Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2085901_0001.png
Kenneth Jensen
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
Jægerspris, den:
6. oktober 2019
Transport- og Boligministeriet
Att.: Transportminister Benny Engelbrecht
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Pr. e-mail: [email protected]
Kopi sendt til Transportudvalget
Spørgsmål vedrørende Kronprinsesse Marys Bro
Kære Benny Engelbrecht,
Jeg skriver til dig, fordi jeg gerne vil bede om svar på xx spørgsmål angående an-
lægsregnskabet for Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund og udmøntningen af
anlægslovens § 2 stk. 2.
1. Anlægsregnskab
1.A.
Jeg vil gerne bede om at få oplyst, hvad den reelle anlægssum for Kronprinsesse
Marys Bro andrager; herunder om det fulde ankerbudget stort kr. 1.780,5 mio kr.,
som oplyst i ministerens svar til MF Mattias Tesfaye (S) på spørgsmål 278 i TRU
2018-19 alm. del (j.nr. 2019-276), er anvendt.
1.B.
I fald det ikke er anvendt, bedes specifikt oplyst hvad mindreforbruget andrager.
1.C.
I tillæg hertil bedes særskilt oplyst, om den anlægsreserve (reserveramme) på kr.
264,4 mio. kr. som SOV Fjordforbindelsen Frederikssund råder over, er anvendt
eller kommer i anvendelse.
2. Trafikregulerende foranstaltninger
I notat fra Vejdirektoratet af 14. august 2019 (dokument 19/10763-3), udarbejdet
på foranledning af spørgsmål fra MF Rasmus Stoklund (S) om iværksættelse af for-
anstaltninger (chikaner, ofte røde trafiksignaler eller lign.) på Kronprins Frederiks
Bro med hjemmel i anlægslovens § 2, stk. 2, oplyses det at:
”Der er ikke planlagt foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro som kan føre til
gene til biltrafikanter. Tværtimod undersøges der for tiden under fjernstyringspro-
jektet, om der er muligheder for at optimere den tid, det tager for at åbne og lukke
broklapperne, således at broåbningerne bliver kortere.”
Spørgsmålet og svaret forholder sig imidlertid ikke til J.F. Willumsensvej, hvor for-
handlinger mellem Frederikssund Kommune og Vejdirektoratet i sensommeren og
efteråret 2018 mundede ud i de i vedlagte dokument fra Vejdirektoratet beskrevne
tiltag (dokument 18/05528-21). I samme dokument tager Vejdirektoratet følgende
forbehold:
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk
”Såfremt trafikmønstret, når den nye bro åbner, vurderes uhensigtsmæssigt i for-
hold til anlægslovens formål, kan det blive nødvendigt at justere de trafikreguleren-
de tiltag sidenhen.”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 15: Kopi til orientering af henvendelse af 6/10-19 til transportministeren vedrørende om anlægsregnskabet for den nye Kronprinsesse Marys Bro og status på trafikregulerende tiltag, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2085901_0002.png
Kenneth Jensen
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
2.A.
Jeg skal derfor bede dig oplyse status på de fire allerede besluttede trafikreguleren-
de tiltag på J.F. Willumsensvej - herunder hvilke der er iværksat og hvornår resten
planlægges iværksat?
2.B.
Tillige bedes oplyst hvornår og ud fra hvilke kriterier, Vejdirektoratet på ny vurderer
det ”nødvendigt at justere de trafikregulerende tiltag.”
Jeg imødeser dine svar på mine spørgsmål.
Jægerspris, den:
6. oktober 2019
Venlig hilsen
Kenneth Jensen
byrådsmedlem
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 15: Kopi til orientering af henvendelse af 6/10-19 til transportministeren vedrørende om anlægsregnskabet for den nye Kronprinsesse Marys Bro og status på trafikregulerende tiltag, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2085901_0003.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
14. august 2019
Silas Christian Nørager
19/10763-3
1/2
Notat
Spørgsmål fra MF Rasmus Stoklund om forsøgsordningen med fjernstyring af
Kronprins Frederiks Bro og om eventuelle ændringer på broen i forbindelse med
åbning af Kronprinsesse Marys Bro
Transportministeren har modtaget henvendelser med spørgsmål fra MF Rasmus Stoklund (S), der bl.a. hen-
viser til læserbrev af Susanne Bartholin bragt i Lokalavisen Frederikssund den 30. juli 2019. Endvidere har
MF Rasmus Stoklund (S) stillet spørgsmål om foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro i forbindelse med
at Kronprinsesse Marys Bro åbner.
Svar på spørgsmål fra læserbrev
Sp.1: ”Er
det bevidst chikane at Vejdirektoratet har fyret brovagterne fordi Gamle Frederik skal fjernstyres?”
Vejdirektoratet har indgået en tillægsaftale med den nuværende driftsentreprenør og arbejdsgiver for brovag-
terne. Tillægsaftalen omfatter en mulighed for brovagterne at flytte ind i Vejdirektoratets trafikcenter og styre
Kronprins Frederiks Bro derfra. Vejdirektoratet er blevet orienteret om, at ud af de fire brovagter på broen,
har en af brovagterne valgt ikke at flytte med.
Det bemærkes, at der er tale om en forsøgsordning med fjernstyring i 2020 på et år. Hvis forsøget ikke gøres
permanent, vil brovagter kunne fortsætte som nu i 2021.
Sp.2: ”Hvordan
vil situationen være hvis Gamle Frederik sætter sig fast? Skal borgerne i Hornsherred sidde
og vente på en tekniker der kommer fra København?”
Vejdirektoratet arbejder for tiden med en række vedligeholdelsesarbejder på Kronprins Frederiks Bro, som
skal forbedre broens driftssikkerhed. Dette omfatter for eksempel udskiftning af de eksisterende styresyste-
mer på broen, nye signalforbindelser mellem klapperne og ny elforsyning til at drive broens maskineri. Disse
tiltag vil i fremtiden hjælpe med at reducere antallet af utilsigtede hændelser.
Når disse arbejder er udført, og før fjernstyringen starter på Kronprins Frederiks Bro, vil Vejdirektoratet indgå
faste aftaler med leverandører, f.eks. elektriker, smede og maskiningeniører,
for at sikre en smidig ”udryk-
ning” uden lange responstider, hvis
broen trods de nævnte tiltag alligevel sætter sig fast. Der arbejdes for
tiden med at definere denne ”tekniske
vedligeholdelsesorganisation”,
og forsøgsordningen vil ikke starte
før
denne er på plads og testet.
Dertil kan tilføjes, at når fjernstyringen starter, vil brovagterne stadigvæk have samme muligheder for at ud-
føre første fejlrettelse, såfremt klapperne standser uhensigtsmæssigt. Derudover vil fjernstyringen give nye
muligheder for en hurtigere respons på alvorlige fejl end hidtil, da det gennem fjernstyringen vil være muligt
for teknikere at koble sig til broen på afstand og udføre fejlrettelser uden der skal køres til broen.
Sp.3: ”Og
hvad hvis der kommer redningskøretøjer mens broen er oppe?”
Vejdirektoratet
Carsten Nieburhr Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 15: Kopi til orientering af henvendelse af 6/10-19 til transportministeren vedrørende om anlægsregnskabet for den nye Kronprinsesse Marys Bro og status på trafikregulerende tiltag, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2085901_0004.png
Vejdirektoratet er i dialog med lokale beredskabsmyndigheder, såsom Frederiksborg Brand og Redning,
AMK (Akut Medicinsk Koordinering
112 vagtcentral) og Politi, for at aftale de kommunikationsprocesser der
skal til mellem parterne, for at sikre at en udrykning får første prioritet.
Udrykningskøretøjer forventes at få som minimum samme muligheder for hurtigt passage som med den
nuværende løsning. Styringen vil blot ske fra Vejdirektoratets trafikcenter.
Svar på spørgsmål fra MF Rasmus Stoklund
Sp.4:
”Derudover
også om du kan bekræfte, at der ikke iværksættes foranstaltninger på Kronprins Frederiks
Bro (chikaner, oftere røde lyssignaler eller lign.), når Marys Bro åbner?”
Der er ikke planlagt foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro som kan føre til gene til biltrafikanter.
Tværtimod undersøges der for tiden under fjernstyringsprojektet, om der er muligheder for at optimere den
tid, det tager for at åbne og lukke broklapperne, således at broåbningerne bliver kortere.
Sp.5:
”Da
man indførte en automatisering af Kronprins Frederiks Bro blev det præsenteret som en forsøgs-
ordning. Brovagterne er dog blevet fyret og er efter sigende blevet meddelt, at automatiseringen bliver per-
manent. Ifølge nogle af de lokale har to eksterne rådgivere (Carl Bro og COWI) dog givet udtryk for, at de
ikke kan anbefale automatiseringsløsningen. Dels fordi det er en gammel bro (den sætter sig fx fast på må-
nedlig basis). Men også fordi der er tvivl om, hvad man gør i en situation, hvor en ambulance er på vej mod
broen, mens den er på vej op, og om automatiseringen, så kan sikre at broen hurtigt lukkes ned igen. Ende-
lig har brovagterne tidligere også haft en rolle med at hjælpe sejlende, der påsejler broen. Brovagterne har
haft en redningsflåde, som har gjort, at de kunne hjælpe folk. Findes de rådgivende virksomheders bekym-
ringer på skrift i eksempelvis en rapport eller lignende og er de tilgængelige for offentligheden, og har dit
system mulighed for at svare på, hvad der er op og ned i de øvrige bekymringspunkter omkring automatise-
ring, ambulancekørsel og påsejlinger?”
Vejdirektoratet har ikke modtaget de omtalte anbefalinger mod at implementere fjernstyring på Kronprins
Frederiks Bro.
Der kan derimod tilføjes, at der allerede er positive erfaringer med fjernstyring af bevægelige broer i Dan-
mark:
Næstved Svingbro og Kong Chr. X’s bro i Sønderborg,
der allerede er fjernstyrede.
Brovagternes ansvar er at betjene broen. De er ikke trænet til at yde hjælp til sejlende, der har påsejlet bro-
en. Dertil kan der tilføjes, at der ikke findes en redningsflåde på Kronprins Frederiks Bro. Der foreligger for
tiden kun en båd og en pram, som bruges for broens vedligehold. Se i øvrigt ovenfor om øvrige bekymrings-
punkter.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 15: Kopi til orientering af henvendelse af 6/10-19 til transportministeren vedrørende om anlægsregnskabet for den nye Kronprinsesse Marys Bro og status på trafikregulerende tiltag, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2085901_0005.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
3. oktober 2018
Jacob Pryds Winkel
[email protected]
+45 7244 3752
18/05528-21
1/2
Den videre proces for trafikale løsninger
på J. F. Willumsens Vej
Teknisk Udvalg i Frederikssund Kommune har besluttet, at anbefale følgende fire tiltag iværksættes og finan-
sieres af anlægsprojektet Fjordforbindelsen Frederikssund:
Forslag 1. Prioritering af cyklister bl.a. ved før-grønt for cykler og cykelbokse
Cykelforbindelsen fra den nordlige del af Frederikssund og til den sydlige del og omvendt skal hænge
bedre sammen. Det skal i det hele taget være lettere at pendle internt i byen. I det signalregulerede
kryds Kocksvej/Odinsvej/J. F. Willumsens Vej skal der ske signalændringer med fokus på cyklister dvs.
øget grøntid nord/syd og omvendt når der er mange cyklister (eller fodgængere). Der ønskes etableret
”cykelbokse” for de venstresvingende cyklister og cyklistsignaler med før-grønt. Disse løsninger vil med-
føre, at Campusområdet med cyklister og fodgængere bliver bedre prioriteret trafikalt.
Forslag 2. Mere grøn-tid for sidevejene
Den barrierevirkning som J. F. Willumsens Vej har på trafik fra syd til nord og omvendt i Frederikssund
By ønskes reduceret ved, at der gives mere grøntid til sidevejene, der støder op til J. F. Willumsens Vej.
Der er ønske om yderligere grøntid for alle trafikanter på sidevejene: Færgevej, Odinsvej, Kocksvej,
Askelundsvej og Ådalsvej. Endvidere ønskes der etableret før-grønt for cyklister i alle ovennævnte kryds
samt i krydset på Strandvej.
Forslag 3. Koordinering mellem bustrafikken og broåbning
Frederikssund Kommune lægger afgørende vægt på, at bustrafikken via Kronprins Frederiks Bro og J. F.
Willumsens Vej fungerer optimalt. Af hensyn til bustrafikken skal spærretiderne for Kronprins Fredriks
Bro fastholdes. Såfremt spærretiderne fjernes bør åbningstiderne for broen koordineres med bussernes
køreplaner, således at det undgås, at broen åbnes, når der er en bus, der skal passere.
Forslag A. Fodgængerovergang på J. F. Willumsens Vej i krydset ved Askelundsvej/Ådalsvej
For at forbedre fremkommeligheden for de gående på tværs af J. F. Willumsens Vej foreslås det at etab-
lere en ekstra fodgængerovergang i krydset Askelundsvej/Ådalsvej. Da krydset er beliggende på J. F.
Willumsens Vej finansieres fodgængerfeltet ligesom de ovenstående tiltag af anlægsprojektet Fjordfor-
bindelsen Frederikssund.
Vejdirektoratet er overordnet enig med Frederikssund Kommune i de ovenfor nævnte fire tiltag, idet det dog
bemærkes, at detaljerne for i de enkelte tiltag først konkretiseres i forbindelse med den videre detailprojekte-
ring, hvor der tages nærmere stilling til tiltagets hensigtsmæssighed i forhold til bl.a. de eksisterende og kom-
mende nye trafikmønstre. Ligeledes skal de politiet høres og gives der samtykke.
Vejdirektoratet er enig med Frederikssund Kommune i, at der i forbindelse med detailprojektering af de en-
kelte tiltag ses nærmere på, hvornår det er hensigtsmæssigt at iværksætte tiltagene.
Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 15: Kopi til orientering af henvendelse af 6/10-19 til transportministeren vedrørende om anlægsregnskabet for den nye Kronprinsesse Marys Bro og status på trafikregulerende tiltag, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
2085901_0006.png
Vejdirektoratet vil følge trafikmønstret løbende både på den gamle og den nye bro. Såfremt trafikmønstret,
når den nye bro åbner, vurderes uhensigtsmæssigt i forhold til anlægslovens formål, kan det blive nødven-
digt at justere de trafikregulerende tiltag sidenhen.
Da der er enighed om de overordnede principper overdrages sagen nu til anlægsprojektet Fjordforbindelsen
Frederikssund, hvor den videre detailprojektering vil ske i samarbejde med Teknisk Forvaltning med henblik
på at iværksætte tiltagene i forlængelse af åbning af den nye bro, dog først når de nye trafikmønstre er nor-
maliseret og registreret, således tiltagene kan tilpasses de nye trafikmønstre. Efter etablering af tiltagene
overgår driften af disse til Vejdirektoratets almindelige organisation, der ligeledes vil håndtere eventuelle ju-
steringer af de trafikale løsninger.
Venlig hilsen
Jacob Pryds Winkel
Senior projektleder
Vejplan og Miljø
Havnegade 27
1058 København K
Telefon +45 7244 3333
Direkte +45 7244 3752
Mobil +45 6193 0432
[email protected]
vejdirektoratet.dk
2