Delkommissorium for forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat
–
anlæg og miljø for kyst til kyst
Dette delkommissorium omhandler anlæggene på kyst til kyst-forbindelsen og de miljømæssige
forhold i relation til forbindelsen.
1.
Nærmere undersøgelse af linjeføringer og konstruktionsforhold og -former for kyst
til kyst-forbindelsen
Den strategiske analyse af kyst til kyst-forbindelsen af en fast forbindelse over Kattegat tog ud-
gangspunkt i en forbindelse på ca. 18,3 km mellem Hou syd for Aarhus i Jylland og Samsø og
en forbindelse på ca. 18,4 km mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.
Forundersøgelsen vil bygge videre på den strategiske analyse samt de afgrænsninger, der er
foretaget i de indledende linjeføringsovervejelser. Den eller de konkrete linjeføringer vil blive
vurderet på et overordnet niveau i forhold til påvirkningen af den biologiske mangfoldighed, be-
folkningen, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materiel-
le goder, kulturarv, herunder arkitektonisk og arkæologisk arv, landskab og det indbyrdes for-
hold mellem de nævnte faktorer.
I forbindelse med undersøgelsen af linjeføringer vil de økonomiske aspekter af areal- og ejen-
domsforhold også blive belyst i relevant omfang. Oplysninger om ejendomsforhold, virksomhe-
der og større tekniske anlæg vil blive indhentet til brug for arealanvendelsesanalysen og bereg-
ning af budget til arealerhvervelse for forslagene.
De anlægstekniske forhold skal analyseres over, i og under havet. Det omfatter blandt andet
undersøgelser af forskellige brokonstruktioner (for eksempel hængebro eller skråstagsbro) og
længderne heraf. Muligheder for anlæg af tunnelløsninger på hele eller dele af strækningen skal
også afdækkes nærmere.
Analyser af de mulige tekniske løsninger, herunder tunnel på hele eller dele af strækningen eller
længere strækninger med lavbro, kan potentielt have stor betydning for miljøet og anlægsøko-
nomien. Et eksempel kunne være at undersøge muligheden for at ændre linjeføringen, så større
dele af kyst-til-kyst-delen skal anlægges på mere lavvandede områder, hvilket alt andet lige vil
billiggøre projektet. Derudover vil analyserne søge at optimere spændvidde og fundamenter for
de lavbroelementer, der bliver gentaget mange gange på størstedelen af kyst til kyst-
forbindelsen, så anlægsprisen for denne del også optimeres.
I forundersøgelsen af vejforbindelsen forudsættes det, at en ren vejforbindelse anlæg-
ges som en 4-sporet motorvej, hvor hastigheden forudsættes at være 110 km/t.
I forundersøgelsen af en kombineret vej- og jernbaneforbindelse forudsættes det, at vej-
forbindelsen anlægges som en 4-sporet motorvej, hvor hastigheden forudsættes at væ-
re 110 km/t, mens jernbaneforbindelsen forudsættes anlagt som en elektrificeret jern-
bane.
1.1.
Undersøgelse af mulighed for genbrug af tunnelelementfabrik fra Femern
Potentialet for anvendelse af elementer fra tunnelfabrikken fra Femern vil blive undersøgt. I den
forbindelse vil der blive foretaget en nærmere teknisk vurdering af genanvendelsen af tunnel-
elementfabrikken ved Rødbyhavn til produktionen af en Kattegatforbindelse, hvis denne helt el-
ler delvist skal udformes som en sænketunnel.
Side 1/4