Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2125936_0001.png
EFFEKT AF MAAS PÅ INDTÆGTERNE
I DEN KOLLEKTIVE TRAFIK
___
Transport- og Boligministeriet
Rapport, 17. december 2019
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0002.png
INTRODUKTION
I denne delrapport vurderer vi, i hvilket omfang en samlet
mobilitetstjeneste (MaaS) vil påvirke billetindtægterne i den
kollektive trafik.
Vores opgørelser tager udgangspunkt i de målbilleder, som
Deloitte/Struensee & Co har udarbejdet og beskrevet.
I analysen opgør vi effekterne for 3 scenarier, der illustrerer
forskellige ambitionsniveauer for MaaS:
3 scenarier
1
Indholdsfortegnelse
Side
1. Servicetilbud
før
etablering af integreret MaaS-løsning
3
2. Servicetilbud
efter
etablering af integreret MaaS-løsning
5
Trin 1. Integreret app
Trin 2. Fuld integration af bycykler/løbehjul
Trin 3. Yderligere integration af delebiler/taxier
3. Tilgang til at opgøre effekt på indtægter i kollektiv trafik
8
2
4. Brug af erfaringer fra ind- og udland i analysen
14
3
5. Resultater
19
Derudover estimerer vi i en sideanalyse effekten af, at
samkørsel integreres i MaaS-løsningen.
God læselyst.
Bilag
25
Kunde: Transport- og Boligministeriet
Dato: 17. december 2019
Udarbejdet af: Thomas Odgaard og Patrick Friis Espensen
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0003.png
1
SERVICETILBUD FØR
ETABLERING AF INTEGRERET
MAAS-LØSNING
___
I dette afsnit redegør vi kort for, hvordan kunderne i den kollektive trafik er
stillet i forhold til de parametre, som MaaS omhandler (basissituationen).
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0004.png
Kunderne tilbydes allerede i dag en række af de
centrale services i en MaaS-løsning
Kunderne i den kollektive trafik har allerede i dag gode services til rådighed, der dækker en række af de centrale elementer i en MaaS-løsning. Det
gælder bl.a. en velfungerende rejseplanlægger og et betalingsmiddel i form af rejsekortet, som kan bruges på tværs af bus, letbane, tog og metro hos
alle selskaber. Fundamentet for rejsekortet er et landsdækkende takstsamarbejde, som har eksisteret i mere end 20 år.
Effekterne af at tilbyde en egentlig MaaS-løsning vil derfor være væsentlig mindre, end hvis disse services ikke var til rådighed for kunderne i dag.
Effekterne vil derfor også være mindre, end man har set i udenlandske (pilot-) projekter, hvor kunderne i udgangspunktet ofte ikke blev tilbudt
tilsvarende services.
Velfungerende rejseplanlægger
Tværgående billetsystem/betalingsmiddel
Landsdækkende takstsamarbejde
Rejseplanen bruges i stor stil af danskerne:
90% kender Rejseplanen.
75% bruger Rejseplanen.
Rejseplanen har mere end 1,2 mio. daglige
rejseopslag.
Appen er downloadet over 3,7 mio. gange.
En udvidelse af Rejseplanen testes som
pilotprojekt i Nordjylland (MinRejseplan).
Udvidelsen indeholder flere
mobilitetsformer end bus, tog og metro
og tilføres nu flere bybiler og delecykler.
Ud over Rejseplanen findes flere andre
søgetjenester, der tilbyder lignende
services, fx Google (baseret på
Rejseplanens API).
Rejsekort er et billetsystem/betalingsmiddel,
der kan bruges i bus, letbane, tog og metro.
Rejsekort samler landets forskellige
trafikselskaber, takstområder, billetsystemer
og rabatordninger i ét fælles system.
Rejsekortet er udbredt:
Der er udstedt over 2,5 millioner rejsekort.
Der foretages næsten 10 mio. rejser på
rejsekort om året.
Den årlige omsætning på rejsekort er ca. 3
mia. kr.
I mere end 20 år har der eksisteret et
landsdækkende takstsamarbejde, der sikrer, at
kunderne på én billet frit kan vælge mellem
bus, letbane, tog og metro.
I de seneste år er takstsystemet reformeret og
forenklet gennem en række takstreformer.
Kilder:
Rejseplanen.dk, rejsekort.dk og trafikstyrelsen.dk.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0005.png
2
SERVICETILBUD EFTER
ETABLERING AF INTEGRERET
MAAS-LØSNING
___
I dette afsnit redegør vi kort for, hvordan de relevante målbilleder for MaaS-
løsningen vil ændre de services, som brugerne af den kollektive trafik har til
rådighed, og hvordan det påvirker de drivere, der betyder noget for
kundernes rejseadfærd.
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0006.png
Bidrag fra MaaS til en enklere brugeroplevelse i trin 1 og trin 2
Teknisk tilgang
På trin 1 og 2 giver MaaS-løsningen kun små forbedringer sammenlignet med dagens situation for brugere af Rejseplanen/rejsekort
Kunderne tilbydes i dag gode services med Rejseplanen og rejsekort, der næsten modsvarer ”pay as you go-MaaS” fra andre lande (bortset
fra at de to services ikke er
integrerede).
I trin 1 er den væsentligste serviceforbedring integration af søgning og billetkøb i én app.
I trin 2 udvides de eksisterende løsninger med bycykler/løbehjul, som primært er relevant i de største byer.
I dag
Alle
Platform
Generelt
Mobilitetsformer
Priser
Start, søg rejse
Før rejsen
Vælg rejse
Rejseplan app,
Rejsekort betaling
Semi-anonym
rejsende
Trin 1
Kendt rejsende
Semi-anonym
rejsende
Trin 2
Kendt rejsende
Integreret i én app
Bus, tog og metro + bycykel/løbehjul
Bus, tog og metro (+ info om placering af bycykler)
Som i dag
Åbn app, forslag ud fra seneste søgninger
Info om ruter, tider og priser
Åbn app, forventning
om næste rejse
Notifikationer
Check ind
Oplås bycykel/løbehjul
Under rejsen
Info ved forsinkelser
Check ud
Prisinformation
Efter rejsen
Kvittering
Rejsetidsgaranti
Manuelt ved stander
Ingen
Manuelt i integreret app
Separate apps
Notifikation og manuel søgning på rejseplanen.dk for alternativ rute
Manuelt ved stander
eller app
(Check Udvej)
Via rejsekort.dk
Via rejsekort.dk
Automatisk for pendlere ved tilmelding
Manuel ansøgning for øvrige
Manuelt i integreret app
I integreret app
I integreret app
Om ændrede vejrforhold
Automatisk i integreret app
Integreret i én app
Notifikation med automatisk forslag om
alternativ rute
Automatisk i integreret app
Automatisk
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0007.png
Bidrag fra MaaS til en enklere brugeroplevelse
Ændringer koblet til tre primære drivere for ændret adfærd
På basis af en gennemgang af erfaringerne med MaaS har vi identificeret tre primære drivere, der kan påvirke kundernes rejseadfærd og dermed indtægterne i den
kollektive trafik.
Nedenfor har vi kort opsummeret, hvordan disse drivere påvirkes i de tre trin for udvikling af MaaS, som vi her ser på.
I trin 1 bidrager de lovbestemte funktionaliteter alene til ændret adfærd ved, at brugeroplevelsen bliver bedre, når planlægning, booking og billettering integreres i én
app i stedet for i dag, hvor dette dækkes af rejsekort og Rejseplanen i kombination.
I trin 2 får kunderne yderligere den fordel, at bycykler og løbehjul integreres fuldt ud i løsningen, hvilket primært adresserer kollektiv trafiks problem med first/last
mile i de største byer. Derudover personliggøres løsningen.
I trin 3 udvides MaaS-løsningen med bl.a. delebiler og taxier, og der kan blive introduceret abonnementsløsninger. Dette kan potentielt få nogle kunder til at opgive
bilen og bruge kollektiv trafik mere. Dog styrkes delebiler og taxier samtidig i konkurrencen med både privatbiler og kollektiv trafik.
3 primære drivere for ændret rejseadfærd
1.
Integreret og personlig løsning
Planlægning, booking, betaling og billettering
for alle transportformer integreret i én
platform. Rejsen indrettes efter den enkelte
brugers præferencer, hvilket øger
brugervenligheden.
Dækkes af kombination af
rejsekort (plastik) og Rejseplanen (app), dvs.
løsning af ej integreret
Integreret i én app
2.
Flere transportformer løser bl.a. first/last mile
Kunderne ændrer adfærd, i takt med at flere
transportformer integreres i løsningen.
En væsentlig udfordring for kollektiv trafik er first/last
mile. MaaS kan delvist afhjælpe dette problem.
3.
Ændrede priser
MaaS kan i visse former
ændre de priser, som
kunderne præsenteres for
ved valg af
mobilitetsløsning.
Løsning i dag
Bus, tog og metro (+ info om placering af bycykler)
Nuværende prisniveau
Trin 1. Integreret app
MaaS-scenarier
Som i dag
Som i dag
Bycykler/løbehjul integreres fuldt ud
Trin 2. Fuld
Integration af
bycykler/løbehjul
Trin 3. Yderligere
integration af
delebiler/taxier
Mulighed for personlige forslag baseret
på forventninger til næste rejse
Delebiler, taxier m.m. integreres fuldt ud
Sideanalyse: + samkørsel
Abonnementsløsninger
reducerer de samlede
mobilitetsomkostninger
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0008.png
3
TILGANG TIL AT OPGØRE
EFFEKT PÅ INDTÆGTER
I KOLLEKTIV TRAFIK
___
På de følgende sider beskriver vi vores tilgang til at opgøre effekterne på
indtægterne i den kollektive trafik.
Herunder beskriver vi den beregningsmodel, vi har udviklet til formålet.
Der er relativt begrænset viden fra ind- og udland om effekterne af MaaS.
Og mange af erfaringerne kan ikke direkte omsættes i konkrete effektmål,
bl.a. fordi resultaterne er påvirket af ‘selection’, dvs. at deltagerne i
pilotforsøg med MaaS ikke er repræsentative for den gennemsnitlige borger.
Vi har derfor inkluderet erfaringer med bl.a. delebiler og bycykler i analysen
og opererer med scenarier for udbredelsen af brugen af bycykler, løbehjul
og delebiler.
På grund af den begrænsede viden bruger vi beregningsmodellen fleksibelt
til at beregne effekterne for nogle scenarier, som vi vurderer repræsenterer
realistiske effekter af MaaS i en dansk sammenhæng. Modellen sikrer, at
vores resultater er konsistente med de erfaringer, man har gjort sig i ind- og
udland med MaaS, samt de erfaringer man har fra fx lancering af bycykler
og delebiler.
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0009.png
Fire trin til at opgøre effekter på indtægter i kollektiv trafik
1. Erfaringer fra ind-
og udland
Gennemgang af erfaringer
med MaaS, bycykler,
delebiler m.m.
2. Kortlægning af den
samlede transport i Danmark
Vi opdeler den samlede
transport i Danmark på:
By/land
Bilejer/ej bilejer
Turformål
Med/uden bagage
Rejsehyppighed
Transportform.
3. Serviceforbedringer med MaaS
3 trin for udvikling af MaaS
Trin 1. Integreret app
Trin 2. Fuld Integration af
bycykler/løbehjul
Trin 3. Yderligere integration af
delebiler/taxier
(+ sideanalyse: samkørsel)
3 drivere for ændret adfærd
1. Integreret og personlig løsning
2. Flere transportformer løser
bl.a. first/last mile
3. Ændrede priser
4. Beregningsmodel og effektskøn
Vi har udviklet en fleksibel beregningsmodel, der bedst muligt kan udnytte den viden, der foreligger om effekterne af MaaS, bycykler, delebiler m.m.
Ændring i brug af
kollektiv transport i %
Trin 1
By (tog/
metro)
By (bus)
Land
Trin 2
Trin 3
Årlig procentstigning i passagerindtægter som følge af MaaS
Andel by
Metroselskabet
Movia
DSB
Midttrafik
NT
Sydtrafik
Fynbus
Kontrol
Hvor stor en takstnedsættelse skal der til for
at generere en tilsvarende passagerfremgang?
Effekt på indtægter i mio. kr.
I dag
Trin 1
Trin 2
Trin 3
Trin 1
Trin 2
Trin 3
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0010.png
Kvantificering af effekter
Effekterne af MaaS afhænger i høj grad af, i hvilket omfang introduktionen af MaaS får nogen til at droppe bilen, da personer med bil rejser
væsentligt mindre med kollektiv transport end personer uden bil. Intet tyder på, at MaaS får nogen personer uden bil til at anskaffe bil, så det ser vi
bort fra i denne analyse. Dog kan visse kollektive ture blive overflyttet til ture med delebiler og bycykler/løbehjul. Derudover indregner vi effekterne
af, at de personer der ikke ændrer bilejerskab, ændrer adfærd.
I analyserne skelner vi mellem effekterne på land og by (hovedstadsområdet
a
og Aarhus).
Analysen omfatter alene interne ture i Danmark.
Den beregningsmodel, som vi har udviklet til analysen, kan håndtere, at MaaS ud over at overflytte ture også kan generere nye ture. Erfaringerne fra
udlandet viser dog, at der ikke er belæg for at forudsætte, at MaaS genererer (væsentligt) flere rejser
b
. Derfor er analysen baseret på en
forudsætning om, at MaaS alene fører til en overflytning mellem transportformer.
I analysen har vi ikke inkluderet effekterne for offentligt subsidierede tilslutningsrejser som flextur og plustur, da det er helt andre drivkræfter, der
styrer dette marked. Hvis denne type ture inkluderes i MaaS-løsningen, vil det uden tvivl generere flere ture. Det vil umiddelbart udløse ekstra
omkostninger for kommunerne. I visse tilfælde vil det dog også give mulighed for at lukke busruter med lav belægning, således at omkostningerne til
busdrift reduceres. Det samlede regnestykke vil helt afhænge af lokale forhold. Men da det er frivilligt for kommunerne, om de ønsker at deres
ordninger skal inkluderes i MaaS-løsningen, kan de vælge udelukkende at inkludere ordninger, der samlet set fører til omkostningsbesparelser.
I analysen estimerer vi effekterne af, at kundernes tilbydes én samlet MaaS-løsning. Hvis flere udbyder MaaS-løsninger, stilles kunderne bedre,
hvilket alt andet lige vil øge effekterne på indtægterne i den kollektive trafik. Der findes ikke data eller studier, der kan bruges til at kvantificere
denne effekt.
Før MaaS
Efter MaaS
Adfærdsændring
En del af de bilejere, der bruger bilen mindst, kan vælge at droppe bilen og i højere grad
anvende kollektiv transport. Dette kræver store ændringer i servicetilbuddet som følge af
MaaS.
Indgår ikke, da intet tyder på, at MaaS får nogle personer uden bil til at anskaffe privatbil.
Ændrer
bilejerskab
Bilejer
Ej bilejer
Ej bilejer
Bilejer
Ændrer ikke
bilejerskab
Bilejer
Bilejer
Effekten af MaaS vil variere på tværs af typen af ture, som kunderne gennemfører.
I analysen skelner vi mellem 7 forskellige typer af ture.
Ej bilejer
Ej bilejer
Noter:
a
Vi
følger Danmarks Statistiks definition af hovedstadsområdet, som omfatter landsdelene ‘Byen København’ og ‘Københavns Omegn’.
b
Rambøll (2019, side 19) vedr. erfaringer fra Whim:
”Although
Whim users appear to make significantly more public transport trips than typical Helsinki residents, their total number of average daily trips is about the same. There has been some
speculation that unlimited MaaS packages might lead to a major uptick in total trips
particularly by taxi
but the data suggest
this is not the case”.
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0011.png
Kvantificering af effekter for personer, der
ikke
ændrer bilejerskab
Opdeling på segmenter af transportarbejde med bil
For de personer, der ikke ændrer bilejerskab, afhænger effekterne af, hvilke ture der er tale om. Nogle ture kan lettere overflyttes til kollektiv trafik end andre.
Som udgangspunkt for analysen opdeler vi derfor alt transportarbejde med bil i 7 segmenter ud fra turformål, hvorvidt turen foregår med/uden bagage, og hvor hyppigt
turene gennemføres. Derudover skelner vi mellem, om turen foregår i byen eller på landet
1
.
Logikken er:
at ture med bagage i mindre grad vil blive overflyttet fra bil til kollektiv pga. besværet med at medbringe bagage i bus, tog og metro.
2
at en forbedret funktionalitet til planlægning m.m. vil skabe størst værdi for ture, der gennemføres sjældnere, da kunderne i så fald har mindre viden om
rejsemulighederne i relationen. Derudover skaber muligheden for billetkøb i appen mindre værdi for kunder med månedskort.
Mio. personkm i bil pr. dag
Segmenter
Beskrivelse
By
1
Erhverv
Pendler
Fritid, irrelevante turformål
Fritid, ikke-hyppig med bagage
Fritid, ikke-hyppig uden bagage
Fritid, hyppig med bagage
Fritid, hyppig uden bagage
Både erhvervstransport af gods/personer og kundebesøg
Pendling til arbejde, skole, uddannelsessted, børnehave
2,3 (9%)
5,9 (24%)
1,8 (7%)
2,6 (10%)
8,9 (36%)
2,0 (8%)
1,4 (6%)
Land
11,4 (10%)
32,5 (28%)
10,2 (9%)
5,6 (5%)
38,1 (33%)
12,0 (10%)
6,0 (5%)
I alt
13,7 (10%)
38,4 (27%)
12,1 (9%)
8,2 (6%)
47,0 (33%)
14,0 (10%)
7,4 (5%)
Fx afhentning af andre personer, eller at køreturen er et
formål i sig selv
Fx tur til sommerhus, kolonihave, ferie, udflugt
Fx tur til lægen, på restaurant eller besøg hos venner og
familie
Indkøb
Faste aktiviteter som sport, aftenskole, spejder
I alt
25,0 (100%)
115,8 (100%)
140,9 (100%)
Noter:
1
Vi følger Danmarks Statistiks definition hovedstadsområdet, som omfatter landsdelene ‘Byen København’ og ‘Københavns Omegn’.
Dog bruges særligt
metro og tog selvsagt ved ture til og fra lufthavnen m.m.
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0012.png
Kvantificering af effekter for personer, der
ikke
ændrer bilejerskab
3 fælles elementer for de 3 MaaS-scenarier
For
1.
2.
3.
de personer, der ikke ændrer bilejerskab, opgør vi 3 typer adfærdseffekter:
Bilture, der overflyttes til kollektiv trafik, som følge af at kollektiv trafik stilles bedre i konkurrencen med privatbiler.
Andelen af gang/cykel, der overflyttes til henholdsvis bycykel/løbehjul, delebil og kollektiv transport.
Overflytning fra kollektiv trafik til bycykel/løbehjul og delebiler, når disse integreres i MaaS-løsningen.
Estimaterne baseres på de bedste bud fra (sparsomme) udenlandske erfaringer med kundernes reaktioner på MaaS.
1.
Andel bilture, der overflyttes fra bil til kollektiv i %
By
Segment
Bilejer
Erhverv
Pendler
Fritid, irrelevante turformål
Fritid, ikke-hyppig med bagage
Fritid, ikke-hyppig uden bagage
Fritid, hyppig med bagage
Fritid, hyppig uden bagage
Bycykel/
løbehjul
Delebil
2.
Andel gang/cykel, der overflyttes i %
By
Land
Ej
bilejer
Bilejer
Ej
bilejer
Bilejer
Ej
bilejer
Land
Bilejer
Ej
bilejer
+ Andel heraf, der overflyttes til hhv. bycykel/løbehjul,
delebil og kollektiv transport.
3.
Overflytning fra kollektiv i %
By
Bilejer
Ej
bilejer
Land
Bilejer
Ej
bilejer
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0013.png
Kvantificering af effekter for personer, der ændrer bilejerskab
Fælles for alle 3 scenarier
Vi estimerer effekten af, at nogle nuværende bilejere dropper bilen på grund af MaaS i to trin:
Først estimerer vi andelen af bilejere, der dropper bilen pga. MaaS.
Derefter estimerer vi, hvor meget de tidligere bilejere ændrer brugen af kollektiv trafik, som følge af at de dropper bilen.
Ud fra Transportvaneundersøgelsen (TU) kan vi estimere, hvor meget en gennemsnitlig bilejer og ikke-bilejer bruger den kollektive trafik. Vi ved fra en
række studier (fx Ho et al, 2017), at det ikke er den gennemsnitlige bilejer, der dropper bilen, men de bilejere, der bruger bilen relativt lidt
(‘selection’).
Ligeledes er det ikke givet, at de bilejere, der dropper bilen, vil bruge den kollektiv trafik som en gennemsnitlig ikke-bilejer i dag.
Modellen er derfor sat op til at kunne korrigere for denne selection, jf. tabellen til højre.
1.
Andel, der dropper bilen i %
Km pr. dag
2.
Brug af kollektiv trafik
Scenarie
1
2
3
By
Land
Type
Gns.
Bilejer
By
Land
Integreret app
Fuld integration af bycykler/løbehjul
Yderligere integration af
delebiler/taxier
Dropper
bilen
Gns.
Ej bilejer
Bilejer før
MaaS
Note:
De grå bokse kan estimeres direkte ud fra
Transportvaneundersøgelsen (TU). De hvide bokse er de
relevante til at udregne effekten af MaaS ved ændret
bilejerskab.
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0014.png
4
BRUG AF ERFARINGER
FRA IND- OG UDLAND
I ANALYSEN
___
I dette afsnit beskriver vi, hvordan vi har brugt erfaringerne fra ind- og udland
med MaaS, delebiler, bycykler m.m. til opstille nogle scenarier, som vi
vurderer repræsenterer realistiske scenarier for effekterne af MaaS.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0015.png
Erfaringer fra ind- og udland:
Bycykel/løbehjul
Positiv effekt på kollektiv transport
Fuld integration af bycykler/løbehjul i trin 2 vil selvsagt øge brugen af bycykler/løbehjul, som man også så
under UbiGo-forsøget i Göteborg, hvor flere benyttede bycykler efter at have fået adgang til MaaS end før
(Karlsson et al., 2016).
I relation til brugen af kollektiv trafik er der to modsatrettede effekter i spil:
+
På den ene side komplementerer bycykler/løbehjul kollektiv trafik ved at afhjælpe first/last mile-
problematikken.
÷
På den anden side kan bycykler/løbehjul erstatte kollektiv trafik på nogle strækninger.
På basis af en detaljerede gennemgang af data for de faktiske ture, der foregår med bycykel i København,
har vi i en analyse for DSB
a
tidligere estimeret, at den positive effekt dominerer for tog, således at
bycyklerne i København har bidraget med stigning i antal rejser med S-tog på 0,16%. Effekten er sammensat
at et positivt bidrag på 0,20% og et negativt bidrag på 0,04%.
I denne analyse har vi indregnet, at integrationen af bycykler/løbehjul i MaaS-løsningen giver en tilsvarende
effekt på antallet af togrejser, som man oplevede i S-tog med introduktionen af bycykler i København.
Konsistent med øvrig litteratur
Vores effektskøn er konsistente med resultaterne i Yant
et al. (2018), der vurderer, at bycykler samlet styrker
den kollektive trafik ved delvist at afhjælpe problemet
med first/last mile.
I vores analyse er ca. 9 ud af 10 bycykelture overflyttet
fra gang/egen cykel, mens 1 ud af 10 er overflyttet fra
kollektiv trafik. Dette modsvarer, at man i Dublin (se
Bullock et al., 2017) fandt, at 8 ud af 10 bycykelture var
overflyttet fra gang. Da cykelandelen er højere i
København end i Dublin, er det naturligt, at andelen,
der overflyttes fra gang/cykel, er højere i København
end i Dublin.
Diskussion af effektskøn
First/last mile
0,20%
Konkurrence
0,04%
Samlet
0,16%
Vi vurderer umiddelbart, at dette effektskøn kan være
et overkantsskøn i forhold til effekterne af MaaS.
Det skyldes primært, at effekten her er vurderet ud fra
effekten af at introducere bycykler. Vi vurderer, at
effekten af at integrere bycykler i MaaS kan være
mindre end dette.
Når vi i det efterfølgende refererer til
bycykler/løbehjul, er det værd at bemærke, at alle de
studier vi har identificeret alene omhandler bycykler og
ikke løbehjul. Her behandler vi effekten af bycykler og
løbehjul under ét.
Ekstra togture, som MaaS-integration af bycykler/løbehjul
skaber
Turene bliver overflyttet fra både gang, cykel og bil. Vi indregner, at de overflyttede bilture er ikke-
hyppige ture uden bagage. Det er særligt de ture, som en kombination af bycykel/løbehjul og kollektiv
transport kan løse bedre end personbil.
Disse ture er kortere end gennemsnitlige ture med kollektiv trafik. Derfor er effekten på personkm lavere
end 0,16%.
Vi forudsætter, at metroture påvirkes på samme måde som togture. Vi har ikke indregnet en effekt for
busser, da de i højere grad end tog mister ture til bycykler og løbehjul i first/last mile. Vi har ikke
identificeret studier, der opgør en negativ effekter for busser af MaaS (eller udvidelser af MaaS-løsninger).
Noter:
a
Anvendes her med tilladelse fra DSB.
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0016.png
Erfaringer fra ind- og udland:
Delebiler og taxi
1. MaaS øger brugen af delebiler…
2. ... i byen
Erfaringerne viser også, at brugen af
delebiler er et storbyfænomen (Becker et al.
(2017), Clewlow (2016), Kang et al. (2016),
KiM (2015), Le Vine & Polak (2017)).
Vi indregner derfor alene en effekt af
delebiler i byen. Den gennemgåede metode
dækker derfor udelukkende over tilgangen i
byen.
Erfaringerne fra fx UbiGo i Sverige, Whim i Finland og Smile i Østrig viser, at MaaS øger brugen af delebiler.
Hvor meget brugen af delebiler øges, er dog meget usikkert. Blot 0,001% af trafikken med Whim udføres med delebil
(Rambøll, 2019). I pilotforsøgene for Smile (se Smile, 2015) og UbiGo (se Karlsson et al., 2016) svarede hhv. 15% og
57% af deltagerne, at de havde øget brugen af delebiler. Og for Whim konkluderer Rambøll i en evaluering, at brugen
af delebilerne er meget lille, men stigende
og at delebiler kan reducere bilejerskabet.
Erfaringerne er dog vanskelige direkte at overføre pga. ‘selection’, dvs. at deltagerne i pilotforsøgene ikke er
repræsentative for den gennemsnitlige borger.
3. Effekt
Delebiler
Konkret har vi her forudsat, at MaaS er katalysator for, at antallet af delebiler pr. person i
København/Aarhus stiger til niveauet for Hamborg.
Ifølge Habibi et al. (2017) er der omtrent 5 gange så mange free-floating-delebiler i
Hamborg som i København og Aarhus.
1
Korrigeret for indbyggertal svarer det til, at Maas
fører til en tredobling af antallet af delebiler i København og Aarhus tilsammen. Vi
antager, at tredoblingen sker både for stationsbaserede og free-floating-delebiler.
Taxier
MaaS kan have stor indflydelse på taximarkedet (se fx Rambøll (2019), hvor taxi bruges
2,4 gange mere af Whim-brugere end af ikke-Whim-brugere). Dog vurderer vi, at taxiture i
ringe grad substituerer kollektive ture.
Fx viser Nelson & Sadowsky (2018), at taxilignende tjenester i større grad er en
konkurrent til bil end til kollektiv trafik. Derudover er taximarkedets størrelse i forvejen
under 5% af størrelsen på markedet for kollektiv trafik
2
, så selv hvis taximarkedet
overflyttede/fik overflyttet en stor andel af sine ture, ville det ikke udgøre en signifikant
forskel for den kollektive trafik.
4. Bilejerskab
Udbredelsen af delebiler ændrer brugen af
kollektiv trafik. Brugeradfærden afhænger
dog af, om delebilsejere ændrer bilejerskab.
På de kommende slides har vi derfor opgjort
effekten separat for personer, der ændrer
bilejerskab, og personer, der ikke ændrer
bilejerskab.
Bemærk, at det kræver meget at få personer
til at opgive bilejerskabet. Derfor er det i
modellen kun ændringer på delebilsmarkedet
ikke taximarkedet
der påvirker
bilejerskab.
3x
Forudsat vækst i antallet
af delebiler i København
og Aarhus
-
Effekt fra taxiintegration
i MaaS på den kollektive
transport
Noter:
Habibi et al. (2017) opgør ikke delebiler i Aarhus. Vi har regnet ud fra, at der ikke er nogen forud for MaaS. Skønnene er usikre, da der ikke er andre kilder, der
opgør delebiler i både København og Hamborg på et sammenligneligt grundlag. Resultaterne i rapporten kan alternativt tolkes, som at vi har forudsat en vækst i delebiler
på 219% i København og Aarhus.
2
Kilde: Danmarks Statistik, tabel PKM1. Markedsstørrelserne er opgjort ved personkm.
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0017.png
Erfaringer fra ind- og udland:
Delebiler og taxi (for personer, der ændrer bilejerskab)
Antal personer, der dropper bilen
ved øget delebilsudbredelse
Martin & Shaheen (2011), Baptista et al.
(2014) og Shaheen et al. (2012)
dokumenterer, at udbredelsen af
delebiler reducerer det private
bilejerskab.
Konkret estimerer Martin et al. (2010), at
hver delebil erstatter 9-13 privatejede
biler. I vores beregninger har vi forudsat
at
hver delebil erstatter 8 privatejede
biler.
1
Det flugter med, at Københavns
Kommune (2014) estimerer, at hver
delebil erstatter 5-10 privatejede biler.
Vi forudsætter en tredobling af delebiler i
København/Aarhus. Det betyder konkret,
at antallet af delebiler stiger fra 1.300 til
4.100, altså med 2.800 biler.
Da 8 personer sælger bilen for hver
delebil på markedet, svarer det til, at
22.600 bilejere sælger bilen.
Det er 2,6%
af alle byboere.
Effekt af at droppe bilen
De tidligere bilejere, der dropper bilen, vil mindske brugen af privatbil og øge brugen af kollektiv trafik. I analysen
har vi i tråd med erfaringerne fra en række studier antaget følgende om de personer, der dropper egen bil:
Det er de mindre hyppige brugere af egen bil, der dropper bilen til fordel for en delebil. Konkret har vi
antaget, at de har et rejsemønster, der ”ligger midt imellem” en gennemsnitlig bilejer og en ikke-bilejer.
De får en rejseadfærd som en ikke-bilejer.
Tallene for en gennemsnitlig bilejer og ikke-bilejer er angivet i de grå bokse i tabellen nedenfor. Tallene i de hvide
bokse er beregnet ud fra vores antagelser. Vores beregninger forudsætter dermed, at
personer, der sælger bilen,
vil øge brugen af kollektiv transport fra 7,5 til 11,2 km pr. dag.
Det er en stigning på 3,7 km pr. dag svarende til
50%.
Km pr. dag efter bilejerskab (by)
Type
Bilejer
Ej
bilejer
Gns.
Dropper bilen
Gns.
Bilejer før MaaS
Bil
26,4
15,9
Gang/
cykel
2,8
3,6
Kollektiv
3,7
7,5
Effekt af ændret
bilejerskab på kollektiv
transport
Hver af de 22.600, der
sælger bilen, kommer til at
øge brugen af kollektiv
trafik med 3,7 km pr. dag.
+50%
5,5
5,5
4,4
4,4
11,2
11,2
I alt fører det til 85.000
ekstra personkm med
kollektiv transport pr. dag.
Konsistent med erfaringer fra ind- og udland
Vores forudsætning om adfærdsændringen for personer, der dropper bilen, flugter med følgende:
Ifølge Martin & Shaheen (2011) reduceres brugen af personbiler med 43%, når bilister overgår
til at være delebilister (skal tolkes med varsomhed, da studiet er fra Nordamerika).
Danske Delebiler fremfører baseret på en litteraturgennemgang, at tidligere bilejere reducerer
deres bilkørsel med mindst 50%, når de bliver delebilister.
2
Ho et al. (2017) finder, at de mest frekvente bilbrugere med ringe brug af kollektiv trafik er de
mindst sandsynlige MaaS-brugere (skal tolkes med varsomhed, da studiet er fra Australien).
Københavns Kommune (2014) viser, at nye delebilister benytter gang, cykel og kollektiv
transport mere end bilejere.
Perspektiv: Resultater fra UbiGo og Smile
Som det fremgår ovenfor, er vores analyse baseret på, at personer,
som dropper bilen, øger brugen af kollektiv transport med 50%.
Det kan til en vis grad sammenlignes med resultaterne i
pilotforsøgene for UbiGo og Smile, som netop er afprøvet på de
personer, der er mest tilbøjelige til at sælge bilen og øge brugen af
kollektiv transport.
49% af UbiGo-brugerne øgede brugen af kollektiv transport, mens
der var en stigning på 25% i brugen af kollektiv transport blandt
Smile-brugerne (refereret i Qvartz, 2018).
Noter:
1
Vi vurderer umiddelbart, at tallet kan være et overkantsskøn. Det kan tolkes på to måder: Hvor mange biler, der forsvinder fra gaden, når der kommer en ekstra
delebil, eller hvor mange personer, der overgår til ikke længere at have bil. I beregningerne bruger vi den sidste tolkning.
2
Kilde: https://danskedelebiler.dk/?page_id=304.
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0018.png
Erfaringer fra ind- og udland:
Delebiler og taxi (for personer, der ikke ændrer bilejerskab)
1. Tilgang
Delebiler
Udbredelsen af delebiler ændrer også brugen af kollektiv transport,
selvom man ikke ændrer bilejerskab.
Effekten kan dekomponeres i to modsatrettede effekter:
+
På den en side styrker delebilismen den kollektive trafik, da
delebilen for nogle kan løse problemet med first/last mile.
÷
På den anden side erstatter nogle delebilsture kollektive ture.
Fortegnet på den samlede effekt afhænger af en lang række faktorer,
herunder om der tale om stationsbaserede delebiler eller free-floating-
delebiler.
Stationsbaserede delebiler øger brugen af kollektiv transport, mens
free-floating-delebiler reducerer brugen af kollektiv transport (Shaheen
et al. (2009), Sioui et al. (2013), Becker et al. (2017), Martin and
Shaheen (2016)).
2. Positiv effekt på kollektiv transport
Vi vurderer på basis af ikke offentligt tilgængelige data, at effekten
samlet er positiv for den kollektive trafik, da en væsentlig andel af
delebilsture anvendes som til- og frabringertrafik, og at delebiler på
grund af et højere prisniveau kun kaprer få ture fra kollektiv transport.
Dette er konsistent med erfaringerne fra UbiGo i Göteborg. De
indikerer, at personer, der ikke ændrer bilejerskab, reducerer kørsel i
egen bil og dermed øger brugen af kollektiv transport.
Modellen tillader desuden, at der er forskel på effekten for bilejere og
ikke-bilejere (der ikke ændrer bilejerskab). Bilejere vil bruge mindre
bil og mere kollektiv, når delebiler/taxier integreres i MaaS-løsningen.
Omvendt vil ikke-bilejere bruge mere bil og mindre kollektiv. Det er
konsistent med en vurdering fra Danske Delebiler, hvor ikke-bilejere
øger bilkørslen med 10%, når de bliver delebilister.
1
Taxier
Taxier har samme modsatrettede effekter. Erfaringer fra Rambøll
(2019) viser, at Whim-kunder 3 gange så ofte kombinerer kollektiv
trafik med taxi som ikke-Whim-kunder. Effekten kan dog ikke direkte
tilskrives MaaS, men er formentlig i høj grad effekten af selection. Dvs.
at kunder, der kombinerer flere transportformer, i højere grad er
Whim-kunder end dem, der ikke kombinerer flere transportformer.
Baseret på den sparsomme viden fra ind- og udland vurderer vi, at den
samlede effekt af at inkludere taxier i en samlet applikation er lille og
derfor ikke er kvantificeret her.
3. Turene overflyttes fra ikke-hyppige fritidsture
Ligesom for bycykler har vi forudsat, at det primært er ikke-hyppige
fritidsture, der overflyttes til kollektiv transport, når problemet med
first/last mile løses for nogle.
Dette er konsistent med erfaringerne fra en række studier (fx Baptista
et al. (2014), KiM (2015)).
Kilder:
1
Danske Delebiler er en interesseorganisation, https://danskedelebiler.dk/?page_id=304
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0019.png
5
RESULTATER
___
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0020.png
Stigning i passagerindtægter opdelt på trafikselskaber
Beregningsmodellen udregner stigningen i personkm i hvert trin på by (for henholdsvis tog/metro og bus) og land (samlet). Vi forudsætter, at
stigningen i personkm kan oversættes til en tilsvarende stigning i indtægterne.
Ved hjælp af en fordelingsnøgle for hvert trafikselskab opgør vi, hvor stor en andel af deres aktiviteter, der foregår i henholdsvis by og land.
Dermed ved vi, hvor stor en forventet indtægtsstigning, der er i hvert trafikselskab.
Givet trafikselskabernes nuværende passagerindtægter omregnes disse til absolutte indtægter.
Effekten af at få samkørselstjenester som GoMore integreret i MaaS er ikke medregnet i hovedanalysen. Effekten opgøres i bilag A.
Vores resultater er konsistente med Clewlow (2016) og Durand et al. (2018) i den forstand, at vi estimerer væsentligt større effekter af MaaS i byer
end på landet.
Overordnede resultater
Ændring i brug af
kollektiv transport i %
Trin 1
By (tog/
metro)
By (bus)
Land
0,3%
0,3%
0,1%
Trin 2
0,4%
0,3%
0,1%
Trin 3
1,5%
1,4%
0,1%
Årlig procentstigning i passagerindtægter som følge af MaaS
Andel by
Metroselskabet
Movia
DSB
Midttrafik
NT
Sydtrafik
Fynbus
I alt
100%
85%
40%
41%
0%
0%
0%
Trin 1
0,3%
0,3%
0,2%
0,2%
0,1%
0,1%
0,1%
Trin 2
0,4%
0,3%
0,2%
0,2%
Trin 3
1,5%
1,2%
0,7%
0,6%
Effekt på indtægter i mio. kr.
I dag
891
Trin 1
3,0
Trin 2
3,8
Trin 3
13,6
1.727
5.380
808
385
254
209
5,2
10,0
1,5
0,3
0,2
0,2
20,4
5,2
11,8
1,5
0,3
0,2
0,2
23,0
21,4
35,5
5,2
0,3
0,2
0,2
76,4
0,1%
0,1%
0,1%
0,1%
0,1%
0,1%
Bemærk: Indtægterne er baseret på
trafikselskabernes årsrapporter i 2018. Som følge af
Cityringen vil en del af Movias indtægter i fremtiden
overgå til Metroselskabet. Vi har ikke korrigeret for
dette i opgørelsen.
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0021.png
Perspektivering
Værdien af MaaS for brugerne
Vurderingerne af effekterne på indtægterne i
den kollektive trafik er behæftet med
væsentlig usikkerhed.
For at give et indtryk af, hvor meget vi
forudsætter/estimerer, at kunderne vil
værdsætte de nye MaaS-løsninger, har vi
beregnet, hvor stor en takstnedsættelse, der
skal til for at generere en tilsvarende
passagerfremgang.
Denne analyse er baseret på en forudsætning
om en priselasticitet på 0,4, der svarer til de
priselasticiteter, man finder i en lang række
studier i ind- og udland. En priselasticitet på
0,4 svarer til, at en takstnedsættelse på 10%
giver 4% flere rejser.
Procentstigning i personkm med kollektiv
transport, som MaaS medfører
Vi forudsætter
en priselasticitet
Takstnedsættelse, der vil give lige så mange ekstra kollektive
ture, som MaaS forventes at gøre
Gruppe
Alle
Ikke-hyppige
fritidsture
Trin 1
0,5%
1,2%
Trin 2
0,5%
1,4%
Trin 3
1,6%
4,0%
Analysen viser, at man ville opnå en tilsvarende
passagerfremgang som i trin 3 ved en generel takstnedsættelse
på 1,6%.
En alternativ fortolkning af dette er, at kunderne i den kollektive
trafik vil være indifferente mellem en takstnedsættelse på 1,6%
og at få den nye MaaS-platform.
Da MaaS primært flytter ikke-hyppige fritidsture, har vi også
beregnet, hvor stor en takstnedsættelse der skal til for denne
gruppe for at opnå den passagerfremgang, vi her har opgjort for
MaaS.
Denne analyse viser, at taksterne skal nedsættes med 4,0% for
disse rejser for at opnå passagerfremgangen i trin 3, hvis effekten
alene opnås gennem flere ikke-hyppige fritidsture.
0,4
Geografi
By (tog/metro)
By (bus)
Trin 1
0,3%
0,3%
Trin 2 Trin 3
0,4%
0,3%
1,5%
1,4%
Land
Samlet
0,1%
0,2%
0,1%
0,2%
0,1%
0,6%
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0022.png
Baptista et al. (2014)
Baptista, P., Melo, S. & Rolim, C. 2014.
Energy, Environmental and Mobility
Impacts of Car-sharing Systems. Empirical Results from Lisbon, Portugal.
Procedia
- Social and Behavioral Sciences, 111, s. 28-37.
Becker et al. (2017)
Becker, H., Ciari, F. & Axhausen, K. W. 2017.
Comparing car-sharing schemes in
Switzerland: User groups and usage patterns.
Transportation Research Part A:
Policy and Practice, 97, s. 17-29.
Clewlow (2016)
Clewlow, R. 2016.
Carsharing and sustainable travel behavior: Results from the
San Francisco Bay Area.
Transport Policy, 51, s. 158-164.
DTU (2014)
2014.
Faktaark om delebilisme i Danmark.
Durand et al. (2018)
Durand, A., Harms, L., Hoogendoom-Lanser, S. & Zijlstra, T. 2018.
Mobility-as-a-
Service and changes in travel preferences and travel behaviour: a literature
review.
KiM Netherlands Institute for Transport Policy Analysis.
Fishman (2016)
Fishman, E. 2016.
Bikeshare: A Review of Recent Literature.
Transport Reviews,
36(1), s. 92-113.
Habibi et al. (2017)
Habibi, S., Englund, C., Voronov, A., Engdahl, H., Sprei, F., Pettersson, S. &
Wedlin, J. 2017.
Comparison of free-floating car sharing services in cities.
Haustein & Nielsen (2015a)
Haustein, S. & Nielsen, T. A. S. 2015.
Deleøkonomi i transport: udvikling, trends
og potentiale.
DTU Transport. Notat, Bind. 19
Ho et al. (2017).
Refereret i Durand et al. (2018).
Ho, C., Hensher, D. A., Mulley, C. & Wong, Y. 2017.
Prospects for switching out of
conventional transport services to mobility as a service subscription plans - A
stated choice study.
Præsenteret på International Conference Series on
Competition and Ownership in Land Passenger Transport (Thredbo 15).
REFERENCER
Kang et al. (2016)
Kang, J., Hwang, K. & Park, S. 2016.
Finding Factors that Influence Carsharing
Usage in Seoul.
Sustainability, 8.
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0023.png
Kamargianni et al. (2018)
Kamargianni, M., Matyas, M. & Li, W. 2018.
Londoners’ attitudes towards car-
ownership and Mobility-as-a-Service: Impact assessment and opportunities that
lie ahead.
MaaSLab - UCL Energy Institute Report, Prepared for Transport for
London
Karlsson et al. (2016)
Karlsson, I. C. M., Sochor, J. & Strömberg, H. 2016.
Developing the ‘Service’ in
Mobility as a Service: Experiences from a Field Trial of an Innovative Travel
Brokerage.
Transportation Research Procedia, 14.
KiM (2015)
Harms, L., Jorritsma, P., Berveling, J. 2015.
Carsharing in the Netherlands: User
characteristics and mobility effects.
KiM Netherlands Institute for Transport
Policy Analysis.
Københavns Kommune (2014)
Københavns Kommune. 2014. Notat om delebilers trængselsreducerende effekt.
Le Vine & Polak (2017)
Le Vine, S. & Polak, J. 2017.
The impact of free-floating carsharing on car
ownership: Early-stage findings from London.
Transport Policy. Nr. 75, s. 119-127.
Martin et al. (2010)
Martin, E. W., Shaheen, S. A. & Lidicker, J. 2010.
The impact of carsharing on
household vehicle ownership.
Transportation Research Record: Journal of the
Transportation Research Board, No. 2143, s. 150–158.
Martin & Shaheen (2011)
Martin, E. W. & Shaheen, S. A. 2011.
Greenhouse Gas Emission Impacts of
Carsharing in North America.
IEEE transactions on intelligent transportation
systems, 12(6).
Nelson & Sadowsky (2018)
Nelson, E. & Sadowsky, N. 2018.
Estimating the Impact of Ride-Hailing App
Company Entry on Public Transportation Use in Major US Urban Areas.
The B.E.
Journal of Economic Analysis & Policy, 19(1).
REFERENCER
Nielsen & Haustein (2015)
Nielsen, T. A. S. & Haustein, S. 2015.
Før- og efterundersøgelse af deltagere i
forsøgsprojektet: Kollektiv trafik og delebiler
en samlet Mobilitetsløsning.
DTU
Transport.
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0024.png
Qvartz (2018)
Qvartz. 2018. Mobility-as-a-Service | Strukturel analyse af digital infrastruktur.
Rambøll (2019)
Rambøll. 2019. WHIMPACT
Insights from the world’s first Mobility-as-a-Service
(MaaS) system.
Shaheen et al. (2009)
Shaheen, S. A., Cohen, A. P. & Chung, M. S. 2009.
North American Carsharing 10
year retrospective.
Transportation Research Record: Journal of the
Transportation Research Board, 2110, s. 35-44.
Shaheen et al. (2012)
Shaheen, S. A., Mallery, M. A. & Kingsley, K. J. 2012.
Personal vehicle sharing
services in North America.
Research in Transportation Business & Management, 3,
s. 71-81.
Sioui et al. (2013)
Sioui, L., Morency, C. & Trépanier, M. 2013.
How Carsharing Affects the Travel
Behavior of Households: A Case Study of Montréal, Canada.
International journal
of sustainable transportation, 7(1), s. 52-69.
Smile (2015)
http://smile-einfachmobil.at/pilotbetrieb_en.html
WSP Advisory (2019)
2019. Delad mobilitet idag och I framtiden.
Yant et al. (2018)
Yang, X.-H., Cheng, Z., Chen, G., Wang, L., Ruan, Z.-Y. & Zheng, Y.-J. 2018.
The
impact of a public bicycle-sharing system on urban public transport networks.
Transportation Research Part A: Policy and Practice, 107, s. 246-256.
REFERENCER
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0025.png
BILAG A.
EFFEKTER AF SAMKØRSEL
___
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Orientering om offentliggørelse af analyse af udviklingsspor for videreudvikling af rejsekort- og rejseplansystemet, fra transportministeren
2125936_0026.png
Sideanalyse
Effekt af samkørsel
Om samkørsel
I hovedanalysen har vi forudsat, at samkørsel, som man kender det fra fx GoMore, ikke er integreret del af løsningen.
Samkørsel er defineret som ture, hvor rejsens omkostninger deles mellem den person, der planlægger at køre turen i egen bil, og medpassagerer, der matches ved hjælp af
en digital platform.
I Danmark er GoMore den primære platform til at koordinere samkørsel.
Effekt
Samkørsel kan påvirke indtægterne i den kollektive trafik via to kanaler:
1. Til- og frabringertrafik til tog.
2. Konkurrence med toget på længere strækninger.
De eksisterende studier tegner ikke et entydigt billede af de samlede effekter, dvs. om det samlede bidrag til
indtægterne i den kollektive trafik er positivt eller negativt. I følge Clewlow and Mishra (2017) afhænger dette af
demografien og det kollektive trafiksystem.
Flere studier indikerer dog, at effekten på indtægterne i den kollektive trafik er begrænset:
WSP (2019) konkluderer på basis af erfaringer fra Frankrig og USA (Paulson (2018) og Mundel et al. (2016)), at
samkørsel i ringe grad påvirker den kollektive trafik, men derimod primært konkurrerer med private bilture.
Ifølge APTA (2016) and Alemi, Circella, and Sperling (2018) er samkørsel primært et supplement til den kollektive
trafik bl.a. fordi en del af tureen sker, når den kollektive trafik ikke er et alternativ.
Effekt på indtægterne i den kollektiv
trafik
Data fra GoMore.dk indikerer, at GoMore i
2016 havde 250.000 ture i øst-vest
relationen.
Det er dog usikkert, hvor stor en del af
passagererne, der bruger GoMore, der
alternativt ville køre med tog.
Hvis 10%-50% af de medrejsende
alternativt ville have rejst med tog, var
DSB’s tab på samkørsel mellem 5 og 25
mio. kr. i 2016 (baseret på en
gennemsnitlig billetindtægt på 200 kr.).
Der er også dog studier, der viser, at effekten kan være større, men at effekten kan gå begge veje:
Stiglic et al (2018) viser, at samkørsel kan fungere som supplement til kollektiv trafik ved at styrke first/last mile.
Andre studier finder, at samkørsel konkurrerer med kollektiv transport i byer og forstæder
fx i forhold til ture
til/fra lufthavnen (Alemi, Circella, & Sperling, 2018; Rayle et al., 2016; Schaller, 2017).
Vi har ikke kunnet identificere studier med konkrete effektskøn for, hvor stor en stigning, der sker i samkørsel, hvis en
samkørselsapp indarbejdes i fælles rejseplanlæggere.
På basis af erfaringerne fra ind- og udland mener vi ikke, at der belæg for at estimere effekterne for korte ture.
Til sammenligning havde DSB’s indtægter
i 2018 på ca. 2 mia. kr. i øst-vest-
trafikken
2
.
Hvis man forestiller sig, at integrationen
af samkørsel i MaaS-løsningen vil få
samme effekt på DSB som lanceringen af
GoMore, vil DSB realisere et tab på 5-25
mio. kr. pr. år.
Vi vurderer dog, at den kollektive trafik i et vist omfang mister indtægter som følge af konkurrence fra samkørsel på
længere strækninger (særligt øst-vest-trafikken).
Noter:
1
Alle tal vedr. GoMore er baseret på Incentives big-data værktøj for transportsektoren, TOTEM.
2
Kilde: DSB Årsrapport 2018.
26