Til de ansvarlige ledere og beslutningstagere i Banedanmark (kopi til transportudvalget,
transportministeren, transportministeriet og passagerpulsen)
Søndag d. 15/12-2019 blev det nye signalsystem taget i brug på en del af strækningen fra Roskilde
til og med Lille Skensved. Det er noget rigtigt mange rejsende og borgere omkring Lille Syd der har
set frem til med længsel. Først og fremmest for at slippe for togbusser, manglende togsæt og
spærrede omkørsler med flere kilometers omkørsel til følge.
Jeg håber derfor at få svar eller bemærkninger til en række punkter, som rækker rundt i
Banedanmarks organisation, og på den baggrund anmoder jeg om at få ét samlet svar, som har
indarbejdet den indsigt der uden tvivl ligger i organisationen, men som jeg ikke forventer at
direktøren for det hele måtte ligge inde med.
Som repræsentant for pendlerne og andre rejsende på Lille Syd anmoder jeg om, at denne
henvendelse tages med den seriøsitet, den er fremsendt og man tager de fremsendte
betragtninger med i overvejelserne for de kommende strækninger, der skal udrulles med
signalsystemet. Dette indbefatter også en øget kommunikation omkring det, men også hvordan
det hele skal hænge sammen for borgere i områderne, der skal kunne komme på arbejde,
uddannelse, sygehuse, besøg og hjem igen.
1. I pressemeddelelsen om ibrugtagningen af det nye signalsystem blev der lagt stof vægt på
hvilke goder, der ville komme ud af det nye system. Desværre fandt man det ikke
kærkomment at takke alle omkring strækningen (borgere og passagerer) for tålmodigheden
med de store udfordringer, det har medført at indføre de nye signaler. Tak er et lille ord, men
med en enorm betydning, og det betyder rigtigt meget for os der rammes af sporspærringer og
baneprojekter under anlæg. Det er en ommer.
2. Signalprogrammets direktør stod på Roskilde Station om eftermiddagen for at sige tak. Det var
en fin gestus! men havde det været en uoverstigelig udgift og brug af ressourcer at stille op på
Gadstrup, Havdrup og Lille Skensved og byde på en kop kaffe og en snak om det nye system
om morgenen, hvor der er flest, der samtidigt anvender banen. Det ville have klædt
Banedanmark at optræde helt lokalt.
3. I samme pressemeddelelse skriver Banedanmark, som også er infrastrukturforvalteren, at
signalerne kan ses af togføreren,
hvis presse eddelelse var blevet KS’et orde tligt, så ville
enhver med en lille indsigt i jernbanedrift vide, at det korrekte er lokoføren. Det er en ommer.
4. I pressemeddelelsen beskrives det, at det er strækningen frem til Køge der er sat i drift, men
det korrekte er jo, at det ”ku ” er til og ed Lille Ske sved. Ølby statio tri bræt er der ed
ikke med. Det er så særskilt oplyst af Banedanmark, at det indgår i EDL-S (Køge
–
Næstved).
Det kommer ifølge tidsplanen først i drift i 2021, hvilke konsekvenser får det for driften på Lille
Syd? Strækningen mellem Køge og Roskilde overdrages til Lokaltog ultimo 2020. Hvis
strækningen Køge-Ølby skal spærres som følge af tests og installation, vil det medføre store
ko sekve ser for ”EDL-N” for så ka vi ikke komme
videre sydpå fra Lille Skensved. Har
Banedanmarks signalprogramsledelse haft dette med i konsekvensanalysen? Er det
Banedanmarks vurdering, at Lokaltog har materiel nok til at kunne betjene den nordlige del og