anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
27. januar 2020
Til Folketingets Transportudvalg v.
Julie Agersnap Kristensen,
Lea Stoustrup Brandt,
Ligestilling af personbiler uanset vægt, indretning og anvendelse
I oktober 2019 blev definitionerne i direktiv 2007/46/EU vedrørende autocampere, også indført i Dansk
lovgivning via
Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning,
bek. 1050 af 17/10-2019.
Herved blev det understreget, at autocampere, uanset indretning, anvendelse og vægt, er at regne som
personbiler type M1 overalt i Europa, og definitionen lyder:
021
”
Bil med højst otte siddepladser ud over
førerens siddeplads. Der må ikke være afsat plads til stående passagerer.”
Tidligere var ale e autoca pere
under 3500 kg betegnet som M1 personbil.
1) Lokale parkeringsbekendtgørelser
–
Færdselslovens § 92 c
I juni 2013 udgav Justitsministeriet en rapport om bedre
Forbrugerbeskyttelse
på parkeringsområdet,
der
indeholdt resultatet af et meget langvarigt arbejde.
Dette medførte en færdselslovsændring i § 92 c, som fjerner muligheden for at stramme
parkeringsreglerne i forhold til Færdselsloven for
al i delige ”forbrugerkøretøjer”
op til 3.500 kg totalvægt
gennem lokale parkeringsbekendtgørelser. Men ca. 10% af de danske autocampere og en langt større del af
udenlandske autocampere
er ”født” i de tu gere vægtkategori eller opvejet til f.eks. 3800 kg.
De er stadig
personbiler type M1
–
ligesom som i resten af Europa. Førerne af bilerne er netop forbrugere
–
det er
derfor, vi er glade for dem som turister.
Skulle autocamperturister gætte, at sådanne lokale regler kan eksistere, vil de normalt ikke:
-
-
-
Vide i hvilken kommune de præcist befinder sig i
Vide hvor disse regler kan læses
Kunne læse og forstå dem, fordi de kun findes på dansk.
Hermed er retssikkerheden for brugerne af de lidt tungere danske - og især udenlandske - autocampere
fortsat truet.
Side
1
af
3