Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2130327_0001.png
Notat
13.12.2019
Banedanmarks brug af signaltekniske validatorer
I forlængelse af ordførermødet 27. november 2019 er der blandt ordførerne udtrykt ønske om at få
belyst problemstillingen omkring signaltekniske validatorer. Banedanmark er på denne baggrund
blevet bedt om et notat, som belyser følgende elementer;
1. Situationen omkring validatorer, herunder som central faktor ved gennemførelse af anlægs- og
fornyelsesarbejder på jernbanen.
2. Overblik over omfanget af validatorressourcer til rådighed vis-a-vis behovet for ressourcer til
gennemførelse af planlagte projekter i årene frem.
3. Behovet for validatorer ved gennemførelse af immunisering af Roskilde-Holbæk,
sikringsanlæg Køge Nord og evt. øvrige strækninger, hvor der er gjort overvejelser om at
implementere midlertidige alternativer til Signalprogrammet
4. Konsekvenserne for gennemførelse af andre planlagte projekter (herunder Signalprogrammet),
ved gennemførelse af immuniseringsarbejder/alternativer.
5. Beskrivelse af, hvad Banedanmark har gjort for at skaffe det fornødne antal validatorer.
Indledning
Der er i dag på den danske jernbane mange forskellige signalteknologier, hvor teknologien stammer
fra hhv. 1940’erne, 50’erne, 70’erne og 90’erne.
Disse anlæg er baseret på helt forskellige
styringsmåder: mekanisk styring, relæ-baseret styring, elektronisk styring mv. Derfor kræver det
specialiseret viden om den helt specifikke signaltype både at arbejde med anlægget og i særdeleshed at
kunne stå inde for, at de ændringer, der foretages i det enkelte anlæg, er sikre. Samtidig er alle
anlæggene gamle og baseret på teknologier, hvor der ikke eller kun i meget begrænset omfang er
adgang til at købe nye reservedele.
Blandt andet derfor blev det i 2009 besluttet
med aftale om ”En grøn transportpolitik” at udskifte de
eksisterende signalsystemer med nye og moderne signaler på hhv. fjern- og S-banen baseret på
standard-systemer. På fjernbanen skulle den europæiske standard ERTMS, der i dag anvendes globalt,
lægges til grund for udskiftningen.
Efterhånden som udskiftningen af signalerne gennemføres, bliver behovet for personer med
kompetencer i de gamle sikringsanlæg mindre og mindre. Den oprindelige plan for udrulning af
Signalprogrammet var baseret på en relativt hurtig udrulning af de nye signalsystemer, hvilket blev
understøttet af, at leverandørerne efterfølgende bød ind med tidsplaner, der var mere optimistiske end
de planer, som Banedanmark oprindeligt havde lagt op til.
Frem til medio 2016 var det derfor Banedanmarks forudsætning, at behovet for ressourcer, der kunne
arbejde i de gamle sikringsanlæg, ville forsvinde inden for en meget overskuelig tidshorisont, ligesom
det var forudsætningen, at alle nyanlægsprojekter (København-Ringsted, Ringsted-Femern, Aalborg
lufthavnsbane, elektrificerings-programmet mv.) og en række store sporfornyelser ville gennemføres i
den nye signalteknologi. Det var også kendt i markedet, hvorfor såvel Banedanmark som markedet
tilrettelagde tilgangen af nye ressourcer, der kunne arbejde i de gamle sikringsanlæg, efter disse
tidsplaner.
Signalsystemer
Telefon
Sekretariat
8234 0000
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København
Version
banedanmark.dk
Journalnr.
Notatskabelon 1.0
Side 1(6)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Banedanmarks notater om mangel på sikringstekniske ressourcer, herunder den løbende prioritering blandt planlagte projekter samt notat om Banedanmarks behov for og brug af signaltekniske validatorer, fra transportministeren
2130327_0002.png
Som bekendt måtte Banedanmark i 2017 endegyldigt konstatere, at denne forudsætning ikke holdt,
idet leverandørerne slet ikke var i stand til at overholde de tidsplaner, de havde budt ind med
det
gjaldt ikke mindst ift. den helt centrale udrustning af tog til fjernbanen. Dermed opstod behov for at
gennemføre en række nyanlægsprojekter i traditionel sikringsteknologi. Det betyder, at der særligt i
perioden frem til Ringsted-Femern-projektet er afsluttet i 2021 vil være meget stort behov for
ressourcer, der kan godkende ændringer i de eksisterende sikringsanlæg
kaldet sikringstekniske
validatorer.
Validering og brug af signaltekniske validatorer
En signalteknisk validator er en uafhængig ekspert, som systematisk kvalitetssikrer ændringer i
jernbaneinfrastrukturen
mere specifikt i de signalanlæg, der styrer trafikafviklingen
(fjernstyringssystemer til brug for trafikstyringspersonalet i kommandoposterne, sporskiftedrev til
omskiftning af sporskifterne, signaler med lysindikation til at give køretilladelser til lokoførere m.fl.).
Formålet med aktiviteterne er at identificere og rette eventuelle sikkerheds- og driftskritiske
projekteringsfejl, inden
en ændring af infrastrukturen tages ”fra skrivebordet” (projekteringsfasen)
med ud og gennemføres i praksis i infrastrukturen (den efterfølgende udførelsesfase).
Valideringsaktiviteterne består i grundrids af en sammenligning af projektdokumentation med tekniske
regler og typedokumentation for den/de relevante signalanlægstyper.
Kravet om sikringsvalidering udspringer af et EU-krav. Det skyldes, at ændringer i
jernbaneinfrastrukturen skal følge CSM-forordningen
1
. Det følger af CSM-forordningen, at en
uafhængig assessor skal stå inde for, at Banedanmark har fulgt de processer, som gør, at banen sikkert
kan tages i brug. Den uafhængige assessor baserer blandt andet sin vurdering på en valideringsrapport
fra den signaltekniske validator, så assessor ved, at der ikke er fejl i design af signalsystemerne.
Banedanmarks brug af validatorer følger EU-standarden
”EN50128”, der omhandler sikkerheden i
signalsystemer og lægges til grund som best practice i hele EU, når der arbejdes med signalsystemer
bl.a. fordi denne standard angiver en arbejdsmetode, som er en af måderne hvorpå man kan
demonstrere overholdelse af proceskravene i CSM-forordningen.
Grunden til, at man gør brug af signaltekniske validatorer, er først og fremmest at få en sikker
jernbane. Signalteknisk validering er en systematisk kvalitetssikring af ændringer i den signaltekniske
infrastruktur gennemført ved signaltekniske eksperter med særlige kvalifikationer inden for fejlfinding
i signalanlæg. Validering handler derfor grundlæggende om passagernes sikkerhed.
Banedanmarks initiativer for at skaffe det fornødne antal validatorer
Banedanmark køber en stor del af validator-ydelserne i markedet. Det har været Banedanmarks tilgang
siden frasalget af Banedanmarks rådgivningsdivision i 2001. Banedanmark har derfor historisk set
ikke haft et fuldt overblik over validator-ressourcerne, da Banedanmark primært har baseret sig på
indkøbte kompetencer. Banedanmark har dog selv nogle interne validator-ressourcer, men slet ikke
nok til at dække Banedanmarks behov.
Da problemet med manglende validatorer blev identificeret ved replanlægningen af
Signalprogrammets udrulning ultimo 2017, igangsatte BDK sammen med rådgiverbranchen en
målrettet uddannelsesindsats. Det skyldtes især, at valideringsbehovet blev øget markant, som følge af,
1
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 402/2013 af 30. april 2013 om den fælles sikkerhedsmetode til risikoevaluering og
vurdering og ophævelse af forordning (EF) nr. 352/2009 (EØS-relevant tekst).
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Banedanmarks notater om mangel på sikringstekniske ressourcer, herunder den løbende prioritering blandt planlagte projekter samt notat om Banedanmarks behov for og brug af signaltekniske validatorer, fra transportministeren
at de store nyanlægsprojekter (Ringsted-Femern, København-Ringsted etc.) også skulle udføres i
traditionel sikringsteknologi.
I sammenhæng hermed, oplevede Banedanmark i 2017/18, at ingeniørvirksomhederne generelt bød
ind med flere valideringsressourcer end de faktuelt havde. Banedanmark havde opfattelsen af, at
virksomhederne havde flere ressourcer end tilfældet viste sig at være.
Da det viste sig, at ingeniørvirksomhederne ikke kunne levere de nødvendige ressourcer, bad
virksomhederne Banedanmark prioritere projekter for sig
på trods af, at visse kontrakter var indgået
bilateralt ml. ingeniørvirksomhederne og andre private virksomheder.
På denne baggrund etablerede Banedanmark en enhed, der koordinerer allokering af alle
validatorressourcer, både i Banedanmark og hos rådgiverne. Banedanmark arbejder derfor sammen
med rådgiverne på at optimere rammerne for validering og minimere ressourceudfordringen.
Dette gøres bl.a. gennem følgende aktiviteter;
Større fremdriftsovervågning for signaltekniske projekteringsaktiviteter i aktuelle projekter.
Særligt fokus på projektering Ringsted-Femern, Slagelse St. og andre infrastrukturaktiviteter,
der afføder et særligt stort træk på valideringsressourcer, mhp. at sikre rettidige leverancer af
høj kvalitet ind i valideringsprocesserne og dermed reducere procestiden.
Etablering af formaliseret proces for afgrænsning og præcis rammesætning af
valideringsopgaver inden opgaveopstart (kommissorium for valideringsopgaver) mhp. at
reducere valideringsopgavernes omfang.
Etablering af fælles fysisk miljø for signaltekniske projekterende og validerende på større
projekter mhp. at sikre effektiv overlevering fra konstruktive til kvalitetssikrende led i den
signaltekniske værdikæde.
Øget anvendelse af
”validerings-hold”, hvor en erfaren
lead-validator leder et hold af mindre
erfarne ressourcer med henblik på at udvide den samlede ressourcepulje til
valideringsindsatser
Ovenstående tiltag forventes at kunne bibringe lavere procestid, reducere valideringsomfanget og
skabe en større ressourcemængde for validering til de kritiske projekter for Banedanmark over de
kommende år, om end udfordringen forventes at vedblive særligt i 2020 og 2021.
Overblik over omfanget af validatorressourcer til rådighed og behovet ift. gennemførelse af
udvalgte projekter (Roskilde-Holbæk, sikringsanlæg Køge Nord etc.)
På trods af, at Banedanmark løbende gør en stor indsats sammen med ingeniørvirksomheder for at øge
antallet af validatorer og reducere behovet, mangler der fortsat validatorer i perioden 2020-2021,
hvilket
givet valideringscyklussen
også påvirker projekter til udførsel i 2022 og 2023.
Nedenstående søjlediagram illustrerer valideringsbehovene de kommende år, og den stiplede røde linje
angiver tilgængelige valideringsressourcer. Som det fremgår, er der, allerede inden immunisering af
Roskilde-Holbæk eller et nyt sikringsanlæg på Køge Nord St. overvejes, ressourcemangel på
validatorer i 2021, hvilket også påvirker projekter til udførsel i 2022 og 2023.
Dertil skal nævnes, at årsagen til, at 2020 er under den stiplede linje, er, at der allerede er prioriteret og
udskudt projekter fra 2020. Det drejer sig bl.a. om en række opgaver for Signalprogrammet i
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Banedanmarks notater om mangel på sikringstekniske ressourcer, herunder den løbende prioritering blandt planlagte projekter samt notat om Banedanmarks behov for og brug af signaltekniske validatorer, fra transportministeren
2130327_0004.png
Vestdanmark samt arbejder på Aalborg station, ligesom det har været nødvendigt med en markant
forlængelse af spærringen af strækningen Ringsted-Næstved.
Det ændrer dog ikke på, at der fortsat er risici ift. at gennemføre den planlagte portefølje i 2020 som
følge af, at Banedanmark oplever, at ingeniørvirksomhederne leverer en meget dårlig
projekteringskvalitet, hvilket giver behov for langt mere validering end burde være tilfældet, samt at
projekteringen bliver forsinket, hvilket underminere Banedanmarks ressourceplan for gennemførsel af
valideringsopgaver. Der er taget initiativer sammen med ingeniørvirksomhederne til at forbedre
projekteringen, men risikoen for 2020 gælder også for 2021 og fremefter.
Valideringsbehov 2020-2025
% af samlet valideringskapacitet
250
200
150
100
50
0
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Ressourcebelastning i dag
Ressourcekapacitet
Konsekvenser ved gennemførsel af immunisering/sikringsanlæg for andre projekter
Hvis der træffes beslutning om immunisering Roskilde-Holbæk eller nyt sikringsanlæg Køge Nord,
vurderes der at være reel risiko for udskydelse af en række i forvejen prioriterede projekter grundet
manglende valideringsressourcer, herunder;
1. ERTMS-udrulning:
a. Næstved-Rødby ex Næstved St. i risiko for forsinkelse op til 6 mdr
b. Evt. påvirkning af RO10 (Odense-Svendborg).
2. Slagelse-Korsør (sporfornyelse og hastighedsopgradering) -> skyder Roskilde-Ringsted og
Ringsted-Slagelse.
3. Østfyn (sporfornyelse og hastighedsopgradering).
4. Overkørsler kan ikke sikres i konventionel teknologi i perioden 2020-2022.
5. Tredjepartsprojekter (fx projekter, hvor Banedanmark opgraderer overkørselsanlæg i
forbindelse med, at kommunerne anlægger cykelstier).
6. Fjernstyring Næstved (hvilket vil nødsage stationsbemanding i Næstved til der kan findes
valideringsressourcer til opgaven) og ny sportavle i Roskilde til at kunne styre trafikken.
7. Derudover risiko for, at evt. arbejde på Aarhus H ikke, som tidligere forventet, kan opstartes i
2023.
Som det fremgår af nedenstående graf, er det ligesom med immuniseringen af Roskilde-Holbæk
vanskeligt at prioritere Køge Nord sikringsanlæg ind, uden at foretage yderligere udprioriteringer.
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Banedanmarks notater om mangel på sikringstekniske ressourcer, herunder den løbende prioritering blandt planlagte projekter samt notat om Banedanmarks behov for og brug af signaltekniske validatorer, fra transportministeren
2130327_0005.png
Valideringsbehov 2020-2025 inkl. immunisering og Køge Nord
250
% af samlet valideringskapacitet
200
150
100
50
0
2020
2021
2022
Immunisering
2023
Køge Nord
2024
2025
Ressourcekapacitet
Ressourcebelastning i dag
Det skal hertil understreges, at immunisering Roskilde-Holbæk og sikringsanlæg Køge Nord trækker
på samme kritiske valideringsressourcer (validatorer til stationssikrings- og linjeblok-anlæg samt til
ATC), hvorfor begge projekter ikke kan udføres på samme tid
men i stedet vil skulle udføres i
forlængelse af hinanden.
Prioritering af enten immunisering eller sikringsanlæg Køge Nord vil medføre en række både
økonomiske og tidsmæssige konsekvenser, samt risici i Banedanmarks øvrige aktiviteter og projekter.
Immunisering Roskilde-Holbæk
Immunisering af Roskilde-Holbæk sigter på at kunne medføre el-tog på strækningen fra ultimo 2022.
Hvis immuniseringen opgives, vil elektrificering af strækningen blive udskudt med mindst 2 år. DSB
har opstillet en alternativ køreplan, som sikrer, at de lokomotiver, som er indkøbt i henhold til de
hidtidige forudsætninger, vil kunne finde anvendelse på andre strækninger. I stedet vil togene
København
Holbæk overvejende blive fremført af IC4.
Traditionel immunisering af Roskilde-Holbæk forudsætter ca. 6.000 timers validering, ligesom det vil
medføre en meromkostning på ca. 98 mio. kr. jf. Bombardiers totalentreprisetilbud. Hertil skal lægges
tværgående omkostninger på ca. 25 mio. kr. samt korrektionstillæg på 30 pct. jf. NAB. I alt kan
totaludgiften opgøres til ca. 160 mio. kr. (2019-pl).
Immunisering vil ligeledes nødsage nedprioritering af en række planlagte projekter grundet manglende
valideringsressourcer, jf. ovenfor.
Sikringsanlæg Køge Nord
Et nyt sikringsanlæg på Køge Nord Station vil tidligst kunne påbegyndes udført fra start 2021 grundet
manglende valideringsressourcer.
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Banedanmarks notater om mangel på sikringstekniske ressourcer, herunder den løbende prioritering blandt planlagte projekter samt notat om Banedanmarks behov for og brug af signaltekniske validatorer, fra transportministeren
Der er undersøgt to forskellige sikringstekniske løsninger, men der knytter sig markante risici til begge
løsninger, hvilket kan betyde en markant udskydelse af ibrugtagningstidspunktet. Et tilsvarende
(teknisk set) projekt i Randers er aktuelt forsinket med 20 måneder.
Hvis man ser bort fra den grundlæggende usikkerhed, vil sikringsanlægget først kunne stå klar ultimo
2022
samme tidspunkt, som ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS forventeligt kan
fremrykkes til. København-Ringsted med ERTMS giver fuld funktionalitet i K23 med mulighed for
direkte tog København-Køge-Næstved samt markant forøget kapacitet på København-Køge N-
Ringsted.
Ud over de udskydelser af projekter, der er nævnt tidligere, så vil etableringen af Køge Nord
sikringsanlæg komme til at påvirke implementeringen af ERTMS på strækningen Køge Nord-
Næstved, som er den anden del af teststrækningen i øst, idet disse projekter nu får et tidsmæssigt
sammenfald (hidtil planlagt med at et traditionelt sikringsanlæg på Køge Nord kunne have været
udført før arbejderne på den sydlige teststrækning blev påbegyndt) med mere end et år (en mere
detaljeret vurdering af forsinkelsen udestår).
Hvis teststrækningen forsinkes, vil det betyde, at ibrugtagning af ERTMS på strækningen Næstved-
Nykøbing Falster forsinkes, hvilket vil betyde, at passagererne på denne strækning vil opleve en
markant reduceret trafikbetjening (et tog i timen i hver retning ift. 3 tog i timen i dag) fra
ombygningen af strækningen er gennemført medio 2021 til ERTMS kan være udrullet nogle år senere
forventeligt tidligst ultimo 2022. Dette vil igen betyde, at ibrugtagningen af København-Ringsted
med ERTMS forsinkes.
Side 6/6