Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
2139361_0001.png
Opfølgning på Tryk Stop-kampagne
Notat
3F har iværksat den landsdækkende Tryk Stop-kampagne for bedre
10. januar 2019
forhold for buschaufførerne. Baggrunden er manglende tid til toilet-
Morten Brønnum Andersen
besøg og busklargøring pga. urealistiske køreplaner samt dårlige
Telefon: 2320 6131
pause- og toiletforhold. Kampagnen har kørt i oktober-november
[email protected]
2018 og der har været indkaldt til protestmøder. Kampagnen forven-
tes genstartet forud for overenskomstforhandlingerne ved stormøde
d. 26. januar 2020.
Lov om trafikselskaber fastlægger overordnet trafikselskabers, kommuners og
regioners kompetencer, forpligtelser og rettigheder på området:
Kommuner og regioner fastlægger som bestillere ønsket kørselsomfang.
Trafikselskaberne trafikplanlægger (herunder udarbejder køreplaner og sik-
rer rettidighed), udbyder kørslen og indgår kontrakter med operatører.
Operatørerne udarbejder chaufførernes vagtplaner og har ansvaret for
pauser. Chaufførfaciliteter er ligeledes operatørernes ansvar.
Formand for Trafikselskaberne i Danmark samt Midttrafik, Claus Wistoft, har
opfordret til, at om chauffører og dermed også busselskaber oplever proble-
Trafikselskaberne i Danmark
Gammel
Køge Landevej 3 • 2500 Valby
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Henvendelse af 21/1-2020 fra Trafikselskaberne i Danmark om "Tryk Stop"-kampangne
2139361_0002.png
mer med køreplanerne, så skal de henvende sig til trafikselskabet og indmelde
helt konkrete udfordringer på ruteniveau.
Trafikselskaber, operatører og chauffører har en fælles interesse i, at kørepla-
nerne afspejler virkeligheden. Vi er gensidigt afhængige for at kunne levere et
godt produkt til brugerne af den kollektive trafik. Tilbagemeldinger fra chauffø-
rer og operatører gør trafikselskabernes trafikplanlægning bedre.
Trafikselskabernes løbende dialog med repræsentanter for busoperatører og
buschauffører har medført en række tiltag, der overordnet handler om:
1. Viden om og tilrettelæggelsen af processerne om køreplantilrettelæggelsen
2. Deling af og fælles forståelse af data om driften
3. Fremkommelighed
4. Trængsel.
I det følgende præsenteres udvalgte tiltag hos trafikselskaberne:
FynBus
Viden om og tilrettelæggelsen af processerne om køreplantilrettelæggelsen:
FynBus har de sidste 10 år anvendt elektroniske køretidsdata til køreplanlæg-
ningen. Desuden anvendes input fra kunder, chauffører og offentligheden (Fa-
cebook, mail, chaufførportal, kundebemærkninger på fynbus.dk) i dialog om
køreplaner med operatørerne. Mhp. at tilstræbe, at køreplanerne bliver så ret-
visende som muligt, afholdes ved hver køreplanskifte møder mellem køreplan-
læggere og ruterepræsentanter, hvor realtidsdata for ruterne gennemgås.
FynBus og operatørerne er kontraktligt forpligtet til dette samarbejde.
Deling af og fælles forståelse af data om driften:
Passer planlagt køretid ikke med realiseret eller opstår der andre udfordringer
forventer FynBus at få tilbagemeldinger fra chauffører og operatører løbende
via Plan- eller Driftsafdelingen. Herudover har FynBus beredskab via Trafik-
vagt eller den digitale platform ”VoresFynBus”, hvor
der kan indmeldes drifts-
forstyrrelser, uhensigtsmæssigheder og kapacitetsproblemer, så justeringer
kan håndteres før det bliver et problem for både kunder og operatører.
Side 2 af 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Henvendelse af 21/1-2020 fra Trafikselskaberne i Danmark om "Tryk Stop"-kampangne
2139361_0003.png
FynBus’ konklusion efter møde med 3F og Dansk
PersonTransport er, at:
Ordningen i kontrakten fungerer godt, men at parterne kan informere mere
om den. FynBus har
gjort chaufførerne opmærksomme på, at de via ”Vo-
resFynBus”
har linjerepræsentant, når der skal laves nye køreplaner.
Der er en god dialog om køretider, og opfattelsen er, efter dialog med ope-
ratør og chaufførrepræsentanter, at der ikke er problemer med for dårlige
toiletfaciliteter.
Midttrafik
inddrager operatørerne i planlægningen af køretider, mens operatø-
ren koordinerer chaufførernes input og sender resultatet til Midttrafik.
Midttrafik har forbedret chaufførfaciliteter på en række stationer i Midtjylland,
og der er aftalt følgende tiltag mhp. at forbedre arbejdsgangene:
Viden om og tilrettelæggelsen af processerne om køreplantilrettelæggelsen:
Formalisering og forventningsafstemning ift. en styrkelse af køreplanpro-
cessen og chaufførernes inddragelse i denne
bl.a. vil indberetningssy-
stemet blive præsenteret på entreprenørmøde.
Udvikling af digitalt værktøj for løbende chaufførindberetninger
indberet-
ningsværktøjet testes og ventes tilføjet det allerede benyttede Chaufførnet i
anden halvdel af 2020.
Udvikling af Midttrafiks chaufførkursus Fly High
så chaufførerne får bedre
kendskab til processen omkring køreplanlægning, og hvordan de kan bi-
drage til den.
Deling af og fælles forståelse af data om driften:
IT-planlægningsværktøj med data om bl.a. køretider stilles til rådighed for
operatørerne
Midttrafik afklarer muligheder for datadeling og forventer at
være klar medio 2020.
Fremkommelighed:
Side 3 af 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Henvendelse af 21/1-2020 fra Trafikselskaberne i Danmark om "Tryk Stop"-kampangne
2139361_0004.png
Styrkelse af løbende dialog om køreplaner, fremkommelighed og køretider,
så Midttrafik har et solidt grundlag for en bedre køreplanlægning ved lø-
bende justeringer og årlige omlægninger.
Movia
inddrager operatører og chaufførrepræsentanter i planlægningen af kø-
replanerne i en årlig fastlagt proces suppleret med en løbende dialog, når der
opstår uforudsete ting på de enkelte linjer.
Movia har i 2019 afholdt tre workshops med repræsentanter for buschauffører
og driftsledelser på 40 garageanlæg i Movias område. Formålet var at opbyg-
ge et fælles vidensniveau om køreplaners elementer og processor.
Movia, 3F og DPT er på baggrund heraf enige om at arbejde videre med:
Viden om og tilrettelæggelsen af processerne om køreplantilrettelæggelsen:
Behov for forventningsafstemning, fælles sprog og viden om de aftalte pro-
cesser. De 3 workshops viste, at chaufførinvolveringen var ret forskellig
blandt operatørerne. DPT udarbejder forslag til best practice for organise-
ringen af arbejdet med køreplaner internt hos operatøren
herunder hvor-
dan chaufførerne involveres på den rigtige måde.
Deling af og fælles forståelse af data om driften:
Bedre brug af data til fælles forståelse af og opfølgning på køreplanen
herunder deling af data og dialog om en kommende driftsrapport med ope-
ratørerne.
Fremkommelighed:
Synliggørelse af arbejdet, der gøres af vejmyndigheder og trafikselskaber
for at reducere effekterne af den stigende trængsel.
Trængsel:
Planlægning og drift af linjer, som påvirkes af trængslen i hovedstaden
herunder forsøg med ’flydende køreplaner’ for to linjer i København, der
dagligt er påvirket af trængsel. Opstart er forsinket pga. sammenfald med
introduktionen af Nyt Bynet. DPT og operatørerne har meldt, at de er klar
Side 4 af 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Henvendelse af 21/1-2020 fra Trafikselskaberne i Danmark om "Tryk Stop"-kampangne
2139361_0005.png
og det forventes, at der indgås aftaler om forsøg med 2 operatører i første
halvdel af januar 2020.
NT’s
inddragelse af operatører og chaufførrepræsentanter i planlægningen af
køreplanerne foregår i en fast årlig proces, der er suppleret med en løbende
dialog, når der opstår uforudsete ting på de enkelte linjer. Med det fælles øn-
ske at styrke køreplandialogen yderligere, blev NT, 3F og DPT enige om at ar-
bejde videre med følgende indsatsområder:
Viden om og tilrettelæggelsen af processerne om køreplantilrettelæggelsen:
Bedre køreplandialog mellem alle parter
NT har afholdt dialogmøder og
udarbejdet indmeldelsesskema til brug for systematisering af chaufførernes
erfaringer.
Øge kendskab til og viden om køreplanprocessen
NT har orienteret om
processen, på deres chaufførportal tilføjet fane om køreplanproces og
brugt push beskeder om frister ift. høringsperioden til chaufførerne.
Deling af og fælles forståelse af data om driften:
Styrket datagrundlag til køreplandialog
NT har på baggrund af realtidsda-
ta udsendt regularitetsrapporter for alle ruter, hvilket har bidraget til at kvali-
ficere dialogen og udpege fokusområder.
Sydtrafik
har fokus på følgende punkter:
Viden om og tilrettelæggelsen af processerne om køreplantilrettelæggelsen:
Sydtrafik har afholdt uddannelsesforløb på �½ år for vognmændenes drifts-
ledere.
Drøftelse med vognmænd om vigtigheden af inddragelse af chaufførerne i
deres vagtplanlægning mhp. at sikre et godt arbejdsmiljø.
Sydtrafik underviser på chaufføruddannelsen og har tilbudt alle vognmænd
at deltage ved chaufførmøder og undervise i emner, de ønsker fokus på.
Passagertilfredshedsmåling er i top
også når det gælder chaufføren, hvil-
ket vidner om jobtilfredshed.
Side 5 af 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Henvendelse af 21/1-2020 fra Trafikselskaberne i Danmark om "Tryk Stop"-kampangne
2139361_0006.png
Deling af og fælles forståelse af data om driften:
Realtidsdata er et godt værktøj til
i samarbejde med kommune og vogn-
mand
at sammenligne planlagte og faktisk udførte køretider. Der er ar-
bejdet med minutjusteringer ved køreplanskift mhp. at sikre den mest vali-
de køretid ift. faktisk afviklede tid.
Side 6 af 6