Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 192
Offentligt
2141352_0001.png
2021 køreplan på S-banen
Flemming Jensen, DSB
Januar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0002.png
DSB’s ambition
Gøre toget og den kollektive transport mere attraktiv!
DSB investerer med oplægget til 2021-køreplanen i at opnå ca. 750.000 flere kunder. Kundevæksten er
en forudsætning for at dække øgede omkostninger til flere lokomotivførere.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0003.png
Passagerudviklingen
Antal rejser pr. strækning 2009-2019
25
Farumstrækningen har relativt
få kunder.
Rejsehastigheden fra Farum til
Svanemøllen er ca. 47 km/t
mod ca. 60 km/t fra Hillerød til
Svanemøllen.
Frederikssundstrækningen er
på størrelse med Hillerød, men
har mindre betjening.
20
15
mio. rejser
10
5
0
Køgebugt
Høje Taastrup
2009
2010
2011
Frederikssund
2012
2013
Farum
2014
2015
2016
Hillerød
2017
Klampenborg
2018
2019
Ringbanen
3
Planmøde for S-banen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0004.png
Frederikssund og Farum
Frederikssundstrækningen:
Ny køreplan: Tog hvert 10. minut og hurtige tog for
flest mulige
Bedre adgang til siddeplads på en række afgange;
færre stående kunder
Kræver ét togsæt mere
Linje Bx flyttes to minutter
Farumstrækningen:
Ændret køreplan: Linje Bx kører kun to minutter foran
hhv. bag ved linje B mod nu fire minutter. Bx giver
derfor mindre værdi for kunderne
Linje Bx afkortes til Buddinge, så et togsæt kan
frigives til Frederikssundstrækningen
Giver ikke flere stående kunder på Farumbanen
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0005.png
Farumstrækningen
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0006.png
Rejsetider med tog til København
38 min
Togene på Farumstrækningen kører langsomt i dag:
Mange stationer
mange stop
Infrastrukturelle begrænsninger i Farum og på
Fiskebækbroen (enkeltspor) => Stort køretidstillæg
for at undgå ”konflikter” ved Farum
32 min
Hillerød ligger ca. 10 kilometer længere fra København
end Farum, men har samme rejsetid
Holte har ca. 13 minutter kortere rejsetid til København
end Farum
38 min
30 min
25 min
34 min
19 min
Buddinge
Bagsværd
26 min
22 min
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0007.png
2021-køreplan på Farumbanen
Betjening i 2021
Linje Bx afkortes til Buddinge (vendespor), men får samtidig udvidet
myldretidsbetjeningen med 5-6 afgange dagligt
også til Høje Taastrup
Linje Bx benytter ikke Farum Station. Linje B kan derfor anvende begge perronspor
i Farum => Køreplanen kan ændres
Køreplanen vil ikke kunne ”strammes op” uden lukning af Skovbrynet station, idet
der så vil opstå konflikt mellem ind- og udkørende tog på den enkeltsporede
Fiskebækbro. Rejsetiden skal derfor nedbringes med minimum 2 minutter.
Lukningen af Skovbrynet station kan muliggøre dette.
Nuværende betjening:
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0008.png
Farumbanen
Køreplanen i dag
Køreplanen i 2021
Bx kører såvel i dag som i 2021 kun
i myldretiderne
Op til 10 minutter mellem togene
Kortere rejsetid. Op til 10 minutter mellem togene
Bx får flere afgange
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0009.png
Skovbrynet Station
S-banens nok mindste station: Under 400 påstigninger
på Skovbrynet pr. hverdag (i snit 2 påstigere pr. afgang)
Skovbrynet deler opland med både Hareskov og
Bagsværd Station
Ved lukning øges den gennemsnitlige tilbringertid med
ca. 3 min. på cykel (ingen får mere end ca. 1�½ km til
nærmeste station, svarende til 7 min. på cykel)
Afstanden til S-tog til Ro-stadion øges fra 1,4 til 1,9 km
(2 min. længere på Cykel, 6 min. længere gangtur)
Værebroparken får 400 meter længere til en station, men
er allerede i dag busbetjent til Bagsværd Station
62 P-pladser. 44 anvendt ifølge DSB-tælling
Værebro-
parken
Ro-stadion
Hareskov
Skovbrynet
Bagsværd
9
Cirkel: 1�½ km
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0010.png
Passagertal
Skovbrynet Station
På- og afstigere i alt på Skovbrynet station
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Lørdag
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Man - Fre
Søndag
På hverdage i januar i gennemsnit 319
påstigere og 393 afstigere
Weekend: 201 påstigere og 253 afstigere
Indikerer nok at mange tager en skovtur fra
Skovbrynet til Hareskov
I gennemsnit 1-2 påstigere og afstigere pr.
standsning, med stor variation mellem
myldretid og udenfor myldretid
Opgjort fra 4. til 26. januar 2020
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0011.png
Passagervækst
Frederikssund
C
B
C
B
Prognoseberegning viser en samlet
passagereffekt på årligt 750.000 nye rejser
Væksten i rejser ligger særligt på lange rejser
på Frederikssund-strækningen, mens tab af
rejser primært er på kortere distancer
B
Farum
Værløse
Hareskov
Skovbrynet
Bagsværd
Stengården
Buddinge
B
Vinge
Ølstykke
Set i forhold til transportarbejde og indtægter
er effekten derfor forholdsvis større
Figur:
● ●
● ●
● ●
18.800
+900
400
-50
Bx
Egedal
Stenløse
Veksø
Kildedal
Måløv
Ballerup
Malm parken
Skovlunde
Herlev
Husum
Islev
J
yllingevej
Vanløse
Flintholm
Peter Bangs Vej
Påstigere pr. hverdag (2019)
Effekt af ændring på antal rejser pr.
hverdag
Kildebakke
Vangede
Dyssegård
Em drup
● ●
● ●
● ●
● ●
● ●
● ●
● ●
● ●
● ●
● ●
● ●
H
*Baseret på DSB’s prognosemodel kalibreret ift. OTM-modellen
benyttet af Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen.
11
Langgade
● ● ●
● ● ●
44.800
+3.100
4.200
-950
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0012.png
Proces
Efteråret: Møder med embedsmænd fra kommunerne
17. januar: Møde med borgmestre m.fl. Fra kommunerne: Aftalte opfølgende møde
med embedsmænd fra kommunerne
31. januar: Møde med embedsmænd; herunder også om
supplerende/kompenserende tiltag
13. februar: Orientering/ansøgning til Ministeriet. Synspunkter fra kommuner
vedlægges/eftersendes
April: Kanaler søges hos Banedanmark
December: Køreplanen træder i kraft
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0013.png
Dialog med kommunerne om Farumstrækningen
Lukning af Skovbrynet er ikke et mål, men kan være et middel til at opnå rejsetidsgevinst og dermed
passagervækst.
Der er fremsat flere alternative idéer:
Opretholde betjening af Skovbrynet i dagtimer i weekenden
Etablere 20 minutters drift på to stationer alle ugens dage
i stedet for at lukke Skovbrynet
Etablere ekstra parkeringspladser ved Hareskov station
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0014.png
14
Planmøde for S-banen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0015.png
Frederikssundstrækningen
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0016.png
Frederikssundstrækningen
NU:
25 procent af de rejsende på Frederikssundstrækningen (rejsende
mellem de to cirkler på linjekortet) oplever reelt 20 min. drift, da linje C og H
kører lige efter hinanden omkring København.
C
København H
Dybbølsbro
Carlsberg
Valby
Langgade
Peter Bangs Vej
Flint holm
Vanløse
yllingevej
J
Islev
Husum
Herlev
Skovlunde
Malmparken
Ballerup
Måløv
Kildedal
Veksø
Stenløse
Egedal
Ølstykke
Vinge
Frederikssund
00
01
04
06
08
10
11
13
14
16
18
20
22
24
26
30
32
35
38
40
43
I
49
C
10
11
14
16
18
20
21
23
24
26
28
30
32
34
36
18
18
19
22
24
|
|
28
30
|
|
|
34
|
37
40
43
|
46
49
51
54
|
59
H
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0017.png
Frederikssundstrækningen
2021-oplæg:
9 procent af de rejsende får 20 min. drift (fire små stationer),
mens alle andre stationer som minimum får ren 10 min. drift. Husum og
Skovlunde får øget betjening.
C
København H
Dybbølsbro
Carlsberg
Valby
Langgade
Peter Bangs Vej
Flint holm
Vanløse
J
yllingevej
Islev
Husum
Herlev
Skovlunde
Malmparken
Ballerup
Måløv
Kildedal
Veksø
Stenløse
Egedal
Ølstykke
Vinge
Frederikssund
00
01
04
06
|
|
10
11
|
|
15
17
19
21
24
27
29
32
35
37
40
I
45
C
10
11
14
16
|
|
20
21
|
|
25
27
29
31
34
37
I
41
44
46
48
51
55
H
12
13
16
18
20
22
24
25
27
28
30
32
35
37
39
Nuværende betjening:
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0018.png
Fire relativt små stationer får 20 min. drift
Husum
Flintholm
Islev
Peter Bangsvej
Jyllingevej
Langgade
Vanløse
Valby
18
600 til 1.300 passagerer om dagen (3. til 15. mindste stationer på S-banen)
Maks 1,3 km til station, der betjenes med høj frekvens.
Cirkel = 1 km
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0019.png
Farumbanen
med Skovbrynet
Køreplanen i dag
Køreplanen i 2021
Hvis Skovbrynet ikke lukkes
Bx kører såvel i dag som i 2021 kun
i myldretiderne
Op til 10 minutter mellem togene
Op til 10 minutter mellem togene
Ingen rejsetidsreduktion
19
Bx får flere afgange
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Præsentation fra DSB's orientering om lukning af Skovbrynet St. d. 28/1-20
2141352_0020.png
20
Planmøde for S-banen