Til
Transportministeren,
Transportudvalget og danske
medlemmer af EU-parlamentet
samt offentligheden
19.1. 2019
Om svenske
Trafikverkets rapport ”Nattågstrafik till Europa”:
Positiv men langt fra nøgleklar løsning set fra et dansk perspektiv
Så kom delrapporten, vi også fra dansk side har ventet på. Rapporten giver et godt afsæt for en både dansk
og dansk-svensk dialog om, hvordan vi kommer bedst muligt i gang med at introducere nattog til
kontinentet.
Vores henvendelse er disponeret således:
1. Hvad står der i rapporten?
2. Hvad anbefaler vi danske politikere at gøre?
3. Hvilke anbefalinger vil vi give til Trafikverket til forbedringer af den endelige rapport?
1. Hvad står der i rapporten?
Den svenske stat vil hurtigst muligt (ca. 2022) sætte et offentligt støttet nattog i gang fra Malmø til Köln
eller Achen. På sigt ønskes nattoget ført til Bruxelles, hvor der er flere muligheder for forbindelser videre ud
i Europa, herunder Paris og London. Over en fireårig periode er man villig til at lave underskudsdækning op
til 60 mio. SEK per år, hvorefter det helst skulle kunne lade sig gøre at køre billigere eller uden støtte. Da
toget også medtager passagerer fra København H., Odense og Kolding, håber svenskerne på et større
passagergrundlag og tilmed økonomisk støtte fra Danmark.
Hvis man antager at toget kører med 2/3 belægning, vil det skønnede behov for støtte være på maks. 290
DKR per solgt billet ud af en billetpris på måske 850 DKR. Af gode grunde ved man ikke, hvad det endelige
tilbudsbehov efter tilbud og forhandlinger kan blive. Det skal sammenholdes med et permanent tilskud til
afgiftsfri flybrændstof på mindst 275 DKR på samme tur*.
Toget skal medbringe såvel sove-, ligge- og en form for bekvemme siddevogne, og det er tanken at
operatøren, der får opgaven, selv skal stille med både vogne samt lokomotiver. Man skønner at der vil være
interesserede operatører.
Toget skal køre fra Malmø kl. 19:40, samle passagerer op på Københavns Hovedbanegård, og afgå derfra kl.
20:40 og være i Köln kl. 6:00, hvorfra der er gode forbindelser videre mod Bruxelles, Paris, samt sydpå til
Basel. Disse tider er naturligvis kun illustrative. Man forestiller sig afgang fra Malmø (og ikke fra København)
af den simple grund, at svensk støtte kun kan komme på tale hvis toget starter i Sverige. I henhold til
rapporten forventes der en del flere passagerer til toget fra Danmark end fra Sverige.