspropria-
tionsproceslov. Det er min hensigt at fremsætte de to lovforslag samtidigt for
Folketinget med henblik på parallel behandling i folketingssalen.
Jeg ser frem til et godt samarbejde med udvalget om denne sag, som i sidste
ende gerne skal være med til at skabe et mere gennemsigtigt og effektivt ek-
spropriations- og taksationssystem, ligesom projektet vigtigst af alt gerne skal
styrke borgernes retssikkerhed på området.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht