Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 162
Offentligt
Kære Alle
Som en af mange brugere, der ofte anvender pensionistkortet (mimrekortet), er jeg dybt rystet, og
føler mig helt til grin over den foreslåede ændring til en besparelse på 40% på rejser. Vi pensionister
har godt af at blive lidt aktive og komme ud af vores bolig, hvor ensomhed hurtigt kan få overtaget.
Her giver det offentlige transportsystem en mulighed for tage ture til: indkøb, aktiviteter,
familiebesøg, en tur med børnebørnene eller bare en tur ud i naturen. Foretager man om ugen 3-4
korte ture ud og hjem eller bare en eneste længere tur ud og hjem, vil dette med 40% rabat koste
omkring 60-80 kr. For en 3 måneders periode vil dette koste ca. 720 – 960 kr. Kører man disse
ganske få ture pr. uge, vil man tangere eller overskride beløbet for køb af et 3-måneders
pensionistkort alle Zoner (595 kr. eller 840 kr.). Enhver kan jo se at denne 40% rabat ordning på
ingen måde kan hamle op med værdien af et nuværende pensionistkort. Hvis der overhovedet skal
være en rimelig kompensation skal rabatten op på min. 90%. Tog og busser kører alligevel, så lad os
da komme med til fornuftige pensionist-priser. Udgifterne til driften øges jo ikke eller i hvert fald
minimalt ved stigning i passagertallet. Jeg tror faktisk at nogle pensionister vil overveje at anskaffe
sig en billig bil, hvis denne forringelse til 40% indføres. Dette er vel ikke et samfundsønske?
Flertallet af pensionister uden anden transportmulighed end det offentlige, vil vel tage mere end 3-4
småture om ugen.
For os stor brugere af pensionistkort ville en fornuftig løsning være, at man på sin personlige side
på rejsekortet kunne vælge følgende:
At tilmelde sig en eller flere af de 3 mulige zoneinddelinger (1-99, 101-199, 201-299). Ved
tilmelding startes en periode på 90 dage, hvor man ikke kan blive takseret for mere end, hvad et
pensionistkort alle Zoner koster for de tilvalgte områder nemlig 840kr eller 595kr. Ved tilmelding til
f.eks Zone 1-99 + Zone 200-299 vil dette max beløb så være 1435kr. Hvis der ikke er brugt det
maksimale beløb ved udløb af de 3 måneder trækkes så et beløb, så man når op på det maksimale
beløb 1435kr. Så starter man forfra på en ny 3-måneders periode.
Kører man i zoner udenfor ens valgte zoneområder, betaler man normalt for hele rejsen, men for
den del af rejsen der ligger i ens valgte zoneområde, beregnes prisen og denne del af den totale pris
indgår i det maksimale beløb, som kan betales. Altså betales ikke for dette beløb, hvis max grænsen
for de valgte Zone-områder er nået.
Afmelding kan ske når som helst, men træder først i kraft efter udløbet af 3-måneders perioden.
Har man f.eks valgt Zone 201-299 med en max værdi på 840kr. for 3 måneder og rejser fra
Nykøbing Falster til København, som måske koster 140kr, beregner man så prisen for strækningen
indenfor det valgte zoneområde, det kunne f.eks. Være 60Kr. Man betaler så kun 80 kr, hvis ens
maksimum er nået, ellers betales 140kr dog max det beløb der mangler af de 60 kr for at komme op
på max-beløbet.
Har man valgt Zone 1-99 samt Zone 201-299 og tager ovenstående strækning vil rejsen koste 140kr,
men her vil kun 3 zoner være udenfor det valgte Zone-område. Det vil være 3 zoner omkring
Ringsted, som måske koster 20 kr, altså indgår 120 kr i det valgte zoneområde, og vil således indgå
i max beløbet, som nu er 840kr + 595 kr. = 1435 kr.
Om der skal være en rabat på 40% ved rejser, hvis man vælger at benytte et max beløb, betyder ikke
så meget, da man aldrig vil vælge at anvende et max beløb, hvis man ikke overskrider dette max
beløb i stort set alle 3-måneders perioder. En rabat på 40% i ikke valgte zoneområder, vil dog give
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Henvendelse af 16/1-20 fra Anders Giversen, Nykøbing Falster, om afskaffelse af pensionistkortet (mimrekort)
en fordel i forhold til nuværende rabat. En rejse på nuværende tidspunkt vil forudsætte at man stiger
af toget for at registrere rejsekortet i Glumså og ind i toget igen, og så igen stemple ud når man
kommer ind i Zone 01-99. Dette er utroligt bøvlet som situationen er nu. Kan man nå at komme ind
i toget igen? Problemet vil være løst hvis ovenstående indføres.
Som gammel programmør mener jeg ikke det burde være ret komplekst at implementere
ovenstående i rejsekortsystemet. Det er måske lidt svært for mange at forstå ovenstående, men
rejsekort personale mener jeg sagtens kan forstå det.
En nemmere metode ville være at alle pensionister får de 40 % rabat og samtidig et max-beløb
indenfor en 3-måneders periode i det zone-område hvor de har bopæl.
En metode kunne jo også være at alle pensionister kunne køre gratis måske bortset fra
myldretidsperioder, hvor takseringen så kunne være med rabat på 40%.
Jeg synes ikke det er rimeligt, at forringe vilkårene for os, der bruger mimrekortet ofte. Jeg bor i
Nykøbing Falster og kører meget med både tog og bus. Busserne er udenfor myldretiderne hernede
ganske tomme med et passagerantal på 0-10, oftest i den lave ende. Hvorfor ikke give pensionister,
som jo tit sidder ensomt derhjemme, en mulighed for at tage en bustur eller togtur gratis eller meget
billigt, enten til nogle aktiviteter eller bare en køretur ud i naturen. 10 ekstra passagerer i busserne
vil vel stort set ikke øge udgifterne. Det vil give nogle menneskelige kvaliteter for mange af os
pensionister og måske endda give nogle besparelser i sundhedssektoren. Vedvarende besparelser på
ældreområdet er en meget uheldig kurs. Vi har hele livet igennem været med til at opbygge
velfærdssystemet her i Danmark, så jeg synes egentlig vi fortjener at få nogle ryg klap en gang
imellem og ikke et los i bagdelen. Hvis 40% rabatsystemet indføres, anbefaler jeg på det kraftigste,
at man som sublemment bibeholder et system, som stadig indeholder samme funktion som det
gamle mimrekort. Det mener jeg vi pensionister har fortjent.
Jeg tror faktisk, at mange pensionister slet ikke kender muligheden med mimrekort. Det bliver slet
markedsført i det offentlige rum, som værende et godt tilbud. Hvorfor bliver der egentlig ikke
reklameret mere om denne pensionist-mulighed? Manglende information, tror jeg, er skyld i den
ringe anvendelse.
Med håb om en fornuftig løsning på mimrekort-problematikken, ønskes I alle en venlig hilsen
Mvh
Anders Giversen
Søndergade 8, 2sal lejlighed 4
4800 Nykøbing Falster