Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2135726_0001.png
Transportminister Benny Engelbrecht
Kopi til medlemmerne af Transportudvalget og Movias bestyrelse
15. januar 2020 • RH
DOT’s ændring af pensionistkort – vi opfordrer til udsættelse og en bedre løsning
Kære Benny Engelbrecht
Ældre Sagen får i disse dage et overvældende antal henvendelser fra bekymrede, utrygge og
vrede borgere om DOT’s planlagte ændringer for pensionistkortet med virkning fra juni
2020.
Vi anerkender behovet for en harmonisering af taksterne, men finder den foreslåede
løsning helt uacceptabel for de mange pensionister, der i dag anvender pensionistkortet. De
vil fra den ene dag til den anden opleve voldsomme stigninger. Det er urimeligt, at prisen
for takstharmonisering skal betales af denne gruppe, som oftest er helt afhængige af den
kollektive transport for at komme rundt til deres daglige gøremål.
For de 72.000 pensionister, der i dag har et pensionistkort, bliver konsekvensen ifølge tal
fra Movia følgende:
Ca. 59.000 af disse pensionister vil opleve takststigninger.
Heraf vil ca. 28.000 pensionister få takststigninger på over 50 pct.
og af disse vil
ca. 6.000 få stigninger på over 100 pct., og ca. 9.000 pensionister vil få stigninger
på over 200 pct.
Med andre ord vil ca. 80 pct. af de nuværende pensionistkortholdere få
takststigninger, og for ca. 40 pct. vil stigningerne være over 50 pct.
Dette er uacceptabelt. Der er behov for at finde en bedre løsning.
Takststigningerne kan derfor betyde, at pensionister
særligt med beskedne indtægter, fx
kun folkepension og ATP– bliver økonomisk hårdt belastet eller helt må afholde sig fra
vigtig transport. En voldsom prisforøgelse kan have konsekvenser for denne i forvejen
sårbare gruppes mulighed for at opretholde deres mobilitet og dermed livskvalitet.
Det nuværende pensionistkort betyder for mange en fleksibilitet i forhold til, at de kan rejse
så meget, de vil. Ændringerne kan betyde, at den kollektive transport bliver sværere at
benytte for den gruppe pensionister.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Henvendelse af 15/1-19 fra Pia Westring, Ældresagen vedr. DOT's ændring af pensionistkort
Nogle af de bekymringer, vi hører om fra medlemmer, pårørende og frivillige, er fx
følgende:
Transport til behandlinger, undersøgelser o.l.
Transport i forbindelse med at passe børnebørn, ofte på meget jævnlig basis
Transport i forbindelse med frivilligt arbejde
Transport til biblioteker, aftenskole, sociale arrangementer mv.
Vi er desuden bekymrede over, at ændringerne særligt rammer pensionister i
hovedstadsområdet, hvor mange ikke har bil, og som derfor er helt afhængige af den
kollektive transport.
Rejsekortet ikke et alternativ til pensionistkortet
Mange pensionister er glade for rejsekortet. Der er dog en gruppe pensionister, hvor
rejsekortet ikke er et alternativ.
Vi ved, at mange brugere af pensionistkortet er rigtig glade for at have et kort, hvor de ikke
skal huske at tjekke ud og ind. Og hvor de har tryghed for at kende deres transportudgifter.
Flere dårligt gående pensionister med eksempelvis rollator er desuden bekymrede for
fremkommeligheden i bussen, når de skal bruge rejsekort.
Mange større byer i Jylland (fx Aarhus, Randers, Holstebro) tilbyder pensionistkort til
kommunens busser. Dette er ikke tilfældet i hovedstadskommunerne. Hvis man afskaffer
pensionistkortet i hovedstadsområdet, vil nogle af landets største kommuner i
hovedstadsområdet udelukke en række borgere fra den kollektive trafik ved ikke at tilbyde
et alternativ til rejsekortet.
Forslag
Ældre Sagen foreslår derfor følgende:
Ændringerne af pensionisttaksterne på Sjælland udskydes fra juni 2020 til den 1.
januar 2021. Det vil skabe ro hos de berørte pensionister, og der bliver tid til at finde
en bedre løsning.
Transportministeren tager initiativ til hurtigt at samle de relevante parter og
igangsætte et arbejde med at finde alternative løsninger, der sikrer en mere rimelig
behandling af de nuværende brugere af pensionistkortet.
Der kan tænkes flere løsninger, som bør undersøges nærmere. Det kan fx være:
o
En overgangsordning, hvor de nuværende kortholdere bevarer
pensionistkortet, som så evt. udfases over en længere årrække
o
En ordning, hvor pensionister med beskedne indtægter ved siden af
folkepensionen også fremover kan få pensionistkort efter de gældende regler
o
En ordning, hvor der lægges et loft ind på rejsekortet inden for bestemte
zoner,
så brugerne får sikkerhed for ikke ”at bruge for meget”
o
Overvejelser om en anden procentfordeling af rabatsatserne mellem
pendlerkort/pensionistkort og rejsekortet
o
Eller en kombination heraf eller helt andre løsninger.
Der er fordele og ulemper ved de forskellige løsninger
de må undersøges og afdækkes, og
herefter kan der træffes beslutning om den fremtidige takststruktur for pensionister.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Henvendelse af 15/1-19 fra Pia Westring, Ældresagen vedr. DOT's ændring af pensionistkort
2135726_0003.png
Der er da også klart positive elementer i ændringerne, som gerne bør videreføres i et nyt
forslag:
Spærretiden fjernes.
Der kommer pensionistrabatter på rejsekortet. Det er særligt positivt for de mange
pensionister, som kun bruger offentlig transport engang i mellem, og for de mange,
som ikke har pensionistkort i dag. De vil fremover få del i rabatterne. Det er positivt,
at de får en større tilskyndelse til at bruge den kollektive trafik og kan rejse billigere.
Ældre Sagen skal i øvrigt påpege, at vi er uforstående overfor hele forløbet vedrørende den
pludselige udmelding fra Movia om 2. fase af Takst Sjælland efter flere års arbejde uden
involvering af aktører som eksempelvis Ældre Sagen.
Kollektiv transport er for mange den eneste mulighed for at klare daglige gøremål samt leve
et socialt og aktivt liv, der kan forebygge ensomhed. Det er derfor helt afgørende, at der
findes en løsning for denne gruppe pensionister.
Vi er opmærksomme på, at beslutninger om takststruktur mv. ligger hos trafikselskaberne,
men vi vil opfordre dig som transportminister til at gå ind i sagen og udsætte beslutningen
om at fjerne pensionistkortet og medvirke til, at parterne finder en løsning, der sikrer, at vi
ikke mister en række sårbare pensionister i den kollektive trafik.
Med venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 3 af 3