Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2137422_0001.png
Vejdirektoratets arbejde med
bekæmpelse af støj
Vejdirektoratet, TRU besøg, 14. januar 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0002.png
Program
Kl. 15:30
Kl. 15:40
Ankomst og velkomst v/vejdirektør Jens Holmboe
Fagligt oplæg v/Vejdirektoratets støjteam
Generelt om arbejde med støjbekæmpelse
Emner som ønsket af udvalget, herunder bl.a. nedgravning/overdækning (også i forhold
til udenlandske erfaringer), hastighedsnedsættelse samt konkrete eksempler på
Vejdirektoratets arbejde med støjdæmpende tiltag
Konkrete lytteeksempler
Tid til spørgsmål og debat
Kl. 16:40
Opsamling og afrunding v/vejdirektør Jens Holmboe + alle
Kl. 16:45
Kl. 17:00
2
Kort rundvisning i lokalerne i Carsten Niebuhrs Gade
Besøg slut
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0003.png
Indhold
Regulering af støj
Støjkortlægning og handlingsplan
Metoder til begrænsning af vejstøj
Vejdirektoratets indsats
Erfaringer fra Hamborg
Eksempler fra Silkeborg og M3
Lytteeksempler
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0004.png
Udfordringen
Trafikken er stigende. Generel samfundsforventning om
bedre mobilitet => nye eller bredere veje og mere trafik
Stort antal støjbelastede boliger > 58 dB med fordelingen
85% på kommuneveje, 15% på statsveje
Ingen umiddelbare udsigter til mere støjsvage køretøjer.
Elbiler giver kun mindre støj i bytrafik
Stigende krav om handling fra borgere, kommuner og
politikere. Stilhed eller ‘støjfrihed’ er en knap ressource
Prisen for støjreducerende foranstaltninger er høj. Der er
ingen ‘nemme’ løsninger.
Kommunernes arealudlæg langs statsvejene kan medføre
nye støjbelastede områder
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0005.png
Regulering af støj
EU-regulering af vejstøj
Kortlægning og handlingsplaner
Regulering af støjemission
EU-direktivet om vurdering og
styring af ekstern støj (støj-direktivet
2002/49/EF)
Fastlæggelse af fælles
støjvurderingsmetoder til
støjdirektivet i 2015
EU-direktiv opstiller grænser for
støjemission fra køretøjer og stiller
krav til målinger heraf (70/157/EØF
med senere tilpasninger)
EU-forordning om mærkning af dæk
vedr. rullemodstand, vådgreb og
støj (nr. 1222/2009). Mærkningen
kan få forbrugeren til at vælge mere
støjsvage dæk.
Færdselsstyrelsen er ansvarlig
myndighed i DK, og direktivet er
gennemført i medfør af
Færdselslovens bestemmelser
(BEK nr. 434 af 29/04/2014)
Miljøstyrelsen er ansvarlig
myndighed i DK. Bekendtgørelsen
om kortlægning af ekstern støj og
udarbejdelse af støjhandlingsplaner”
fra 2018 (BEK nr. 1596)
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0006.png
Helbredsmæssige konsekvenser
Ny rapport fra WHO anbefaler 53 dB
som grænseværdi for vejstøj
Svarer til at 10 % af befolkningen
(ifølge WHO) er stærkt generet af
støjen
Ifølge WHO svarer 53 dB til det
støjniveau hvor det menneskelige
helbred begynder at blive påvirket
negativt
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0007.png
Støjgener og helbredseffekter
Sammenhæng mellem støjniveau og gene
Andel stærkt generede
Dosis-responssammenhæng
en anerkendt
metode til fastlæggelse af støjens betydning for
mennesker
Kobler støjniveau ved boligen
med menneskers
opfattelse af støjen
En række faktorer har betydning for den oplevede
gene
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
Støj
Person
Kontekst
Grad af
gene
0%
45
50
55
60
65
70
75
Støjiveau, dB, Lden
VD Byvej
7
VD motorvej
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0008.png
Vejledende grænseværdier
Der er ingen bindende grænseværdier for støj fra eksisterende eller nye veje
De vejledende grænseværdier på 58 dB gælder for nye boliger
Miljøstyrelsen anbefaler at opnå det samme beskyttelsesniveau for boliger, når der
anlægges nye veje
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0009.png
Principper for indsats
Eksisterende veje
Nye veje
Eksisterende
boliger
Kræver politisk beslutning
om ”at gøre noget”
(fx støjpuljer)
VVM-pligt for anlæg og
udbygning af større veje
Anlægslov sørger for
støjhensynet
Nye boliger
Vejledende grænseværdier
Planlov og bygningsreglement sørger for støjhensynet
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0010.png
Støjkortlægning og handlingsplan
Støjkortlægningen skaber overblik over
tilstanden langs statsvejene for at:
Kvantificere støjbelastningen generelt
og lokalt
Udpege konflikter med byudvikling mv.
i de omgivende kommuner
Formålet (…) at skabe et grundlag for
at undgå, forebygge eller begrænse de
skadelige virkninger, herunder gener,
der skyldes eksponering for ekstern
støj, samt at opretholde støjmiljøets
kvalitet der hvor den er acceptabel.
(EU-direktiv
2002/49/EF)
Støjhandlingsplanen
Sammenfatter støjkortlægningen
Beskriver den gennemførte indsats og
principper for den fremadrettede
indsats for at begrænse støjgener fra
statens veje
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0011.png
Støjhandlingsplanen
I støjhandlingsplanen er udpeget en række særligt
støjbelastede områder (> 65 dB)
De grønne områder vil indgå i den videre
planlægning (grønne områder)
De røde områder vil ikke indgå, fordi der allerede
er udført støjdæmpende indsatser eller det ikke er
muligt at opsætte afskærmning
De støjskærmsprojekter, der vurderes at have den
højeste omkostningseffektivitet, prioriteres som
udgangspunkt først.
Det vil sige, at det er størst støjdæmpende effekt
per investeret kroner
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0012.png
Beregning af støjniveau
Nord2000 beregningsmodel anvendes
En af de mest avancerede beregningsmodeller,
der giver robuste resultater
Kortlægningen udføres for støjindikatorerne L
den
(årsgennemsnit korrigeret med genefaktor aften
og nat) og L
night
(gennemsnitsværdi kl. 22-07)
Resultaterne for L
den
kan sammenholdes med
vejledende støjgrænser fra Miljøstyrelsen (58 dB)
Resultaterne for L
night
kan anvendes til opgørelse
af sundhedseffekter
fx sammenholdes med
WHO anbefalede grænseværdi for natstøj
Håndbog om god dansk
praksis for gennemførsel
af støjberegninger
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0013.png
Metoder til støjbekæmpelse
Støjudbredelse og mulige indsatser
Støjskærme/volde
Mindre støjende asfalt
Mindre støj fra dæk/køretøjer?
Lavere hastigheder?
Støjskærme og støjvolde
Beplantning?
Bygninger som afskærmning?
Støjisolering af boliger
Lokal skærm ved have/altan?
Psyko-akustiske løsninger?
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0014.png
Sammenhæng mellem støj og fart
Jo højere fart, desto
mere støj
Lastbiler udsender mere
støj end personbiler
På grafen ses motorstøj,
dæk-vejbanestøj og det
samlede støjniveau for
personbiler og lastbiler
Motorstøj er kun
dominerende ved lave
hastigheder (op til 35 og
60 km/t) for både
person- og lastbiler
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0015.png
Frekvensspektret for køretøjstyper
Tunge køretøjer 80 km/t
Lette køretøjer 110 km/t
Lavfrekvent støj
10-160 Hz
Lavfrekvent støj
10-160 Hz
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0016.png
Nedsættelse af hastighedsgrænsen
Generelt er der et samfundsmæssigt ønske om at sikre høj
mobilitet mellem landsdele
Omkring 50 % af landets kørte km foregår på statsveje,
hvilket udgør ca. 5 % af det danske vejnet (3.800 km ud af i
alt 75.000 km)
Ofte lokale ønsker om at få reduceret hastigheden
Fastsættelse af hastighed vil afhænge af en afvejning af
forskellige hensyn
Ikke praksis i Danmark for at anvende lavere hastigheds-
grænser som virkemiddel til at reducere støj på statsveje
Der vil være behov for at hastighedsgrænsen overholdes,
hvis forventet støjreduktion skal realiseres
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0017.png
Vejdirektoratets indsats
Støjhensyn ved nye veje eller udbygning
Støjhensyn indgår som en integreret del af
planlægningen af nye veje/udbygning af
eksisterende veje
I VVM-undersøgelsen udføres analyser
af støjkonsekvenserne af projektet
Støjreducerende tiltag indarbejdes som
forudsætning i VVM-undersøgelsen
Vedtages politisk med en anlægslov
Støjskærme og -volde indarbejdes ved
samlede boligområder
under hensyn til økonomi og effekt af tiltag
Naboer kan søge om tilskud til støjisolering af bolig, når støjen er > 63 dB
Naboer kan søge erstatning for støjgener op til et år efter vejen er anlagt
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0018.png
Opsætning af støjskærme
Det tilstræbes at reducere støjen i områder med
helårs- og fritidsbeboelser, hvor støjen er over 58 dB
og hvor det er teknisk og økonomisk muligt
Princip ved udbygning => opgradering af støjhensyn til
omgivelser
Mindst 5 sammenhængende boliger skal have glæde
af skærmen, og støjreduktion skal være mindst ca. 3 dB
ved boligerne
I planlægningsfasen fastlægges effekten af skærmen,
og skærmes placering og længde/højde fastlægges på
skitseniveau
Prisen for en 4-6 m høj støjskærm er i størrelses-
ordenen 10-20.000 kr. pr. løbende meter
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0019.png
Opsætning af støjskærme
En støjskærm virker bedst tæt på støjkilden
En støjskærm skal være lang
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0020.png
Støjisolering af bolig
Boligejere kan tilbydes tilskud til
støjisolering, hvis støjbidraget fra
statsvejen overstiger 63 dB
Der skal som udgangspunkt kunne
opnås en støjreduktion indendørs på
minimum 5 dB
Det indendørs støjniveau skal
reduceres til maksimalt 33 dB, hvilket
svarer til Bygningsreglementets krav
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0021.png
Støjpulje 2009-17
Støjskærme for ca. 320 mio. kr.
23 støjskærmsprojekter i alt
Ca. 1.600 færre støjbelastede boliger
(over 58 dB)
Heraf ca. 400 færre stærkt støjbelastede
boliger (over 68 dB)
Afskærmning af boligområder med
tilsammen ca. 5.000 boliger, der i større
eller i mindre grad har fået reduceret støjen
Støjisolering af boliger for i alt ca. 22,5 mio.
ca. 700 boliger har fået tilskud
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0022.png
Vejdirektoratets indsats
Støjbekæmpelse
Overordnede prioriteringskriterier for
støjbekæmpelse langs eksisterende veje:
Boligområder over 65 dB
Mest mulig støjreduktion for pengene
Politisk beslutning om der afsættes
støjpuljemidler
Årlige bevillinger på finansloven
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0023.png
Udvikling af viden om støj
Vejdirektoratet fungerer som videnscenter for den danske vejsektor og er bl.a. involveret i
følgende udviklingsprojekter:
Støj i rekreative områder
støjvurderingsmetode
Auralisering
lytteeksempler af støjforhold
Udformning og standardisering af støjskærme
Langtidsmålinger af støj langs motorveje
Støjgeneundersøgelser
Støjmålinger af belægningstyper (overvågning)
Nordisk samarbejde om støjberegningsmodeller
Europæisk samarbejde i CEDR om støj
(dækvej-banestøj, støjskærmes isoleringsevne og psyko-akustik)
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0024.png
Øget samarbejde med kommunerne
Støj kender ikke forskel på nationale og kommunale veje
Støj fra motorveje opleves som meget mere generende end støj fra byveje
Behov for øget samarbejde om støjplanlægning langs statsvejene, som fx
Planløsninger for nye arealudlæg langs motorveje
Støjvolde ved anvendelse af overskudsjord
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0025.png
Konflikter mellem vej og byudvikling
Kommuner har pligt til at forebygge fremtidige støjgener ved planlægning af nye boliger
Eksempler på, at det ikke i tilstrækkelig grad undersøges, om det er muligt at realisere
lokalplanen og samtidig overholde Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser
Tilsyn med overholdelse af grænseværdierne påhviler Erhvervsstyrelsen
Vejdirektoratet
er høringspart.
Luftfoto 2008
Luftfoto 2019
25
Nye boliger langs en motorvej, hvor støjbelastningen
langt overstiger Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0026.png
Godt eksempel på støjbekæmpelse
Brunevang i Rødovre Kommune
26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0027.png
Erfaringer fra Hamborg
Udbygning af motorvej A7
Projektet omfatter udbygning af ca. 14 km
motorvej fra 6 til 8 kørespor
3 strækninger på i alt 3.750 meter hvor
motorvejen overdækkes
Etablering af 7-8 meter høje støjskærme
på øvrige strækninger
Baggrund for støjtiltag var, at det ellers
ikke var muligt at overholde tyske støjgrænser
Planlagt budget:
€ 800
mio. heraf bidrager Hamborg delstat med
€ 150 mio.
Forventet indtægt ved øget skattegrundlag mv.
167 mio.
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0028.png
Erfaringer fra Hamborg
Overdækning af motorvej
Motorvejen A7 ved Altona
før og efter udbygning
2.230 meter lang
overdækning
På overdækningen frigives
plads til rekreative områder
og mindre huse
Overdækningen af
motorvejen på de 3
strækninger vil medføre 25
hektar nye grønne områder
i bydelene omkring mo-
torvejen
28
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0029.png
Efter åbning af Silkeborgmotorvejen
Supplerende tiltag efter motorvejens åbning (ca. 75 mio. kr)
1.
Støjabsorberende plader udenpå eksisterende spunsvæg
på den østlige del af bystrækningen
2.
Udskiftning af støjreflekterende gennemsigtige
akrylplader med støjabsorberende kassetter
Ny støjskærm ved Skærbækvej
(3 m høj og ca. 200 m lang)
Ny støjskærm ved Funder Kirkeby
(4 m høj og ca. 1.600 m lang)
3.
4.
Støjproblematik ved nyt boligområde
29
Silkeborg Kommune lokalplanlagde boliger i
Buskelund med viden om anlæg af den nye vej
Flere boliger i området er udsat for støj over
grænseværdierne
Krav fra kommune om supplerende støjskærme er
blevet afvist af Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0030.png
Eksempler på supplerende tiltag ved Silkeborg
Absorbenter på spunsvægge
30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0031.png
Motorring 3
Udbygning af motorvejen var færdig i 2008
Ca. 17 km støjskærme
Tilskud til støjisolering af boliger
Ny mindre støjende asfalt
Støjgeneundersøgelse fra 2010 viste at andelen af
stærkt generede naboer var faldet fra 37 % til 16 %
Siden udbygning:
Ca. 60 % flere biler siden udbygningen ~ 2 dB mere støj
Asfaltslidlaget er slidt med tiden ~ 2 dB mere støj
På trods af støjskærme, findes flere særligt
støjbelastede boligområder langs Motorring 3
31
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Præsentation fra besøg hos Vejdirektoratet den 14/1-20 om bekæmpelse af støj
2137422_0032.png
Motorring 3
Delvis overdækket skærm blev
undersøgt i fm VVM-undersøgelsen fra
2003
Prisen blev skønnet til at være ca. 5
gange så høj som etablering af valgte 4
m høje støjskærme
Principskitse fra VVM-undersøgelsen af delvis overdækkende støjskærm
Der pågår undersøgelse om øget
kapacitet på Motorring 3 bl.a. ved
inddragelse af nødspor til kørespor
Undersøgelser af støjmæssige
konsekvenser indgår i projektet
Illustration af støjskærmsløsning langs Motorring 3
32