Notat
13.12.2019
Banedanmarks brug af signaltekniske validatorer
I forlængelse af ordførermødet 27. november 2019 er der blandt ordførerne udtrykt ønske om at få
belyst problemstillingen omkring signaltekniske validatorer. Banedanmark er på denne baggrund
blevet bedt om et notat, som belyser følgende elementer;
1. Situationen omkring validatorer, herunder som central faktor ved gennemførelse af anlægs- og
fornyelsesarbejder på jernbanen.
2. Overblik over omfanget af validatorressourcer til rådighed vis-a-vis behovet for ressourcer til
gennemførelse af planlagte projekter i årene frem.
3. Behovet for validatorer ved gennemførelse af immunisering af Roskilde-Holbæk,
sikringsanlæg Køge Nord og evt. øvrige strækninger, hvor der er gjort overvejelser om at
implementere midlertidige alternativer til Signalprogrammet
4. Konsekvenserne for gennemførelse af andre planlagte projekter (herunder Signalprogrammet),
ved gennemførelse af immuniseringsarbejder/alternativer.
5. Beskrivelse af, hvad Banedanmark har gjort for at skaffe det fornødne antal validatorer.
Indledning
Der er i dag på den danske jernbane mange forskellige signalteknologier, hvor teknologien stammer
fra hhv. 1940’erne, 50’erne, 70’erne og 90’erne.
Disse anlæg er baseret på helt forskellige
styringsmåder: mekanisk styring, relæ-baseret styring, elektronisk styring mv. Derfor kræver det
specialiseret viden om den helt specifikke signaltype både at arbejde med anlægget og i særdeleshed at
kunne stå inde for, at de ændringer, der foretages i det enkelte anlæg, er sikre. Samtidig er alle
anlæggene gamle og baseret på teknologier, hvor der ikke eller kun i meget begrænset omfang er
adgang til at købe nye reservedele.
Blandt andet derfor blev det i 2009 besluttet
med aftale om ”En grøn transportpolitik” at udskifte de
eksisterende signalsystemer med nye og moderne signaler på hhv. fjern- og S-banen baseret på
standard-systemer. På fjernbanen skulle den europæiske standard ERTMS, der i dag anvendes globalt,
lægges til grund for udskiftningen.
Efterhånden som udskiftningen af signalerne gennemføres, bliver behovet for personer med
kompetencer i de gamle sikringsanlæg mindre og mindre. Den oprindelige plan for udrulning af
Signalprogrammet var baseret på en relativt hurtig udrulning af de nye signalsystemer, hvilket blev
understøttet af, at leverandørerne efterfølgende bød ind med tidsplaner, der var mere optimistiske end
de planer, som Banedanmark oprindeligt havde lagt op til.
Frem til medio 2016 var det derfor Banedanmarks forudsætning, at behovet for ressourcer, der kunne
arbejde i de gamle sikringsanlæg, ville forsvinde inden for en meget overskuelig tidshorisont, ligesom
det var forudsætningen, at alle nyanlægsprojekter (København-Ringsted, Ringsted-Femern, Aalborg
lufthavnsbane, elektrificerings-programmet mv.) og en række store sporfornyelser ville gennemføres i
den nye signalteknologi. Det var også kendt i markedet, hvorfor såvel Banedanmark som markedet
tilrettelagde tilgangen af nye ressourcer, der kunne arbejde i de gamle sikringsanlæg, efter disse
tidsplaner.
Signalsystemer
Telefon
Sekretariat
8234 0000
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København
Version
banedanmark.dk
Journalnr.
Notatskabelon 1.0
Side 1(6)