Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2139524_0001.png
Reform af DOTs
pensionisttakster juni 2020
Eskil Thuesen, Movia
Jan Sigurdur Christensen, DSB
Rebekka Nymark, Metroselskabet
TRU-møde 21. januar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0002.png
Emner til drøftelse
Takst Sjælland:
Fase 1: Ordinære billetter i 2017,
Fase 2: Pensionisttakster i 2020
Hvad er problemet med DOTs pensionistrabat i dag?
Løsning med inspiration fra Takst Vest
Konsekvenser for pensionisterne
Metroens kvalitetstillæg for pensionister
Spørgsmål og drøftelse
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0003.png
Takst Sjælland, fase 1
Gennemført 15. januar 2017. 80 pct. af alle rejser på Sjælland
Bred politisk tilslutning
Sjælland samlet i ét pendlingsområde for ordinære rejser
Alle zoners princippet bortfaldt
Provenuneutral for selskaberne og kommuner/regioner
Uændrede takster for 93 pct. af alle rejser, 3 pct. fik lavere takster og 4 pct. fik højere
takster
Takstafbødning for lange rejser i hovedstadsområdet efter ønske fra
transportminister og transportpolitiske ordførere
”Bedre-billigere”-forligskredsen
besluttede senere en 3-årig kompensation til
pendlere med mere end 5 pct. prisstigning. Der er et meget lille brug af den ordning
August 2018: Rigsrevisionen finder takstharmoniseringen tilfredsstillende
og
konstaterer at pensionistrabat mangler
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0004.png
Pensionistreform en bunden opgave
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at
taksterne i den kollektive trafik ikke er blevet
harmoniseret på landsplan, sådan som Folketinget
har forudsat det i lovgivningen”.
Sjælland har Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet i juni 2018 oplyst, at
trafikselskaberne på Sjælland nu har gennemført
analyser af rejsemønstre og behov med henblik på at
tilpasse de særlige tilbud for pensionister på
Sjælland til de nye takster”.
-
Rigsrevisionen 10. august 2018
I forhold til de særlige tilbud til pensionister på
-
Statsrevisorerne 19. august 2015
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0005.png
Harmonisering på tværs mangler
Pensionistrabatten gives i dag som
pensionistkort (mimrekort), primært
bundet til tre takstområder, fastlagt
efter amtsgrænserne før
kommunalreformen.
Vest
Hovedstaden
En pensionist i Roskilde med
børnebørn i Helsingør skal have ét
pensionistkort til 595 kr for 3
måneder.
Syd
En pensionist i Roskilde med
børnebørn i Næstved skal have tre
forskellige pensionistkort til i alt 1435
kr for 3 måneder.
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0006.png
”Spærretiden” forsvinder
”Spærretiden”
er en særregel i hovedstadsområdet
og gælder busser, metro og lokaltog om morgenen i
Storkøbenhavn, samt alle DSB-tog i
hovedstadsområdet både morgen og eftermiddag
Mange pensionister har i lang tid
og med rette
været kede af
”spærretiden”.
Med reformen gælder pensionistrabatten hele døgnet
og alle dage og pensionister får desuden yderligere
20 pct. rabat (i alt 52 pct.) uden for myldretiden og i
weekender som alle andre rejsende.
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0007.png
Pensionistrabatten er ujævnt fordelt
kun hver 6. pensionist får rabat
I hovedstadsområdet har 17 pct. af alle pensionister et
pensionistkort, og anvendelsen er størst i
Storkøbenhavn og den østlige del af Nordsjælland.
I Vestsjælland har 3 pct. af pensionister et
pensionistkort.
I Sydsjælland, Lolland og Falster har under 1 pct. af
alle pensionister et pensionistkort.
Når der er langt mellem bus og tog, har de færreste et
rejsemønster, hvor pensionistkortet kan betale sig.
Men da rabat i dag kun gives på pensionistkortet, får
størstedelen af pensionisterne uden for de større byer
i dag ikke pensionistrabat.
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0008.png
Erfaringer fra Takst Vest
indført marts
2018
Overgangen fra pap pendlerkort til Rejsekort pendlerkort gav en del af kunderne,
herunder (en del af) pensionisterne nogle udfordringer ved at finde ud af at oprette
og bruge kortet. Det medførte mange henvendelser i de betjente salg, som hjalp
kunderne. De fleste kunder har nu vænnet sig til brugen af Rejsekortet.
Vest for Storebælt gælder lokalt visse særregler. I 8 kommuner kan der købes
særlige pensionistkort til kommunens busser (samt i Århus letbanen). Kortene er
ikke gyldige til tog.
DSB, Metroselskabet og Movia finder ikke, at disse særregler er brugbare
løsninger på Sjælland for fordi DSBs tog og Metroen er så integrerede dele af det
kollektive trafiknet, at et pensionistkort alene til busser vil være af begrænset nytte.
Herudover er kommunerne generelt er geografisk mindre end i Jylland, hvorfor de
fleste pensionister vil have brug for at kunne rejse uden for kommunegrænsen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0009.png
DOTs forslag for Sjælland har elementer fra
Takst Vest med mulighed for pensionistrabat
på enkeltbillet, rejsekort og pendlerkort
40 pct. pensionistrabat på rejsekortrejser + 20 pct. rabat udenfor myldretid og i
weekender, i alt 52 pct.
25 pct. pensionistrabat på pendlerkort. De kan fås som rejsekort med og uden
check ud og som papkort på DOTs hjemmeside
25 pct. rabat på enkeltbillet til mere end 3 zoner
købes på stationer
Ingen ”spærretid”
Samme regler for alle pensionister, der rejser i DOT
Forslaget er provenuneutralt
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0010.png
Væsentlige kundekonsekvenser i pct.
Ca. 60.000 pensionister skal betale
mere end i dag
Ca. 150.000 pensionister skal betale
mindre end i dag
Højeste prisstigninger for pensionister,
der rejser ofte og rejser langt på deres
pensionistkort
Prisændring i pct., antal pensionister der bruger kollektiv transport*
Prisstigning på 200% eller mere
Prisstigning på 100 - 200%
Prisstigning på 50 - 100%
Prisstigning på 2 - 50 %
Uændret (+/- 2%)
Prisfald på 2 - 15%
Prisfald på 15 - 30%
Prisfald på 30 til 50%
Prisfald på 50% eller mere
-
3.000
4.000
13.000
14.000
122.000
6.000
6.000
13.000
33.000
20.000
40.000
60.000
80.000
100.000
120.000
140.000
* Andel med højere prisstigninger marginalt lavere end oplyst før jul
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0011.png
Kundekonsekvenser i kr.
Langt de fleste pensionister vil opleve
lidt lavere eller uændrede priser pr rejse
Men der er en mindre gruppe
pensionister, der vil få væsentligt dyrere
pris pr rejse
Prisændring i kr. pr. rejse, antal pensionister der bruger kollektiv transport
Prisstigning på 30 kr eller mere
Prisstigning på 20 til 30 kr
Prisstigning på 10 til 20 kr
Prisstigning på 2 til 10 kr
Uændret (+/- 2 kr)
Prisfald på 2 til 10 kr
Prisfald på 10 - 20 kr
20.000
0
2.000
8.000
15.000
50.000
96.000
Prisfald på 20 til 30 kr
Prisfald på 30 kr eller mere
-
12.000
10.000
20.000
40.000
60.000
80.000
100.000
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0012.png
Ændringer i kr. fordelt på rejser
Knap halvdelen af alle pensionistrejser
har uændret pris (+/- 2 kr)
Knap 4 af 5 rejser har en prisændring på
højest +/- 10 kr.
Prisændring i kr. pr. rejse, 1000 rejser
Prisstigning på 30 kr eller mere
Prisstigning på 20 til 30 kr
Prisstigning på 10 til 20 kr
Prisstigning på 2 til 10 kr
Uændret (+/- 2 kr)
Prisfald på 2 til 10 kr
Prisfald på 10 - 20 kr
Prisfald på 20 til 30 kr
Prisfald på 30 kr eller mere
0
440
1.070
610
4.920
130
750
2.560
5.210
15.810
2.000
4.000
6.000
8.000
10.000
12.000
14.000
16.000
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0013.png
Ændringer i pct., fordelt på rejser
Flere rejser med prisstigninger end
prisfald
men ofte korte rejser
Figuren illustrerer, at brugere af
pensionistkort rejser oftere end andre
pensionister
Over halvdelen af pensionister med
pensionistkort har både prisstigninger og
prisfald p.g.a.
rejser i ”spærretiden” og
rejser uden for gyldighedsområdet
Prisændring i pct. pr. rejse, 1000 rejser
Prisstigning på 200% eller mere
Prisstigning på 100 - 200%
Prisstigning på 50 - 100%
Prisstigning på 2 - 50 %
Uændret (+/- 2%)
Prisfald på 2 - 15%
Prisfald på 15 - 30%
Prisfald på 30 til 50%
Prisfald på 50% eller mere
-
70
2.000
4.000
6.000
8.000
10.000
12.000
610
6.360
2.130
2.030
4.490
11.140
90
4.580
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0014.png
To eksempler i dag
betaler ca. samme
pris, men får meget forskellig rabat
Bjarne og Kirsten
(BT 14. januar 2020)
”Preben”
Bruger ofte bus og tog til læge, sygehus,
ældredans, ture til Bakken og indkøb
Rejser 6 korte rejser pr. måned på rejsekort
Betaler i dag 146 kr. pr. måned, med en rabat
på 0 pct.
Lejlighedsvist rejsende pensionist, ca. 38 pct.
af pensionister i hovedstadsområdet
Betaler i dag hver 200 kr. pr. måned svarende
til en rabat på 1633 kr. eller knap 90 pct.
Meget få pensionister rejser så meget, at de
optjener så stor rabat.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0015.png
Efter reformen
samme rabat
Bjarne og Kirsten
(BT 14. januar 2020)
”Preben”
Efter reformen betaler de 1.100 kr. pr. måned,
dvs. en rabat på 40 pct. eller 733 kr.
Betaler efter reformen 900 kr. mere end i dag
pr. måned.
Efter reformen betales 88 kr. pr. måned, dvs.
en rabat på 40 pct. eller 58 kr.
Betaler efter reformen 58 kr. mindre end i dag
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0016.png
Prisændring pr. rejse for de to eksempler
Det forudsættes, at Bjarne og Kirsten har én returrejse dagligt. Normalprisen er
30,55 kr. Bjarne og Kirsten betaler i dag 3,33 kr. pr. rejse, mens Preben betaler 24,33
kr. pr. rejse.
Hvis Kirsten og Bjarne rejser oftere, men kortere (svarende til Prebens rejselængde),
betaler de i dag 2,65 kr. pr. rejse.
Pris kr. pr. rejse (Prebens rejser er kortere end Bjarne og Kirstens)
15
Preben
24
24
18
Bjarne og Kirsten
0
3
31
5
10
15
pris i dag
20
25
30
35
pris efter reformen
normalpris
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0017.png
Vurdering af afbødning af store
stigninger
Forskellige muligheder nøje vurderet med
inspiration fra andre områder.
Pensionistkort bundet til gamle takstområder
ikke muligt, da takstområderne skal forsvinde
med harmoniseringen.
Højere rabat på pendlerkort og lavere på
rejsekort vil hjælpe højfrekvente pensionister
men uden spærretid vil det primært være til
fordel for seniorer i fuldtidsbeskæftigelse.
En løsning, hvor pensionister med særlige
økonomiske vilkår skal visiteres til særlig lav
takst, vil gøre bus og tog mindre tilgængelig og
være administrativ tung
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0018.png
Billetprodukter med og uden
kvalitetstillæg
Produkter med kvalitetstillæg
Produkter uden kvalitetstillæg
Rejsekort ‘classic’
• Rejsekort ‘personligt’
• Rejsekort ‘flex’
• Rejsekort ‘anonymt’
Pendlerkort:
Pendler kombi rejsekort
Pendlerkort på rejsekort
Pendlerkort på mobil
Øresundspendlerkort
Erhvervskort
Note: Alle kundetyper betaler kvalitetstillæg
(kundetype pensionist først fra juni 2020)
18
Enkeltbillet
Ungdomskort
Citypass (turister)
Skolekort
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0019.png
Kvalitetstillæg - priser
Rejsekort ‘classic’ –
peak
Pendlerkort
Voksen
Barn
1,60 kr.
0,80 kr.
80,- kr. pr. måned
40,- kr. pr. måned
60,- kr. pr. måned (25 pct. rabat, fra juni 2020)
Pensionist 0,96 kr. (40 pct. rabat, fra juni
2020)
Rejsekort ‘classic’ –
off peak
Rejsekort Pendler kombi pensionist
Voksen
Barn
1,28 kr.
0,64 kr.
Pensionist 0,77 kr. (40 pct. rabat, fra juni
2020)
Der opkræves fra juni 2020 et kvalitetstillæg
på 0,96 kr. pr. rejse i metroen
(0,77 kr. i off-peak perioder)
dog maksimalt 60 kr. pr. måned
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 185: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af reform af DOTs pensionisttakster juni 2020, d. 21/1-20
2139524_0020.png
Spørgsmål?