Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2131157_0001.png
Cykelpuljens effekter
Samlet vurdering af effekten
af Cykelpuljen 2009-2014
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 137: Vejdirektoratets evaluering af cykelpuljen 2009-2014, fra transportministeren
2131157_0002.png
Om Cykelpuljen 2009-2014
I 2009 afsatte Forligskredsen bag en grøn transportpolitik
1 mia. kr. til en cykelpulje for perioden 2009-2014. Formålet
med puljen var at forbedre forholdene for cyklister og dermed
gøre det mere attraktivt, udbredt og sikkert at benytte cyklen.
Cykelpuljen (Pulje til mere cykeltrafik) har givet tilskud til for-
skellige cykelprojekter i kommuner, virksomheder og organi-
sationer. Puljen har også finansieret statslige cykelprojekter.
Tilskudsprocenten har typisk været på 40 % af projekternes
totale budget.
Cykelpuljen har været med til at finansiere 388 projekter.
Der er modtaget i alt 1.013 ansøgninger til puljen.
Sammen med tilskudsmodtagernes egenfinan-
14%
siering har udmøntningen resulteret i en investe-
ring i cykelområdet på mere end to mia. kr.
Målet med Cykelpuljen er at muliggøre
projekter, der kan forbedre forholdene for
cyklister, så cyklen bliver en mere attraktiv,
udbredt og sikker transportform til både
pendling og fritid
34%
52%
Egenfinansering i kommuner mv.
Statsligt tilskud til kommuner mv.
(717 mio. kr.)
Cykelprojekter på statsvej
2
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 137: Vejdirektoratets evaluering af cykelpuljen 2009-2014, fra transportministeren
2131157_0003.png
Cykelpuljen har
givet os…
470
kilometer nye cykelstier
Der er for cykelpuljemidler anlagt 470 kilometer
nye cykelstier, for i alt 265 millioner kroner i tilskud.
Der er i gennemsnit givet cirka en halv million kro-
ner per kilometer i tilskud. Tallene er opgjort ud fra
tilskudsmodtagernes egne rapporter.
Flere tilfredse cyklister og flere
der føler sig trygge når de cykler
33
%
føler en større
tryghed end før
26
%
føler en større
tilfredshed end før
Nye cyklister
Flere der cykler på de nye cykelstier
En gennemsnitlig stigning i cykeltrafikken
22
%
på 81 projektstrækninger.
Ifølge stopinterviews udført på udvalgte sti-
projekter i forbindelse med midtvejsevalue-
ringen har 22 % ikke cyklet på stræknin-
gerne før stiernes anlæggelse. 17 % er
overflyttet fra andre ruter, men 5 % er
cyklister, der tidligere benyttede bil,
kollektiv trafik eller ikke foretog turen.
3 % af alle adspurgte er overflyttet fra bil,
hvilket udgør 14 % af de 22 %, der er nye
cyklister på strækningen.
3
1
%
1
%
en
u r
k ti v
t
l
t
bi
age
kolle
ra
t
t f
fo r e
t f r a
te
lyt
kke
lytte
F
I
F
%
17
%
Ændret rutevalg
78
%
Ingen ændring
Gennem blandt andet tilskudsmodtagernes egne evalueringer af hvert
enkelt projekt, stopinterview, gruppeinterview, spørgeundersøgelser
blandt tilskudsmodtagere og analyse af data fra Transportvaneunder-
søgelsen (TU) er Cykelpuljen blevet evalueret.
4
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 137: Vejdirektoratets evaluering af cykelpuljen 2009-2014, fra transportministeren
2131157_0004.png
Syv kategorier
Man har i forbindelse med udmøntningen af Cykelpuljen inddelt
projekterne i syv kategorier: cykelbyer, cykelpendling, cykling til skole
og fritid, rekreativ cykling og cykelturisme, kampagner samt udviklings-
og demonstrationsprojekter. Dertil kommer en særlig indsats til at
fremme udviklingen af cykelturisme med fokus på danske småøer
med under 1.200 indbyggere.
De forskellige kategorier indeholder forskellige projekter, der varierer
i både indhold, virkemidler, kontekst, geografi og omfang. De lokale
effekter af projekterne varierer også efter projektkategori og formål.
Cykelpendling
Langt størstedelen af projekter under kategorien ”cykel-
pendling” er anlægsprojekter. Ofte er der tale om korte
eller længere strækninger af cykelsti eller -bane, der har
betydning for cykelpendlere. Også etablering af cykel-
parkering, især ved trafikale knudepunkter, kan indgå i et
cykel-pendlingsprojekt.
På Stevns har kommunen anlagt en ny cykelsti fra
Maglebyvej ved Strøby til Kirkevej ved Klippinge
som et cykelpendlingsprojekt. Den nye sti bety-
der, at det nu er muligt at cykle fra Store Heddinge
til Strøby Egede og videre til Køge ad sammen-
hængende cykelstier. Stevns Kommune fik ca. 3,5
mio. kr. i tilskud fra Cykelpuljen i 2010.
Cykelbyer
”Cykelbyer” omfatter projekter, hvor en kommune ved anvendelse af helhedsløs-
ninger og flere forskellige samtidige tiltag sigter mod at give nye muligheder for at
bruge cykel som transportmiddel og som fritidsaktivitet. Det kan gøres igennem
udvikling af cykelinfrastruktur, kampagner, cykelparkering, fokus på arbejdsplad-
ser, skolecykling og cykelpendlerruter.
Aalborg Cykelby er et eksempel på en cy-
kelby. Aalborg Kommune har etableret cykel-
pendlerruter, cykelparkering, cykelbarometre
og pumper. Disse tiltag er suppleret med en
forsøgsordning med cykling tilladt i gågaden
og cykelbokse ved samkørselspladser. Der-
udover har Aalborg kommune oprettet en
facebookside for Aalborg Cykelby og uddelt
cykelstikort. Aalborg Kommune fik i 2009 ca.
7 mio. kr. i tilskud fra Cykelpuljen til projektet.
Cykling til skole og fritid
Projekter under kategorien ”Cykling til skole og
fritid” er målrettet børn, der cykler i skole. Det
kan fx være anlæg af en cykelsti, der forbinder
et boligområde med en skole eller etablering af
en sikker krydsning tæt på skolen. Kampagne-
elementer og information indgår ofte i projektet.
Mariagerfjord Kommune har fået tilskud til et skole- og fritidsprojekt i
Hobro. Her har man bygget nye cykelstier i forlængelse af eksisterende
cykelstier, så eleverne trygt kan cykle fra Hobro til Rosendalskolen.
Der er også blevet opsat cykelstativer foran skolen.
Kommunen og skolen har samarbejdet om en tra-
fik-politik, og cykling er blevet integreret i under-
visningen. Mariagerfjord Kommune modtog ca.
3,7 mio. kr. til projektet i 2011.
6
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 137: Vejdirektoratets evaluering af cykelpuljen 2009-2014, fra transportministeren
2131157_0005.png
Rekreativ cykling og cykelturisme
Projekter i kategorien ”Rekreativ cykling og cykeltu-
risme” kan fx indeholde asfaltering af eksisterende
grusstier eller etablering af nye cykelruter målrettet cy-
kelturisme eller rekreativ cykling. Etablering af cykel-
rastepladser med borde og bænke indgår typisk også.
På Fur i Skive Kommune, er der udover asfaltering af eksisterende
stenmelssti også blevet etableret cykelraste-pladser med borde og
bænke, sheltre osv. Derudover er der udviklet et cykelkort, og ruter er
blevet skiltet. Projektet er fuldt finansieret af Cykelpuljen og har kostet
ca.1,1 mio. kr. Projektet fik tilsagn om tilskud fra Cykelpuljen i 2010.
!
Udvikling og demonstration
Cykelpuljen har givet tilskud til en række udviklings- og demon-
strationsprojekter, der ofte handler om at tilveje-bringe ny viden
på cykelområdet. Det kan fx være mindre forsknings- og ana-
lyseprojekter. Fx har det forskningsbaserede rådgivningsfirma
Trafitec undersøgt betydningen af cykelstiernes bredde for hastighed
og kapacitet som de fik ca. 0,8 mio. kr. til i 2012.
Projekterne kan også få afprøvet nye ideer, som kan vise sig at danne
grundlag for nye løsninger eller yderligere skabe fokus på cykeltrafik-
ken og indsatsområder, der kan løfte den.
Et eksempel på et udviklings- og demonstrati-
onsprojekt som afprøver nye ideer, er projektet
Bicycle Innovation Lab, hvor man kan prøve
en gratis lånecykel af den type man nu kunne
have lyst til at prøve, inden man selv investerer
i en. Projektet er fuldt finansieret af Cykelpul-
jen i 2010 og har kostet ca. 2,6 mio. kr.
Kampagner
Cykelpuljen har givet tilskud til en række kampagnepro-
jekter, der alt efter målgruppe, bruger forskellige virke-
midler til at sætte fokus på cykeltrafik. Kampagnerne
kan forstærke udnyttelsen af eksisterende infrastruktur
eller formidle anden cykelfremmende viden.
Kampagnen ”Lys på med Ludvig” sætter fokus på cykling og trafiksik-
kerhed. Cyklistforbundet har i forbindelse med kampagnen udviklet
undervisningsmateriale til forskellige fag, hvor omdrejningspunktet er
vigtigheden af lys på cyklen i de mørke tider. Cyklistforbundet har
modtaget 0,8 mio. kr. i tilskud fra Cykelpuljen i 2009.
Cykelturisme på småøer
I 2010 og 2011 blev der blevet givet tilskud til kategorien ”Cykelturisme
på småøer” som led i en særlig indsats i disse to år. Projekter under
denne kategori skulle bidrage til udviklingen af cykelturismen på danske
småøer med under 1.200 indbyggere, herunder at forbedre cykelinfra-
strukturen på øerne.
Tønder Kommune fik i 2011 ca. 1,9 mio. kr.
(100 % tilskud) til en forlængelse af en ek-
sisterende dobbeltrettet sti langs Sønder-
strandvej på Rømø, således at der i dag er
en sammenhængende stiforbindelse mel-
lem Havneby og Sønder Strand.
8
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 137: Vejdirektoratets evaluering af cykelpuljen 2009-2014, fra transportministeren
2131157_0006.png
Hvad påvirker
cykeltrafikken?
Valget af den daglige transportform, er en kompleks proces, hvor vi blandt
andet kombinerer vores værdier, viden og oplevelser af transport med de
transportmuligheder, vi har tilgængelige. Det vil sige, at det ikke nødven-
digvis er et rationelt valg vi foretager, men et valg, hvor der indgår både
bevidste og ubevidste faktorer. Det er heller ikke kun tilstedeværelse af fx
cykelstier der har betydning for om vi vælger at cykle. Byudvikling, areal-
planlægning, skolesammenlægninger og vejret er også faktorer der påvirker
vores transportvalg. Skolesammenlægninger kan fx betyde at flere elever
får længere afstande til skole, og der derfor bliver for langt til at cykle.
Stigende priser på bus- og togbilletter, billige biler og benzin samt flere
biler på vejene er alle forhold der også påvirker cykeltrafikken.
Udvikling i biltrafikken
Bilejerskab
Bilafgifter samt priser
på biler og benzin
REJSEKOR
T
Udvikling i cykeltrafikindekset, 1990 - 2018
Indeks 100 = år 2000
012435 678
910 001 2
120
Billetpriser på bus og tog
110
100
Skolesammenlægninger
90
80
199
0
199
2
199
4
19 9
6
199
8
200
0
200
2
200
4
200
6
200
8
0
2
4
6
8
201 201 201 201 201
Byudvikling og
arealplanlægning
Cykeltrafikken er ifølge cykeltrafikindekset faldet fra 1990 til 2008, hvorefter
den stagnerer. Der er to markante udsving. I 2010 falder cykeltrafikken markant,
i 2014 ses et opsving, der dog efterfølgende falder tilbage på niveauet i 2008.
Vejret
11
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 137: Vejdirektoratets evaluering af cykelpuljen 2009-2014, fra transportministeren
2131157_0007.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk