Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2141403_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
27. januar 2020
Til Folketingets Transportudvalg v.
Julie Agersnap Kristensen,
[email protected]
Lea Stoustrup Brandt,
[email protected]
Ligestilling af personbiler uanset vægt, indretning og anvendelse
I oktober 2019 blev definitionerne i direktiv 2007/46/EU vedrørende autocampere, også indført i Dansk
lovgivning via
Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning,
bek. 1050 af 17/10-2019.
Herved blev det understreget, at autocampere, uanset indretning, anvendelse og vægt, er at regne som
personbiler type M1 overalt i Europa, og definitionen lyder:
021
Bil med højst otte siddepladser ud over
førerens siddeplads. Der må ikke være afsat plads til stående passagerer.”
Tidligere var ale e autoca pere
under 3500 kg betegnet som M1 personbil.
1) Lokale parkeringsbekendtgørelser
Færdselslovens § 92 c
I juni 2013 udgav Justitsministeriet en rapport om bedre
Forbrugerbeskyttelse
på parkeringsområdet,
der
indeholdt resultatet af et meget langvarigt arbejde.
Dette medførte en færdselslovsændring i § 92 c, som fjerner muligheden for at stramme
parkeringsreglerne i forhold til Færdselsloven for
al i delige ”forbrugerkøretøjer”
op til 3.500 kg totalvægt
gennem lokale parkeringsbekendtgørelser. Men ca. 10% af de danske autocampere og en langt større del af
udenlandske autocampere
er ”født” i de tu gere vægtkategori eller opvejet til f.eks. 3800 kg.
De er stadig
personbiler type M1
ligesom som i resten af Europa. Førerne af bilerne er netop forbrugere
det er
derfor, vi er glade for dem som turister.
Skulle autocamperturister gætte, at sådanne lokale regler kan eksistere, vil de normalt ikke:
-
-
-
Vide i hvilken kommune de præcist befinder sig i
Vide hvor disse regler kan læses
Kunne læse og forstå dem, fordi de kun findes på dansk.
Hermed er retssikkerheden for brugerne af de lidt tungere danske - og især udenlandske - autocampere
fortsat truet.
Side
1
af
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Henvendelse af 27/1-20 vedrørende autocampere og ligestilling af personbiler uanset vægt, indretning og anvendelse, fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC
2141403_0002.png
1)
Danmarks Frie AutoCampere
beder derfor om følgende ændring af Færdselslovens §
92 c:
Nuværende:
Stk. 4.
Foranstaltninger af den art, der nævnes i §§ 92 og 92 a, skal tilkendegives ved afmærkning i
overensstemmelse med de bestemmelser, der fastsættes i medfør af § 95, stk. 1 og 3, medmindre
bestemmelserne håndhæves af politiet på stedet.
Foranstaltninger efter § 92, stk. 1, nr. 1*, som ikke er begrænset til en bestemt vejstrækning, og som
regulerer parkering og standsning med påhængskøretøjer, køretøjer med tilladt totalvægt over 3.500 kg
eller særligt indrettede køretøjer, eller som alene udvider det område, hvor der lovligt kan parkeres eller
standses, kan i stedet offentliggøres i en lokal bekendtgørelse. Ligeledes kan foranstaltninger efter § 92,
stk. 1, nr. 3**, som ikke er begrænset til en bestemt vejstrækning, i stedet offentliggøres i en lokal
bekendtgørelse.
*1) parkering og standsning **3) forbud mod visse færdselsarter, herunder med henblik på etablering af
gågader.
Forslag til ny lovtekst:
Foranstaltninger efter § 92, stk. 1, nr. 1, som ikke er begrænset til en bestemt vejstrækning, og som
regulerer parkering og standsning med påhængskøretøjer, køretøjer med tilladt totalvægt over 3.500 kg
eller særligt indrettede køretøjer
med undtagelse af personbiler til højst 8 personer ud over føreren
(M1-køretøjer),
eller som alene udvider det område, hvor der lovligt kan parkeres eller standses, kan i
stedet offentliggøres i en lokal bekendtgørelse. Ligeledes kan foranstaltninger efter § 92, stk. 1, nr. 3,
som ikke er begrænset til en bestemt vejstrækning, i stedet offentliggøres i en lokal bekendtgørelse.
Ikrafttræden:
Ved lovens vedtagelse.
2 Parkering om natten på offentligt område
På trods af, at adskillige transportministre i tidernes løb har understreget, at overnatning i autocampere
(eller i andre personbiler) parkeret på offentligt område ikke er forbudt, står rigtig mange skilte i
kommunerne, der enten udsagt eller på anden måde tydeligt forbyder autocampere at parkere om natten
og/ eller
”overnatte”
på offentligt P-område.
Overalt i Danmark står disse skilte, der tydeligvis ikke er opsat af trafikale årsager, men alene af hensyn til
campingpladsers ønsker om at tvinge de personbiler, der kaldes autocampere, ind på campingpladserne i
nattetimerne.
Når sådanne skilte sættes op, opnår nogle campingpladser et lidt større besøgstal, men hovedparten af
autocamperbrugere kører til andre områder
eller til udlandet - fordi autocampere ikke har brug for
campingpladsernes systemer og faciliteter og brugerne af bilen ikke ønsker at campere, men alene at
parkere for natten. Dette går ud over kommunens andre erhvervsdrivende f.eks. restauranter, museer og
butikker.
Jf. Vejdirektoratet kan skilte, der har specifikke forbud som de nævnte, alene
opsættes af ”saglige,
fortri svist trafikale årsager” e Vejdirektoratet har ikke a dat til
at udtale sig om, hvad sådanne
”saglige, fortri svist trafikale årsager” er –
eller ikke er.
Side
2
af
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 193: Henvendelse af 27/1-20 vedrørende autocampere og ligestilling af personbiler uanset vægt, indretning og anvendelse, fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC
2141403_0003.png
2) Kan ministeren bekræfte
at følgende udsagn (klippet fra mødereferater i forskellige kommuner)
ikke er ”saglige årsager” til
at foretage parkeringsrestriktioner specifikt rettet mod parkering af autocampere:
a)
”……at auto a pere og a dre ikke å over atte på hav e i XX. Dette er dog uligt ved XX
Lystbådehavn
mod betaling. Hensigten med skiltningen er at forhindre autocampere og andre
iler i at over atte på hav e es parkeri gsarealer.”
b)
”Politiet ka i
edfør af færdselslove s § , stk.
eddele sa tykke til opsæt i g af færdselstavle
E33, Parkering,
. u dertavle U , ” ti er – ” (evt. også ( –
08) og 20
08 m. rød skrift for
at dække alle ugens dage) på den offentlige parkeringsplads beliggende på YYY mellem ZZZ
C
amping og ÅÅÅ, jf. den af ØØØ kommune udfærdigede skitse, som er vedhæftet
anmodningen om politiets samtykke.
Restriktionen indføres med henblik på at hindre autocampere i at overnatte/campere på de
offe tlige parkeri gspladser.”
c)
”Der er fra a pi gpladser es side et ø ske o , at BBB Ko
overnatningssteder for autocampere.
u e ikke eta lerer
Det er aftalt, at campingpladserne tilbyder overnatningsmuligheder for autocampersegmentet.
Det foreslås derfor at skilte på de efterfølgende forslag til autocamperparkeringspladser med 2
timers tidsbegrænset parkering mellem kl. 22-06, så
over at i g på disse pladser u dgås.”
3) Kan ministeren desuden bekræfte
at restriktioner mod parkering af en personbil ikke kan afhænge af bilens indhold eller indre
anvendelsesmuligheder, men alene af dens ydre dimensioner, vægt, støjafgivelse eller reklamebemaling
dvs. dens påvirkning af omgivelserne.
4) Kan ministeren endeligt bekræfte
at betaling for parkering af en personbil på offentligt område ikke kan differentieres på grundlag af bilens
indvendige indretning eller hvad den indvendigt anvendes til, men alene afhænger af omkostningerne ved
anlæg og drift af parkeringspladsen som anført i Lov om Offentlige veje § 90.
Venlig hilsen
Henrik Krebs, formand
Jytte Jakobsen, sekretær, mail:
[email protected],
tlf. 20 67 30 67
Side
3
af
3