Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2137090_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport
(Status opgjort medio november 2019)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængighe-
den mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem
(Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
2/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning, og de
første seks IC3 tog er nu udrustet. Den overordnede status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er
dog fortsat udfordringer med leverandørens indkøbsproces på tværs af en række litra, hvilket udfordrer
de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 59 tog er nu udrustet med nyt ombordudstyr.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger,
Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder
lige nu på en konsolideret tidsplan for de efterfølgende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-
Skanderborg (RO7 østlig del), (Skjern)-(Herning) (RO7 vestlig del) og (Esbjerg)-(Holstebro) (RO6). Der-
udover har strækningen (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1) også særlig opmærksomhed, da
det er en hovedstrækning.
Fjernbane Øst
Fokus er på at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift i december 2019. Banedanmark forven-
ter stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægspla-
nen, dvs. senest medio 2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-Køge skal den samlede plan for im-
plementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul.
S-banen
Der er nu indgået aftale med Siemens, og projektet følger den nye plan, der betyder, at det nye signal-
system er udrullet på alle strækninger i 2022. På den baggrund er status grøn. De problemstillinger
omkring glatte skinner, som ikke blev håndteret i første omgang, er en del af den nye aftale. Delen, som
løste hovedproblemet omkring glatte skinner, blev allerede aftalt og underskrevet i oktober. Løsningen
implementeres efter planen inden løvfaldssæsonen 2021. Der er fortsat en afhængighed mellem frem-
driften på den tekniske løsning og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at strækningen
først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at løsningen kan implementeres inden løvfaldssæsonen
2021, som forudsat i den nye aftale.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
3/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0004.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvor-
for den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt, hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere
end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være marke-
ret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes ud-
rustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagnings-
forum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om
strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal
håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøglele-
verancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapporte-
ring, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalpro-
grammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
4/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0005.png
4
Udrulningskort & Risiko
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
5/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0006.png
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
6/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0007.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forud-
sætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen speci-
elt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt af-
talte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådighed
for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af
driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programrisi-
ci evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul)
eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos ind-
virkning på Anlægsplanen.
Risikoniveauet er uændret siden sidst på nedenstående risici.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Risiko:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med
andre Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er
en risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer
validator ressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om at ændre trafikale løsninger og begrænse antallet af norm
valideringer, der kræver validatorressourcer. Projekterne er anmodet om at være klar med do-
kumentation for ikke-tildelte valideringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks.
fra andre projekter i BDK.
Risiko:
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Operatører kan forsinke ibrugtagning, hvis BDK ikke kan præsentere en acceptabel vedligehol-
delsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
marks division, Infrastruktur: 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
Risiko:
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksiste-
rende IT-sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
nuværende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
7/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0008.png
grænseflader.
Risiko:
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t.
4. Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra BDK til togejer, så risikoen er, at togejer ikke prioriterer ansøg-
ningsprocessen således at godkendelse/tilladelse ikke opnås som ønsket af BDK. Der er en
risiko for, at togejer kan bruge BDK’s behov for planlagte godkendelse/tilladelse for ikke at
forsinke en strækning som et redskab i en forhandling.
Mitigerende handlinger:
Der er etableret et samarbejde således, at ændringerne fra nuværen-
de praksis til kommende praksis gennemgås og analyseres sammen af Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen, DSB og Banedanmark for at sikre, at så lidt som muligt i den nuværende arbejdsde-
ling og proces vedrørende dokumentation ændres, idet den organisatoriske opsætning mellem
Banedanmark og DSB er afstemt i forhold til dette.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
8/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0009.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vur-
deringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde An-
lægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Da de første seks IC3 nu er udrustet, udgår risikovurderingen denne gang. I næste rapport vil vurderingen af de 20
IC3 tog fremgå. Risikovurderingen af de resterende otte af DSB’s MQ samt
de resterende 14 af Arrivas Lint41 er
denne gang foretaget imod færdiggørelse i oktober 2020 mod juli 2020 sidst. Risikoniveauet er dog uændret. For
nærmere detaljer venligst se kap. 5.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til NOV20)
DSB ABs
(12 til OKT20)
Arriva Lint41
(43 til OKT20)
DSB MQ
(8 til OKT20)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden
der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
9/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0010.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
(Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) samt softwareopgraderingen DK2.1 som implementeres på
alle strækninger i drift (dvs. EDL, RO5 og RO8) er tilføjet denne gang selvom der kun foreligger en
foreløbig plan, som ikke er endeligt godkendt. Opgraderingen skal ske inden R4/7-Østlig sættes i drift.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kvartal 2021)
R4/7Østlig
(Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(MAJ22)
DK2.1 på EDL, R8, R5
(Medio 2021)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
10/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0011.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst. Da der ikke foreligger endelige planer for Køge-(Næstved) (EDL S)
samt (Odense)-Svendborg (RO10) foretages der fortsat ikke risikovurderinger af disse strækninger.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO7b
Næstved-Rødby
(DEC21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
11/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0012.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(JAN21)
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn
(DEC21)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(SEP22)
Teknisk løsning af glatte skinner
- MSR (JUN21)
Afsluttende leverancer
PoD (MAR23)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
12/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0013.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning, og de første seks
IC3 tog er nu udrustet. Den overordnede status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er dog fortsat udfordringer
med leverandørens indkøbsproces på tværs af en række litra, hvilket udfordrer de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 59
tog er nu udrustet med nyt ombordudstyr.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i
drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
Gennemført
OKT19
FoC ABs
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
Gennemført
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Medio 2021
Behov:
12 ABs til Køge-
Næstved
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro
Behov:
Milepæl
i
Trafikplan: 20 IC3 8 MQ til Odense-
Svendborg
Milepæl
i
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af de 3 er 1 af
typen Indusi)
Antal serietog: 5 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
Ibrugtagn.-
tillad.
Gennemført
JUN19
Start
serie
Gennemført
JUN19
6 tog 2019*
Gennemført
NOV19
20 tog 2020*
APR20
46 tog 2021*
OKT20
72 tog 2022*
SEP22
96 tog 2023*
SEP23
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023
.
De første seks tog er nu udrustet med nyt ombordudstyr. Det er således i overensstemmelse med det aftalte om at
have seks tog klar ved udgangen af 2019. Udrustningen fortsætter nu med en målsætning om at udruste yderligere
to tog inden årets udgang. Til næste rapport vil vi foretage en risikovurdering af de i alt 20 tog, som skal være klar i
april 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
13/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0014.png
5.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
Start FoC
Gennemført SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
MAR20
Start serie
APR20
KLAR: 8 tog
JUL20
OKT20
Risiko: Middel
2 mdr.
buffer
BEHOV: 8
Odense-
Svendborg
PRIM21
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende otte MQ tog
Arbejdet med den anden FoC for de resterende otte tog er i den afsluttende fase, og de sidste tests planlægges
gennemført i december. Som tidligere rapporteret, blev arbejdet igangsat senere end planlagt grundet Alstoms
indkøbsproblemer. For nu er forventningen, at serien vil være udrustet lidt senere end forudsat dvs. i oktober og
ikke juli 2020. Det er dog stadig i tide til, at togene skal overdrages til Arriva (december 2020). Milepælen for fær-
diggørelsen af de otte tog fastholdes derfor gul.
Tilladelsen til level2-kørsel (kommerciel drift i det nye signalsystem implementeret i infrastrukturen) til de 12 tog,
der allerede er udrustet, forventes opnået primo december og altså lidt senere end sidst. Det er dog fortsat i tide til
ibrugtagning af Roskilde-Køge medio december.
Risikoniveauet måles denne gang op mod oktober 2o20, jf. ovenfor, men er uændret siden sidst og er stadig klassi-
ficeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod oktober 2020.
5.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet
Start FoC
Gennemført SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
FEB20
Start serie
APR20
KLAR: 14 tog
JUL20
OKT20
Risiko: Middel
2 mdr.
buffer
BEHOV: 14
Struer-
Holstebro
JAN21
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende 14 af Arrivas Lint41 tog
Udrustningen af den anden FoC er nu afsluttet. Som tidligere rapporteret blev dette arbejde igangsat senere end
planlagt, og det er derfor nu leverandørens forventning, at serien vil være udrustet lidt senere end aftalt. Alstom vil
fortsat levere en revideret plan, men det er forventningen, at planen ikke vil kunne håndtere hele forsinkelsen. De
14 tog forventes denne måned klar i oktober (mod juli, som er det aftalte), hvorfor status fastholdes gul. Selv med
denne forsinkelse vil togene dog være klar i tide til ibrugtagning af Struer-Holstebro i 1. kvartal 2021.
Opdateringen af de første 29 tog er afsluttet, og tilladelsen til level2-kørsel forventes fortsat opnået i december, og
dermed inden togene skal bruges på Struer-Thisted, som sættes i drift med start i januar 2020.
Risikoniveauet måles denne gang mod oktober 2020, jf. ovenfor. Niveauet er dog uændret siden sidst og er klassifi-
ceret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod oktober 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
14/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0015.png
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Start 1. FoC
•Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
•Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start
serie
MAJ20
•.
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•NOV20
•Risiko:
Middel
1
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
•DEC19
•MAJ20
Udrustningen af den anden FoC er nu igangsat, og ibrugtagningstilladelsen til level
0
-kørsel for den første FoC for-
ventes fortsat opnået i december. Som rapporteret tidligere, er der forsinkelser knyttet til begge FoC, men det er
fortsat planen, at de 12 tog, som er påkrævet til trafikoverdragelsen i december 2020, vil være klar i tide om end
med en sparsom buffer, hvorfor status herfor fastholdes gul. Alstom vil fortsat undersøge muligheder for optime-
ring, så bufferen ikke begrænses yderligere.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er en 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-
2 måneder, målt op mod at have 12 tog klar til november 2020.
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 24 er udrustet
Start FoC
Gennemført APR19
KLAR: 12 tog
Køge-Næstved
OKT20
Risiko: Middel
Ibrugtagningstill
til level 0
NOV19
Start
serie
FEB20
BEHOV: 12 tog
Køge-Næstved
medio 21
BEHOV: 10 tog
KLAR: 10 tog
OKT20
DEC20
(Trafikplan)
7
mdr.
KLAR: 25 tog
SEP21
Der er ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagningstilladelsen opnås fortsat i november og i tide til næste fasegod-
kendelse af Signalprogrammet. Status fastholdes dog gul for den milepæl, da tilladelsen egentlig efter planen skul-
le have været opnået i oktober. Banedanmark forventer fortsat, at milepælen i Trafikplanen om at have 10 tog klar i
december 2020 kan overholdes.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket måles op mod oktober 2020.
5.2.6 DSB IR4
Design & klar til indkøb
til FoC
•NOV19
Ibrugtagningstilladelse til
level 0
Start serie
Tog Klar
Udrustningen af FoC blev igangsat medio november. Installationen var egentlig planlagt til at begynde midt-
oktober 2019, men blev udskudt grundet forsinkelse relateret til installationsproceduren.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
15/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige robusthed i til-
gængeligt materiel. Det har været Banedanmarks anbefaling, at der træffes beslutning om serieudrustning af IR4-
toget, når udrustning af IC3-toget er i god gænge. Banedanmark vil i oplægget til fasegodkendelsen af Signalpro-
grammet i november 2019 præsentere en vurdering af fremdriften af IC3. Grundlaget for vurderingen vil være, om
fremdriften for IC3-udrustningen er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning
om at udruste IR4 flåden primo 2020, hvis udrustningen af serien skal igangsættes i overensstemmelse med planen.
5.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat.
5.2.8 DSB Øresundstog
Ejerne af de svenske Øresundstog har primo oktober modtaget tilbud i forbindelse med udbud vedrørende ERTMS-
udrustning samt dansk og svensk STM i alle svenske Øresundstog. Udrustning af DSB’s Øresundstog er medtaget
som en option i udbuddet, og udrustningen af de danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af
det svenske udbud. Når parterne har haft mulighed for at vurdere de indkomne tilbud, vil der blive taget endelig
stilling til det videre forløb.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
16/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0017.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Struer-Thisted
(RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder lige nu på en konsolideret
tidsplan for de efterfølgende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-Skanderborg (RO7 østlig del), (Skjern)-
(Herning) (RO7 vestlig del) og (Esbjerg)-(Holstebro) (RO6). Derudover har strækningen (Fredericia)-Aarhus-Aalborg
Lufthavn (RO1) også særlig opmærksomhed, da det er en hovedstrækning.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjylland
(Frederikshavn-Lindholm) blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle
på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for installation og ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Eventu-
elle udskydelser af andre strækninger i fx Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forven-
tes desuden at kunne gennemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Driftstabilt produkt inkl.
Start installation
Lindholm- Frederikshavn RDT på Thisted-Langå-
Aarhus-Aalborg
Gennemført
(Holstebro)
Ibrugtagning af Aarhus-
Ibrugtagning Fredericia-
Aalborg
Aarhus (forudsætning
for elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
Oktober 2019
Softwareopgraderingen DK2.0 blev gennemført planmæssigt 26.-27. oktober 2019. Som rapporteret sidst, er der
gjort nogle observationer, som lige nu analyseres og fejl udbedres. Der er ikke identificeret nye systemfejl efter
implementeringen.
6.2.2 Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
1. kvt. 2020
Som det fremgik sidst, er tidsplanen frem imod ibrugtagning stram, og Banedanmark har i særdeleshed lagt hårdt
pres på leverandørens leverance af den specifikke sikkerhedsdokumentation og interoperabilitetsdokumentation,
som begge er forudsætninger for ansøgning om ibrugtagningstilladelsen. Det gør nu, at planen for opnåelse af
tilladelsen i 2019 ikke længere er mulig, da Trafikstyrelsen skal have tre uger til sagsbehandling. Dermed kan Trafik-
styrelsen først forpligte sig på at udstede tilladelsen til ibrugtagning i januar 2020. Banedanmark er derfor nu i sam-
arbejde med leverandøren ved at revidere planen. På den baggrund udgår tabellen over nøgleaktiviteter denne
gang. Det er dog fortsat planen, at strækningen sættes i drift i 1. kvartal 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
17/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0018.png
6.2.3 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. kvt. 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
FEB20
Testforløb
afsluttes*
APR20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
RISK: Middel
Buffer
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED21
*Afslutning af Site Acceptance Test (SAT), da plan for videre testforløb endnu udestår.
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Installationsarbejdet fortsætter, men som rapporteret sidst, kan
leverandøren ikke nå at færdiggøre arbejdet i 2019, som ellers forudsat. Det flytter dog ikke efterfølgende milepæ-
le, og Site Acceptance Testen (SAT) planlægges fortsat igangsat i marts 2020, ligesom ibrugtagningstilladelsen
fortsat forventes opnået i november. Banedanmark forventer at ibrugtage strækningen planmæssigt i 1. kvartal
2021.
Risikoniveauet uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning 1. kvartal 2021.
6.2.4 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Foreløbig plan tilsiger medio 2021
Design/Scope
Afventer planlægning
Testforløb
afsluttes
Afventer planlægning
Ibrugtagningstilladelse
Afventer planlægning
Ibrugtagning
Senest medio 2022
Medio 2021
RISK: Middel
Softwareopdateringen DK2.1 skal implementeres på alle strækninger i drift, og senest inden ibrugtagning af (Vej-
le)-Holstebro-Herning-(Skanderborg). Softwaren tilføjer de sidste funktionaliteter, som ikke bliver implementeret
med den foregående opdatering DK2.0. Den foreløbige og altså ikke godkendte plan siger, at implementeringen
kan ske medio 2021, som det også fremgår af milepælsoverblikket ovenfor. Detailplanen udestår dog fortsat, hvor-
for øvrige milepæle fortsat er grå og uden datoer.
Der er denne gang foretaget en risikovurdering mod den foreløbige plan. Risikoniveauet er klassificeret som mid-
del. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til implementering medio
2021.
6.2.5 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4/7øst)
Medio 2021 (RO4) og 2022 (RO7)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED2021/2022
Maj 2022
RISK: Middel
Der foreligger nu et foreløbigt planudkast, hvor strækningen ibrugtages i maj 2022, og dermed inden for Anlægs-
planens ramme for Herning-(Skanderborg). Det fremgår derfor af overblikket ovenfor. Detailplanen udestår dog
fortsat, hvorfor øvrige milepæle fortsat er grå og uden datoer.
Der er denne gang foretaget en risikovurdering mod den foreløbige plan. Risikoniveauet er klassificeret som mid-
del. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i maj 2022.
6.2.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (nordlig) /ultimo 2025 (sydlig)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Der er ingen ændringer siden sidst. Banedanmark forventer, i overensstemmelsen med Anlægsplanen, at stræknin-
gen samlet kan sættes i drift senest ved udgangen af 2025. Ibrugtagningen af den sydlige del er bundet af, at DSB
har brug for at kunne få IC4 til Aarhus frem til ultimo 2025. Arbejdet med at afdække afhængigheder til andre infra-
strukturprojekter pågår fortsat, så vi sikrer den mest hensigtsmæssige strategi for ibrugtagning af strækningen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
18/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0019.png
6.2.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres, at
det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland
inden
det udrulles på hoveds-
trækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Når Banedanmark har en stabil plan for (Vejle)-Holstebro og Herning-(Skanderborg), skal der tages stilling til, om
der skal arbejdes videre i Vestjylland på strækningerne Herning-Skjern og Esbjerg-Holstebro, eller om den kritiske
hovedstrækning Fredericia-Aarhus-Aalborg skal prioriteres i stedet, inden denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelse af Fremtidens tog. I så fald vil strækningerne i Vestjylland sandsynligvis først blive ibrugtaget i 2026-
2027 sammen med strækningerne i Sønderjylland, som illustreret nedenfor.
Leverandørens fremdrift på igangværende strækninger er væsentlig ift. denne beslutning.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat præsenterer en mere ambitiøs udrulningsplan. Banedanmark er positiv
overfor en mere ambitiøs plan fra leverandørens side, hvis den er realistisk. Dette forventes afklaret i forbindelse
med genplanlægningen. Planen for hovedstrækningen er, at nye signaler udrulles nordfra. Elektrificeringen mellem
Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27), og dette arbejde koordineres med broarbejder, der skal skabe
den nødvendige frihøjde til elektrificeringen, som desuden er afstemt med øvrige aktiviteter på jernbanen og udfø-
res i perioden 2020 til medio 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
19/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0020.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
Fokus er på at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift i december 2019. Banedanmark forventer stadig,
at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio
2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-Køge skal den samlede plan for implementering i Østdanmark genbe-
søges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Næstved-
Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre
et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvir-
ker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
2. kvt 2021
4. kvt. 2021
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Næstved-Rødby.
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af
København-Peberholm
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
December 2019
Banedanmark forventer fortsat at ibrugtage strækningen december 2019. Da de fleste aktiviteter, som tidligere har
været præsenteret i tabellen over nøgleleverancer, nu er gennemført, udgår den denne gang, og status fremgår i
stedet her.
Siden sidst er Interoperabilitetserklæringen (EC Declaration) og ansøgningen om ibrugtagningstilladelsen blevet
fremsendt til Trafikstyrelsen (fremsendt medio november). Dermed har Trafikstyrelsen de aftalte tre uger til deres
gennemgang. Den er afsendt lidt senere end planlagt, og opnås derfor nu i uge 49 og ikke 48, som tidligere rappor-
teret, hvilket dog ikke er kritisk for planmæssig ibrugtagning. Når tilladelsen er udstedt færdiggøres Railway Safety
Case, som er en intern Banedanmark-leverance.
I uge 46 blev der planmæssigt gennemført yderligere test i form af Trial Run. Testen blev gennemført med to tog,
og forløb så godt, at det var muligt at teste flere scenarier end planlagt. Testen har givet yderligere tryghed for
såvel systemets kvalitet, som involverede parters parathed til at drifte systemet. Vi går nu ind i forløbet med Opera-
tional Rehearsal, hvor Banedanmark, DSB og øvrige parter øver brugen af det nye system under driftslignende
forhold. Forløbet gennemføres i weekenden uge 47, 48 og 49. I uge 48 gennemføres også den sidste runde af
gentrækning af de sidste to hold trafikledere.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
20/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0021.png
7.2.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG19
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JAN21
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Det er fortsat forventningen, at strækningen kan ibrugtages inden for Anlægsplanen, dvs. medio 2021. Status fast-
holdes dog gul, da der formentlig kun vil være begrænset eller ingen buffer. Der er fortsat ikke indgået aftale om
detailplanen, hvorfor status ovenfor er grå.
7.2.3 (Næstved)-Rødby (RO7syd
tidl. b)
Design
•AUG20
Installation
•AUG21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
Ibrugtagnings
tilladelse
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
Note: Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af anlægsprojektet dvs. enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og vi forventer fortsat, at strækningen kan ibrugtages december
2021, og dermed inden for rammerne af Anlægsplanen. Derfor er status fortsat grøn.
7.2.4 (Odense)-Svendborg (RO10)
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Banedanmark afventer stadig, at Alstom kan redegøre for konsekvenserne af de ophobede forsinkelser for udrul-
ningen på Odense-Svendborg. Lige nu prioriteres arbejdet med Køge-(Næstved) og (Næstved)-Rødby højere, og
det er sandsynligt, at RO10 først sættes i drift efterfølgende
dvs. i 2022 eller senere.
Grundet den udestående plan fremgår der fortsat ingen risikovurdering.
7.2.5 Efterfølgende strækninger
Når Næstved-Rødby er ibrugtaget, vil den næste strækning, der forventeligt overgår til det nye signalsystem, være
den ny bane København-Ringsted.
Den blev den 31. maj 2019 indviet med konventionel signalteknologi (kaldet 5-bloksløsningen).
Åbningen af banen med det nye signalsystem (ERTMS) skal koordineres med de softwareopdateringer, der foreta-
ges i det nye signalsystem med strækningen Køge-Næstved-Nykøbing F. Samtidig skal der foretages nogle mindre
arbejder ved den nye banes tilslutninger ved Ringsted og Vigerslev samt Køge N. Der skal desuden foretages soft-
wareopdatering og test på strækningen. Den centrale forudsætning for banens ibrugtagning er desuden, at der er
tilstrækkeligt med ERTMS-udrustede tog til at betjene strækningen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
21/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0022.png
8
Overordnet status:
S-bane
Der er nu indgået aftale med Siemens, og projektet følger den nye plan, der betyder, at det nye signalsystem er
udrullet på alle strækninger i 2022. På den baggrund er status grøn. De problemstillinger omkring glatte skinner,
som ikke blev håndteret i første omgang, er en del af den nye aftale. Delen, som løste hovedproblemet omkring
glatte skinner, blev allerede aftalt og underskrevet i oktober. Løsningen implementeres efter planen inden løvfalds-
sæsonen 2021. Der er fortsat en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning og ibrugtagning af den
næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at den tekniske løsning
kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021, som forudsat i den nye aftale.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler den reviderede udrulningsplan, som Banedanmark indgik aftale med Siemens om i
november 2019.
Maj
2018
Maj
2019
Januar 2021
Juni 2021
Dec.
2021
Sept. 2022
•Teknisk
løsning af
•RO
Center:
•RO
Syd: Sydhavn-
DORF på EDL:
RO2: Jægers-
•RO
Nord: Farum-
borg/Klampenb.- Nordhavn,
glatte skinner
Køge og Carlsberg-
Hillerød-
Nordhavn-
Jægersborg
Svane-møllen
Hellerup-Nordhavn
Carlsberg/ Sydhavn Frederikssund/
Høje Taastrup
(Gennemført) /Ryparken
og Ringbanen
(Gennemført)
8.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
I det følgende rapporteres på baggrund af den reviderede udrulningsplan.
8.2.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•JAN20
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst.
Som rapporteret tidligere er installationsarbejdet stort set afsluttet på forbindelsen til RO2 (fra Hellerup til Nord-
havn), og de mindre udeståender er ikke kritiske. Siden sidst er den planlagte softwaredemonstration gennemført
med tilfredsstillende resultat. Vi vurderer, at systemkvaliteten overordnet set er god og, at de observationer, der
forventeligt blev gjort, kan håndteres. Endnu en softwaredemonstration planlægges til primo 2020.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
22/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
2137090_0023.png
8.2.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skin-
ner, implementeres fortsat i sommeren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedan-
mark. Det er fortsat en forudsætning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løv-
faldssæsonen 2021 før RO Nord ibrugtages. Derfor vil Banedanmark nøje følge fremdriften både ved hjælp af en
række milepæle (ovenfor følges kun de største), ligesom der vil være månedlige opfølgningsmøder med Siemens
fra december 2019 til januar 2021. Som tidligere rapporteret ønsker Banedanmark desuden løsning af andre pro-
blemstillinger forårsaget af glatte skinner. Disse vil senest blive implementeret med de afsluttende leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.2.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•JUL20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
December 2021
(januar 2022)
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Installationsarbejdet er siden sidst, som planlagt, igangsat. Det
forventes fortsat at være afsluttet i sommeren 2020, hvorefter testforløbet indledes.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.2.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
Design
•MAJ20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er ingen ændringer siden sidst. Risikoniveauet er uændret og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko
for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.2.5 Afsluttende leverancer
Design
•NOV21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstilladel
se
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Der er ingen ændringer siden sidst.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
23/24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet fra Banedanmark (opgjort medio november 2019) og Notits fra Banedanmark om ibrugtagning af det nye ERTMS-signalsystem på strækningen Roskilde-Køge, fra transportministeren
De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående stræk-
ninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderin-
gen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten. Derudover
inkluderer leverancerne grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af den kommende aftale med
Siemens, at disse leverancer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer således ikke
ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
Anden del af løsningen af problemstillinger forårsaget af glatter skinner vil senest blive implementeret med disse
leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio november 2019)
24/24