Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2133876_0001.png
Teknisk gennemgang
rapport om
Danmarks ladeinfrastruktur for
alternative drivmidler
Transportudvalget den 7. januar 2020
Side 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0002.png
Direktiv om etablering af infrastruktur for
alternative brændstoffer (AFI) (2014)
Formål:
Sikre etablering af infrastruktur for alternative drivmidler
Indeholder:
Vejledende indikationer for ladeinfrastruktur for alternative drivmidler i medlemsstaterne
Tekniske specifikationer og standarder for ladestik og ladestandere, mærkning på biler og ladestandere,
bilmanualer, brugerinformation, sammenligning af brændstofpriser mv.
Krav om:
Udarbejdelse af national politikramme for etablering af ladeinfrastruktur for alternative drivmidler
Rapport til Europa-Kommissionen hvert 3. år om status og forventninger
Side 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0003.png
Afrapportering til Europa-Kommissionen
Rapport til Europa-Kommission 18. november 2019 om status for gennemførsel af Danmarks
politikramme og fremskrivning af forventninger frem til 2030
Vejtransport, kollektiv transport, banetransport, sø- og flytransport
El, gas og brint (biobrændstoffer)
Retlige tiltag og politiktiltag, som understøtter udbygning af infrastruktur og salg af alternative
transportmidler (reguleringsmæssige incitamenter og ikke-reguleringsmæssige incitamenter)
Opgørelse over eksisterende infrastruktur og bestand af transportmidler, der anvender alternative
transportmidler (2016–2018)
Forventninger til udbredelse af køretøjer, der anvender alternative drivmidler og tilhørende infrastruktur
(2020, 2025 og 2030)
Side 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0004.png
Vejtransport
infrastruktur
el og plug-in
Ultimo 2018
cirka 3.650 offentligt tilgængelige ladepunkter for el og plug-in
hybridbiler svarende til cirka 1 ladepunkt pr. 4 el og plug-in hybridbiler
(2019
cirka 1 ladepunkt pr. cirka 6 el og plug-in hybridbiler pga stigende nybilsalg)
I 2030 forventes cirka 29.500 offentligt tilgængelige ladepunkter for el og plug-in
hybridbiler svarende til cirka 1 ladepunkt pr. cirka 10 el og plug-in hybridbiler
Danmarks målsætning for udbygning af ladeinfrastruktur baseres på, at Danmark fra
2020 og frem vil have en ladepunktsudbygning svarende til AFI-direktivets mål om
1:10.
Side 4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0005.png
Vejtransport
køretøjer - el og plug-in
TRANSPORT ALTERNATIVE FUELS VEHICLES
MODE
(AFV)
ELECTRICITY
Electric Vehicles, EV (total road)
Powered Two Wheelers (PTW)
Electric Vehicles, EV (excl.PTW)
Electric Passenger Cars (BEV+PHEV)
• BEV
• PHEV
Electric Light Commercial Vehicles
Road
• BEV
• PHEV
Electric Heavy Commercial Vehicles
• BEV
• PHEV
Electric Buses and Coaches
• BEV
• PHEV
11.696
1.123
10.573
9.763
8.662
1.101
803
623
180
0
0
0
7
6
1
12.591
1.331
11.260
10.541
8.765
1.776
713
512
201
0
0
0
6
5
1
17.504
1.386
16.118
15.205
10.037
5.168
905
669
236
0
0
0
8
7
1
37.155
1.480
35.675
32.531
19.276
13.255
2.996
2.247
749
2
2
0
146
97
49
111.800
1.995
109.805
98.484
58.075
40.409
10.556
7.917
2.639
31
23
8
734
489
245
334.259
2.510
331.749
294.373
186.265
108.108
35.572
26.679
8.893
208
156
52
1.596
1.064
532
CURRENT AND PAST
NUMBER OF AFV
2017
NUMBER OF AFV EXPECTED
TO BE REGISTERED
2020
2025
2030
2016
2018
Side 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0006.png
Vejtransport– infrastruktur - el og plug-in
TRANSPORT
ALTERNATIVE FUELS INFRASTRUCTURE (AFI)
MODE
ELECTRICITY
Total recharging points (public* + private)
Recharging points (publicly accessible)
Nor al power re hargi g poi ts, P
Road
kW pu li
1.749
1.749
1.345
404
340
0
64
2.699
2.699
1.374
1.325
1.195
87
43
3.648
3.648
1.402
2.246
2.050
174
22
5.419
5.419
2.083
3.337
3.045
258
33
9.848
9.848
3.785
6.063
5.534
470
59
29.437
29.437
11.313
18.124
16.542
1.404
178
CURRENT AND PAST
NUMBER OF
RECHARGING/REFUELLING
2016
2017
2018
TARGET NUMBER OF
RECHARGING/REFUELLING
POINTS
2020
2025
2030
High power recharging points, P > 22kW (public)
• AC fast hargi g,
kW < P
kW pu li
• DC fast hargi g, P <
• DC ultrafast hargi g, P
kW pu li
kW pu li
Side 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0007.png
Vejtransport
–infrastruktur
gas (CNG og LNG)
Komprimeret naturgas (CNG): 17 CNG-naturgastankstationer fordelt over hele landet
Der kan opstå behov for udbygning af antallet af CNG-tankstationer af hensyn til
behov for geografisk spredning og tilgængelighed.
-
Flydende naturgas (LNG): Ingen LNG-tankstationer i Danmark p.t.
Der vurderes at være behov for etablering af cirka 3 LNG-tankanlæg i Danmark for at
leve op til AFI-direktivets vejledende målsætning om opsætning af LNG-
tankfaciliteter pr. 400 km senest i 2025.
Side 7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0008.png
Vejtransport - køretøjer gas (CNG og LNG)
TRANSPORT ALTERNATIVE FUELS VEHICLES
MODE
(AFV)
CNG (including Biomethane)
CNG Vehicles (total road)
Powered Two Wheelers
CNG Vehicles (excl. PTW)
Road
CNG Passenger Cars
CNG Light Commercial Vehicles
CNG Heavy Commercial Vehicles
CNG Buses and Coaches
LNG (including Biomethane)
LNG Vehicles (total road)
Powered Two Wheelers
Road
LNG Passenger Cars
LNG Light Commercial Vehicles
LNG Heavy Commercial Vehicles
LNG Buses and Coaches
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
363
0
363
93
86
111
73
544
0
544
127
129
134
154
578
0
578
130
138
156
154
862
0
862
300
208
125
229
1.522
0
1.522
570
313
105
534
2.153
0
2.153
792
372
89
900
CURRENT AND PAST
NUMBER OF AFV
2016
2017
2018
NUMBER OF AFV EXPECTED
TO BE REGISTERED
2020
2025
2030
Side 8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0009.png
Vejtransport
–infrastruktur
gas (CNG og LNG)
CURRENT AND PAST
NUMBER OF
RECHARGING/REFUELLING
2016
2017
2018
14
14
0
0
0
0
17
17
0
0
0
0
17
17
0
0
0
0
TRANSPORT
ALTERNATIVE FUELS INFRASTRUCTURE (AFI)
MODE
NATURAL GAS (including Biomethane)
CNG refuelling points (total)
CNG refuelling points (public)
Road
CNG refuelling points (private fleet operators)
LNG refuelling points (total)
LNG refuelling points (public)
LNG refuelling points (private fleet operators)
TARGET NUMBER OF
RECHARGING/REFUELLING
POINTS
2020
2025
2030
17
17
0
0
0
0
17
17
0
3
3
0
17
17
0
3
3
0
Side 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0010.png
Vejtransport
brint
Det er frivilligt for medlemsstater, hvorvidt der inkluderes brint i de nationale
politik-rammer. Danmarks politikramme fra 2017 omfattede ikke brint.
Der vurderes aktuelt at være under 100 brintkøretøjer i Danmark.
Der forventes en stigning i antallet af brintkøretøjer frem mod 2030:
657 personbiler, 21 varevogne og 276 busser (Basisfremskrivning 2019 estimerer 200
busser).
I 2018 var der 8 brinttankstationer i Danmark (aktuelt 7), placeret rundt i landet tæt
på større byer og trafikknudepunkter. Af afrapporteringen fremgår, at der ikke
forventes etableret yderligere brinttankstationer frem mod 2030.
Side 10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0011.png
Kollektiv transport
Der forventes en betydelig stigning frem mod 2030 i antallet af busser, der
anvender alternative drivmidler.
Der forventes elektrificering af hovedparten af fjernbarnenettet, heriblandt
forbindelsen mellem Fredericia og Aalborg, via Aarhus.
Side 11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0012.png
Skibsfart
el
Der er etableret strømforsyning i danske havne til skibe med behov for begrænset
strømforsyning, mens skibet er i havn.
Enkelte havne har mobile landstrømsanlæg til fragtskibe.
Der forventes frem mod 2025 at komme øget efterspørgsel fra erhvervet, som kan
skabe fundament for, at de danske havne i TEN-T-hovednettet (Aarhus og
København) vil få markedsbaserede muligheder for at investere i landstrømsanlæg
til skibe med større strømforsyningsbehov, herunder krydstogtskibe
.
Der forventes en mindre stigning i antallet af skibe og færger, der anvender
alternative drivmidler, herunder el/batterier.
Side 12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0013.png
Skibsfart
LNG
AFI-direktivet opstiller som målsætning, at der etableres et tilstrækkeligt antal
LNG-tankfaciliteter i søhavne til, at LNG-fartøjer kan sejle på hele TEN-T-
hovednettet senest i 2025 (TEN-T-havne er Aarhus og København)
Der er etableret LNG-tankfaciliteter i Hirtshals og Hou (sidstnævne alene til at
betjene Samsøfærgen)
Det forventes, at der frem mod 2025 vil opstå en markedsbaseret udvikling, som
vil medføre etablering af LNG-tankfaciliteter på TEN-T-hovednettet.
Der forventes en mindre stigning i antallet af skibe og færger, der anvender
alternative drivmidler, herunder LNG.
Side 13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af infrastruktur til alternative drivmidler, d. 7/1-20
2133876_0014.png
Luftfart
Danmark har etableret strømforsyning til stationære fly i hhv. Københavns
Lufthavn, Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn og opfylder AFI-direktivets
vejledende målsætning om at overveje behovet for strømforsyning til stationære
fly.
Der forventes ingen elektriske fly i Danmark i perioden frem til 2030.
Side 14