Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2131707_0001.png
Til Folketingets Trafikudvalg og Trafikministeren
Tune den 6. januar 2020
Kære Per Movritsen
Vi skal herved vende tilbage til Trafikministerens svar til Folketingets
Trafikudvalg, der har baggrund i indsigelsen fra Tune Lokalrådsforening,
og vort møde med Folketingets Trafikudvalg den 4. november 2019.
Som det første skal vi bemærke, at vi som Tune Lokalrådsforening og de
mange andre foreninger og borgere langs trafik korridoren i Fingerplanen ikke
oplever, at Trafikministeren, ministeriet og Vejdirektoratet behandler vor
indsigelse seriøst, Vejdirektoratet har ved vort møde, og efterfølgende referat,
givet os ret i vor fremsendte analyse af den forventede trafik på en eventuel
kommende Ring 5 syd.
Trafikministeren, ministeriet og Vejdirektoratet fastholder, som v,i som
borgere ser det, som et forkert grundlag.
Vi planlægger endnu et stort møde hvor vi forventer, at Trafikministeren
deltager, og forklarer det for borgerne.
Vort svar på Trafikministerens svar til Folketingets Trafikudvalg.
Det er med stor forundring, at Trafikministeren læner sig op ad
Vejdirektoratets beregningsmodel.
Det er kendt i Vejdirektoratet, at trafikberegningsmodellen er behæftet med
stor usikkerhed, hvilket også træder kraftigt frem i Vejdirektoratets rapport fra
2016.
I de kommende forslag og anbefalinger jf. forundersøgelsen beskrives
trafikkens omfang og fordeling, samt forventninger til aflastning af det
omkringliggende vejnet.
Trafikkens omfang og fordeling er svært forudsigeligt jf. Senior Projektleder
Rasmus Larsen fra Vejdirektoratet, hvor han bl.a. udtalte på vores møde,
beregningernes forudsætninger er, at der ikke kører tog
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 144: Henvendelse af 6/1-20 vedrørende Ring 5, fra Tune Lokalrådsforening
2131707_0002.png
der er flaskehalse mange steder og det løser flere motorveje ikke
i sidste ende er det et politisk valg, hvad man vil satse på, om det er
motorveje, baner eller begge dele
en sydlig Ring 5 med en Frederikssundmotorvej, så vil der køre mellem
20.000 og 27.000 køretøjer i døgnet og aflastningen ville være mellem
3.000 og 20.000 biler. Der er et vist spænd i aflastningen.
man går ind og beregner på spidstimebelastningen og vurderer på, om
man kan leve med, at der er et kvarters kø
hvis en sydlig Ring 5 kun aflaster Køge Bugtmotorvejen med et få antal
tusinde biler, så er det ikke det, der skal til.
Så beslutningstagerne tager Vejdirektoratets beregningsmodel for valid, trods
Vejdirektoratet erkender, der er stor usikkerhed.
Er det troværdig at beslutte så store anlægsprojekter ud fra en
beregningsmodel behæftet med så stor usikkerhed.
Alene det at man kan sige, at aflastningen på Køge Bugtmotorvejen forventes
at blive mellem 3.000 og 20.000 køretøjer, er ret useriøst og hvor skulle alle
de køretøjer komme fra. Kørselsmønstret bliver ikke ændret meget. Analyser
lidt på tallene og man ser hurtigt, det ikke hænger sammen
der skal noget
andet til.
Med venlig hilsen
Sven Edelmann
Formand for Tunelokalråd.