Georg Rossing,
Kirstinedalsvej 18,
2000 Frederiksberg.
30. dec. 2019
Tlf.5133 9969.
Folketingets Transportudvalg.
Den nye jernbaneforbindelse over Guldborgsund.
Jeg har ed stor beky ri g læst Su d & Bælt’s ud eldi g o
Guldborgsund for åbning for gennemgående sejltrafik.
at lukke Ko g Frederiks d.IX’s Bro over
Jeg bor ikke i kommunen, men sejler hvert år gennem Gudborgsund og besøger havnene i Guldborg,
Nykøbing F., Toreby og Nysted.
So begru delse for luk i g af Ko g Frederik d.IX’s Bro a giver Su d & Bælt, at godstrafikke vil blive så
intensiv, at det ikke vil være muligt at åbne broen.
En så intensiv godstogstrafik på en bro vil give store støjgener, ikke blot for nærområdet, men generne vil
frit brede sig over Guldborgsund langt ud over nærområdet, også over Nykøbing og Sundby.
En højbro vil uden tvivl give endnu større støjgener, hvorimod en tunnel vil være at foretrække af mange
grunde, bl.a., da den støj, som de meget lange godstog vil give, ikke breder sig frit over Sundet.
Hvis togtrafikken skal være så intensiv, som Sund & Bælt beskriver, så må det være en åbenlys økonomisk
mulighed, at etablere jernbaneforbindelsen som tunnel.
En tunnel vil være en superløsning for byen Nykøbing, for alle sejlerne, ikke kun de lokale sejlere, men også
de mange svenske, hollandske, tyske sejlere, og sejlere fra det øvrige kongerige, der hvert år sejler gennem
Guldborgsund og besøger havnene.
En tunnelløsning vil være en stor gevinst for miljøet som helhed.
Jeg har min båd liggende i Jyllinge Lystbådehavn, men nyder hvert år den smukke tur gennem
Guldborgsund. Jeg skriver ikke af egoistiske grunde, jeg er 86 år, og en fastlåsning af broen vil formentlig
ikke ske i min aktive sejlertid.
Jeg beder indtrængende Transportudvalget arbejde for en løsning, så det fortsat vil være muligt at sejle
gennem det smukke Guldborgsund i hele dets længde.
Med venlig hilsen og godt nytår
Georg Rossing,
Kirstinedalsvej 18,
2000 Frederiksberg.