Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
2142965_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
30. januar 2020
2015-7698
Notat til DOT om DOT’s redegørelse
for valg af løsning for reform af
pensionisttakster
Til brug for arbejdet med harmoniseringen af pensionistrabatterne i Takst
Sjælland beder DOT om ministeriets stillingtagen til en række elementer i rela-
tion til rammerne for det videre arbejde.
DOT-parterne har takstkompetencen
For forhold der falder inden for takstfastsættelseskompetencen bemærkes, at
disse er DOT-parternes beslutning. Det gælder for udskydelse af ikrafttrædel-
sestidspunkt, ændret håndtering af ”spærretid”, rabat på rejsekortrejser, ad-
gang til pensionistkort på pap samt relevansen af at give pensionistrabat på
pendlerkort ved opretholdelse af et fastprisprodukt med
”spærretid”.
1
§ 6 d i lov om trafikselskaber
I forhold til længere indfasning af harmonisering af pensionistrabatten er der
ikke behov for, at transportministeren fastsætter nærmere regler herfor. Med
lov om trafikselskaber, § 6 b, stk. 1, udgør Sjælland og øerne ét takstområde.
Transportministeren kan, i henhold til § 6 d, fastsætte nærmere regler for fra-
vigelse af denne bestemmelse, for pensionistkort inden for DOT’s område. DOT
beder om hjemmel til en længere overgangsordning med henvisning hertil.
Det vurderes imidlertid, at pensionistkortene kan fortsætte inden for denne
bestemmelses rammer, idet pensionistkortene udstedes til zonegrupper
2
og
ikke til takstområder. Konkret udstedes kortene således til enten en stor zone-
gruppe (zone 1-99, 101-199 eller 201-299) eller til tre sammenhængende zo-
ner
3
.
Begrænsning af prisstigninger evt. ved statslig kompensation
DOT bemærker, at udgangspunktet for pensionistreformen har været, at løs-
ningen samlet set skal være provenuneutral, hvilket DOT vurderer særdeles
vanskeligt at nå i mål med. DOT nævner statslig kompensation som en mulig
løsning. Her foreslås begrænsning af prisstigninger for nuværende brugere af
I ”Redegørelse for valg af løsning for reform af pensionisttakster” udarbejdet af DOT angår
dette pkt. 1, 3, 4, 6 og 8, jf. side 13 og frem.
2
Der findes også andre billetter eller kort, der udstedes til zonegrupper, eksempelvis City-
pass og 24-timers billetter.
3
I ”Redegørelse for valg af løsning for reform af pensionisttakster” udarbejdet af DOT angår
dette pkt. 2, jf. side 13.
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 199: Kopi til orientering af DOT’s redegørelse for valg af løsning for reform af pensionisttakster, fra transportministeren
2142965_0002.png
pensionistkortet eller anden midlertidig statslig kompensation. Desuden peges
på muligheden for at forhøje aldersgrænsen for at opnå pensionistrabat.
4
Det bemærkes, at ministeriet ikke forudsætter, at reformen skal være provenu-
neutral, men at reformen finansieres inden for de gængse finansieringsrammer
og inden for takststigningsloftet.
Afslutningsvis kan det bemærkes, at DOT med det oprindelige forslag til pensi-
onistreformen indregner en øget statslig kompensation til DOT-parterne via off
peak-ordningen som følge af en øget anvendelse af rejsekortet, jf. figur 8 s. 11 i
redegørelsen.
Side 2/2
I ”Redegørelse for valg af løsning for reform af pensionisttakster” udarbejdet af DOT angår
dette pkt. 5 og 7, jf. side 14 og 15.
4