Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2141757_0001.png
København
Torsdag 09.01.2020
Dagbladenes distributionsnet
Dagbladenes distributionsnet
01/04
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Henvendelse af 9/1-20 vedrørende Post Nords befordringspligt, fra Dagbladenes Distributionsnet
2141757_0002.png
Hvem er vi
og hvad kan vi
Dagbladenes Distributionsnet er et samarbejde mellem de største danske
mediehuse, der dermed giver et landsdækkende distributionsnet.
Distributionsnettet dækker alle husstande i hele landet, også på Anholt,
Endelave og midt i Rold skov.
Distributionsnettet distribuerer 366 dage i 2020
også juleaften.
Distributionsnettet distribuerer dagblade, magasiner, breve og mindre
pakker direkte til husstande og erhverv.
Distributionsnettet distribuerer samtidig dagblade, magasiner, pakker og
Danske Spil produkter til ca. 4500 forhandlere. Dertil kommer distribu-
tion af bøger til boghandlere.
Distributionsnettets markedsandele er ca. 80 pct. på bladprodukter, 15
pct. på pakker og 7-8 % på breve.
Distributionsnettet er i rivende udvikling, har introduceret elektroniske
budbøger, sorteringsanlæg til brevsortering, el-scootere og er ved at intro-
ducere ”smart”-brevbokse
til private og etablerer afhentning af returpak-
ker på hjemmeadresser.
Hvad er problemet
som vi ser det
De faldende brevmængder gør befordringspligten mindre attraktiv end
tidligere.
PostNord kæmper med højt omkostningsniveau og en stiv (og dermed dyr)
overenskomst, hvor der især mangler fleksibilitet.
Kinapakker, frimærkebreve, for mange røde postkasser og for højt service-
niveau på jordveje bidrager til problemerne.
PostNord er dårlige til at prissætte deres ydelser. Vi har set skiftevis pris-
dumpning og så høje priser, at markedet tabes. Det har vi især mærket på
husstandsomdelte lokale ugeaviser (og reklamer), på dagblade og på maga-
Dagbladenes distributionsnet
02/04
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Henvendelse af 9/1-20 vedrørende Post Nords befordringspligt, fra Dagbladenes Distributionsnet
2141757_0003.png
sinpost. Lige nu undrer vi os over det såkaldte ”nærboks-projekt”, hvor vo-
res analyser indikerer, at det næppe kan hænge sammen økonomisk, hver-
ken på kort eller lang sigt.
Hvordan bør sagen løses?
For at undgå at skulle give et tilskud til befordringspligtens opretholdelse
vil det være nødvendigt med en række initiativer:
o
Prisen på underskudsgivende ydelser bør hæves. Frimærkebrevene
skal nok koste 20 kr. i stedet for 10 kr. Andre underskudsgivende
dele af befordringspligten må ligeledes betales af brugerne.
o
Serviceniveauet i landdistributionen bør indskrænkes til at der kun
leveres på asfaltveje. Kunder som bor på jord- eller grusveje må op-
sætte en postkasse ved nærmeste asfaltvej, sådan som det kendes fra
vores nabolande, muligvis med undtagelser for gangbesværede.
o
Danmarks internationale forpligtelser f.eks. til billig distribution af
pakker fra lande uden for EU (såkaldte Kina-pakker) bør omorga-
niseres fra januar 2021, hvor bagatelgrænse for moms ophører, og
distributionsselskaberne derfor skal foretage toldbehandling. Så-
fremt distributionsselskaberne gives tilladelse til at kompensere den
lave distributionstakst med gebyr for toldbehandlingen, så den sam-
lede ekspedition giver positivt dækningsbidrag, antager vi at tabet
på disse pakker kan elimineres. Dette vil antagelig reducere den
samlede mængde af disse pakker, hvilket ud fra et samfundsmæssigt
synspunkt vil være hensigtsmæssigt. Der er ikke underskud på pak-
ker fra EU-lande.
o
Befordringspligten bør indskrænkes til det minimale, hvilket vil
sige frimærkebreve, visse bladprodukter og privatpakker. Det vil give
bedre konkurrence og det vil give større momsindtægter, da befor-
dringspligt og momsfritagelse følges ad.
Postvirksomheder skal forpligtes til at angive listepriser, som ikke må være
geografisk diskriminerende. Postvirksomhederne skal tilbyde national
Dagbladenes distributionsnet
03/04
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Henvendelse af 9/1-20 vedrørende Post Nords befordringspligt, fra Dagbladenes Distributionsnet
2141757_0004.png
geografisk dækning (levering til alle husstande i Danmark). Postvirksom-
hederne skal kunne købe ydelserne hos de øvrige postvirksomheder til ob-
jektive, ikke diskriminerende, listepriser. Herved sikres en landsdækning
og et samarbejde mellem postvirksomhederne, endda på en enkel måde.
Det bør overvejes at lade staten overtage befordringspligten, så befordrings-
pligten ikke er givet til noget konkret distributionsselskab, sådan som det
delvist er i Tyskland.
PostNord skal have større frihed end i dag, men ingen penge. Ønsker Post-
Nord
særlige ”eventyr”, f.eks. som de ”nærbokse”, der nu stilles op, bør det
være for risikovillig kapital og ikke for skatteydernes penge. Vi er ret
overbeviste om at PostNord nok skal klare sig, også uden sikkerhedsnet, og
skulle det ikke ske, så er andre klar til at tage over.
Dagbladenes distributionsnet
04/04