Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2132788_0001.png
Ekspropriationsudvalgets
betænkning nr. 1569 af juni 2018
Udestående anbefalinger
Folketingets Transportudvalg
Folketinget, tirsdag den 7. januar 2020
Ekspropriationsudvalgets formand, advokat (H) Håkun Djurhuus
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0002.png
2
Status pr. 7. januar 2020
Ekspropriationsudvalgets 8 konkrete anbefalinger:
1.
Det indskrives (kodificeres) i planlovens
§
47, at ekspropriation kun må foretages til fordel for almene samfundsinteresser (almenvellet):
Status:
Ny bestemmelse er indføjet i planlovens
§
47, stk. 1, ved L 2018 1714, der trådte i kraft den 1. januar 2019. Navnlig forarbejderne til
lovændringen er af retssikkerhedsmæssig betydning
2.
Lokalplaner skal fremover indeholde generelle informationer om, at lokalplanen kan danne grundlag for ekspropriation. Udvalget anbefaler,
at der anvendes en standardformulering, der vil indgå i den kommende vejledning til kommunerne om ekspropriation.
Status:
Er nu gennemført ved L 2018 1714, med ikrafttræden den 1. januar 2019 (ændring af Planlovens
§
16, nyt stk. 2).
3.
Kommunerne bør inddrage berørte borgere tidligst muligt. Det vil være relevant, når kommunen har aktuelle overvejelser om at ekspropriere
borgernes ejendom.
Status:
Er gennemført ved L 2018 1714 med ikrafttræden 1. januar 2019. Se herudover Erhvervsstyrelsens Vejledning om reglerne for
ekspropriation efter planloven, April 2019.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0003.png
3
Status pr. 7. januar 2020
Ekspropriationsudvalgets 8 konkrete anbefalinger (fortsat):
4.
Der indføres en solnedgangsklausul i form af en frist på 5 år for, hvor lang tid der højst må gå fra kommunalbestyrelsen har offentliggjort en
lokalplan, og indtil kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplanen. De nærmere detaljer/vilkår vil
blive fastlagt som led i det lovforberedende arbejde.
Status:
Er nu gennemført ved L 2018 1714
Ny bestemmelse i planlovens
§
47, stk. 4. Lignende lovgivning findes i de øvrige nordiske lande.
5.
Der arbejdes videre på at indføre en model for ekspropriation efter planloven, hvor kommunen træffer afgørelse om ekspropriation, og en
ekspropriationskommission træffer afgørelse om erstatning, hvorefter kommunen sender de to afgørelser samlet til borgeren, så de fremstår
som en helhed, der herefter kan påklages til én administrativ klageinstans og derefter domstolene, jf. figur 1. Udvalget anbefaler, at de
nærmere detaljer for en sådan model fastlægges i det lovforberedende arbejde. Det anbefales i den forbindelse, at der igangsættes
samlede overvejelser vedrørende håndtering af kommunale ekspropriationssager generelt, herunder taksationssystemet.
Status:
Ikke gennemført
Den tidligere regering fremlagde primo april 2019 et forslag til et nyt ekspropriations- og taksationssystem, hvorved der blev lagt op til at
oprette et nyt klagenævn for ekspropriation og taksation, således at borgerne kun ville skulle indbringe deres sag ét sted, ligesom
borgerne i givet fald skulle have én samlet afgørelse for hver instans mod nu 2. Opgaven blev betroet en tværministeriel arbejdsgruppe
bestående af Erhvervsministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Finansministeriet samt
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Så vidt vides, har den tværministerielle arbejdsgruppe ikke tilendebragt sit arbejde, og det er uvist, hvorvidt arbejdet stadig pågår.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0004.png
4
Status pr. 7. januar 2020
Ekspropriationsudvalgets 8 konkrete anbefalinger (fortsat):
6.
Ekspropriationsudvalget anbefaler, at der igangsættes et lovforberedende arbejde med henblik på at samle de processuelle regler for
ekspropriation i én ny samlet ekspropriationsproceslov.
Status:
Ikke gennemført
Denne opgave var også betroet den tværministerielle arbejdsgruppe. Heller ikke her ses der at foreligge noget resultat, og det vides
ikke, om arbejdet fortsat pågår.
7.
Udvalget anbefaler, at der udarbejdes en ny skriftlig vejledning til kommunerne om ekspropriation efter planloven.
Status:
Vejledningen er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen og offentliggjort i april 2019.
8.
Mulighed for passende godtgørelse for borgerens udgifter til sagkyndig bistand i ekspropriationssager overvejes nærmere.
Status:
Ikke gennemført
Omkostningsgodtgørelsessystemet ses ikke at være ændret, og der ses ikke at være fremlagt nogen model for en sådan ændring.
*****
Fem af otte anbefalinger fra Ekspropriationsudvalget er realiseret
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0005.png
Den vel nok mest omfattende og væsentligste anbefaling nr. 5, en
gennemgribende forenkling af klagesystemet for kommunale
ekspropriationssager
indførelsen af et enstrenget systemet
er
endnu ikke gennemført
5
Der var i Ekspropriationsudvalget konsensus
om, at tid er lig med retssikkerhed.
Der var ligeledes enighed om, at det
nuværende klagesystem bør forenkles og
reformeres, således at den nuværende
ekspropriationsproces bliver enklere at forstå,
og således at sagsbehandlingstiden
reduceres mærkbart.
Der var enighed om at anbefale et enstrenget
klagesystem frem for det nuværende
tostrengede system.
Det vil næppe være forkert at sige, at
anbefaling nr. 5 er den
retssikkerhedsmæssigt væsentligste
anbefaling fra Udvalget.
Gennemføres anbefaling nr. 5
et enklere og
hurtigere og enstrenget klagesystem for de
kommunale ekspropriationer
vil det
forekomme nærliggende tillige at overveje en
tilsvarende reform for de statslige
ekspropriationer. Statslige ekspropriationer
faldt imidlertid uden for udvalgets
kommissorium.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0006.png
6
Det nuværende klagesystem
Det nuværende klagesystem (se sammenligning i betænkning 1569, side 137):
Prøvelse af lovligheden af ekspropriationsbeslutningen
Afgørelse om ekspropriation
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0007.png
7
Det nuværende klagesystem
Først efter gennemførelse af hele processen vedrørende prøvelse af ekspropriationsbeslutningens lovlighed, sker der en prøvelse (streng 2) af
spørgsmålet om erstatningsudmåling, -taksation (se herom vejlovens
§
112, stk. 2)
Man kan ikke gå direkte til domstolene
(tvungen administrativ rekurs)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0008.png
Udvalgets reformforslag
En forenklet og hurtigere enstrenget prøvelse
8
Nyt klagenævn: Klagenævnet for ekspropriation og
taksation, der foretager en prøvelse af både
ekspropriationsbeslutningens lovlighed og
erstatningsudmålingen
(Ikke længere erstatningsforslag fra kommunen)
(Der træffes altså efter den nye ordning én samlet
beslutning vedr. gennemførelse af ekspropriationen
og erstatningsudmålingen. Kommunen er bundet af
Ekspropriationskommissionens afgørelse
vedrørende erstatningsudmåling)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0009.png
9
Tid = retssikkerhed
Betænkning 1569, side 81 (kilde, forespørgsel til kommuner):
Sagsbehandlingstid ved taksationskommissionerne:
Godt 2/3 af alle sager varer mellem 7-25+ måneder.
Blot 1/3 varer op til 6 måneder.
Sagsbehandlingstid i overtaksationskommission:
Godt halvdelen af alle sager ved overtaksationskommission varer mellem 7 og 12 måneder.
Godt 1/4 af sagerne varer mellem 19-25+ måneder.
Blot 1/4 varer fra 1-6 måneder.
Hertil kommer sagsbehandlingstid ved de almindelige domstole
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0010.png
Nødvendige tiltag for realisering af anbefaling nr. 5 -
klagesagsreform
Gennemførelse af reformen vil nødvendiggøre, at der udarbejdes en lovændring, hvorefter det nye Klagenævn for Ekspropriation og
Taksation etableres, formentlig som endnu et nævn i Nævnenes Hus.
Herudover vil der være krav om ændring af ekspropriationsprocesreglerne i vejloven, hvilket bør ske i forbindelse med en virkeliggørelse af
anbefaling nr. 6 (samling af de processuelle regler for ekspropriation og taksation i en ny ekspropriationsproceslov).
Den nødvendige lovgivning kan basere sig på:
1)
2)
3)
Et lovforslag udarbejdet af resortministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
En tværministeriel arbejdsgruppe.
Arbejde udført af et til formålet nedsat lovforberedende udvalg.
10
Det tidsmæssigt mest effektive vil være 1) eller 2).
Gennemføres dette, vil alene anbefaling 8 udestå.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 147: Præsentation fra udvalgets møde 7/1-20 med Ekspropriationsudvalgets formand om status på anbefalingerne fra udvalget
2132788_0011.png
11
Kontakt
Håkun Djurhuus
Advokat (H), partner
T
M
E
+45 72 27 33 44
+45 25 26 33 44
[email protected]