Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2133401_0001.png
• çÇ
• Klima-, Energi- og
• Forsyningsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. august2019
J nr. 2019-2623
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. juli 2019 stillet mig følgen
de spørgsmål 3 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 3
Kan ministeren oplyse den mænge C02, der udledes pr. passager i henholdsvis
fly-, tog og bustransporten, der udgår fra Danmark, og hvordan dette har udviklet
sig siden 1990?
Svar
Energiforbrug pr. passager afhænger af mange parametre, herunder rejseafstand,
antal passagerer per transportform, brændselstype og stand af transportmiddel.
Energiforbruget og dermed C02-udledningen ved grænseoverskridende transport
er særligt vanskeligt at opgøre.
Der eksisterer forskellige sammenligninger af C02-udledningen pr. personkilometer
for forskellige transportformer, hvor det f.eks. fremgår, at et fly (jet) Ca. udleder 3-8
gange mere CO2 pr. personkilometer end hhv. dieselbus og ieseltog afhængigt af
opgørelsesmetoden og antagelser for belægningsgraden. Der vurderes ikke at
foreligge data, der gør det muligt at opstille sammenhignelige opgørelser ft. udled
finger opgjort pr. passager ud af Danmark, som efterspurgt. Der er derfor alene
lavet en beregning af udledningen pr. flypassager fra danske Iufthavne.
Energistatistikken opgør udelukkende Danmarks nationale energiforbrug, som i
transportsektoren opgøres på baggrund af den faktisk solgte mængde brændstof i
Danmark, korrigeret for grænsehandel pga. prisforskehle på varer på tværs af Ian
degrænser. Flytrafikken bliver som den eneste af de tre efterspurgte kategorier
opgjort for henholdsvis indenrigs- og udenrigsluftfart.
Antallet af passagerer, der benytter sig af udenrigslufifart, er ikke en del af energi-
statistikken, men bliver opgjort af Danmarks Statistik, og forefindes tilbage til 2004.
Antallet af passagerer er dog opgjort som et samlet antal passagerer, der passerer
ind og ud af en af de danske lufthavne fra eller til udlandet og ikke alene passage-
rer ud af Danmark.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i KEF til klima-, energi- og forsyningsministeren, vedrørende CO2 udslip i offentlig transport og krydstogsskibe m.v.
2133401_0002.png
t2
Klima-Energi-og
Forsyningsministeriet
Udviklingen C02-udledning pr. passager i udenrigsluftfart både ind og ud af Dan
mark, har siden 2004 udviklet sig som vist i figur 1.
Figur
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet. .1
C02-udledningen per passager for udenrigsiufifart
0,25
0,20
0,15
0,10
0,05
0,00
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
Kilde:
Energistyrelsens Energistatistik og Danmarks Statistik (FLYV35)
Udledningen pt. passager er i perioden 2004 til 2017 faldende
på trods af en gen
nemsnitlig årlig stigning på 1,5 pct. i udenrigsluftfartens samlede C02-udledning.
Faldet i udledningen pt. passager (svarende til ca. 1.6 pct. p.a.) kan bla. hænge
sammen med bedre udnyttelse af kapacitet og mere energieffektive fly, men vil
også være meget afhængig af udenrigsluftfartens udbud af ruter.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i KEF til klima-, energi- og forsyningsministeren, vedrørende CO2 udslip i offentlig transport og krydstogsskibe m.v.
2133401_0003.png
I..
Klima-, Energi- og
Forsyningsmi nisteriet
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. august 2019
J nr. 201 9-2465
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. juli 2019 stillet mig følgende
spørgsmål 4 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 4
Vil ministeren oversende en oversigt over alle EU-landes C02-
reduktionsforpligtelse frem mod 2030 uden for ETS samt en opgørelse over de
enkelte landes C02-reduktion siden 1990 og frem til 2019?
Svar
Det Europæiske Råd vedtog i 2014, at EUs samlede udledning af drivhusgasser i
2030 skal være mindst 40 pct. lavere, end den var i 1990. Reduktionsmålet dækker
alle udledninger af drivhusgasser og således ikke kun CO2. Det overordnede mål er
fordelt på et reduktionsmål for kvotesektoren på 43 pct. ift. 2005 og et reduktions
mål for de ikke-kvotebelagte sektorer på 30 pct. ift. 2005.
Reduktionerne indenfor kvotesektoren realiseres ved på EU-niveau løbende at
reducere antallet af kvoter, der udstedes. Reduktionerne i ikke-kvotesektoren reali
seres af medlemsstaterne via nationale politikker, I den forbindelse blev der i 2018
vedtaget en byrdefordelingsaftale i EU, som skal sikre, at EU samlet set leverer
den aftalte drivhusgasreduktion for de ikke-kvotebelagte sektorer. I nedenstående
tabel 1 fremgår en oversigt over alle EU-landes reduktionsforpligtelser frem mod
2030 for den ikke-kvotebelagte sektor.
Tabel 1. Oversigt over reduktionsforpligtelse for ikke-kvoteomfattede drivhusgasudledninger
frem mod 2030, i forhold til 2005.
EU-medlemsstat
Luxembourg
Sverige
Danmark
Finland
Tyskland
Frankrig
Storbritannien
Nederlandene
Reduktionsforpligtelse i 2030
40 pct.
40 pct.
39 pct.
39 pct.
38 pct.
37 pct.
37 pct.
36 pct.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i KEF til klima-, energi- og forsyningsministeren, vedrørende CO2 udslip i offentlig transport og krydstogsskibe m.v.
2133401_0004.png
• Klima-, Energi- og
• Forsyningsministeriet
Østrig
Belgien
Italien
Irland
Spanien
Cypern
Malta
Portugal
Grækenland
Slovenien
Tjekkiet
Estland
Slovakiet
Litauen
Polen
Kroatien
Ungarn
Letland
Rumænien
Bulgarien
Kilde:
Europa-Kommissionen
36 pct.
35 pct.
33 pct.
30 pct.
26 pct.
24 pct.
19 pct.
17 pct.
16
pct.
15 pct.
14 pct.
13 pct.
12 pct.
9 pct.
7 pct.
7 pct.
7 pct.
6 pct.
2 pct.
0 pct.
Af nedenstående figur i fremgår de enkelte landes procentvise reduktion i de sam
lede drivhusgasudledninger siden 1990 til og med 2017 baseret på seneste tilgæn
gelige data fra Eurostat. En negativ værdi repræsenterer således en stigning i et
lands samlede drivhusgasudledninger. Drivhusgasser omfatter kuldioxid (CO2),
metan (CH4), lattergas (N20) samt F-gasser.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i KEF til klima-, energi- og forsyningsministeren, vedrørende CO2 udslip i offentlig transport og krydstogsskibe m.v.
2133401_0005.png
• Klima-, Energi- og
• Forsyningsministeriet
Figur 1. Procentvis drivhusgasudledningsreduktion siden 1990 per EU-medlemsstat og EU
samlet (lilla). Danmark er markeret med blå.
60X
:
11111111111
0/0
-20%
-40%
60
•11I
Kilde: Eurostat
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i KEF til klima-, energi- og forsyningsministeren, vedrørende CO2 udslip i offentlig transport og krydstogsskibe m.v.
2133401_0006.png
-
Transport- og
Boligministeriet
MINISTEREN
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Dato
J.
nr.
10september
2019
2019-4295
Frederiksholms Kanal
1220
Kobenhavn K
Telefon
41 71 2700
27
F
Klima-, Energi-, og Forsyningstidvalget har i brev af
20.
august
2019
stillet mig
følgende spørgsmål (KEF alm, del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr.
15:
I
2006
udgav Teknologirådet rapporten “Perspektiver ved indførelse af gratis
offentlig transport”, hvor en række scenarier for fjernelse afbrugerbetalingen
ved brug af offentlig transport analyseres. Undersøgelsen fokuserer primært på
de økonomiske aspekter. Vil ministeren pä den baggrund udfærdige en opdate
ret undersøgelse, hvor både økonomiske forhold og klima- og trængselspro
blematikkerne omkring landets større byer indgår?
Svar:
•Ja.
I den grønne omstilling af transportsektoren er det vigtigt at få belyst de for
skellige muligheder, der kan bringes i anvendelse for at nedsætte sektorens
C02 aftryk. Derfor har jeg bedt DTU om at opdatere den nævnte rapport og
inddrage både økonomiske forhold samt klima- og trængselsproblemer.
Resultatet forventes at foreligge inden årets udgang.
Med venlig hilsen
ennyË’ngelbrecht
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i KEF til klima-, energi- og forsyningsministeren, vedrørende CO2 udslip i offentlig transport og krydstogsskibe m.v.
2133401_0007.png
• i2
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
I..
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Ministeren
Dato
28. oktober2019
J nr. 2019-2966
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. august 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 30 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål 30
Hvordan vil ministeren arbejde for, at C02-udledningen fra internationale kryds
togtsskibe fremover bliver inkluderet i de nationale klimamål?
Svar
Det stigende antal internationale krydstogtskibe i danske farvande udgør en
udfordring, både når man ser på C02-udledn ingen, men også i forhold til luftfor
ureningen i og omkring de store danske havne. Derfor er det afgørende at ar
bejde for, at udledningerne fra krydstogtsskibe nedbringes.
Drivhusgasreduktioner i den internationale søtransport håndteres i FN-
organisationen International Maritime Organization (IMO). IMO vedtog i april
2018 en første strategi for reduktion afdrivhusgasudledninger fra skibsfarten,
der bla. indeholder et langsigtet mål for hele sektoren om, at udledningen skal
reduceres med mindst 50 pct. i 2050 sammenlignet med 2008-niveau. Her ar
bejdede Danmark for så klimaambitiøse reduktionskrav som muligt.
Regeringen arbejder fortsat for, at skibsfarten bidrager til at reducere sine ud-
ledninger på linje med Parisaftalens mål, samt at EU arbejder for en global løs
ning i IMO. Senest har Danmark i EUs forhandlinger om den såkaldte MRV
forordning arbejdet for at fastholde muligheden for at vurdere de enkelte skibes
C02-udledninger, der er afgørende for branchens fortsatte grønne omstilling.
I dag er det bærende princip for de nationale opgørelser af udledninger drivhus-
gas, at det, der tæller med i landes opgørelser, er udledninger fra national
grund. Udledningerne fra international skibs- og Iuftfart indgår således ikke i
opgørelserne. Det er naturligvis vigtigt at monitorere udviklingen
i
ud ledningerne
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kana1 20
1060 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
-
-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Kopi til orientering af spørgsmål og svar stillet i KEF til klima-, energi- og forsyningsministeren, vedrørende CO2 udslip i offentlig transport og krydstogsskibe m.v.
2133401_0008.png
• 51
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
fra skibsfart, herunder også fra krydstogtskibe. Da skibsfarten er global og regu
leres internationalt, sker denne monitorering i regi af IMO og EU.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
-
-
Side 2/2