Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 141
Offentligt
2131572_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Date:
19. december 2019
Input til besvarelse af TRU alm. del - Spørgsmål 194
Hovedstadens Letbane
Transportministeren
Transportministeren har anmodet Hovedstadens Letbane om bidrag til besvarelse af TRU alm. del
Spørgsmål 194.
I projektets
indledende fase,
har Transportministeriet inddraget borgerne efter den faste proces for
større anlægsarbejder. I
anlægsfasen
er arbejdet med borgerinddragelse gennemført som en række
aktiviteter, der fokuserer på åbenhed og dialog.
Borgerinddragelsesaktiviteterne i de enkelte faser uddybes herunder.
Indledende fase
I projektets indledende fase har Transportministeriet gennemført de lovfastsatte høringsrunder med
en forudgående høring i 2014 samt offentlig høring i forbindelse med VVM-redegørelsen i 2015.
Forudgående høring til VVM-redegørelse i 2014
I maj 2014 gennemførte Transportministeriet en offentlig høring forud for VVM-redegørelsen. Her
kunne alle interesserede bibringe ideer, kommentarer og forslag til de miljømæssige påvirkninger,
som skønnedes vigtige at undersøge i den kommende VVM-proces. De indsendte høringssvar blev
anvendt som input til den VVM-redegørelse, som blev offentliggjort medio 2015.
VVM-redegørelse og offentlig høring i 2015
I 2015 var VVM-redegørelsen for Hovedstadens Letbane i offentlig høring. I forbindelse med
høringen blev der afholdt en række borgermøder, som blev afviklet i anlægs-kommunerne i
samarbejde med Hovedstadens Letbane og de enkelte kommuner. Borgermøderne blev afholdt i
Herlev, Glostrup, Brøndby, Gladsaxe, Albertslund, Lyngby-Taarbæk og Ishøj i maj og juni 2015.
Indledende møder med grundejere om ekspropriation
I 2016 indledtes møder med de grundejere, som gennem ekspropriation bliver direkte berørt af
projektet. De indledende møder havde til formål at gå i direkte dialog med de grundejere, som afstår
areal til byggeriet af Hovedstadens Letbane, og for at forberede disse på den ekspropriationsproces,
de som grundejere skal igennem. Hovedstadens Letbane gennemfører ekspropriationerne efter
be y digelse fra Tra sport i isteriet og so beskrevet i ’Lov
om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom’.
Page 1 of 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 141: Opfølgning på svar af udvalgets spørgsmål 194 om Hovedstadens Letbane beskrive af, hvordan borgerne vil blive inddraget i forbindelse med byggeriet og driften af letbanen langs Ring 3, fra transportministeren
2131572_0002.png
Anlægsfase
Til projektets anlægsfase er udarbejdet en strategi for kommunikation og dialog. Hovedstadens
Letbane ønsker i samarbejde med ejerkredsen at imødekomme det store behov for
kommunikation, dialog og samarbejde med en proaktiv kommunikationsindsats og et højt
serviceniveau. Som en del af denne kommunikationsindsats arbejder selskabet ud over generel
kommunikation om projektet gennem hjemmeside, emails, opslag på døre og i postkasser mv. også
med en række borgerinddragelsesaktiviteter, som eksempelvis direkte dialog via mail og telefon,
deltagelse i arrangementer, tilstedeværelse på sociale medier mv.
Derudover er der afholdt møder og etableret møderækker med interessenter og borgergrupper,
samt etableret et borgerpanel og et tilgængelighedspanel.
Borgerinddragelsesaktiviteterne i anlægsfasen uddybes her nedenfor.
Aktiv problemløsning ved henvendelser
Hovedstadens Letbane kan altid kontaktes gennem ét døgnbetjent telefonnummer samt på email.
Alle henvendelser besvares hurtigst muligt, og alle henvendelser om udfordringer ved byggeriet
håndteres og løses i dialog med de pågældende borgere af et team i selskabet, som er dedikeret til
kommunikation til og dialog med projektets naboer.
Dialog gennem sociale medier
Hovedstadens Letbane er til stede på Facebook og Instagram, hvor selskabet alle hverdage er i dialog
med brugerne og besvarer og kommenterer spørgsmål, forslag og ideer. Endvidere poster selskabet
opslag om projektets milepæle og visioner som udgangspunkt for dialog.
Letbanens Borgerpanel
I 2015 etablerede selskabet Letbanens Borgerpanel. De 14 medlemmer af borgerpanelet bor alle i en
af letbanens anlægskommuner. Formålet med borgerpanelet er at skabe en tidlig relation til borgere
fra hver kommune på letbanens strækning, og panelets medlemmer anvendes blandt andet som
sparringspartnere i forbindelse med den lokale kommunikationsindsats. Der afholdes 2-3 møder
årligt med Letbanens Borgerpanel, hvor aktuelle emner om letbaneprojektet drøftes og
medlemmerne giver input til selskabets arbejde med projektet.
Tilgængelighedspanelet
Tilgængelighedspanelet består af borgere med forskellige typer af funktionsnedsættelser
f.eks.
nedsat syn, hørelse, bevægelse og kognition. Tilgængelighedspanelet rådgiver selskabet under
udviklingen af letbanen og sikrer selskabets opmærksomhed på, hvilke barrierer kundegrupper med
særlige udfordringer møder i den kollektive transport. Panelet bidrager til udvikling af og kendskab til
løsninger på sådanne udfordringer for at sikre en letbane, som er tilgængelig for alle.
Samarbejde med ejerkommunerne
Endelig samarbejder Hovedstadens Letbane tæt med ejerkommunerne, der som kommuner er tæt
på borgerne og deres oplevelse af at være nabo til byggeriet. Samarbejdet med kommunerne om
problemløsning foregår både ved faste møder, ad hoc-møder samt gennem løbende dialog.
Driftfase
Når letbanen åbner i 2025 varetages driften af Metro Service, som i udbuddet i 2017 vandt opgaven
som driftoperatør i de første 15 år. Forud for åbningen udarbejder selskabet i samarbejde med
Metro Service en strategi for kommunikation og dialog i driftfasen.
Page 2 of 2